Visa fullständig version : Meningen med livet
I Five Ace
2010-08-23, 19:10
ända sedan jag kom tillbaka från semestern så har jag tänkt på hur kort tid vi har att leva. en människa som lever i hundra år har varit på denna jord i 36500 dagar dvs. 876000 timmar. det har fått mig att tänka på hur mycket tid vi allvarligt talat "slösar". Nu blev det lite off topic men min fråga till er är vad är meningen med livet enligt er, och som tidigare sagt tråden är skapad för att ni som känner för att skriva ska få göra det och för att dela med er av tankar och idéer.
Parning. Kom på för ganska länge sedan än att det inte finns någon annan mening med liv, än livet självt.
storPines
2010-08-23, 19:24
glädjesiffror, ta bort 20 % av det där siffrorna.
Meningen med livet är enligt mig att få Mafia 2 nu på fredag.
Wille005
2010-08-23, 19:25
Kniper en halvmogen tomat och tar mig en promenad i kvällsljuset. Ciao!
Minns när man satt i biosalongen och såg Mtraix 2 (tror jag det var, kan ha varit 3:an) och Mr. Smith säger.
"It was then that I saw the purpose of life. The purpose of all life.
The purpose of life, is to end."
Halva biosalongen hade nog emokänslor där ett tag :D
Med den nostalgin så kan jag väl inte riktigt säga vad meningen är. Att vara glad och lycklig är däremot högt på min priolista.
David Brent
2010-08-23, 19:28
Meningen med livet (http://www.imdb.com/title/tt0085959/)
Verbatim
2010-08-23, 19:44
Meningen med livet (http://www.imdb.com/title/tt0085959/)
Jepp, filmen har svaret.
O2QJvc_SxFQ
Meningen med livet:
Uppnå sina mål men ändå aldrig bli nöjd!
EN3lDxNkawE
2:30 in för er som har bråttom. 4:11 för er som har ännu mer bråttom.
42 enligt
http://a2.vox.com/6a00e3989eb38f000200e398cc85f20005-500pi
Drygt 0.1 promille av de där 876,000 timmarna är menade för att plöja igenom Lost, YEAH!
Uppleva så mycket som möjligt.
Vara beroende av så lite som möjligt.
I Five Ace
2010-08-23, 21:44
Rickard
varför ska man uppleva så mycket som möjligt när du ändå ska dö.... det jag försöker säga är varför ska vi uppleva, lära, njuta, sörja osv.osv när livet ändå tar slut. vad händer med allt du har upplevt, lärt och njutit av och sett här i världen när du försvinner...
när du försvinner finns du kvar hos många människor som ett minne men de kommer också att dö... så till slut blir vi bara bortglömda. för att alltid leva kvar måste man se till att folk inte glömmer bort dig och det sker genom att göra något revolutionerande eller förödande. t.ex Alla kanske inte vet vad Einstein gjorde, hur han såg ut men de har hört namnet, och det kan leda till att man tar reda på mer om honom. 9/11 attackerna o.sv. o.s.v.
I Five Ace
2010-08-23, 21:46
Jag vill inte att någon på forumet tar det hela på allvar och blir självmordsbenägen på något sätt men man kan inte förneka att de här frågorna inte har dykt upp, iallafall inte jag...
Rickard
varför ska man uppleva så mycket som möjligt när du ändå ska dö.... det jag försöker säga är varför ska vi uppleva, lära, njuta, sörja osv.osv när livet ändå tar slut. vad händer med allt du har upplevt, lärt och njutit av och sett här i världen när du försvinner...
när du försvinner finns du kvar hos många människor som ett minne men de kommer också att dö... så till slut blir vi bara bortglömda. för att alltid leva kvar måste man se till att folk inte glömmer bort dig och det sker genom att göra något revolutionerande eller förödande. t.ex Alla kanske inte vet vad Einstein gjorde, hur han såg ut men de har hört namnet, och det kan leda till att man tar reda på mer om honom. 9/11 attackerna o.sv. o.s.v.
Det är min mening med livet.
Kanske inte passar andra.
Men att inte lämna några avtryck och att snabbt glömmas bort är inget som bekommer mig det minsta. Vad spelar det för roll när jag inte kan ha någon glädje utav det själv? Att söka någon mening i livet genom döden tycker jag låter mycket konstig.
Kärlek.
Låter mer som sökandet efter det högsta goda. Och skönhet kan inte existera utan kärlek - men kärlek kan existera utan skönhet. Alltså är skönhet det högsta goda.
EN3lDxNkawE
Rysningar när dom hittade sin mening i livet :D
Jag vill också ha ett syfte *cry*
Bli Biff or die trying *flex*
vad händer med allt du har upplevt, lärt och njutit av och sett här i världen när du försvinner....
Absolut ingenting. Så varför inte försöka ha kul så länge det varar?
Nu tänkte jag droppa ett cheesy citat:
The time you enjoy wasting is not wasted time
Oooo bästa citatet på länge.
It's a keeper, tackar.
Precis, bara för at tman tänker i de här banorna behöver man inte bli emo eller tänka negativt utan istället ta vara på den nyfunna kunskapen och se till att göra det man vill och kan göra innan det är för sent. Tids nog hamnar man i en annan fas i livet med andra prioriteringar och då kan det vara skönt att kunna blicka tillbka till tidigare perioder i ens liv och tänka positiva tankar istället för att minnas dem med obehag.
Att vara nöjd med sig själv och sina val känns som en grundförutsättning för att få uppleva lycka. Sedan det gamla vanliga med hälsa,familj etc men för att ippnå egen lycka bör man nog se till sina egna mål och försöka förverkliga dessa så gott det går.
Absolut ingenting. Så varför inte försöka ha kul så länge det varar?
Time is never wasted when you're wasted all the time
Hur är det talesättet går? Livet är det som händer i väntan på annat? Har bara hört det på engelska.
Time is never wasted when you're wasted all the time
Det där är bara lustig om man är typ 14 år eller om man tycker att Volvo 740 är den finaste bilen som finns.
Finns ingen mening med livet, det enda man kan göra är att fördriva tiden genom att inbilla sig att något faktiskt har en mening. Sedan om det innebär kärlek, barn, religion, ett tarvligt försök till altruism, droger, lvl 80 i wow eller kanske en killingspree är helt upp till individen.
Jag själv håller mig till leksaker, bekräftelse och kickar i alla dess former.
Finns ingen mening med livet, det enda man kan göra är att fördriva tiden genom att inbilla sig att något faktiskt har en mening.
+1
Livet kan inte ha någon mening enligt mig (oavsett vad som händer efter döden), men jag väljer att ignorera detta och göra saker som, betraktat endast utifrån den tid jag lever eller kortare, har någon form av mening (nyttovärdesmaximering eller vad man vill kalla det).
Nitrometan
2010-08-24, 07:37
Och skönhet kan inte existera utan kärlek - men kärlek kan existera utan skönhet.
Vad baserar du detta på? Vad är denna skönhet som inte kan existera utan kärlek?
En vacker blomma? En fantastisk solnedgång?
Nordenator
2010-08-24, 08:01
Jag behöver inte motivera min existens med något syfte för att kunna ha roligt och leva mitt liv. När jag dör är jag död och universum ger blanka fan i det. Livet är ett obetydligt osannolikt utfall. Det är bara i vår arrogans vi kan få för oss att vi faktiskt spelar roll.
Sen är jag inte ledsen för det. Däremot lite hungrig.
eller om man tycker att Volvo 740 är den finaste bilen som finns.
bwahaha :laugh:
+1
Livet kan inte ha någon mening enligt mig (oavsett vad som händer efter döden), men jag väljer att ignorera detta och göra saker som, betraktat endast utifrån den tid jag lever eller kortare, har någon form av mening (nyttovärdesmaximering eller vad man vill kalla det).
+1
Det finns ingen mening med livet. Om det fanns en mening med livet skulle det innebära att det vi gör ger konsekvenser för någon/något som aldrig dör.
Det vi kan göra när vi nu trots allt lever på den här planeten är att underlätta livet för så många individer (som kan känna någon som helst slags smärta/obehag) som möjligt, oss själva inkluderat.
rajjan_dammit
2010-08-24, 15:04
Meningen med livet är att vara så lite emo som möjligt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.