Visa fullständig version : Debatt om Våldtäkt: Schyman och Åkesson i duell i Agenda
http://svtplay.se/v/2114036/debatt_mellan_schyman_och_akesson_i_agenda
http://svtplay.se/v/2114033/analys_av_debatten_mellan_schyman_och_akesson
__________________________________________________ _
Postat av Ej inloggad PPHA 50 den 23 aug 2010 kl 02:10
Expressens egna politiska värderingar speglar mer utfallet och formuleringarna i denna artikeln.
Så här kommer den sakliga och opolitiska analysen:
Jimmie Åkesson knockade Schyman!
Dagens TV-debatt i Agenda mellan partiledarna för Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ blev en seger för Jimmie Åkesson.
En sak är säker. Alla partiledare som Jimmie Åkesson har mött har haft en tendens att antingen undervärdera honom eller låta sina negativa känslor för Sverigedemokraterna lysa igenom.
Gudrun Schyman gör därmed Maud Olofsson (C) och Mona Sahlin (S) sällskap i det illustra sällskap av garvade veteraner som har förlora sina debatter med den betydligt mer oerfarne Jimmie Åkesson.
Gudrun Schyman gjorde inte mycket rätt. Istället var det Åkesson som lyckades plocka politiska poäng genom att komma med de riktigt konkreta förslagen på hur man skall komma åt problemet med våldtäkter.
Feministen Schyman lyckades t.o.m. med konststycket att låta nästan som om våldtäkter inte var ett så stort problem. Åkesson framstod som den som tog problemet på större allvar!
Hennes argument här var att hävda att det stora antalet våldtäkter berodde på en ökad tendens bland kvinnor att verkligen våga anmäla våldtäkter. Det är säkert sant men i sammanhanget både irrelevant och otaktiskt av Schyman.
Tydligen var det viktigare för Schyman att vara emot Åkesson än att vara emot våldtäkter. Ett synnerligen märlig sits som Schyman försatte sig i.
Vad som satte bilden av debatten var när Åkesson påpekade att han inte lyckats hitta ett endaste konkret förslag på Feministiskt initiativs hemsida som visade på hur partiet vill bekämpa våldtäkter.
Schyman spelade Åkesson i händerna genom att bara tala om våldtäkter och utsatta kvinnor i rent generella termer. Schymans lösningar handlade mer om att åberopa ett långsiktigt arbete med att ändra strukturer i samhället.
Att ett feministiskt parti inte kan komma med konkreta politiska förslag på hur problemet med våldtäkter skall lösas just här och nu fick Schyman att framstå som både elitistisk och verklighetsfrånvänd.
Schymans överlägsna attityd mot Åkesson gjorde inte saken bättre. Inte heller att hon hela tiden avbröt och aldrig lät Åkesson få ordet.
Gudrun Schyman framstod som både otrevlig och oartig. Helt enkelt en mycket dålig insats från Sveriges främsta politiska kommunikatörer.
Skrivet av Ingemar Hansson
Källa(expr. kommentarer): http://www.expressen.se/Nyheter/1.2106472/retrorikexperten-debatten-var-ovanligt-het
Tyckte de snackade om helt olika saker. Kunde lika gärna stått och pratat med sig själva. Verkade som att båda hade kommit dit med helt olika saker att diskutera och när de märkte att de talade förbi varandra så fortsatte båda bara att mala på. Vart lite löjligt och uttjatat trots de knappa 10 minuterna.
Arf Pingvin
2010-08-23, 06:12
Den här pollen behöver desperat ett albatross-, hårdrockare-, lidlalternativ.
Den här pollen behöver desperat ett albatross-, hårdrockare-, lidlalternativ.
http://www.ibrrc.org/images/albatross-l-stare.jpg
Nitrometan
2010-08-23, 07:09
Tyckte de snackade om helt olika saker. Kunde lika gärna stått och pratat med sig själva. Verkade som att båda hade kommit dit med helt olika saker att diskutera och när de märkte att de talade förbi varandra så fortsatte båda bara att mala på. Vart lite löjligt och uttjatat trots de knappa 10 minuterna.
Men så är det ofta i politiska debatter. Så sällan de verkligen "möts" och debatterar. Oftare kör de bara de repliker de har övat och de argument de vill köra. Som två olika tal fast på samma ställe.
Larsson85
2010-08-23, 07:13
De som vann på den här debatten var de som inte deltog, jag har svårt att tycka att varken F! eller SD gjorde ett bra intryck här. Mest en massa gapande och avbrytande.
130kg finsk sisu
2010-08-23, 07:49
Jimmie Åkesson måste vara en av de bättre debattörerna som Sverige fått fram under 2000-talet. Sen att de flesta inte är mottagliga för hans åsikter förändrar inte det faktum att han bra på att anspela till människor känslor, hittar lätt svagheter i motståndarens argumentation och är riktigt riktigt bra att dölja sina egna svagheter och brister i fakta.
Gudrun Schyman är och har alltid varit ett skämt. Gillar Lasse Ohlys debattstil mycket bättre. Ironi och provokation på hög nivå!
Herr Oberst
2010-08-23, 09:00
Schyman har likt Maud allt för svårt med att tygla sina känslor i sina debatter mot Åkesson. Känns orättvist att utse en vinnare när den ena parten bara står högröd i ansiktet och kärringskriker åt den andra
Joe Hardgainer
2010-08-23, 09:14
Schyman har likt Maud allt för svårt med att tygla sina känslor i sina debatter mot Åkesson. Känns orättvist att utse en vinnare när den ena parten bara står högröd i ansiktet och kärringskriker åt den andra
Kändes ju väldigt givande när Schymen verkade tro att hennes främsta uppgift var att bagatellisera allt Åkesson sa och stod för. Inte för att jag är för Sd. Men så debatterar man inte.
bertbert
2010-08-23, 09:26
Gillar Lasse Ohlys debattstil mycket bättre. Ironi och provokation på hög nivå!
:)
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00251/fyran_251212a.jpg
För att göra ett såpass nervöst intryck så debatterade Åkesson tämligen bra. Schyman var den som grusade hela debatten, även om Åkesson som vilken politiker som helst föredrar att tala från sitt perspektiv. Han gjorde iaf någon sorts trevare till debatt.
SD kommer få en hel jävla del missnöjesröster, känns som att SD kommer lyckas komma in i riksdagen mest för att de plockar upp missnöjet, vardagsrasisterna och för att de politiker Åkesson möter inte har kommit underfund med honom så han vinner debatterna.
Haha. Det som kommentatorerna direkt efter debatten var eniga om, att ingen av debattörerna skulle lyckas locka till sig några nya väljare, utan snarare tilltala den redan befintliga väljargruppen verkar stämma bra.
I mina ögon framstod Åkesson som en pajas. Praktiskt och konkret politik i all ära, men när den är i viss mån missriktad och grundad statistik och förenklingar.. ja. Vad Åkesson inte verkar förstå -eller bryr sig om- är vilket uråldrigt och rotat beteende våldtäkter faktiskt är. Pepparspray är då jävlar i mig ingen lösning, snarare en tandlös åtgärd. För när pepparsprayen måste användas så har det som inte får hända redan skett.
Gudrun Schyman är en vinnare i mina ögon eftersom hon inte blev mer provocerad av den där infantila idioten.
gudrun var ju som en skällande terrier.
eternallord
2010-08-23, 09:57
Paralympics i politik. Både två är helt oförmögna att föra en politisk debatt med någon praktisk verklighetsförankring och "spejsar" ut åt varsitt håll, Gudrun Usch-o-fyman med sitt sinnesbedövande mansförakt och tjat om könsroller och Åkesson om invandringshetsen. Jag blir mest generellt uppgiven när jag ser en debatt av denna typ, då detta är människor som kandiderar för att leda landet...
Så här tyckte nån.
http://campaigndossier.wordpress.com/2010/08/22/kommunikation-jimmie-akesson-knockade-schyman/
Paralympics i politik.
Nu tycker jag du var taskig mot paralympics-deltagarna.
Jag förstår inte hur någon kan tycka att Åkesson är en duktig debattör.
Nelson81
2010-08-23, 13:18
Nu tycker jag du var taskig mot paralympics-deltagarna.
lol :D
pallar inte med gurran, hon har så nedvärderande sätt när hon debatterar. Hon gjorde inte många rätt här.
Verbatim
2010-08-23, 13:23
Paralympics är för människor med nedsatt fysisk förmåga, inte för retards.
Bra skämt dock, jag skrattade i flera minuter.
Han använder inte för svåra ord.. ;)
Det faktum att Jimmie oftast klär sig väldigt propert höjer honom enormt. Jag gillar det. Hatar Lagerbäck-overallen och vissa kvinnliga politikers utstyrsel när man visar upp sig offientligt.
Inte många rätt för Jimmie där.
Inte många rätt för Jimmie där.
Och noll rätt för Gudrun.
Nitrometan
2010-08-23, 13:55
Det faktum att Jimmie oftast klär sig väldigt propert höjer honom enormt. Jag gillar det. Hatar Lagerbäck-overallen och vissa kvinnliga politikers utstyrsel när man visar upp sig offientligt.
Det gör väl de flesta partiledare?
http://img844.imageshack.us/img844/3002/alliansentopp504853b.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/4651/alliansenmalmc3b6infras.jpg
Eller du kanske bara tänkte på nån miljöpartist?
Det gör väl de flesta partiledare?
http://img844.imageshack.us/img844/3002/alliansentopp504853b.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/4651/alliansenmalmc3b6infras.jpg
Eller du kanske bara tänkte på nån miljöpartist?
De flesta partiledare, och så visar du två bilder av de partier som traditionellt sätt haft Sveriges högsta samhällsklasser som väljare:thumbup:. Klingar rätt illa.
http://www.nejtillemu.com/images/lars_ohly.jpg
Förövrigt tycker jag inte att Maud klär sig helt okej alla tillfällen. Samma sak med Ohly Mona och Gudrun.
Menar du att Åkesson klädde sig propert i den debatt som diskuteras? Han såg ju närmast slibbig ut.
De flesta partiledare, och så visar du två bilder av de partier som traditionellt sätt haft Sveriges högsta samhällsklasser som väljare:thumbup:. Klingar rätt illa.
http://www.nejtillemu.com/images/lars_ohly.jpg
Förövrigt tycker jag inte att Maud klär sig helt okej alla tillfällen. Samma sak med Ohly Mona och Gudrun.
De flesta är väl nyckelordet?
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/83/1154068_520_292.jpg
Menar du att Åkesson klädde sig propert i den debatt som diskuteras? Han såg ju närmast slibbig ut.
Jag reagerade mest på en snygg skjorta. Det var väl varmt även för Jimmie i studion.
Tänker mest på: http://www.youtube.com/watch?v=sOiL-Q4VY04
130kg finsk sisu
2010-08-23, 14:08
Du måste ju för fan erkänna att han trots att han ibland har bristfälliga faktakunskaper och är rätt dåligt påläst och ibland ljuger så lyckas han ofta vinna debatter och framstå som trovärdig och dessutom anspelar han på känslor.
Bara för att du inte gillar SD och deras politik så behöver inte Åkesson vara dålig debattör.
Hitler och Martin Luther King är våra största retoriker i världs historien. För att erkänna det behöver man knappast vara nazist eller för den delen människorättsaktivist.
--- Gudrun Schyman är och har alltid varit ett skämt. ---
Ett skämt som fick svenska Vänstern att öka från Kamrat 4% till uppikring 13%..
Jag reagerade mest på en snygg skjorta. Det var väl varmt även för Jimmie i studion.]
Snygg skjorta för politisk debatt? Kändes lite guido.
Du måste ju för fan erkänna att han trots att han ibland har bristfälliga faktakunskaper och är rätt dåligt påläst och ibland ljuger så lyckas han ofta vinna debatter och framstå som trovärdig och dessutom anspelar han på känslor.
Bara för att du inte gillar SD och deras politik så behöver inte Åkesson vara dålig debattör.
Hitler och Martin Luther King är våra största retoriker i världs historien. För att erkänna det behöver man knappast vara nazist eller för den delen människorättsaktivist.
Varför måste jag göra det? Det finns människor som säger att Mona Sahlins ”jag är ingen fifflare”-tal är ett av de mest retoriskt fulländade tal en svensk politiker producerat. Jag håller inte med, och tycker att talet är fullkomligt värdelöst ut ett retoriskt perspektiv.
För Åkesson handlar det inte ens om att vinna en debatt. Det handlar om att inte förlora den, och det är även med detta i åtanke som vi tittare analyserar hans prestationen. Åkesson har lyckats med bedriften att inte förlora, eftersom de politiker som utmanat honom är värdelösa retoriker som har lätt för att hetsa. Inte för att han själv är en retorisk stjärna, vill säga.
När sa han att skulle SD presentera sin statistik?
Nitrometan
2010-08-23, 14:23
När sa han att skulle SD presentera sin statistik?
På onsdag. Det sa han flera gånger.
På onsdag. Det sa han flera gånger.
Ska bli intressant att läsa!
När han tog upp bilden på kvinnan som ska bli stenad blev det bara parodi för mig.
young_george
2010-08-23, 14:48
Förstår verkligen inte er som anser att Åkesson vann debatten. Om ni håller med honom i sakfrågorna är en sak, men som debattör gjorde han bort sig rejält tyckte jag.
Så fort det gick bara lite utanför invandringsfrågan så började han staka sig och fick svårt med orden. Sverigedemokraterna profilerade sig därmed ytterligare som ett enfrågeparti, vars politiker känns svåra att lita på.
Bilden på kvinnan var ett billigt knep.
Verkligen en usel debatt överlag, men jag anser iaf Gudrun klarade sig bättre, även om jag tror att jag står lite närmare Åkesson i sakfrågorna.
BillyButt
2010-08-23, 15:36
Dåligt påläst om vad? Vad ljuger han om?
Paralympics i politik. Både två är helt oförmögna att föra en politisk debatt med någon praktisk verklighetsförankring och "spejsar" ut åt varsitt håll, Gudrun Usch-o-fyman med sitt sinnesbedövande mansförakt och tjat om könsroller och Åkesson om invandringshetsen. Jag blir mest generellt uppgiven när jag ser en debatt av denna typ, då detta är människor som kandiderar för att leda landet...
qft
Trött blir man.
Herr Oberst
2010-08-23, 16:22
Så fort det gick bara lite utanför invandringsfrågan så började han staka sig och fick svårt med orden.
Typ när? Exempel?
Glöm inte Cicero:) Han lär ha varit den störste.
young_george
2010-08-23, 16:33
Typ när? Exempel?
2:15
5:53
6:24
8:35
När han kommer utanför så börjar han vifta med händerna, prata snabbare och blir lite stirrig. När han leder tillbaka till invandringsfrågan så lugnar han ner sig, pratar lydigare och slutar med kraftiga handrörelser.
Herr Oberst
2010-08-23, 16:38
2:15
5:53
6:24
8:35
När han kommer utanför så börjar han vifta med händerna, prata snabbare och blir lite stirrig. När han leder tillbaka till invandringsfrågan så lugnar han ner sig, pratar lydigare och slutar med kraftiga handrörelser.
Vill man verkligen se det så så kanske man kan se det du påstår. Fast jag letade rätt duktigt och kan knappast hålla med dig
Haha kollade bara första tiden du angav där 2:15, han stakar sig inte för han försöker bryta igenom 2st kacklande fruntimmer då? :D Tycker iaf jag det låter som.
schyman var väldigt högljudd iaf.
..Allt .. ?
CrazyJoeDavola
2010-08-23, 16:57
Tacka vet jag den senare debatten angående afghanistan, där gick det ju faktiskt höra vad ohly och björklund sade, de var även tydliga på vad de stod för. Hatar kackeldebatter och tyvärr så brukar det alltid bli det när gudrun är med.
Huffo the A-LagaRe
2010-08-23, 17:19
Vet inte jag skall välja albatross eller hårdrockare.
http://www.hawaiianatolls.org/images/June_06/abe_lincoln_albatross.jpg
Herr Oberst
2010-08-23, 18:21
..Allt .. ?
We stand corrected
Tack för dina konkreta exempel och bevis
We stand corrected
Tack för dina konkreta exempel och bevis
Visar man inte fingret till sina motdebattörer så är man kass. :/
Vilken lekstuga det var. Åkesson brukar göra det rätt bra, t.ex. mot Sahlin på 4an för ett par år sedan. Men det här var mycket sandlåda, från båda sidor såklart. Men från Gudruns hade jag inte väntat mig något annat.
Hemskt dåligt av Gudrun, och Åkesson fick inte många + heller.
Herr Oberst
2010-08-23, 18:48
I ärlighetens namn var det inte särskilt enkelt för Åkesson heller. Hade han inte börjat kackla på Schymans nivå så hade han inte fått en syl i vädret. Schyman var den som drog upp tempot, började avbryta och vägrade sluta prata. Debatter utan riktlinjer och respekt blir mest bajsigt
shut teh face
2010-08-23, 19:08
Vet någon när slutdebatten är? I SVT respektive TV4.
AFanatic
2010-08-23, 19:13
Haha. Det som kommentatorerna direkt efter debatten var eniga om, att ingen av debattörerna skulle lyckas locka till sig några nya väljare, utan snarare tilltala den redan befintliga väljargruppen verkar stämma bra.
I mina ögon framstod Åkesson som en pajas. Praktiskt och konkret politik i all ära, men när den är i viss mån missriktad och grundad statistik och förenklingar.. ja. Vad Åkesson inte verkar förstå -eller bryr sig om- är vilket uråldrigt och rotat beteende våldtäkter faktiskt är. Pepparspray är då jävlar i mig ingen lösning, snarare en tandlös åtgärd. För när pepparsprayen måste användas så har det som inte får hända redan skett.
Kunde inte hålla med mer.
Problemlösningar och åtgärder mot våldtäkt genom att tjejer ska lära sig självförsvar och använda pepparspray. Jo men visst, då har man verkligen nått pudelns kärna.
Joe Hardgainer
2010-08-23, 19:15
Kunde inte hålla med mer.
Problemlösningar och åtgärder mot våldtäkt genom att tjejer ska lära sig självförsvar och använda pepparspray. Jo men visst, då har man verkligen nått pudelns kärna.
Men vad hände med den brinnande sedelbunten. Alla vet ju att brinnande sedlar är effektivast för att hålla våldtäktsmän borta :)
AFanatic
2010-08-23, 19:17
Men vad hände med den brinnande sedelbunten. Alla vet ju att brinnande sedlar är effektivast för att hålla våldtäktsmän borta :)
Haha ja...lyssna på Public Service på P1 från helgen. Det var ju trots allt inte hennes sedelbunt.
130kg finsk sisu
2010-08-23, 19:20
Dåligt påläst allmänpolitiskt. Invandringen och det som har på något sätt att göra med mångkultur behärskar han. Men det jag vill säga att han är oerhört skicklig att glida tillbaka till sina styrkeområden.
Ljuger kanske är starkt ord, men han är oerhört bra på att vinkla sakfrågor utifrån invandringsperspektiv.
Detta är inget illa menat utan snarare ett erkännande att han är en bra debattör.
Annars såg jag slutdebatten från 1991 på YT. Greve Ian Weichtmaister säger jag bara. Där hade vi en greve som pratade arbetarens språk. Lasse Ohlys folklighet står sig liten mot greven.
Det är två extrema politiska åsikter på var sin sida. Båda har lika svårt att se helhetsbilden och försöker lösa problemet genom att plåstra över det med en massa illa igenom tänkta lösningar.
Om problemet istället har att göra med att sexualdebuten sker betydligt tidigare idag än för 10 år sedan. Samt att dagens ungdomar super mer och föräldrarna inte har någon koll vart de är på helgerna, kanske ger en mer logisk förklaring till att ungdoms problem, passar bra in i statistiken om anmälda sexuellt ofredande. Men det är bara en liten del av förklaringen till problemet.
Vad tänker de göra åt det?
AFanatic
2010-08-23, 19:37
Jag tycker att det skulle vara intressant att se hur stor andel våldtäkter det begås pga psykologiska störningar eller liknande, jämfört med kulturella betingelser och vad som anses accepterat hos män i olika grupper. Vilka dessa grupper är vet jag dock inte, men det är säkerligen mer accepterat för vissa än andra...
För onekligen får iaf jag känslan av att det nästan har blivit "mer OK" att våldta, eller så är det för att tidningarna skriver om 10 fall i varje tidning och/eller att fler anmäler.
BillyButt
2010-08-23, 19:38
Det är två extrema politiska åsikter på var sin sida. Båda har lika svårt att se helhetsbilden och försöker lösa problemet genom att plåstra över det med en massa illa igenom tänkta lösningar.
Vad skulle kunna vara mer effektivt än att stänga landet för de värsta syndarna?
Vad skulle kunna vara mer effektivt än att stänga landet för de värsta syndarna?
En mycket restriktiv alkoholpolitik skulle säkert vara effektivare för att minska alla former av våldsbrott. Men det vinner du inga röster på.
Hur tänkte du att stängda gränser ska lösa problemet jag beskrev ovan, då en stor del av de sexuella ofredandena begås av svenskar? Samt att stigamtisering av offer fortfarande är ett problem bland svenskar i stort.
130kg finsk sisu
2010-08-23, 19:47
att slänga ut utländska våldtäcktsmän måste väl alla partier vara överens om?
Så här säger Niklas Långström, professor och sexualbrottsforskare vid Karolinska Institutet.
"Men faktum är att bland annat Brottsförebyggande rådet misstänker att antalet våldtäkter faktiskt ökar, i alla fall när det gäller våldtäkter där gärningsmannen är okänd.
Enligt Långström beror det på en förändring i svenskarnas nöjesliv.
– Vi konsumerar mer alkohol och ses mer i utemiljöer än tidigare. Då ökar riskytorna. Säg att två till tre procent av den manliga befolkningen kan tänka sig att begå sexualbrott under vissa förutsättningar. Nu exponeras de för fler möjligheter än tidigare, säger han. "
Personligen önskar jag att straffen skärptes rejält vid våldtäkt.
Så här säger Niklas Långström, professor och sexualbrottsforskare vid Karolinska Institutet.
"Men faktum är att bland annat Brottsförebyggande rådet misstänker att antalet våldtäkter faktiskt ökar, i alla fall när det gäller våldtäkter där gärningsmannen är okänd.
Enligt Långström beror det på en förändring i svenskarnas nöjesliv.
– Vi konsumerar mer alkohol och ses mer i utemiljöer än tidigare. Då ökar riskytorna. Säg att två till tre procent av den manliga befolkningen kan tänka sig att begå sexualbrott under vissa förutsättningar. Nu exponeras de för fler möjligheter än tidigare, säger han. "
Och där har vi roten i problemet. Lät det som om någon av de som debatterade läst på ordentligt om själva kärnfrågorna? Eller pratar vi om populism?
Text
Vad tycker du om att alla överfallsvåldtäkter under 3år i Oslo har begåtts av invandrare från Mellanöstern och N-Afrika och att 90% av offren var etniska norskor.
Vilka tror du Norge lägger pengar på att utbilda i att det är fel att våldta kvinnor?
Norrmän? eller invandrarmän?
text
Danskarna har också fint väder och mycket alkohol men de våldtar ändå inte lika mycket som svenskarna hur kan det komma sig?
130kg finsk sisu
2010-08-23, 20:06
khyron var har du sån fakta om att 100% av alla överfallsvåldtäkter i Oslo är gjorde av invandrare?
BillyButt
2010-08-23, 20:10
Hur tänkte du att stängda gränser ska lösa problemet jag beskrev ovan, då en stor del av de sexuella ofredandena begås av svenskar? Samt att stigamtisering av offer fortfarande är ett problem bland svenskar i stort.
Nej inte förhållande till vissa andra.
Nej, det är Sverige vi pratar om nu. Här är alla lika mycket värda oavsett hur många våldtäkter man gör sig skyldig till.
BillyButt
2010-08-23, 20:12
khyron var har du sån fakta om att 100% av alla överfallsvåldtäkter i Oslo är gjorde av invandrare?
http://www.youtube.com/watch?v=evtwNVZXDYk
BillyButt
2010-08-23, 20:18
Och där har vi roten i problemet. Lät det som om någon av de som debatterade läst på ordentligt om själva kärnfrågorna? Eller pratar vi om populism?
Vad är roten menar du?
Det är definitionen av frågan som är svaret. I Sverige sker 60%+ av våldtäkterna i hemmet och gärningsmannen känner offret. Räkna bort de ur statistiken så får du ett helt annat svar.
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20100818-5
AFanatic
2010-08-23, 20:28
Vad tycker du om att alla överfallsvåldtäkter under 3år i Oslo har begåtts av invandrare från Mellanöstern och N-Afrika och att 90% av offren var etniska norskor.
Vilka tror du Norge lägger pengar på att utbilda i att det är fel att våldta kvinnor?
Norrmän? eller invandrarmän?
För att då svara på dina märkligt ställda frågor, riktade till mig (vad jag _tycker_ har inte med saken att göra) och inte till diskussionen...Det verkar som att du själv har svarat på dina frågor, så varför ska jag?
Vad hände med kvinnorna i Mellanöstern och Afrika där våra invandrare är medborgare? Varför prata om endast en typ av våldtäkt, i ett enskilt land under en begränsad period när det är ett globalt problem?
Vad är roten menar du?
Ungdomars förändrade sexualvanor de senaste 10åren som samtidigt har ökat parallellt med ökade alkohol konsumtion. Samtidigt som ny lagstiftning infördes 2005. Benägenheten att anmäla har ökat, mycket jämfört med våra grannländer. Vilket jag ser som positivt, om man vill lösa problemet.
Bjästa är väll ett ganska bra exempel på stigmatisering.
Vad hände med kvinnorna i Mellanöstern och Afrika där våra invandrare är medborgare? Varför prata om endast en typ av våldtäkt, i ett enskilt land under en begränsad period när det är ett globalt problem?
Jag tror inte våldtäkter är alls lika vanliga där på grund av uppenbara orsaker (det stora fokus på kontroll och åtskiljdhet). Däremot så har de nog enormt mycket större konsekvens där för den drabbade.
Sedan finns det ju annat systematiskt förtryck i de länderna som är illa.
AFanatic
2010-08-23, 20:33
Jag tror inte våldtäkter är alls lika vanliga där på grund av uppenbara orsaker (det stora fokus på kontroll och åtskiljdhet). Däremot så har de nog enormt mycket större konsekvens där för den drabbade.
Sedan finns det ju annat systematiskt förtryck i de länderna som är illa.
Jag tror kanske att offren inte är av samma kön där eller ålder heller för den delen, men jag tror inte på att det inte skulle vara lika vanligt.
Varför inte slänga ut infödda våldtäktsmän också?
Varför inte slänga ut infödda våldtäktsmän också?
Var till? Införa varggrop igen kanske? :)
BillyButt
2010-08-23, 21:04
Det är definitionen av frågan som är svaret. I Sverige sker 60%+ av våldtäkterna i hemmet och gärningsmannen känner offret. Räkna bort de ur statistiken så får du ett helt annat svar.
Det stämmer inte.
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20100818-5
Här säger hon en sak.
Som ett led i valspurten startar Sverigedemokraterna en kampanj mot våldtäkter och hävdar att de lutar sig på statistik från Brottsförebyggandet rådet, Brå. Men enligt Klara Hradilova Selin, som är utredare på just Brå, finns det inget som tyder på att antalet våldtäkter ökat i Sverige.
Här säger hon något annat.
– Våldtäkter där kvinnan är obekant eller väldigt ytligt bekant med gärningsmannen har börjat anmälas oftare men också ökat på riktigt, säger Klara Hradilova Selin.
"...att antalet anmälda våldtäkter ökat så markant under kort tid kan inte enbart förklaras med ändrad lagstiftning och ökad benägenhet att anmäla. Forskarna tror att vissa typer av våldtäkt faktiskt kan ha blivit vanligare:
-Dels har alkoholkonsumtionen ökat markant vilket bidrar till att fler sexualbrott kan begås. Dels är det rimligt att tro att internet bidragit till de våldtäkter som grundar sig i snabba möten mellan personer som inte känner varandra annat än via nätet, säger Klara Hradilova Selin på brå
Hon är även medlem i fb-gruppen "SD i riksdagen, nej tack" :D
Det stämmer inte.
Vadå "Det stämmer inte"? Det stämmer ju helt och hållet.
Det stämmer inte.
Jo det stämmer. Statistik och procent. Läs vad de beskriver. Och varför de delas upp. Det är ett enkelt recept i kvällspressen.
Om en person döms för massmord i Sverige skulle man kunna läsa i aftonblaskan. "Dömda för massmord har ökat med 100%!! i Sverige 2010"
BillyButt
2010-08-23, 21:34
Vadå "Det stämmer inte"? Det stämmer ju helt och hållet.
Jo det stämmer. Statistik och procent. Läs vad de beskriver.
Lär er läsa.
I ungefär 60% av alla anmälda våldtäkter sker själva våldtäkten i antingen offrets eller gärningsmannens hem
Hur svårt var det där att förstå?
Lär er läsa.
Och Vinter skrev "I Sverige sker 60%+ av våldtäkterna i hemmet och gärningsmannen känner offret."
etniska norskor
stänga landet
kasta ut etc etc
.. Vad är det här, grabbar? Gestalta och förkroppsliga fördomar om folk som gymmar.. ??
Jimmie vill ha hårdare straff mot våldtäckter, ge kvinnor mer självförsvar och skicka ut invandrare som gör brott av den här sorten.
Vad ville Gudrun? Sa hon ens något hon ville göra för att lösa problemet?
Det är ett mycket större problem med mäns strukturella förtryck av kvinnor och nämnda relaterade statistik om våldtäkter i hemmen.
Anton Fräs
2010-08-23, 22:39
Båda var helt värdelösa. Åkesson spelar på känslor så det nästan äcklar mig "en våg av våldtäkter sveper över nationen." Oh noes we must save the women (offerroll for the lose.)
Det är ett mycket större problem med mäns strukturella förtryck av kvinnor och nämnda relaterade statistik om våldtäkter i hemmen.
Vilka kvinnor tror du det är som mår sämst? De som blir våldtagna i hemmet av en "kompis" eller de som blir våldtagna i skogen/gränd av en okända?
Herr Oberst
2010-08-23, 23:12
Jimmie vill ha hårdare straff mot våldtäckter, ge kvinnor mer självförsvar och skicka ut invandrare som gör brott av den här sorten.
Vad ville Gudrun? Sa hon ens något hon ville göra för att lösa problemet?
Hon ville nog tvinga flickorna på dagis att leka med bilar samt pojkarna att leka med dockor... Eller nåt sånt. Sen om 30 år när alla är genusutbildade så kan vi på ett teoretiskt plan se en minskning av våldtäkter i samhället.
Dom stackare som blir våldtagna innan dessa 30 år får väl nöja sig med att vara tacksamma över att ha ingått i detta experiment. Det är ju trots allt viktigare att förkasta SD än att förkasta våldtäkter
Vilka kvinnor tror du det är som mår sämst? De som blir våldtagna i hemmet av en "kompis" eller de som blir våldtagna i skogen/gränd av en okända?
Jag skulle definitivt inte tvärsäkert påstå att det är de som blir våldtagna i hemmet och/eller av en "kompis".
Jag skulle definitivt inte tvärsäkert påstå att det är de som blir våldtagna i hemmet och/eller av en "kompis".
Om vi snackar [rätts]processen efteråt, vågar jag ganska tvärsäkert säga att kvinnor som är offer till överfallsvåldtäkter har mer positivt att berätta om rättsväsendet än kvinnor som är offer till våldtäkter i ”hemmet”/av bekanta. Detta behöver ju i sin tur inte betyda att den förstnämnda gruppen mår bättre (eller mindre dåligt) än den andra, men det har mot grupp nummer två ofta talats om en, lite osmakligt kan tyckas, andra våldtäkt.
Om vi snackar [rätts]processen efteråt, vågar jag ganska tvärsäkert säga att kvinnor som är offer till överfallsvåldtäkter har mer positivt att berätta om rättsväsendet än kvinnor som är offer till våldtäkter i ”hemmet”/av bekanta. Detta behöver ju i sin tur inte betyda att den förstnämnda gruppen mår bättre (eller mindre dåligt) än den andra, men det har mot grupp nummer två ofta talats om en, lite osmakligt kan tyckas, andra våldtäkt.
Jag ser att jag har lyckats snurra till "bäst/sämst" i det inlägg jag svarar på med det du citerar. Min poäng (som försvann) var just det du skriver, att det långtifrån finns någon garanti för att det är mindre påfrestande att bli våldtagen av en "kompis" (fräsch kompis), en person man lever i ett förhållande med etc. närstående än att bli överfallen på gatan. Det kan mycket väl gälla även utan rättsprocessproblematiken.
Jag ser att jag har lyckats snurra till "bäst/sämst" i det inlägg jag svarar på med det du citerar. Min poäng (som försvann) var just det du skriver, att det långtifrån finns någon garanti för att det är mindre påfrestande att bli våldtagen av en "kompis" (fräsch kompis), en person man lever i ett förhållande med etc. närstående än att bli överfallen på gatan. Det kan mycket väl gälla även utan rättsprocessproblematiken.
Det tror jag också att det kan, men jag är inte lika tvärsäker som i fallet med rättsprocessen (varför jag valde att inte kommentera det).
(Jag förstod nästan att du snurrade till det.)
Jimmie Åkesson måste vara en av de bättre debattörerna som Sverige fått fram under 2000-talet. Sen att de flesta inte är mottagliga för hans åsikter förändrar inte det faktum att han bra på att anspela till människor känslor, hittar lätt svagheter i motståndarens argumentation och är riktigt riktigt bra att dölja sina egna svagheter och brister i fakta.
Gudrun Schyman är och har alltid varit ett skämt. Gillar Lasse Ohlys debattstil mycket bättre. Ironi och provokation på hög nivå!
Skämtar du? Åkesson är oerhört oerfaren och kan knappast debattera någe vidare.
F.ö. så var det en dålig debatt från bådas parter, helt för mycket avbrytande och svarar på andra saker.
Fjant från bådas parter.
Herr Oberst
2010-08-24, 08:01
Skämtar du? Åkesson är oerhört oerfaren och kan knappast debattera någe vidare.
Han har ju faktiskt plockat ner både Mona och Maud vid tidigare debatter.
Mona Sahlin som suttit i riksdagen sen 1982, vice statsminister, arbetsmarknadsminister, integrationsminister, partisekreterare med mera med mera...med mera
Maud Olofsson partiledare sen 2001 och nu näringsminister och vice statsminister
Anton Fräs
2010-08-24, 08:47
Åkesson tycker jag har varit mycket bra i tidigare debatter men i denna var han inte alls bra. Kan bero lika mycket på att hans motstånd var sämst också.
Lite äcklande när han så uppenbart spelar på känsloargument, gillar inte det när vettiga politiker gör det och än värre blir det när människor med åsikter långt ifrån mina gör det.
130kg finsk sisu
2010-08-24, 09:55
jag är tvärtemot Anton här. jag gillar oavsett politisk åsikt folk som spelar på känslor,värderingar och ideologi. Lasse Ohly,Jimmie Åkesson och Göran Persson är bra exempel. Att vända på siffror och sånt crap är tjänstmännens uppgifter. En politiker dra i första hand upp riktlinjerna vart vill han styra landet. I vilken riktning.
Är du rädd för känslor Anton?
Sen antar jag att videolänken som Billy-boy skickade är sann och då skulle jag vilja höra kommentarer kring detta? Jag tycker det är oerhört skrämmande att det är på detta sättet och skulle vilja se både kraftåtgärder såsom avisning direkt samt förebyggande åtgärder att då flyktningar från sådana länder anländer att man direkt kastar ett papper under näsan att "här våldtar vi inte, här hotar vi inte, här dödar vi inte." Passar det de nyanlända välkomna men rynkar man på näsan så är det bara att svänga på klacken. Jag menar mesandet måste få ett slut det tror jag många invandrare tycker oxå. De får lida för att våra myndigheter mesar i ren 1968 anda. ;)
Båda var helt värdelösa. Åkesson spelar på känslor så det nästan äcklar mig "en våg av våldtäkter sveper över nationen." Oh noes we must save the women (offerroll for the lose.)
Lite äcklande när han så uppenbart spelar på känsloargument, gillar inte det när vettiga politiker gör det och än värre blir det när människor med åsikter långt ifrån mina gör det.
En gång till plz! ;) :D
Anton Fräs
2010-08-24, 09:59
Ett land skall inte styras av känslomässiga beslut. Inte heller borde val avgöras på rent känslomässiga frågor.
Kolla bara i början när han drar dravlet om en våg av våldtäkter, dramatisk och förenklad bild av verkligheten som inte säger någonting mer än att "rösta på mig för att rädda era kvinnor från de onda invandrarna."
130kg finsk sisu
2010-08-24, 10:04
Nu tänker jag inte försvara Åkessons åsikter eftersom jag inte omfattar dem i någon större utsträckning.
Men över ett brett spektra vill jag ha politiker som talar känslor,värderingar och ideologi. Inte om man skall ge 50 kronor mer åt penionerade järnvägsarbetare.
En människas val i livet styrs oftast av känslor. Varför skall inte politiker styras?
Det är ju detta som gjort att vi inte har någon politik längre utan bara mittenpartier frånsett V och SD. Ingen vill stå för det som de verkligen tror på.
Anton Fräs
2010-08-24, 10:08
Nu tänker jag inte försvara Åkessons åsikter eftersom jag inte omfattar dem i någon större utsträckning.
Men över ett brett spektra vill jag ha politiker som talar känslor,värderingar och ideologi. Inte om man skall ge 50 kronor mer åt penionerade järnvägsarbetare.
En människas val i livet styrs oftast av känslor. Varför skall inte politiker styras?
Det är ju detta som gjort att vi inte har någon politik längre utan bara mittenpartier frånsett V och SD. Ingen vill stå för det som de verkligen tror på.
Eller så är det så att en stor mängd av befolkningen faktiskt drivits mot mitten i sina åsikter? Nästan ingen vill ha ett extremliberalt samhälle eller för den delen ett samhälle med extrema skatter och god välfärd där man får mycket mindre i plånboken att välja själv hur man ska spendera?
Det jag irriterar mig på är att Åkesson påpekar på ett känslomässigt sätt hur allt är invandrares fel. I vareviga punkt han drar upp, i varenda debatt så kommer invandringsfrågan fram. Det är invandrarnas fel helt enkelt.
Sedan finns det många åsikter som ryms inom SD som är mer nyanserade som ser mer till hur vi hanterat invandringsfrågan och medföljande segregation och sociala följder. Men dessa betonas inte alls i samma utsträckning som de känslomässiga skriken kring mörka män som stjäl, mördar och våldtar.
130kg finsk sisu
2010-08-24, 10:18
Jo nutidens människa brinner kanske inte för de stora frågor man tidigare gjorde. Nu vill man bara inte betala så mycket i skatt, men ha en utbredd välfärd och leva sitt eget liv.
De gamla tiderna med försvardebatter, ideologiska motsättningar osv osv är förbi.
Det du säger om Åkesson är ju sånt som går hem hos dem som har samma rädslor som han beskriver. Bara för att du inte håller med honom så är det inte sagt att det är smart gjort av honom.
Anton Fräs
2010-08-24, 10:22
Jo nutidens människa brinner kanske inte för de stora frågor man tidigare gjorde. Nu vill man bara inte betala så mycket i skatt, men ha en utbredd välfärd och leva sitt eget liv.
De gamla tiderna med försvardebatter, ideologiska motsättningar osv osv är förbi.
Det du säger om Åkesson är ju sånt som går hem hos dem som har samma rädslor som han beskriver. Bara för att du inte håller med honom så är det inte sagt att det är smart gjort av honom.
Jag har inte sagt att det inte är smart av honom? Det är väldigt smart. Men jag gillar inte sådant sätt att argumentera i en debatt, vare sig det är en politik jag gillar eller inte.
Behöver man ta till sådan retorik är man inte tillräckligt kunnig för att kunna göra det utan att spela på människors rädslor.
EDIT: Det är diskussionen i stort jag tyckte sänkte hans pondus mer än just känsloargument, när han drog upp bilden på kvinnan ex.
shut teh face
2010-08-24, 11:09
Det är inte invandrarnas fel, det är invandringspolitiken och framförallt politikernas fel.
eternallord
2010-08-24, 12:25
Att vända på siffror och sånt crap är tjänstmännens uppgifter. En politiker dra i första hand upp riktlinjerna vart vill han styra landet. I vilken riktning.
Är du rädd för känslor Anton?
Känsloargument skulle jag vilja säga är den primära orsaken till vårt fallerande politiska klimat. Det är fullständigt uppenbar att exempelvis lagar mot prostitution och narkotika är baserade i just känsloargument och om vi istället hade lutat oss på fakta hade vi sett att den lämpligaste vägen för att bearbeta dessa problem inte är förbud, utan att detta endast skapar problem.
Politiker ska definitivt syssla med siffror, research och undersökningar. Vi hade legat mycket bättre till om fler politiska beslut togs genom rationella, sansade och genomtänkta diskussioner istället för känslobaserat hets och vansinne.
För att det inte brukar sluta särskilt bra.
http://www.cryonie.com/en/2009/images/hitler-speech.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Lenin-Trotsky_1920-05-20_Sverdlov_Square_%28original%29.jpg
130kg finsk sisu
2010-08-24, 12:41
men herregud. Att börja prata om hitler och Lenin i denna diskussion är väl att ni spelar på era egna känslor?
Nitrometan
2010-08-24, 12:44
men herregud. Att börja prata om hitler och Lenin i denna diskussion är väl att ni spelar på era egna känslor?
Ja. Du ser hur bra det går?
130kg finsk sisu
2010-08-24, 12:46
Sant men skulle ingen spela på känslor och istället tänka rationellt skulle väl Fredrik Reinfeldt ha 99,9999% av rösterna?
Sant men skulle ingen spela på känslor och istället tänka rationellt skulle väl Fredrik Reinfeldt ha 99,9999% av rösterna?
Hur tänker du då?
130kg finsk sisu
2010-08-24, 12:56
Av alla politiker i Sverige upplever jag att Reinfeldt är den som mest tänker rationellt och har minst känslomässiga och ideologiska baktankar. Han vill bara ha ett fungerande samhälle. Kanske jag har fel men så upplever jag det...
Scratch89
2010-08-24, 12:58
Nog för att Hitler-kortet är rätt så långsökt, så måste du ändå se likheterna. Ett land som har hög arbetslöshet efter en ordentlig lågkonjuktur, med en hög del invandrare som kommer hit och blir försörjda när svenska ungdomar är arbetslösa. Allting urholkas mer och mer, men till sist kommer det ett parti som säger sig vilja ändra på allt detta. De säger det som folket vill höra, och genom hela det politiska budskapet finns det en röd tråd, nämligen en syndabock.
---- Jag menar mesandet måste få ett slut det tror jag många invandrare tycker oxå. De får lida för att våra myndigheter mesar i ren 1968 anda. ;)
Om meseri tycker icke jag heller.
Men du måste läsa på om svensk 1960- och tidigt 70-talspolitik, parlamentarisk och regerings-. Freddan!! 1968 satt Tage Erlander vid tömmarna.
Alla våldtäktsmän bör kastreras snabbt.
Behöver inte göras till en invandringsfråga.
Yllegarn
2010-08-24, 13:05
Ett land skall inte styras av känslomässiga beslut. Inte heller borde val avgöras på rent känslomässiga frågor.
...
Och var är "rationella" beslut när det gäller länder?
Att staten beslutar att ge billiga krediter under kristider är enligt den kenyanska ekonomiska (http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics) skolan fullt rationellt.
Samma beslut är enligt den österrikiska skolan (http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_School) totalt irrationellt.
Att ta ett beslut om att tandvårdsförsäkringen inte längre skall ingå i högkostnadsskyddet är kan ur ett nationalekonomiskt perspektiv vara ett full rationellt beslut, men samtidigt vara irrationellt ur ett nationellt hälsoperspektiv.
Och sist men inte minst; Var väldigt försiktig med att att förutsätta att det du tycker är rationella beslut gäller för alla. Ett enkelt "test" på detta är att fråga hur många djur en annan människa är beredd att offra för att en tredje människa skall få leva. Frågan är löjlig och hypotetisk, men svaren kommer med all tydlighet visa att vissa finner det rationellt att med 10 djur. Andra 100 000.
Och stafh: varken Hitler eller Lenin ansåg att stater skall styras av känslor. Båda var starka anhängare av "rationella", "vetenskapliga" stater.
Nitrometan
2010-08-24, 13:11
Och stafh: varken Hitler eller Lenin ansåg att stater skall styras av känslor. Båda var starka anhängare av "rationella", "vetenskapliga" stater.
Fast båda två var rätt duktiga på att argumentera/agitera på ett känslomässigt sätt.
130kg finsk sisu
2010-08-24, 13:14
Nog för att Hitler-kortet är rätt så långsökt, så måste du ändå se likheterna. Ett land som har hög arbetslöshet efter en ordentlig lågkonjuktur, med en hög del invandrare som kommer hit och blir försörjda när svenska ungdomar är arbetslösa. Allting urholkas mer och mer, men till sist kommer det ett parti som säger sig vilja ändra på allt detta. De säger det som folket vill höra, och genom hela det politiska budskapet finns det en röd tråd, nämligen en syndabock.
Jag för denna diskussion i fel tråd. Jag pratar om känsloargument i brett politiskt perspektiv. Jag är ingen förespråkare för SD utan det jag sagt i denna debatt är 2 saker:
1. Jimmie Åkesson är en bra debattör bla. för han anspelar på känslor.
2. Jag vill se fler politiker som anspelar på känslor typ Ohly och Persson.
Annars har du rätt i att Sveriges situation är liknande den i 20-30 talets Tyskland. Men där var även den förnedrande fredan 1918 en bidragande orsak. Pluss att Tyskland hade en stark militärisk historia vilket blev kolisionskurs med det nya demokratitänkandet. osv osv
Om meseri tycker icke jag heller.
Men du måste läsa på om svensk 1960- och tidigt 70-talspolitik, parlamentarisk och regerings-. Freddan!! 1968 satt Tage Erlander vid tömmarna.
Alla våldtäktsmän bör kastreras snabbt.
Behöver inte göras till en invandringsfråga.
Syftade med "1968 mesande" är en liknelse på daltandet med kriminella.
Annars så tror jag att man borde sluta tala om strängare invandringspolitik så borde man prata om en strängare politik mot kriminella element oavsett etnisk bakgrund. Då skulle även problemen med invandringen lösas. Det är hemskt att alla invandrare skall lida för en bråkdels bilbrännande och våldtäckter. Nej ge polisen (som skall vara en god myndighet) tyglar att tygla kriminaliteten.
Som billbutt har visat, jag kör med fakta och inte förvirrade humanist flum om hur verkligheten borde se ut.
Vist svenskar våldtar men inte i den omfattningen som folk från MENA gör och inte lika rått.
Känner du till något fall i Finland där finnar har gruppvåldtagit kvinnor och klippte upp väggen mellan slidan och anus med en sax på offret?
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=621642
130kg finsk sisu
2010-08-24, 14:17
4 år och några månader för det där är på tok för litet oavsett om det är afrikaner som i detta fall eller försupna finnar. Jag vill att man skall straffa folk ordentligt oavsett etnicitet, det är min ståndpunkt.
Fast båda två var rätt duktiga på att argumentera/agitera på ett känslomässigt sätt.
Jag skulle vilja påstå att politik generellt handlar en hel del om känslor, oavsett om den ligger till höger, till vänster eller under en brun stövel. Vi smickrar oss gärna med att vara mycket mer rationella än vad vi i verkligheten är. Det som skiljer ut Åkesson i det aktuella fallet är, tycker jag, mindre hans vädjande till åhörarnas känslor än det sliskiga sätt han gör det på.
Och sist men inte minst; Var väldigt försiktig med att att förutsätta att det du tycker är rationella beslut gäller för alla. Ett enkelt "test" på detta är att fråga hur många djur en annan människa är beredd att offra för att en tredje människa skall få leva. Frågan är löjlig och hypotetisk, men svaren kommer med all tydlighet visa att vissa finner det rationellt att med 10 djur. Andra 100 000.
Fast det här är väl ändå ett typexempel på när folk gör bedömningar utefter känslor istället för rationalitet? Det finns inget rationellt svar på den frågan.
4 år och några månader för det där är på tok för litet oavsett om det är afrikaner som i detta fall eller försupna finnar. Jag vill att man skall straffa folk ordentligt oavsett etnicitet, det är min ståndpunkt.
Har aldrig förstått straff för straffets skull. Totalt meningslöst. Jag kan tänka mig att det är avskräckande när det gäller t.ex. ekonomiska brott, men inte s.k. "crimes of passion" eller brott där gärningsmannen är solklart sjuk i huvudet (se Khyron_s exempel). Att hålla dem borta från omvärlden är väl en bra idé, men i så fall kan de väl åtminstone göra någon nytta? Arbete utan lön t.ex., eller experiment i still med a clockwork orange.
Yllegarn
2010-08-25, 07:33
Fast det här är väl ändå ett typexempel på när folk gör bedömningar utefter känslor istället för rationalitet? Det finns inget rationellt svar på den frågan.
Har aldrig förstått straff för straffets skull. Totalt meningslöst. Jag kan tänka mig att det är avskräckande när det gäller t.ex. ekonomiska brott, men inte s.k. "crimes of passion" eller brott där gärningsmannen är solklart sjuk i huvudet (se Khyron_s exempel). Att hålla dem borta från omvärlden är väl en bra idé, men i så fall kan de väl åtminstone göra någon nytta? Arbete utan lön t.ex., eller experiment i still med a clockwork orange.
Först, "rationell (http://sv.wiktionary.org/wiki/rationell)" definieras så som "förnuftig, grundad i logiken" enligt Wikipedia. Vad jag ville belysa var att vad som "är" logiskt skilljer sig från människa till människa. Vad vi anser är rätt och fel (logiskt och rimligt) är baserat på våra känslor. För att utveckla, vad som är logiskt baseras på frågan "Hur vet vi vad vi vet?". Logikens svar på den frågan är att vi vet vad vi vet genom att vi vet vad som är sant och vad som är falskt. Det vill säga, enligt logiken finns det aldrig två sanna svar på en fråga. Vilket var det jag ville visa, vad som är "sant" skiljer sig från individ till individ baserat på deras känslor.
När det gäller straff för straffen skull så förhåller det sig inte så. Det är straff för hämndens skull som avses i detta fall. Grovt kan man förenkla orsakerna till straff ner till tre olika anledningar som måste balanseras,
1. Individen har gjort något samhället(staten) anser är fel och skall därför bestraffas i uppfostrande syfte.
2. Individen är en fara för samhället och behöver därför avskiljas ifrån det.
3. Om inte samhället straffar individen så kommer individens offer eller närstående att själva straffa individen i syftet att få upprättelse.
Om samhället i stort enbart ser till helheten så som i fallet 1. så finns det en överhängande risk att offren och närstående inte känner att de fått upprättelse och därmed tar lagen i egna händer.
Alternativ 2. förutsätter någon form av behandling, såvida inte samhället finner det rimligt att "en gång dömd, alltid dömd".
Att rakt av tillämpa alternativ 3. är sig inte heller rimligt, minns Sveriges (och andra länders) blodiga historia av ättefejder. Rättssäkerheten i dessa "godtyckliga" rättegångar brukar sällan vara särskilt hög heller.
Så även vid "Crimes of passion" behöver samhället straffa en individ, (beroende på hur man ser det kan man rangordna skälen annorlunda) först för att om en individ i sitt "passionerade" tillstånd begått ett brott, vilka garantier har samhället för att det inte sker igen? Individen behöver därför avskiljas från samhället enligt punkt två. Samtidigt vill ju samhället försäkra sig om att enbart ha produktiva medborgare, så individen straffas enligt punkt 1. Straff-> Gör inte om det. Även om individen varit solklart "sjuk i huvudet" så behöver individen straffas av samhället, för annars föreligger risken att att offret inte anser sig ha fått upprättelse och tar lagen i egna händer.
Risken som föreligger om samhället inte straffar säg, individer som misshandlar barn hårt men samtidigt hårt straffar individer som är uppfinningsrika vid deklarationen hårt är att det allmänna rättsmedvetandet urholkas. (Detta är ett exempel och inte min åsikt...)
Att det börjar uppstå en klyfta mellan vad staten anser är rätt och fel och vad den "gemene" medborgaren anser är rätt och fel.
Sist, "arbete utan lön för samhället"... Antalet sätt detta uppenbarligen kan missbrukas på är väldigt många. Se exempelvis fallet med arbetssökande som tvingades göra privata ärenden åt kommunalråd. Värnpliktiga som utnyttjats så som "billiga" varvsarbetare åt isbrytare med mera.
Åkesson vill som vanligt bara ta poäng utan att bry sig om det han säger är reellt eller bra.
Hur ska vi stoppa våldtäkter? Kameror och stränga straff. Alright.
Oftast begås våldtäkterna av bekanta till offren, och det är vanligt att offret och gärningsmannen har en nära relation.
Alltså är det bara till att kameraövervaka folks hem. Vi måste ju rädda våra Svenska stackars kvinnor!
Vidare
Kategorin då offer och gärningsmän är helt obekanta med varandra utgörs till stor del av överfallsvåldtäkter. Även här finns en koncentration till helger. Resultaten tyder på att offren utsatts för grovt eller mycket grovt våld i högre utsträckning än offren i andra kategorier och det är inte ovanligt med fler än en gärningsman.
Så, grov misshandel i samband med överfallet. Hur mycket skulle en CCTV-kamera och strängare straff verkligen hjälpa när gärningsmannen uppenbart är rubbad nog att utföra sådana här brott in the first place?
Jag tror att Schyman kan vara inne på problemet. Det har med förtryck att göra, föreställningen att män har rätt till kvinnors kroppar. I överfallsvåldtäkter (den minsta gruppen våldtäkterna) tror jag dock att det är sjuka gärningsmän.
Åkesson däremot tycker att genusvetenskap är en psuedovetenskap.
Genusvetenskapen är en form av kulturmarxistisk pseudovetenskap
My sources
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=635
[urgl]http://skane.sverigedemokraterna.se/
Nelson81
2010-08-25, 08:37
Åkesson vill som vanligt bara ta poäng utan att bry sig om det han säger är reellt eller bra.
Hur ska vi stoppa våldtäkter? Kameror och stränga straff. Alright.
Alltså är det bara till att kameraövervaka folks hem. Vi måste ju rädda våra Svenska stackars kvinnor!
Vidare
Så, grov misshandel i samband med överfallet. Hur mycket skulle en CCTV-kamera och strängare straff verkligen hjälpa när gärningsmannen uppenbart är rubbad nog att utföra sådana här brott in the first place?
/
ptja större chans att få fast våldtäktsäcklet från första början när man har kameror som kan ha identifierat han.
BillyButt
2010-08-25, 19:42
Det jag irriterar mig på är att Åkesson påpekar på ett känslomässigt sätt hur allt är invandrares fel. I vareviga punkt han drar upp, i varenda debatt så kommer invandringsfrågan fram. Det är invandrarnas fel helt enkelt.
Källa på det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.