handdator

Visa fullständig version : bra havegryn?

LPA
2010-08-28, 19:32
Jag är ute efter "bra havegryn" alltså som är nyttiga och bra när man tränar styrketräning.

Tanken är att jag ska ha dem till min hemgjorda gainer som jag käkar någon timme innan träning som mellanmål. Någon som har något att rekomendera? :)

Andrélito
2010-08-28, 19:36
Jag är ute efter "bra havegryn" alltså som är nyttiga och bra när man tränar styrketräning.

Tanken är att jag ska ha dem till min hemgjorda gainer som jag käkar någon timme innan träning som mellanmål. Någon som har något att rekomendera? :)

Köp vanligt havregryn bara

Lepras
2010-08-28, 19:37
Spelar ingen roll vilket märke du köper. Gå till butiken och köp ett paket som det står "havregryn" på-ät-väx :)

Sverker
2010-08-28, 19:37
:confused:

Alla havregryn är bra.

Det är ingen större skillnad i näring mellan olika havregryn. De kan vara valsade olika tjocka. Tjocka gryn för müslie och tunna gryn för att havregrynsgröten ska bli helt slät.

LPA
2010-08-28, 19:40
Okej, tänkte om det var bättre med något med mera fibrer eller något i den stilen :)

Sverker
2010-08-28, 19:45
Fiberhavregryn är bara utblandade med kruskakli. Ren cellulosa och det behöver du INTE för träningen.
Det är faktiskt så att havregrynen själva är bra källor till kostfibrer. Innehåller både lösliga och olösliga fibrer.

944RS
2010-08-28, 19:50
Om du hittar ekolologiska eller liknande så kan du ju alltid köpa dem. Gör inget extra för träningen men kanske bättre för miljön.

Eddie Vedder
2010-08-28, 20:02
Okej, tänkte om det var bättre med något med mera fibrer eller något i den stilen :)

Om något så skulle jag kalla de fiberberikade sämre, definitivt inte bättre.

Gober
2010-08-28, 21:21
Om något så skulle jag kalla de fiberberikade sämre, definitivt inte bättre.

Varför?

cero
2010-08-28, 21:27
Varför?

En gissning är att man kan få i sig för mycket fibrer, vilket inte är särskilt bra för magen.

Pepz
2010-08-28, 21:33
Varför?

för att det är tillsatt bark. ;)

dessutom är de dyrare fastän man får mindre dyr råvara med. vill man ha extra fibrer så köp billiga vanliga havregryn och tillsätt havrekli på egen hand. eller ät en grönsak

King Grub
2010-08-28, 21:35
Gyllenhammars Fiberhavregryn har havrekli tillsatt, istället för värdelöst vete- eller kruskakli. Havrekli är lättsmält och ger mycket betaglukaner.

Eddie Vedder
2010-08-29, 06:30
Varför?

Det jag tycker är minst bra med havregryn är att det är fiberrikt och innehåller fytinsyra. De fiberberikade har ju ännu mer av det, är dyrare och smakar mindre gott.

Ristretto
2010-08-29, 08:29
I hur stor grad påverkas näringsupptaget av fytinsyran?

Funderar främst eftersom jag baserar större delen av mitt kolhydratsintag på havregryn.

Eddie Vedder
2010-08-29, 08:41
I hur stor grad påverkas näringsupptaget av fytinsyran?

Funderar främst eftersom jag baserar större delen av mitt kolhydratsintag på havregryn.

Finns väldigt många studier. Men det gäller ju olika livsmedel, olika grupper, olika konsumtionsmönster, siffrorna varierar och olika näringsämnen undersöks.

Men det är ett faktum att antinutrienter hämmar ens näringsupptag. Jag käkar mycket havregryn men ser det inte som något bra, bara något jag äter för att det är gott. Hade jag lite disciplin skulle jag utesluta det.

Fredrik_S
2010-08-29, 08:47
Finns väldigt många studier. Men det gäller ju olika livsmedel, olika grupper, olika konsumtionsmönster, siffrorna varierar och olika näringsämnen undersöks.

Men det är ett faktum att antinutrienter hämmar ens näringsupptag. Jag käkar mycket havregryn men ser det inte som något bra, bara något jag äter för att det är gott. Hade jag lite disciplin skulle jag utesluta det.

Läger du havregryn i kategorin av livsmedel som är onyttigt att äta, och har man diciplinen att utesluta det är det bra??

Ristretto
2010-08-29, 08:50

Jag lär nog fortsätta äta havregryn, men det är ju bra att veta sånt här.

Havregryn är gott, går att variera i oändlighet och framför allt så är det billigt.

Eddie Vedder
2010-08-29, 08:51
Läger du havregryn i kategorin av livsmedel som är onyttigt att äta, och har man diciplinen att utesluta det är det bra??

För mig ja. Men det är alltså utifrån MITT perspektiv och inget jag överför till alla andra.

Jag vet att jag egentligen borde käka mindre av det men eftersom jag tycker det är så gott så äter jag det ändå. Men ja det placeras inom kategorin "unna sig" för mig.

Slartibartfast
2010-08-29, 09:42
Eddie, hur mycket havregryn äter du per dag?

Jag äter säkert 200 g. Borde man dra ner på det? Jag kan inte leva utan dem.

Eddie Vedder
2010-08-29, 10:26
Eddie, hur mycket havregryn äter du per dag?

Jag äter säkert 200 g. Borde man dra ner på det? Jag kan inte leva utan dem.

En portion för mig är 3 dl. Det äter jag typ varje dag men ibland kan det bli en portion till, men det är sällan.

Så i genomsnitt kanske man kan säga att vi äter lika mycket du och jag. Jag kan inte säga vad jag tycker i ditt fall faktiskt. Vill inte framstå som att jag propagerar mot havregryn som sådant bara för att jag själv ser min konsumtion som en mer negativ än positiv faktor i min egen kost.

944RS
2010-08-29, 10:30
Risken finns väl att om ni minskar ner på havregrynsintaget så ökar intaget av något annat som inte alls behöver vara "bättre".

Slartibartfast
2010-08-29, 10:30
Fan också. Har alltid sett havregryn som en bra bas i min kost. Skulle aldrig få i mig så mycket mat som jag behöver om jag lämnade bort dem.

Eddie Vedder
2010-08-29, 10:32
Risken finns väl att om ni minskar ner på havregrynsintaget så ökar intaget av något annat som inte alls behöver vara "bättre".

Nej inte i mitt fall. Det jag tror är nyttigare för mig äter jag mer av när jag äter mindre havregryn.

Fan också. Har alltid sett havregryn som en bra bas i min kost. Skulle aldrig få i mig så mycket mat som jag behöver om jag lämnade bort dem.

Fan Slarti, nu blev det precis den reaktionen jag inte ville ha. :D Det är säkert bara bra för dig så ät på. :)

Fredrik_S
2010-08-29, 11:01
Nej inte i mitt fall. Det jag tror är nyttigare för mig äter jag mer av när jag äter mindre havregryn.

Fan Slarti, nu blev det precis den reaktionen jag inte ville ha. :D Det är säkert bara bra för dig så ät på. :)

Fast vi förstår inte hur det är dåligt för just dig :)?

Är det för att du då får i dig så mycket fytinsyra att du får problem med upptaget av andra mineraler? Om så är fallet är det inte väldigt lätt att kompensera det med större intag av annat?

Eller är det så att du får i dig för mycket fiber av ditt havregrynsintag att magen mår sämre eller att du på annat sätt mår dåligt av fiberintaget.

Eller är det att du genom havregrynen får i dig mer energi än du tänkt från början och då måste skära ner på annat som du kanske skulle vilja äta mer av?

Om vi förstår anledningen så kanske vi andra inte behöver oroa oss för våran egen konsumption :) (inte för att jag äter havregryn alls just nu men funderar på att börja igen:))

Eddie Vedder
2010-08-29, 11:03
Är det för att du då får i dig så mycket fytinsyra att du får problem med upptaget av andra mineraler? Om så är fallet är det inte väldigt lätt att kompensera det med större intag av annat?

Det är ju just det jag gör. Försöker ju ät mestadels kött, fisk, mjölkprodukter och ägg i övrigt.

Eller är det så att du får i dig för mycket fiber av ditt havregrynsintag att magen mår sämre eller att du på annat sätt mår dåligt av fiberintaget.

Ja det också.

Eller är det att du genom havregrynen får i dig mer energi än du tänkt från början och då måste skära ner på annat som du kanske skulle vilja äta mer av?

Det är det minsta problemet, havregrynsgröt mättar ju inte ett dugg. Det kan jag äta hur mycket som helst av.

Nible
2010-08-29, 11:05

Jag har alltid varit vid den uppfattningen att havregryn skulle vara bra för någon som dig som konditionstränar en hel del, och kanske inte lika bra för de som kör styrketräning som inte alls är lika energikrävande som konditionsträning.

Sniggel
2010-08-29, 11:10
Jag har alltid varit vid den uppfattningen att havregryn skulle vara bra för någon som dig som konditionstränar en hel del, och kanske inte lika bra för de som kör styrketräning som inte alls är lika energikrävande som konditionsträning.

Skulle nog säga att generellt borde det vara tvärtom. Konditionsidrottare behöver mer kolhydrater överlag och bör äta kolhydratskällor som har lägre innehåll av fibrer för att kunna få i sig tillräckligt med kolhydrater utan att få magproblem.
Men såklart beror det från fall till fall, hur känslig mage man har, och var man i övrigt får sina kolhydrater ifrån.

Eddie Vedder
2010-08-29, 11:22

Styrketräningen är ju anaerob, så om det är någon form av träning som med fördel bedrivs med kolhydrater i kosten är det ju den som är intensiv nog för att bli kolhydratkrävande. Inte min motionärsnivå av konditionsträning. Det verkar finnas en tro på Kolo att jag tränar mer än jag gör. ;)

Och jag har SOM SAGT enbart uttalat mig om MIN havregrynskonsumtion för MIG, inget annat.

Konditionsidrottare behöver mer kolhydrater överlag

Möjligtvis vid maxprestationer, annars håller jag inte med. Lättare att använda fett som bränsle om man sysslar med konditionsträning än styrketräning.

Nible
2010-08-29, 11:28
Styrketräningen är ju anaerob, så om det är någon form av träning som med fördel bedrivs med kolhydrater i kosten är det ju den som är intensiv nog för att bli kolhydratkrävande. Inte min motionärsnivå av konditionsträning.

Och jag har SOM SAGT enbart uttalat mig om MIN havregrynskonsumtion för MIG, inget annat.

Okej, intressant. Trodde förövrigt att din konditionsträning inte låg på motionärsnivå.

Apropå det; när anser du att konditionsträningen kan klassas över motionärsnivå?

Eddie Vedder
2010-08-29, 11:31
Apropå det - när anser du att konditionsträningen kan klassas över motionärsnivå?

Svårt att säga eftersom det är en fråga om intensitet och tid. Men ligger man på 10-12 timmar där en viss del är intervallbaserad träning med mjölksyra som sprutar ur öronen då har man passerat det stadiet.

Skaparn, Olsson, Los, Poxeman och wintersnowdrift är exempel här på forumet som enligt mig ligger över långt över motionärsnivå.

Nible
2010-08-29, 11:36
Svårt att säga eftersom det är en fråga om intensitet och tid. Men ligger man på 10-12 timmar där en viss del är intervallbaserad träning med mjölksyra som sprutar ur öronen då har man passerat det stadiet.

Skaparn, Olsson, Los, Poxeman och wintersnowdrift är exempel här på forumet som enligt mig ligger över långt över motionärsnivå.

Aha, så pass mycket alltså.. Haha, jag som nästan ansåg mig själv som mer än motionstränare när jag löpte 20-45 minuter 2-3 gånger i veckan under min diet. :D

Eddie Vedder
2010-08-29, 11:40
Aha, så pass mycket alltså.. Haha, jag som nästan ansåg mig själv som mer än motionstränare när jag löpte 20-45 minuter 2-3 gånger i veckan under min diet. :D

Om det är din definition så är den ju inte fel bara för att den inte stämmer överens med min. Nu ska jag själv träna t.ex. jag tänkte cykla på min trainer här i studentrummet och lyssna på Sommar i P1. :)

/motionären Nicklas

Sniggel
2010-08-29, 11:42
Möjligtvis vid maxprestationer, annars håller jag inte med. Lättare att använda fett som bränsle om man sysslar med konditionsträning än styrketräning.

Mja jo, det handlar ju såklart om intensitet. Vid en viss intensitet kommer kolhydrater nästan vara tvunget för att bibehålla just den intensiteten en längre tid. Annars kan det säkert funka bra med låg mängd kolhydrater (det finns ju vissa som redan tränar så på elitnivå)

Nible
2010-08-29, 11:51
Om det är din definition så är den ju inte fel bara för att den inte stämmer överens med min. Nu ska jag själv träna t.ex. jag tänkte cykla på min trainer här i studentrummet och lyssna på Sommar i P1. :)

/motionären Nicklas

I o f s, det är ju helt och hållet en definitionsfråga. Allt är ju relativt - jag gick ju exempelvis från 0 timmar/vecka till nästan 2timmar/vecka och då blir det ju en ganska stor skillnad från vad jag är van vid. Och det märktes på konditionen som gick från urusel till att jag lyckades löpa över milen på under 50 minuter. Medan du, å andra sidan, är väl van vid att träna såpass mycket att du anser att dina cykel- och löpturer är del av din vardagliga sysslor medan jag kan tycka att det är krävande konditionsträning. :)

Sverker
2010-08-29, 18:27
Jag bryr mig inte alls om fytinsyran. Jag äter alltid mina havregryn tillsammans med mjölk. Skulle det finnas någon aktiv fytinsyra i grynen kommer jag att trycka ut fytinsyran med all det fria kalciumet som finns i mjölk.

Vid andra tidpunkter äter jag mat som ger mig det järn, zink mm. Detta utan att mineralerna konkurrerar med mjölk eller gryn.

Gober
2010-08-29, 20:06
Det jag tycker är minst bra med havregryn är att det är fiberrikt och innehåller fytinsyra. De fiberberikade har ju ännu mer av det, är dyrare och smakar mindre gott.

Anledningen att jag kört med fiberhavre är faktiskt just för jag tycker att det är godare :D, men efter att läst på lite om fytinsyra så kan det nog vara en ide att tänka om. Extra fibrer från just gröten har jag inget behov av det får jag tillräckligt av på annat håll.