handdator

Visa fullständig version : Forskare: Gravida ska inte dricka lightläsk

Bonnie
2010-08-23, 09:22

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/kvinnlighalsa/article7656102.ab

så kan man läsa om att gravida inte skall dricka lightläsk pga sötningsmedlen förvandlas till kemikalier (?).
Jag undrar om någon vet om det gäller tex andra produkter som också innehåller samma sötningsmedel (tex tuggumi,proteinbars).

kjell33
2010-08-23, 09:31
Sen när är aftonbladet en pålitilig källa?

Eddie Vedder
2010-08-23, 09:45
Sen när är aftonbladet en pålitilig källa?

Nöjd? ;)

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/92/3/626

Dreas
2010-08-23, 09:55
Alltså, även ifall många sötningsmedel i måttliga mängder inte är bevisat farliga så känns det ju inte direkt som något jag skulle vilja att den som bär på mitt barn ska inta.

Det kan vara skadligt, det är ju inte 100% kartlagt så varför chansa?

Grahn
2010-08-23, 10:03
Alltså, även ifall många sötningsmedel i måttliga mängder inte är bevisat farliga så känns det ju inte direkt som något jag skulle vilja att den som bär på mitt barn ska inta.

Det kan vara skadligt, det är ju inte 100% kartlagt så varför chansa?

Fast med det resonemanget kan man ju fråga sig vad som är okej att äta?

Bonnie
2010-08-23, 10:22
Jag får väl leva på skorpor och vatten resterande 7 månader av min graviditet.
Fast det är säkert inte hälsosamt att äta sötningsmedel och amma heller ?

Rickard
2010-08-23, 11:07

Gluten i skorpor, går inte för sig. ;)

Kolla på den här dokumentären, så kanske du blir lite mer motiverad att inte stoppa i dig massa konstiga saker under graviditeten. http://video.google.com/videoplay?docid=-3450754654538943#

campvesslan
2010-08-23, 13:48
Jag tror det är bäst att hålla sig ifrån sådant, faktiskt. Better safe than sorry, that's what I always say!

Dreas
2010-08-23, 14:09
Fast med det resonemanget kan man ju fråga sig vad som är okej att äta?Du får väl själv dra gränsen där du vill, jag ser uteslutande av sötningmedel som något logiskt, såvida inte det ersätts med något som troligen är "sämre".

nogger schwarz
2010-08-23, 14:58
"Matförbuden haglar över gravida kvinnor", vilken jävla formulering.

Tolkia
2010-08-23, 16:16
Jag kan se vissa problem med confounding här. Dock måste jag säga att om det här blir slutsatsen:
Så tror jag att man behöver se över sin sötningsmedelskonsumtion rent allmänt.

F.ö. är AB:s formulering "omvandlas till kemikalier" obetalbar.

Pepz
2010-08-23, 17:17
Jag kan se vissa problem med confounding här.

F.ö. är AB:s formulering "omvandlas till kemikalier" obetalbar.

+1
och +1

Sverker
2010-08-23, 17:28
Skulle vara spännande ifall det gick att djupare analysera varför kvinnorna drack lightdricka under graviditeten.

Eftersom kaloribehovet ökar med ett par hundra kcal varje dag under graviditeten finns det möjlighet för kvinnan att dricka vanlig sockersötad dricka.

Eddie Vedder
2010-08-24, 05:05
Skulle vara spännande ifall det gick att djupare analysera varför kvinnorna drack lightdricka under graviditeten.

Eftersom kaloribehovet ökar med ett par hundra kcal varje dag under graviditeten finns det möjlighet för kvinnan att dricka vanlig sockersötad dricka.

Att man skulle dricka läsk som mor bara för att man har högre energibehov måste vara bland det sämsta valet man kan göra. Hoppas verkligen inte många resonerar som så utan försöker äta vettigt under uppgången.

Angående diskussionen tycker jag det är lite väl dåligt i artikeln faktiskt:

As with all observational studies, we cannot exclude that our findings may be a result of unidentified and unadjusted confounders. The different association observed for sugar-sweetened and artificially sweetened soft drinks with preterm delivery implies that such confounders would have to be specific for women who drank artificially sweetened soft drinks. Despite careful covariate adjustment, residual confounding cannot be excluded either.

Typ "det finns ofta confounders..." men inga diskuteras direkt. Dock hade de ju försökt kontrollera så gott de kunde även om det aldrig kan göras till 100%.

Sverker
2010-08-24, 05:52
Att man skulle dricka läsk som mor bara för att man har högre energibehov måste vara bland det sämsta valet man kan göra. Hoppas verkligen inte många resonerar som så utan försöker äta vettigt under uppgången.

Gruppen gravida är den gruppen av personer som är mest utsatt för synpunkter om kosten. De angrips från minst 25 håll, mammor, väninnor, systrar etc, etc.
Att mamman själv upplever en storm av hormoner i kroppen gör inte valen enklare.

Att som pappa till det kommande barnet och ha synpunkter på kosten kommer att kräva stort mod...och tjockt pannben.

Eddie Vedder
2010-08-24, 07:59
Gruppen gravida är den gruppen av personer som är mest utsatt för synpunkter om kosten. De angrips från minst 25 håll, mammor, väninnor, systrar etc, etc.
Att mamman själv upplever en storm av hormoner i kroppen gör inte valen enklare.

Att som pappa till det kommande barnet och ha synpunkter på kosten kommer att kräva stort mod...och tjockt pannben.

Fast det har ju inget att göra med vad jag skrev. Jag kommenterade bara att man har utrymme för läsk för att man går upp i vikt. Jag tycker inte det är klokt av någon att börja dricka mer läsk bara för att viktuppgång kan vara lämpligt. Läsk är och förblir skräp helt enkelt.

Och det kvittar ju vilka man diskuterar så tycker ju du aldrig att det finns någon särskild anledning att bry sig. Barn klarar sig alltid och där behöver man inte oroa sig, vuxna kan äta vad som helst för vi har växt klart (vilket ju inte barn har men de behövde ju tydligen inte heller äta så bra), vi på Kolo tränar så vi behöver inte bry oss så mycket, gravida behöver gå upp i vikt. Finns det någon grupp i samhället som du faktiskt tycker bör vara lite mer noggranna med kosten?

Erkserks
2010-08-24, 08:58

Det är klart det finns en möjlighet, det finns en möjlighet att fylla ut de "ett par hundra kcal" med etanol istället. Det betyder inte att det är ett speciellt smart val. Som Eddie säger, finns bra mycket bättre val att lägga de kalorierna på än socker. Varför inte en extra ostbit? Har inte alls så många negativa påföljder som ett stort sockerintag har.

Kischen
2010-08-24, 09:24

Mhm tell me about it *mini

Tolkia
2010-08-24, 09:32
Fast det har ju inget att göra med vad jag skrev. Jag kommenterade bara att man har utrymme för läsk för att man går upp i vikt. Jag tycker inte det är klokt av någon att börja dricka mer läsk bara för att viktuppgång kan vara lämpligt. Läsk är och förblir skräp helt enkelt.

Och det kvittar ju vilka man diskuterar så tycker ju du aldrig att det finns någon särskild anledning att bry sig. Barn klarar sig alltid och där behöver man inte oroa sig, vuxna kan äta vad som helst för vi har växt klart (vilket ju inte barn har men de behövde ju tydligen inte heller äta så bra), vi på Kolo tränar så vi behöver inte bry oss så mycket, gravida behöver gå upp i vikt. Finns det någon grupp i samhället som du faktiskt tycker bör vara lite mer noggranna med kosten?
Nu går jag på person, men du har ju redan satt ribban där, så jag antar att det är OK. Man kan nämligen utan större problem vända på det du nu säger till Sverker och säga till dig att du är aningen neurotisk. Du drar ganska stora växlar på att Sverker påpekar det faktum att man dricker (ganska mycket dessutom) lightläsk under en period när man förväntas gå upp i vikt - m.a.o. pekar ut något som är av betydelse för hur man ser på den i artikeln utpekade gruppen (är det t.ex. en överviktig grupp? vad har de för konsumtionsmönster i övrigt?) - och sedan konstaterar att det nog inte är helt enkelt att vare sig vara den som ger gravida kostråd eller den som är gravid och skall följa dem. För faktum är att om man verkligen skall lyssna på alla som vill råda en - och här snackar vi verkligen inte bara det onda livsmedelsverket, utan typ alla i ens omgivning, så finns det inte mycket kvar att äta om man typ inte är självförsörjande bonde (och säkert inte ens då). Jag tror inte att man äventyrar barnets eller sin egen hälsa om man dricker mer läsk under graviditeten, även om jag inte kan se att det skulle vara några poänger i sig med att dricka några större mängder om dagen (om man inte tillhör den grupp som har problem med att äta överhuvudtaget p.g.a. graviditetsillamåenede, det förekommer att folk tappar ganska mycket på resten av kroppen utom magen). Som vanligt är det mesta en fråga om grad och inte en fråga om av eller på. Etanolexemplet (som erkserkserks ger) var, tycker jag, en ganska dålig jämförelse, eftersom det inte direkt är en statshemlighet att etanol ger forsterskador, och det skulle förvåna mig om någon kan hosta upp en studie där det visas att socker är i paritet med alkohol på den punkten.

Jag måste säga att jag ganska ofta tycker att Sverker har en poäng med sina "man måste inte bry sig SÅ mycket". Det är ganska mycket obsessande kring kosten på Kolozzeum (vilket du ju ibland kritiserar själv), på det sätt som nog snarare är kontraproduktivt än produktivt, både när det gäller gravida, barn, tränande och andra.

Ondskapelsen
2010-08-24, 09:45
Är man sötsugen och vill dricka cola så ser jag inget varför man inte ska få det.
Det är väl som med allt annat, det känns dumt att basera hela sitt flytande intag på läsk men jag skulle hellre dricka vanlig läsk än light under graviditet.

Sverker menar väl snarare att det är hälsosammare att käka socker om man ändå SKA ha kaloriöverskott. Att man ska basera sitt överskott på socker är väl inte vad han säger?
Socker känns bättre än aspartam/sukralos. Så tolkar jag det iaf.

Tolkia
2010-08-24, 09:52
En sak man skall komma ihåg när man diskuterar gravidas kost, är att en undermålig kost ofta blir ett större problem för mamman än för barnet, om vi snackar inadekvat näringsintag och inte intag av skadliga ämnen (typ etanol, vissa läkemedel etc.). Fostret tar i ganska stor utsträckning vad de skall ha utan att ta några större hänsyn till att någon annan vill vara med och dela, så länge det finns något att ta av. Nu behöver givetvis även mamman få må bra under graviditeten, och jag förespråkar inte att man äter som skit, men det är inte riktigt så millimeternoga som man ibland kan luras att tro - det är typ inte så att om mamman dricker en läsk så har hon därmed hällt 33 cl sockerlösning in i barnets blod med omedelbar verkan.

Erkserks
2010-08-24, 14:38
Etanolexemplet (som erkserkserks ger) var, tycker jag, en ganska dålig jämförelse, eftersom det inte direkt är en statshemlighet att etanol ger forsterskador, och det skulle förvåna mig om någon kan hosta upp en studie där det visas att socker är i paritet med alkohol på den punkten.

Nej, det var ett bra exempel på det jag försökte visa med att Sverker sa att det var en möjlighet att använda sockret i läsk som energisubstrat. Att bara för att någonting är möjligt betyder inte det att det är en bra idé.

Och jag har aldrig påstått att etanol kan jämföras med socker vilket du verkar vilja få det att framstå som. Du kanske ska ta och läsa en extra gång om du nu uppenbarligen har svårt att förstå det som skrivs.

Erkserks
2010-08-24, 14:47
Är man sötsugen och vill dricka cola så ser jag inget varför man inte ska få det.

Sverker menar väl snarare att det är hälsosammare att käka socker om man ändå SKA ha kaloriöverskott. Att man ska basera sitt överskott på socker är väl inte vad han säger?
Socker känns bättre än aspartam/sukralos. Så tolkar jag det iaf.

Jag skulle gissa på att det är rätt mycket "ohälsosammare" att öka sitt intag av socker då vi i västvärlden redan har ett för högt intag av socker jämfört med att inta sötningsmedel, vilka är väldigt svåra att bevisa att de har någon som helst negativ hälsoeffekt.

Körde en googling:

Neural tube defects associated with maternal periconceptional dietary intake of simple sugars and glycemic index1,2,3
Gary M Shaw, Thu Quach, Verne Nelson, Suzan L Carmichael, Donna M Schaffer, Steve Selvin and Wei Yang

1 From the March of Dimes Birth Defects Foundation, California Birth Defects Monitoring Program, Berkeley, CA (GMS, VN, SLC, and WY); the California Department of Health Services, Oakland, CA (TQ); Kaiser Permanente, Oakland, CA (DMS); and the University of California, Berkeley (SS).

Background: Maternal diabetes, prepregnancy obesity, hyperinsulinemia, and intakes of sweets have been associated with increased risks of neural tube defects (NTDs). The interdependence of these factors suggests a common pathogenesis via altered glycemic control and insulin demand.

Objective: We investigated whether maternal periconceptional dietary intakes of sucrose, glucose, fructose, and foods with higher glycemic index values influence the risk of having NTD-affected pregnancies.

Design: In a population-based case-control study, all hospitals in 55 of the 58 counties in California participated. In-person interviews were conducted with the mothers of 454 NTD cases (including fetuses and infants who were electively terminated, stillborn, or born alive) and with the mothers of 462 nonmalformed controls within an average of 5 mo from the term delivery date. The risk of having an NTD-affected pregnancy was the main outcome measure.

Results: Risks of having an NTD-affected pregnancy were not substantially elevated in relation to periconceptional intakes of glucose or fructose. Elevated risks of {approx}2-fold were observed for higher intakes of sucrose and foods with higher glycemic index values. Elevated risks were observed for high sucrose intake irrespective of whether adjustment was made for other covariates such as maternal folic acid intake. For higher glycemic index values, adjusted elevated risks of >= 4-fold were observed in women whose body mass index (in kg/m2) was > 29.

Conclusion: Our observed associations support observations that potential problems in glucose control are associated with NTD risk even among nondiabetic women. http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/78/5/972

Effect of high-sugar intake by low-income pregnant adolescents on infant birth weight☆

Conclusions: Low-income adolescents consuming high-sugar diets are at increased risk for delivering lower birth weight and SGA infants.

http://www.jahonline.org/article/1054-139X%2894%2990145-S/abstract

Sverker
2010-08-24, 18:28
Vi pappor är där för att stödja våra flickors graviditet. Att komma med pekpinnar när alla andra kommer med synpunkter KRÄVER ett tjockt pannben. Gravidas matval är inte alltid baserat på kunskap eller förnuft. Gravida mår illa i perioder då ingenting kommer att stanna i magen. Smakpreferenserna skiftar under graviditeten.
Mina tankar rör sig mer kring att göra livet lätt och mindre kravfyllt under graviditeten.

Alkohol, insjöfisk, opastöricerad mjölk och kallrökt korv är däremot viktigt för mammans och synnerligen viktigt för barnets hälsa. Här kan vi oftast luta oss tillbaka eftersom MVC är duktiga att informera.

Vad vi ska försöka påverka är våra flickvännors järnstatus och tillräckligt med folsyra, långt innan graviditeten börjar. Därefter är det svårare att påverka.

Nöjd Eddie ?

Sverker
2010-08-24, 18:34
Mina åsikter kring mat och hälsa är att aldrig ändra ett vinnande lag.
Håller vi våran vikt, är blodtrycket normalt, orkar vi träna osv så kan vi leva för det mesta på rent skräp. Vår kropp trål en hel del.

Däremot tror jag att fysisk aktivitet är viktigt för vår hälsa. Tränar vi så att benmassan belastas, omsätts lever- och muskelglykogen dagligen, aktiveras hjärtat med förhöjd puls ett par gånger per vecka osv så kommer hälsan spontant.

Är vi aktiva så är vi ute i solen ochg vips så fixar vi D-vitaminet också. Att komma och påstå att vi måste ned söder om Cassablanka för att få full D-vitraminstatus tror jag inte på. Vi kommer långt med 10 - 30 minuter i solen varje lunch.

Nöjd ?