handdator

Visa fullständig version : paus mellan reps i marklyft?

myrslok
2010-08-28, 21:20
Tjena,
Funderar lite över hur lång paus mellan varje rep som kan räknas som ok i marklyft.
Jag körde fem reps på 125 kg senast och det är väldigt tungt för mig. Mellan varje rep var jag tvungen att ta 4-5 andetag för att orka, så pausen blev nog ca 10 sek.
Är det en ok paus eller för lång? Hur lång paus kan vara ok? Nånstans så finns ju en brytpunkt där det går från att vara ett set med fem rep till att bli fem set med ett rep.

Honken
2010-08-28, 22:40
Kallas för rest-pause, bra sätt att öka repsen och få ut mer av settet men om det "räknas" tvivlar jag på. 5RM för mig är utan paus, bara resetta och dra.

Gabriel Forslund
2010-08-29, 00:48
För mig är det så mycket jobbigare att ha en "död" start för varje rep. Jag gör färre reps med paus än om jag skulle köra "touch n go".

Saikyou
2010-08-29, 02:36
För mig är det så mycket jobbigare att ha en "död" start för varje rep. Jag gör färre reps med paus än om jag skulle köra "touch n go".

Samma här. Råkar jag slacka lite när stången sätts i marken och tappar buktrycket blir det bara ännu jobbigare för nästa rep.

ekmanc
2010-08-29, 02:42
Gärna med lite studs i botten också så går det extra enkelt ;)

Timme
2010-08-29, 02:44
Gärna med lite studs i botten också så går det extra enkelt ;)

inte längre marklyft.

Timme
2010-08-29, 02:45
marklyft ska vara med död start alltid. Studsar man den i golvet är det inte längre marklyft.

ekmanc
2010-08-29, 02:54
inte längre marklyft.

Jag var inte direkt 100% seriös.

Om jag ska vara det dock så är det sjävklart mycket jobbigare att dra från stången från heldött läge varje gång, av någon anledning får jag ofta tyngdpunkten väldigt långt fram i de sista lyften när jag börjar bli trött och då blir det väldigt tungt för ryggen. Lite udda att jag gör det hela ännu jobbigare för mig själv när det börjar ta emot.

J.V
2010-08-29, 05:03
marklyft ska vara med död start alltid. Studsar man den i golvet är det inte längre marklyft.Och då blir det vilken övning? Golvstudslyft med skivstång?

mini
2010-08-29, 06:06
Och då blir det vilken övning? Golvstudslyft med skivstång?

Det blir norrlandsmark.

creperiet
2010-08-29, 07:14
Det blir nästan en befordran då.

Mart|n
2010-08-29, 07:37
marklyft ska vara med död start alltid. Studsar man den i golvet är det inte längre marklyft.

Det är ju klart att det är marklyft. Vad är bänkpress utan stopp då? Studsaskivstånginnen?

Pjotor
2010-08-29, 08:18
Det är ju klart att det är marklyft. Vad är bänkpress utan stopp då? Studsaskivstånginnen?

På engelska heter marklyft som bekant "deadlift", som hänsyftar till uttrycket "dead stop", alltså stillastående.

För min del kan ordet marklyft mycket väl ingå i benämningen. "Marklyft med studs" eller något åt det hållet är helt okej. Att kalla marklyft med studs för enbart marklyft blir missvisande p.g.a. risken för sammanblandning det jag anser är "riktiga" marklyft.

Mart|n
2010-08-29, 09:23
På engelska heter marklyft som bekant "deadlift", som hänsyftar till uttrycket "dead stop", alltså stillastående.

För min del kan ordet marklyft mycket väl ingå i benämningen. "Marklyft med studs" eller något åt det hållet är helt okej. Att kalla marklyft med studs för enbart marklyft blir missvisande p.g.a. risken för sammanblandning det jag anser är "riktiga" marklyft.

Jag håller med dig.

Det jag främst syftade på var att just uttrycket "marklyft med studs INTE är marklyft", vilket är en aning överdrivet.

bubbe
2010-08-29, 09:37
Jag håller med dig.

Det jag främst syftade på var att just uttrycket "marklyft med studs INTE är marklyft", vilket är en aning överdrivet.

Jag tycker vi härmed kan bestämma att övningen marklyft med studs kan få namnet "norrlandsmark".

Ristretto
2010-08-29, 09:50
Jag tycker vi härmed kan bestämma att övningen marklyft med studs kan få namnet "norrlandsmark".

låter mycket bra!

Erkserks
2010-08-29, 11:24
Kallas för rest-pause, bra sätt att öka repsen och få ut mer av settet men om det "räknas" tvivlar jag på. 5RM för mig är utan paus, bara resetta och dra.

Nja, rest-pause brukar man säga är att du kör så många reps du klarar, sen vilar några sekunder för att därpå köra igen, och så likadant en gång till. Exempel
8 reps
10 sekunders vila
5 reps
10 sekunders vila
3 reps

Används flitigt om man kör DC-training.

Att vila mellan varje repetition skulle jag inte kalla för ett rest-pausat set. Mer ett vila-mellan-varje-rep-set.

n1tro
2010-08-29, 11:32
nu e jag ingen anatomiexpert, men för ryggens bästa tror jag att det är bättre att köra med död start. kör ett rep, sänk ner den, ta om ett nytt grepp, fixa till ryggen, o kör igen. klart hellre det än att studsa den, kondition kan ni köra på löpbandet

mvh

myrslok
2010-08-29, 11:40
Bra med mycket input här, tackar! :)
Verkar vara någorlunda konsensus att 10 sek är för långt, bortsett från norrlandsmark där man får ta hur lång paus som helst så länge man fortfarande drar upp den på studs :D

Vad säger ni om det här då? Spola till 2 minuter, 5x122,5kg. Mycket kortare än så känns svårt att klara om man ska upp, ta ny luft, och resetta ryggen.
U8NOhpbMalE

FilipWT
2010-08-29, 12:02
Personligen tycker jag det var rätt långa pauser mellan repsen, fast det kanske bara känns som det då du rätar på dig och ställer dig upp mellan varje repetition.

Mart|n
2010-08-29, 12:36

Jag ska ta upp det på nästa möte med mig, mej och jag.

bertbert
2010-08-29, 12:40
jag tycker vi härmed kan bestämma att övningen marklyft med studs kan få namnet "norrlandsmark".

+1

Pepz
2010-08-29, 12:40
Bra med mycket input här, tackar! :)
Verkar vara någorlunda konsensus att 10 sek är för långt, bortsett från norrlandsmark där man får ta hur lång paus som helst så länge man fortfarande drar upp den på studs :D

Vad säger ni om det här då? Spola till 2 minuter, 5x122,5kg. Mycket kortare än så känns svårt att klara om man ska upp, ta ny luft, och resetta ryggen.
U8NOhpbMalE

varför ställer du dig upp mellan lyften?

bubbe
2010-08-29, 12:48

Jo nu är jag ingen myrslok men jag gör det för att göra om hela momentet precis som när jag lyfter 1rm. Jag vill få tryck mot bältet, luften osv på samma sätt. Dessutom försäkrar jag mig om att lyftet helt börjas om på nytt.

Det finns säkert triljarders orsaker att välja köra normala marklyftsserier (att släppa ner stången vilande mellan reps), norrlandsmark samt fullständiga serier med singlar vid olika typer av träningsfaser.

Myrslok får tala för sig själv.

myrslok
2010-08-29, 13:03

Precis som bubbe sa, för att resetta ryggen helt mellan lyften och att kunna få in ordentligt med luft för buktryckets skull.

Pjotor
2010-08-29, 13:22
Jag ställer mig upp ibland mellan reps för att inte tuppa av mot slutet, men för teknikens skull behövs det inte.

myrslok
2010-08-29, 13:25
Jag ställer mig upp ibland mellan reps för att inte tuppa av mot slutet, men för teknikens skull behövs det inte.

Och du får in tillräckligt med luft ändå?

Matsa
2010-08-29, 13:29
Nja, rest-pause brukar man säga är att du kör så många reps du klarar, sen vilar några sekunder för att därpå köra igen, och så likadant en gång till. Exempel
8 reps
10 sekunders vila
5 reps
10 sekunders vila
3 reps

Används flitigt om man kör DC-training.

Att vila mellan varje repetition skulle jag inte kalla för ett rest-pausat set. Mer ett vila-mellan-varje-rep-set.

Fast det där stämmer inte. Det du beskriver är ett sätt att utföra rest-pause men det är inte det enda sättet, kanske inte ens det vanligaste. Rest-pause är helt enkelt en metod för att klara fler repetitioner genom att ta små pauser. Hur många repetitioner man gör mellan varje paus spelar ingen roll, det är fortfarande rest-pause. Man behöver inte heller ta ut sig fullt mellan varje paus, det kan rentav vara en fördel att inte göra det ibland eftersom det leder till fler repetitioner i slutändan.

Mentzer gjorde oftast en repetition mellan varje rest-pause, Dante gör betydligt fler, i bägge fallen är det rest-pause.

Matsa
2010-08-29, 13:36
U8NOhpbMalE

Jag tycker inte att det ser illa ut, som du säger så är det nog svårt att jobba mycket fortare om du ska ställa dig upp mellan repetitionerna.

Pepz
2010-08-29, 14:11
Jo nu är jag ingen myrslok men jag gör det för att göra om hela momentet precis som när jag lyfter 1rm. Jag vill få tryck mot bältet, luften osv på samma sätt. Dessutom försäkrar jag mig om att lyftet helt börjas om på nytt.

Det finns säkert triljarders orsaker att välja köra normala marklyftsserier (att släppa ner stången vilande mellan reps), norrlandsmark samt fullständiga serier med singlar vid olika typer av träningsfaser.

Myrslok får tala för sig själv.

Precis som bubbe sa, för att resetta ryggen helt mellan lyften och att kunna få in ordentligt med luft för buktryckets skull.

ok jag var mest nyfiken, gör liknande när jag kör med dräkt men det är ju pga dräkten och inget annat
jag förstår om man gör detta vid tvåor-treor. men ska man göra ex 5x5 el 5x8 så blir det väl lite tradigt?

myrslok
2010-08-29, 14:21
ok jag var mest nyfiken, gör liknande när jag kör med dräkt men det är ju pga dräkten och inget annat
jag förstår om man gör detta vid tvåor-treor. men ska man göra ex 5x5 el 5x8 så blir det väl lite tradigt?

Jag är fortfarande rätt ny på det här, så jag vill vara säker som möjligt på tekniken. Lättare att ha rätt teknik varje gång om jag reser mig och gör allt från början.

Pepz
2010-08-29, 14:24
Jag är fortfarande rätt ny på det här, så jag vill vara säker som möjligt på tekniken. Lättare att ha rätt teknik varje gång om jag reser mig och gör allt från början.

fair enough ;) :hbang:

Matsa
2010-08-29, 23:07
Förresten, jag märker i stort sett ingen skillnad mellan marklyft med död start och touch n go/norrlandsmark. Under en period ganska så nyligen gjorde jag 180x10, 190x9 och 200x6 med död start och 170x12 med studs. Begriper inte, jag studsade tamefan medvetet för fulla muggar men lyckades ändå inte få ut något extra av det.

Vad är det för fel på mig? Nog för att jag nästan aldrig kör "norrlandsmark" men något extra borde jag väl få ut av det? Besviken...

kjell33
2010-08-29, 23:09
De flesta har olika sticking point, min är i starten och andra har sin i slutdraget.

Matsa
2010-08-29, 23:22
De flesta har olika sticking point, min är i starten och andra har sin i slutdraget.

Jo det är sant, men nog tycker jag ändå att jag borde få ut något av att studsa (om detta nu var svar på mitt inlägg). Även om min svaghet är utlåsningen så borde ju studsen ge lite extra fart att komma förbi den.

Sen tror jag egentligen inte att detta är något jag behöver bry mig så mycket om, det är ju inget större problem. Jag blev mest lite nyfiken på varför nu när jag började fundera på det, aldrig gjort det förut.

kalajset
2010-08-29, 23:27
Litet OT, men kan någon kunnig lyftare ge svar på vilka muskelgrupper som aktiveras mest i starten av ett marklyft? - Jag kan gissa mig till att benen spelar s as störst roll i början av lyftet? - Anledningen till att jag frågar är såklart att det är i början av lyften mitt "sticking point" finns. Så länge jag har tillräckligt med grepp går det mesta upp bara det har lämnat golvet med några centimeter iaf. (Inser att det naturligtvis kan ha flera orsaker).

Landström
2010-08-30, 00:50

Tveksamt beslut isf. Jag kan med mycket gott samvete kalla mig för norrlänning, men har trots detta aldrig haft bollkänsla nog för att studsa stången.

Litet OT, men kan någon kunnig lyftare ge svar på vilka muskelgrupper som aktiveras mest i starten av ett marklyft? - Jag kan gissa mig till att benen spelar s as störst roll i början av lyftet? - Anledningen till att jag frågar är såklart att det är i början av lyften mitt "sticking point" finns. Så länge jag har tillräckligt med grepp går det mesta upp bara det har lämnat golvet med några centimeter iaf. (Inser att det naturligtvis kan ha flera orsaker).

Viktigast i starten är att du orkar hålla buktrycket och spjärna emot kraften som uppstår när du ska trycka upp stången. Observera! Trycka upp stången, inte dra upp stången.

Buktryck + kraften rakt genom benen ---> Stången trycks upp!

Mao, magen är den enskilt viktigaste muskelgruppen vill jag påstå. Jag kan känna mig sliten i lats, trapz eller framsida lår men ändå kunna prestera bra marklyft (dock självklart långt ifrån optimalt). Men är jag trött/sliten i mage och/eller baksida lår så blir marklyftet förbannat tungt.

Jag har oxå min "sticking-point" i början av lyftet men det är inte samma sak som att jag har en dålig start... Snarare kan man oxå se det som att jag har en bra start eftersom jag med min start borgar för att jag kommer klara hela lyftet.

Ville jag "fuska" lite skulle jag med en annan teknik kunna lätta på en tyngre vikt men då skulle jag vara chanslös på att orka hela vägen eftersom spänningen i kroppen är borta.

kalajset
2010-08-30, 00:57
Tack för mycket kloka ord Landström! :thumbup:

bertbert
2010-08-30, 06:23
Jo det är sant, men nog tycker jag ändå att jag borde få ut något av att studsa (om detta nu var svar på mitt inlägg). Även om min svaghet är utlåsningen så borde ju studsen ge lite extra fart att komma förbi den.

Sen tror jag egentligen inte att detta är något jag behöver bry mig så mycket om, det är ju inget större problem. Jag blev mest lite nyfiken på varför nu när jag började fundera på det, aldrig gjort det förut.

Ofta är det så att om man ska få ut något av en teknikförändring så måste man köra varianten ett par gånger innan det slår igenom så att säga. Kör du regelbundet studsmark och vanliga med död start märker du rätt snart att studsmarken blir mycket lättare. Jag tror helt enkelt att du inte hushöll med krafterna när du körde med studs, och således blev det precis lika tungt som utan studs!

Pjotor
2010-08-30, 07:02
Och du får in tillräckligt med luft ändå?

Eftersom jag ställer mig upp så får jag in tillräckligt med luft. Om jag håller i stången på marken när jag andas in så kan jag inte fylla lungorna lika mycket som när jag står upp.

myrslok
2010-08-30, 07:11
Eftersom jag ställer mig upp så får jag in tillräckligt med luft. Om jag håller i stången på marken när jag andas in så kan jag inte fylla lungorna lika mycket som när jag står upp.

Ok, jag förstår. Jag fick bara intrycket av att du oftast inte ställde dig upp eftersom du skrev:

Pjotor
2010-08-30, 10:01
Ok, jag förstår. Jag fick bara intrycket av att du oftast inte ställde dig upp

Det stämmer. Jag brukar stå nedböjd till tredje repetitionen ungefär (av fem), sedan måste jag ofta pusta lite. Jag förutser att jag snart kommer att behöva pusta ännu tidigare allt eftersom vikten ökar.

ARMSTARK
2010-08-30, 10:19

Fast det blir lite orättvist mot de norrlänningar som inte studsar stången. Jag tycker att det ska heta "Personer-som-har-sitt-ursprung-i-södra-Europa-eller-Mellanöstern-mark".

Fredrik_S
2010-08-30, 10:21
Förresten, jag märker i stort sett ingen skillnad mellan marklyft med död start och touch n go/norrlandsmark. Under en period ganska så nyligen gjorde jag 180x10, 190x9 och 200x6 med död start och 170x12 med studs. Begriper inte, jag studsade tamefan medvetet för fulla muggar men lyckades ändå inte få ut något extra av det.

Vad är det för fel på mig? Nog för att jag nästan aldrig kör "norrlandsmark" men något extra borde jag väl få ut av det? Besviken...

Var alla dessa set något som du uppnådde vi ett flertal skillda tillfällen flera gånger som max? Eller var det engångs prestationer?
Alltså var 170*12 det mesta du någonsin lyckades maxa ut med norrlands mark efter flera försåk på att klara mer? Samt 180*10 ett annat max som du inte kunde ta dig förbi trots flera försök?

Om inte, om det bara var engånsförsök så kan det ju vara allt från dagsform till tillfälligheter eller inte tillräcklig övninga av just norrlandslyft...

Matsa
2010-08-30, 11:03
Var alla dessa set något som du uppnådde vi ett flertal skillda tillfällen flera gånger som max? Eller var det engångs prestationer?
Alltså var 170*12 det mesta du någonsin lyckades maxa ut med norrlands mark efter flera försåk på att klara mer? Samt 180*10 ett annat max som du inte kunde ta dig förbi trots flera försök?

Om inte, om det bara var engånsförsök så kan det ju vara allt från dagsform till tillfälligheter eller inte tillräcklig övninga av just norrlandslyft...

Det var vid skilda tillfällen men under en sammanhängande period, detta var alltså mina toppset de fyra veckorna. Jag tror att det var 200, 180, 170, 190 i den ordningen. Visst skulle det kunna vara dagsform men jag tror inte det, om man räknar på det så är alla de lyften ganska likvärdiga prestationer. Dessutom märkte jag inte av någon dålig form i något annat (har hela passen nedskrivna).

Nej, jag tror att det helt enkelt är ovana, som sagt så tränar jag vanligtvis inte med studs annat än just den gången när jag fick för mig att prova. Eller så har jag, som Landström, för dålig bollkänsla för att studsa. :D

Ofta är det så att om man ska få ut något av en teknikförändring så måste man köra varianten ett par gånger innan det slår igenom så att säga. Kör du regelbundet studsmark och vanliga med död start märker du rätt snart att studsmarken blir mycket lättare. Jag tror helt enkelt att du inte hushöll med krafterna när du körde med studs, och således blev det precis lika tungt som utan studs!

Yep, du har säkert helt rätt. Det var förmodligen naivt av mig att tro att jag skulle märka en omedelbar skillnad. Vi kan nog anta att det är så det ligger till och släppa ämnet, jag ber om ursäkt för mitt trådkapande.

Tack för svaren!