Visa fullständig version : Minnesdag över offren för diktaturer
130kg finsk sisu
2010-08-23, 09:09
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mona-sahlin-vill-helst-glomma-kommunismen_5173047.svd
Idag är det minnesdag över de som fallit offter för kommunismen,nazismen och andra diktaturer. Tyvärr verkar det som om S,V och MP uteblir från minneshögtiden!!!! Varför?
Själv ägnar jag en tanke åt alla som var med och försvarade Finland och Norden i frihetskriget , vinter och fortsättningskriget mot kommunismen och i Lapplandskriget mot Nazismen. Speciellt de nästan 100k som satte livet till för vår frihet.
Idag ägnar jag en tanke på alla de judar,handikappade och zigenare som led under Hitlers förtryck.
Idag ägnar jag en tanke åt alla dem östeuropeer som deporterades till Sibiriens kalla tundra.
Just idag känns det bra att bo i en demokrati. En av världens främsta. Leve Finland! Leve Sverige! Leve Norden och konungen Stefan Jamroz! (så fick jag med det oxå)
Nitrometan
2010-08-23, 09:16
En dag för eftertanke alltså.
Jag tycker vi ska tänka på de som avrättades av de vita i Finland efter inbördeskriget
Nitrometan
2010-08-23, 09:44
Jag tycker vi ska tänka på de som avrättades av de vita i Finland efter inbördeskriget
Jag tycker att man kan minnas alla diktaturoffer.
I Burma, Nordkorea, Ryssland, Kuba, Kina, Spanien, Tyskland, Grekland eller var det nu kan vara...
130kg finsk sisu
2010-08-23, 10:05
Det kan vi bra göra. Men utan vinsten i frihetskriget skulle Finland varit en sovjetstat och kanske än idag en del av Ryssland.
Det kan vi bra göra. Men utan vinsten i frihetskriget skulle Finland varit en sovjetstat och kanske än idag en del av Ryssland.
Finns alltid en fördel med människors lidande. Det är bara en fråga om prioriteringar.
Herr Oberst
2010-08-23, 10:32
Fast skam ska alltid gå före stolthet
Precis, av samma anledning ska vi vara jäkligt tacksamma för att Sovjet räddade europa från nazisterna.
pragmatist
2010-08-23, 11:19
Precis, av samma anledning ska vi vara jäkligt tacksamma för att Sovjet räddade europa från nazisterna.
Enligt den logiken bör vi framför allt vara tacksamma gentemot USA.
130kg finsk sisu
2010-08-23, 11:24
Min farfar som jag skulle beskriva som socialliberal var politisk aktiv i Svenska folkpartiet. Många högermän skulle kallat honom kommunist eftersom han ville ha social rättvisa och att han var för en försiktig sovjetpolitik. Men han yttrade gång på gång en uppmaning till mej som jag fortfarande bär med mej "USA räddade europa under 1vk, räddade även oss mot nazismen, räddade sen oss mot kommunismen och banne mej kommer de inte att rädda oss framöver nång gång om det så krävs".
Så att säga att sovjetförtrycket räddade europa från nazism är kanske till en del sant, men de räddade inte europa från förtryck.
Varför "framför allt"?
Om du tror att USA orsakade majoriteten av Tysklands förluster i WW2 har du en väldigt dålig koll på din historia. När amerikanarna anlände till europa var kriget sedan länge förlorat för tyskland då de lidit enorma förluster på östfronten.
pragmatist
2010-08-23, 11:41
Om du tror att USA orsakade majoriteten av Tysklands förluster i WW2 har du en väldigt dålig koll på din historia. När amerikanarna anlände till europa var kriget sedan länge förlorat för tyskland då de lidit enorma förluster på östfronten.
Och Europa hade varit ett himmelrike om inte USA hade funnits för att balansera Sovjetunionen i Europa efter kriget, eller?
D Andersson
2010-08-23, 12:00
Vad var det som möjliggjorde för sovjet att orsaka de förlusterna?
Överlag bör man vara väldigt försiktig med att vara tacksam mot sovjet för sitt argerande. Man hade t.ex. inte behövt starta kriget tillsammans med nazisterna från början.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.