handdator

Visa fullständig version : Väldigt bra affärsidé - vad göra?

mangs
2010-08-25, 12:53
Jag har kommit på en i mitt tycke grymt bra affärsidé som jag har kollat av mot lite andra personer och alla håller med. Finns heller inget likadant vad jag har hittat i mina eftersökningar.
Utan att gå in på det hela så har jag redan undersökt behovet för denna idé och det finns hos en väldigt stor kundgrupp. Faktum är att själva idén är ganska enkel och troligtvis inte så vår att genomföra. Min tanke är nu att starta eget företag och ta fram en prototyp för att sedan....

ja, hur skall jag gå tillväga här.

Om jag gör en enkel prototyp och visar den för fel personer är jag ju rökt då de med större medel direkt kan göra något liknande i ett nafs och marknadsföra. Därför känns det som att jag redan måste ha hela konceptet mer eller mindre klart för lansering innan jag vågar visa upp det.

Patent känns väldigt svårt att få igenom då det är en väldigt generell idé men den riktar sig mot en ny kundgrupp och i en annorlunda tappning än något liknande jag sett. Det handlar inte om någon form av olaglaglighet eller pyramidspel utan det är en regelrätt vara/tjänst.

Det är ingen mening att ni frågar om mer detajer om vad det handlar om varen här eller via PM för jag kommer inte riskera min idé så lätt.

Någon som har några tankar på hur jag skall gå vidare?

Solros
2010-08-25, 13:00
Finns något företag/styrelse/fond som hjälper till med sådana här saker. Ger startbidrag och patentiserar och har sig, men kommer inte på vad de heter...

Typ IMFA, AMFA, eller något i den stilen :/

Vinter
2010-08-25, 13:01
Patent-Utforma en plan-Studera olika profilerade företag som har lyckats-Finansiering-Risk investera själv-Budget.

:D

LoTiX
2010-08-25, 13:03
Teece, D. J. (1987), Profiting from Innovation: Implications for integration, collaboration, licensing and public policy, Research Policy, Vol. 15, pp. 285-305

Kan kanske ge lite mer insikt? Bra artikel som behandlar svårigheten att som liten rörelse kunna få ut en produkt och tjäna på den.

coxie
2010-08-25, 13:03
Om det är en "Mangs trollar igen"-tråd så går jag på det.

Att patentera en ny produkt är svindyrt, inget man finansierar ur egen ficka. Det du får göra är att hitta en kanal där du kommer i kontakt med riskkapitalister som kanske är villiga att investera i din idé.

Madame
2010-08-25, 13:05
Det finns nyföretagarcentrum i de flesta städer, där du kan få hjälp av engagerad personal som har erfarenhet av att starta företag och utveckla affärsplaner, de har tystnadsplikt och bra kontakter att dela med sig av.

Du kan även kika närmre på venture cup (http://www.venturecup.se/) <-- klickiz! som är en affärsplanstävling.
I varje delfinal finns pengar att vinna som du kan använda till företaget, alltså kan det vara lönt att vara med även om man inte vinner, plus att du får hjälp av proffs som hjälper dig att vända å vrida på din affärsplan. Tystnadsplikt även där och efter varje års tävling förstör de alla dokument.

jakke
2010-08-25, 13:13
http://www.vinnova.se/sv/
almi etc.

mangs
2010-08-25, 13:14
Inget trollande alls. jag sitter ibland och funderar på affärsidéer och förra veckan fick jag en snilleblixt som känns helt i tiden. Jag har redan satt upp olika kriterier för att min affärsidé och denna uppfyller alla dessa. jag kommer erbjuda någonting bra till mina kunder som kommer ge ett stort mervärde utan att egentligen uppoffra någonting samtidigt som jag givetvis kommer tjäna stora pengar (förhoppninsgvis).

Jag kommer kunna lägga en del jobb på detta själv först för at tsedan involvera några personer jag kan lita på som har rätt kompetens för att ta fram någon form av patent.

När det gäller patentfrågan så tror jag det är svårt då det inte är en unik skruvmojängstjohejsen jag skall ta fram. Idén är däremot så pass smart och enkel att jag inte fattar att den redan finns. Därför är jag livrädd att gå miste om denan gludgruva.

Skall jag ta in riskkapital känns det som att jag även bör involvera någon form av advokat/revisor inann så att jag inte går på pumpen och måste batala en jävla massa pengar till någon som satsat relativt lite till en väldigt säker idé.

Visst finns det risker involverade som i alla projekt men i min riskanalys ser jag just nu inte som att man behöver riska så mycket. jag har själv sparat undan en del pengar som jag mer än gärna villigt skulle kunna satsa i detta. Kanske skulle gå ihop med någon som jag känner som har en liknande drivkraft och kan sätta in kapital?

Yes
2010-08-25, 13:27
Hur funkar t.ex. NDA i sådana här fall(om du tänkt visa upp produkten)?

LoTiX
2010-08-25, 13:35
Inget trollande alls. jag sitter ibland och funderar på affärsidéer och förra veckan fick jag en snilleblixt som känns helt i tiden. Jag har redan satt upp olika kriterier för att min affärsidé och denna uppfyller alla dessa. jag kommer erbjuda någonting bra till mina kunder som kommer ge ett stort mervärde utan att egentligen uppoffra någonting samtidigt som jag givetvis kommer tjäna stora pengar (förhoppninsgvis).

Jag kommer kunna lägga en del jobb på detta själv först för at tsedan involvera några personer jag kan lita på som har rätt kompetens för att ta fram någon form av patent.

När det gäller patentfrågan så tror jag det är svårt då det inte är en unik skruvmojängstjohejsen jag skall ta fram. Idén är däremot så pass smart och enkel att jag inte fattar att den redan finns. Därför är jag livrädd att gå miste om denan gludgruva.

Skall jag ta in riskkapital känns det som att jag även bör involvera någon form av advokat/revisor inann så att jag inte går på pumpen och måste batala en jävla massa pengar till någon som satsat relativt lite till en väldigt säker idé.

Visst finns det risker involverade som i alla projekt men i min riskanalys ser jag just nu inte som att man behöver riska så mycket. jag har själv sparat undan en del pengar som jag mer än gärna villigt skulle kunna satsa i detta. Kanske skulle gå ihop med någon som jag känner som har en liknande drivkraft och kan sätta in kapital?

Låter som du behöver samarbeta med ett större företag på det här. Går du ut som nystartat företag med en bra idé och inget kapital så har du stora problem eftersom du direkt blir överkörd av andra företag; framförallt ifall kostnaderna är låga för att realisera idén.

mangs
2010-08-25, 13:40
Låter som du behöver samarbeta med ett större företag på det här. Går du ut som nystartat företag med en bra idé och inget kapital så har du stora problem eftersom du direkt blir överkörd av andra företag; framförallt ifall kostnaderna är låga för att realisera idén.

Precis så är det. jag tror att jag börjar med att köra igång en prototyp, det skulle jag kunna göra med enkla medel och med hjälp av vänner. Sedan måste jag presentera detta förslag för någon, alternativt bygga vidare själv och lansera först. Jag tror att produkten jag kan få ut som prototyp skulle kunna vara hyffsat lik den jag har vid lansering och sedan skulle jag ju kunna förbättra den om jag ser att det finns intresse för den.

Alla jag presenterat den för så här lång skulle vilja ha den och till och med vara villiga att batala för den, min tanke är att de skall få den mer eller mindre gratis. :)

Solros
2010-08-25, 13:59
Ja, ALMI var det jag tänkte på!

Achryl
2010-08-25, 14:06
Som folk sagt, ring Almi Innovation, säg "hej jag har en jättebra idé men vet inte hur jag ska göra". Den avdelningen jobbar bara med sånt och ger dig all hjälp du behöver (gratis)

Snafu
2010-08-25, 14:37
Jag var i precis samma sits. Det är skitsvårt :)

Jag hade en produkt som skulle passa in hos friluftsföretag. Det du måste vara beredd på är om du närmar dig företag som säljer liknande produkter, så kommer de högst troligt att säga "vi har vårt eget design team vi vill inte se din idé".

Av de 6-7 företag jag approachade ville ett se min idé, men i slutändan var de inte intresserade :)

Det var naturligtvis en skitstor risk och de kan naturligtvis sno idén själva, nog för att nu med ..eh.. hind sight, skulle produkten kanske inte tjäna så stora pengar, då det är en väldans nichad produkt.

Hursomhaver, som Coxie sade, patent är snorigt dyrt och oftast kan du endast skaffa ett design-skydd (tror jag det heter). Men det kostar också. Riskkapital eller uppfinna i tandem med ett företag med resurser och expertis är antagligen två bra alternativ, men det handlar en jäkla massa om tillit till företaget.

C.E.J.
2010-08-25, 14:44
nPAYPQt7POU

Mindek
2010-08-25, 14:48
Om du vill ha hjälp kan det kanske vara bra att berätta lite vad det handlar i alla fall, t.ex. marknad, målgrupp, pris, tillverkningskoncept, investeringsbehov...

Handlar det om någon smart billigt pryl som riktar sig till privatkonsument men där patent är svårt/omöjligt/onödigt så är det väl bara att försöka få ut produkten på marknaden genom någon lämplig kanal, försöka etablera sig som orginalet och sälja med god marginal tills plagierande konkurrenter kommer.

Ironbabe
2010-08-25, 15:10
Ja, ALMI var det jag tänkte på!
Almi har jag varit på infomöte hos och det var jättebra. Fick reda på mycket matnyttigt som man inte tänkt på innan. Boka in dig på ett sånt möte :thumbup:

mangs
2010-08-25, 15:18
Stort tack för alla era kommentarer, nu har jag lite att fundera på och undersöka. Jag återkommer i ämnet.

Solros
2010-08-25, 15:21
Stort lycka till! Hoppas det blir en succé!
Glöm inte uppdatera oss om när det finns i butik/tillgängligt!

mangs
2010-08-25, 15:30
Självklart kommer jag delge resultat för mina brödrer och systrar här och jag är hyffsat säker på att många här skulle uppskatta den då många av er befinner sig i den aktuella målgruppen.

sascha
2010-08-25, 15:43
Det finns andra skydd än patent.

MaQue
2010-08-25, 15:59
Det jag har varit med om gällande prototyper av nya / olanserade produkter är att jag som producent alltid måste skriva på ett säkerhetsavtal innan jag öht får ta del av idén / underlagen.

Det kan ju vara en grej att alla som du tänker involvera i projektet måste skriva på detta avtal och på så sätt skydda dig från plagiat?

Pejij
2010-08-25, 16:34
Jag vill också få snilleblixtar :/

Stort lycka till Mangs! Du kanske borde börja fila på ett äktenskapsförord? ;)

mangs
2010-09-01, 12:51
Är redan gift så äktenskapsförord blir nog svårt att få igenom. :) Däremot är frugan även hon involverad i planerna framöver. Just nu har det gått lite i stå men vi har gjort en del research inom området och det verkar fortfarande minst sagt lovande, Det tål dock att funderas på vilken omfattning det hela skall ha.

Om vi skulle likställa min uppfinning/idé med världens första cykel så kan det ju från mitt perspektiv vara enklare och bättre på att fokusera på en viktig komponent istället för hela konstruktionen då det blir för stort och komplicerat. kan vara mer lönsamt att fokusera på växlarna eller någon annan vital komponent och sedan låta andra företag använda vår komponent i sina framtida byggen. :)

Madame
2010-09-01, 13:00
Är redan gift så äktenskapsförord blir nog svårt att få igenom. :) Däremot är frugan även hon involverad i planerna framöver. Just nu har det gått lite i stå men vi har gjort en del research inom området och det verkar fortfarande minst sagt lovande, Det tål dock att funderas på vilken omfattning det hela skall ha.

Om vi skulle likställa min uppfinning/idé med världens första cykel så kan det ju från mitt perspektiv vara enklare och bättre på att fokusera på en viktig komponent istället för hela konstruktionen då det blir för stort och komplicerat. kan vara mer lönsamt att fokusera på växlarna eller någon annan vital komponent och sedan låta andra företag använda vår komponent i sina framtida byggen. :)

Kan vara lönt att satsa på att bygga varumärke också om din idé är lättkopierad. Eller oavsett om den är lättkopierad eller inte.

Var på en föreläsning av hon som startade företaget Baglady som gör armband, halsband å sånt. Inte direkt unikt att göra snygga accesoarer liksom, men hon fokuserade stenhårt med att bygga sitt varumärke och image, vilket gjorde företaget framgångsrikt.

forslund
2010-09-01, 13:40
Kan vara lönt att satsa på att bygga varumärke också om din idé är lättkopierad. Eller oavsett om den är lättkopierad eller inte.

Var på en föreläsning av hon som startade företaget Baglady som gör armband, halsband å sånt. Inte direkt unikt att göra snygga accesoarer liksom, men hon fokuserade stenhårt med att bygga sitt varumärke och image, vilket gjorde företaget framgångsrikt.

Hur "bygger man ett varumärke och image" när man är helt nystartad?
Ingen kritik nu alltså utan är intresserad, bara.

Exdiaq
2010-09-01, 14:02

Ska man bygga ett varumärke som inte kan "överglänsas" av ett stort företag som kopierar idén så krävs det ett enormt kapital alternativ banbrytande marknadsföring.

Anledningen till att det gick för henne är förmodligen för att större företag in ser någon lönsamhet i att kopiera det hon gjorde. Men är det mangs kommit på så pass otroligt som han säger, så tro jag inte att detta tillvägagångssättet kommer fungera.

PRound
2010-09-01, 14:06
Någon som vet hur man ska bära sig åt om man har en väldigt bra idé till en film? Om man ska börja skriva på den, eller om man ska tala om eller skicka in idén till något företag?

Wille005
2010-09-01, 14:08
Någon som vet hur man ska bära sig åt om man har en väldigt bra idé till en film? Om man ska börja skriva på den, eller om man ska tala om eller skicka in idén till något företag?
Flytta ifrån Sverige!

Yes
2010-09-01, 14:51
Skriv ett manus och försök sälja det. Är ju inte som att någon kommer betala dig för en "bra idé", som de dessutom kan stjäla så fort du berättat för dem. Ett manus är iaf lite skyddat och en färdig produkt som går att sälja(om det är riktigt bra).

PRound
2010-09-01, 14:56
Flytta ifrån Sverige!

Det har jag bestämt sedan länge. Någon svensk film blir det inte iaf!

Skriv ett manus och försök sälja det. Är ju inte som att någon kommer betala dig för en "bra idé", som de dessutom kan stjäla så fort du berättat för dem. Ett manus är iaf lite skyddat och en färdig produkt som går att sälja(om det är riktigt bra).

Har lite dålig koll på sånt. Men jag får söka runt lite om hur man skriver det!

-AG-
2010-09-01, 15:01
Nu spekulerar jag bara då jag inte har erfarenhet av detta, men jag tror sällan att man tjänar bra med pengar på sin första idé. När man ska omsätta sin första idé till verklighet är man nog ganska mycket i händerna på de som är villiga att investera i denna. Om det visar sig vara framgångsrik har man nog däremot alla möjligheter att tjäna pengar på sina kommande ideér.

Yes
2010-09-01, 16:29
Det har jag bestämt sedan länge. Någon svensk film blir det inte iaf!

Har lite dålig koll på sånt. Men jag får söka runt lite om hur man skriver det!
Ett bra manus kan vara värt några miljoner dollar. Då lär också konkurrensen vara i nivå med mordhot och bilbomber. Det kommer alltså krävas massor av jobb och att det verkligen blir bra om du tänkt att det ska bli lönsamt. Klarar du det så, lycka till och hoppas att du blir rik. Annars är det antagligen betydligt lättare att skriva en svensk film, eller iaf sikta på någon mindre marknad.

Nu spekulerar jag bara då jag inte har erfarenhet av detta, men jag tror sällan att man tjänar bra med pengar på sin första idé. När man ska omsätta sin första idé till verklighet är man nog ganska mycket i händerna på de som är villiga att investera i denna. Om det visar sig vara framgångsrik har man nog däremot alla möjligheter att tjäna pengar på sina kommande ideér.
Beror väl helt på hur genomtänkt affärsmodell man har. Vanligast är nog folk som kommer på bra idéer men inte vet hur de ska gå tillväga för att göra dem lönsamma. En bra investerare(någon som t.ex. kan hjälpa till med infrastruktur och marknadsföring) eller licensavtal(ifall man har IP som går att sälja) kan säkert göra en rik(ifall idén/affärsmodellen är värd nåt).

Raschmus
2013-01-07, 14:32
BUMP

Jävligt nyfiken. Hur gick det?

Minimjölk
2013-01-07, 15:31
Han verkar inte vara direkt aktiv längre. Kanske var det en väldigt bra affärsidé trots allt? :)

G_lund
2013-01-07, 15:32
Vill minnas att någon på kolo försökte lansera en egen sås, vad hände med det?

Minimjölk
2013-01-07, 15:33
Vill minnas att någon på kolo försökte lansera en egen sås, vad hände med det?

Du tänker inte på den legendariska Kolo-krämen?

Gpajpen
2013-01-07, 18:00
Vad är problemet då, världens bästa produkt. Nå fram med skiten.

G_lund
2013-01-07, 18:02
Du tänker inte på den legendariska Kolo-krämen?

Vad har jag nu missat? :D

Nej, killen hävdade att den var otroligt mycket bättre än tex bernaisesås och andra såser till de flesta maträtter och jag vill minnas att han gått rätt långt för att kunna lansera den.

Minimjölk
2013-01-08, 09:20
Vics Krämdiet var den jag syftade på. Sök och du skola finna, kanske det mest geniala inlägg i Kolozzeums historia. Ha i åtanke att det skrevs i kölvattnet av när alla skulle vara optimla och näringstima 30gram protein exakt var tredje timme.