handdator

Visa fullständig version : 2-1-2 vs 3-1-3 (inget stort benfokus)

Vanish
2010-08-21, 23:06
Jag har tagit upp fotbollen igen och känner att träna ett helt benpass inte är något jag satsar på just nu. Vill fortsätta med utfall pga. telemarkåkningen :P

Men vet inte vad som kan anses som bäst. Har kört en vanligt hederligt 3-1-3 schema innan och det funkar kanon. Men frågan är nu då om det är bättre att köra 2-1-2 med halvkroppspass (bara utfall som benövning) eller 3-1-3 med lite modifiering. Istället för bröst/triceps/axlar dag 1, rygg/biceps dag 2 och ben/mage dag 3 så tänkte jag nåt i stil med bröst/triceps dag 1, rygg/biceps dag 2, axlar/mage/utfall dag 3.

Det som kan kännas är att 2-1-2 kan bli rätt tufft, men det kanske funkar med rätt kost och sömn?
Annars är det väl bara allmänna funderingar kring vad folk tror om det andra förslaget, alltså det modifierade 3-1-3-schemat!

Tack tack

ceejay
2010-08-21, 23:35
Classic, "jag tränar fotboll så jag skippar benen"

Om man ska välja en övning så är det knäböj då den för över på nästan alla sporter.

2-1-2 fungerar, men ska du dra till gymmet endast för att köra utfall på underkroppsdagen eller hur har du tänkt?

Vanish
2010-08-22, 05:16
Classic, "jag tränar fotboll så jag skippar benen"

Om man ska välja en övning så är det knäböj då den för över på nästan alla sporter.

2-1-2 fungerar, men ska du dra till gymmet endast för att köra utfall på underkroppsdagen eller hur har du tänkt?

Ja det får bli en classic på denna. Eftersom jag precis tagit upp fotbollen igen efter ett långt uppehåll så känner jag inte för att köra ben 4-5 gånger i veckan. (såklart inkl. fotbollsträningarna)

Självfallet inte, då kör jag ju ett liknande standard 3-1-3 fast man plockar bort benpasset och magen lägger man på något annat pass.

Jag tänkte köra böj, men har känningar i ländryggen, så kör endast mycket lätta marklyft och inga benböj för tillfället. När jag kan göra det igen hade jag tänkt köra antingen två benövningar eller bya ut utfallen.

Dotpec
2010-08-22, 13:40
Får jag fråga vad som menas med 3-1-3 och 2-1-2 och dylikt?

joasimo
2010-08-22, 13:44
Får jag fråga vad som menas med 3-1-3 och 2-1-2 och dylikt?

3-1-3, träna 3 dagar, vila 1 dag, träna 3 dagar, vila 1 dag osv..