handdator

Visa fullständig version : Längre träningspass / cortisol / lösa med tillskott

Ganymedes
2010-08-25, 11:38
Har läst att man bör hålla styrketräningspassen till max 1h då träning därefter utsöndrar mycket cortisol som kan vara negativt (åtminstonde ur ett überopti-perspektiv). Mina pass brukar dock dra sig upp emot 75-90 minuter. Frågan är om detta "problem" avvärjs av det faktum att jag under passet tillför kolhydrater, protein, kreatin och vätska (dvs SizeOn)?

siimon89
2010-08-25, 11:44
Åtgärda detta med det enklaste av allt, sluta överanalysera och kör hårt :)

Pepz
2010-08-25, 11:45
all nedbrytning under träning är såvitt jag vet ganska bra för att inducera tillväxt.

om man spekulerar lite så är risken om man trycker i sig antioxidanter och kortisolhämmare så kan träningsstimulit utebli

de flesta styrkelyftare tränar över 2h

King Grub
2010-08-25, 11:49
Akut kortisolfrisättning under träning kanske bara är positivt.

http://www.hms.uq.edu.au/docs/jpeakePDF/Okutsu-2008.pdf

Det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer som är skadligt.

Eddie Vedder
2010-08-25, 13:19
Har läst att man bör hålla styrketräningspassen till max 1h då träning därefter utsöndrar mycket cortisol som kan vara negativt (åtminstonde ur ett überopti-perspektiv).

En så luddig rekommendation låter ungefär lika välbelagd som "en fylla förstör en veckas träning".

Att bara uttala sig i termer om tid säger ju ingenting. Angående kortisolet såg jag att du fått bra svar av Pepz och Grub så där har jag inget att tillägga. :)

Ganymedes
2010-08-25, 15:09
Åtgärda detta med det enklaste av allt, sluta överanalysera och kör hårt :)

Vänligt med meningslöst svar, hade alla resonerat på det sättet så hade vi fotfarande sökt svaren i Biblen. ;) Jag föredrar att veta - om jag sedan anpassar mig efter kunskapen eller inte beror på andra faktorer.

all nedbrytning under träning är såvitt jag vet ganska bra för att inducera tillväxt.

om man spekulerar lite så är risken om man trycker i sig antioxidanter och kortisolhämmare så kan träningsstimulit utebli

de flesta styrkelyftare tränar över 2h

Hade jag ingen aning om. Tack för info!

Akut kortisolfrisättning under träning kanske bara är positivt.

http://www.hms.uq.edu.au/docs/jpeakePDF/Okutsu-2008.pdf

Det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer som är skadligt.

Tråd låst, problem sovled. Tackar!

En så luddig rekommendation låter ungefär lika välbelagd som "en fylla förstör en veckas träning".

Så illa tänkt av mig alltså? Usch... ;)