Visa fullständig version : Aktivitesfaktor och ätdag
Började deffa för 2 veckor sedan dvs. måndag 7/8
Mitt BMR var ca 1500 kcl/ dag X 1.4 a (aktivitesfaktor)
fick ca 2100 - 500 = 1600 kcl per dag för att gå ner 0,5 i veckan.
Jag styrketränar ca 5 dagar i veckan, cyklar till gymmet och hem (ca 7,5 km) samt jobbar under sommaren där jag står upp i princip hela dagarna.
Är aktivitesfaktorn bra eller borde jag ändra denna?
Startvikten var 66,8 och efter en vecka 65,3 alltså 1,3 kilo mindre... men veckan som har varit har jag legat still på 65,7 och imorse stod vågen på 66,7 igen (?!) skulle kunna vara vätska..
Men vad tror ni om främst aktivitesfaktorn? för hög eller för låg?
och på ätardagar, räknar ni kcl då också eller äter ni bara vad som faller er in?? ;)
1. Varför ha ätardag, lär din kropp att böja sig med lite kcal ist.
2. aktivitetsfaktor är jävligt teoretisk, men du kan nog lägga den på 1,5 - 1,6 iaf.
3. Vågen skiftar skit mycket, ju mer du väger ju mer skiftar den. Väg dig en gång i veckan men se resultaten i det långa loppet istället. Mät dig också så du ser hur mkt fett/muskler du tappar.
mattilainen
2010-08-21, 20:18
kan tyvärr inte säga det. Du får testa dig fram, två veckor kanske? Som dus er var det inte rätt, testa ändra.
Sen behöver man inte ha ätardagar. Om du nu ska ha ätardagar så är det självklart bra att räkna så du vet hur mycket du måste kompensera. Ligger du så du ligger runt 3000 kcal minus på en vecka och sedan äter 3500 kcal extra en kväll i veckan så kommer du gå upp istället för ner.
Ätardagar för att kroppen inte ska vänja sig, äta mer en dag och därmed tvinga kroppen att höja ämnesomsättningen. Tror det kan vara bra för psyket också..
Sant det där med vågen, men det känns som att kroppen tightar till sig jäkligt snabbt, men vågen visar ingen skillnaad. olch måtten är kanske någon cm i midjan bara inte mer
Ätardagar är till mer skada än nytta.
Eddie Vedder
2010-08-21, 20:30
äta mer en dag och därmed tvinga kroppen att höja ämnesomsättningen.
Låt säga att du äter 4000 kcal mer än du förbrukar den dagen. Ämnesomsättningen kanske ökar med 300-400 kcal i viloförbrukning. Knappast en fördel med tanke på att det fortfarande är +3600-3700 i överskott.
självklart förstår jag att man inte känna trycka i sig 5 pizzor och sedan tro att förhöjd ämnesomsättning ska sköta det, men att lägga på lite extra kolhydrater vid varje mål och äta ngt gott på kvällen kan ju knapppast skada, eller?
Eddie Vedder
2010-08-21, 20:42
självklart förstår jag att man inte känna trycka i sig 5 pizzor och sedan tro att förhöjd ämnesomsättning ska sköta det, men att lägga på lite extra kolhydrater vid varje mål och äta ngt gott på kvällen kan ju knapppast skada, eller?
Nä absolut inte. :)
I och med att du inte konkretiserade något om din ätardag tog jag för givet att det var en klassisk grisdag du syftade på. Om det handlar om en dag där du släpper tyglarna lite och slappnar av med god mat så är det en annan femma. Och då tycker jag gott du kan släppa räknandet också och bara ta det lugnt. :)
King Grub
2010-08-21, 20:45
Nej, en sådan överätning bildar nog inte fettmassa alls, utan lagras i musklerna som glykogen om du legat på underskott en tid.
Nej, en sådan överätning bildar nog inte fettmassa alls, utan lagras i musklerna som glykogen om du legat på underskott en tid.
Vad menar du nu? Vadå legat på underskott ett tag?
Ett överskott bildar väl alltid fettmassa?
Jag stör mig verkligen rejält på det här med kaloriförbrukning och mat.
Hur mycket behöver man tänka på TEF?
Speciellt när man käkar högproteinkost med mycket kaseinprotein osv.
Mjölk och vassle osv ska ju vara så "himla" fettförbrännande.
Idag räknade jag ihop mitt matintag till 3600kcal
Och en förbränning på runt 3000+ ... Ibland undrar man fan om man ligger på överskott iom att jag hade lätt kunnat käka en familjepizza nu ffs.
Räknade förbränningen såhär typ.
1850x 1.2 = 2200 + (promenad 150) + (promenad 6-800) + (promenad 400) = ca 3350 + sen druckit massa kaffe, sen tef, tuggat tuggummi hela dagen typ, och sånt shit med undra hur mycket sånt förbränner...
King Grub
2010-08-21, 20:59
Nej, överskott av kolhydratenergi bildar inte fettmassa om det finns glykogendepåer att fylla. Då lagras det ju där. Fortsätter man överäta kolhydrat efter det att glykogendepåerna i muskler och lever är fulla, då nybildas fett av kolhydrat.
Och du låter helt hysterisk. Slösa tid och energi på att grubbla över småsaker. Slösa inte bort livet. Plötsligt är du 40 och kommer på att du har spenderat dagar, veckor och månader på skitsaker som inte har gjort ett dugg för dina resultat.
Eddie Vedder
2010-08-21, 20:59
Vad menar du nu? Vadå legat på underskott ett tag?
Ett överskott bildar väl alltid fettmassa?
Jag stör mig verkligen rejält på det här med kaloriförbrukning och mat.
Hur mycket behöver man tänka på TEF?
Speciellt när man käkar högproteinkost med mycket kaseinprotein osv.
Idag räknade jag ihop mitt matintag till 3600kcal
Och en förbränning på runt 3000+ ... Ibland undrar man fan om man ligger på överskott iom att jag hade lätt kunnat käka en familjepizza nu ffs.
Det är all den här förvirringen som är anledningen till att du gör bättre i att helt enkelt följa din viktkurva. Jag går upp stadigt i vikt för närvarande men inte alls i den takt jag "teoretiskt borde". Mitt kaloriintag just nu är rena provokationsintaget för att trycka upp vikten men det går ändå inte så fort. Men det är inget jag teoretiserar och krånglar över, bara att käka på ju.
Nej, överskott av kolhydratenergi bildar inte fettmassa om det finns glykogendepåer att fylla. Då lagras det ju där. Fortsätter man överäta kolhydrat efter det att glykogendepåerna i muskler och lever är fulla, då nybildas fett av kolhydrat.
Och du låter helt hysterisk. Slösa tid och energi på att grubbla över småsaker. Slösa inte bort livet. Plötsligt är du 40 och kommer på att du har spenderat dagar, veckor och månader på skitsaker som inte har gjort ett dugg för dina resultat.
Ahaa det där visste inte jag! Finns det några siffror på hur pass mycket kolhydrater man kan lagra in? Dvs är de runt 2000kcal från carbs?
Ja de sant jag slösar tid på skitsaker ibland och mycket nu på senaste när jag börjat min första seriösa viktuppgång 5e veckan nu :D, men känns gött när man kan det där sen på ett ungefär så blir de en ren rutin. Har blivit 10 gånger bättre på det här nu sen jag började min seriösa viktuppgång. Jobbar på att bara låta de flyta på. Håller verkligen med om det där att slösa tid på massa sånt är onödigt. Nu ska ja tamefan på fest.
Det är all den här förvirringen som är anledningen till att du gör bättre i att helt enkelt följa din viktkurva. Jag går upp stadigt i vikt för närvarande men inte alls i den takt jag "teoretiskt borde". Mitt kaloriintag just nu är rena provokationsintaget för att trycka upp vikten men det går ändå inte så fort. Men det är inget jag teoretiserar och krånglar över, bara att käka på ju.
Okej! :)
Men aa kan man räkna med att tef ligger på runt 200 iaf? Om man bara vill säga en snabb siffra.
Eddie Vedder
2010-08-21, 21:11
Men aa kan man räkna med att tef ligger på runt 200 iaf? Om man bara vill säga en snabb siffra.
Baserat på vilket intag?
Baserat på vilket intag?
Vad menar du?
Jag syftar på mitt intag av mat där man käkar runt 3500kcal, 250-300gram protein, varav det mesta är från typ skinka, ägg, kvarg, massa kvarg, vassle mjölk, ost, lowfat 300kcal/ 30g protein typ.
En liter mjölk, 100g vassle.
Det som gör att jag bryr mig är kostnaden typ. Man försöker ligga på sakta viktuppgång, men vill ändå äta mycket så man käkar högproteinmat som oftast är dyr, sen ligger man på underskott ändå pga av tef helvetet ligger på 2-300kcal vilket jag tycker är mycket.
Jag menar försöker man ligga på 500kcal på ett ungefär då, sen ligger tef på 2-300, då blir det ju bara 200överskott om inte underskott tom.
Eddie Vedder
2010-08-21, 21:21
Vad menar du?
Jag syftar på mitt intag av mat där man käkar runt 3500kcal, 250-300gram protein, varav det mesta är från typ skinka, ägg, kvarg, massa kvarg, vassle mjölk, ost, lowfat 300kcal/ 30g protein typ.
En liter mjölk, 100g vassle.
Det som gör att jag bryr mig är kostnaden typ. Man försöker ligga på sakta viktuppgång, men vill ändå äta mycket så man käkar högproteinmat som oftast är dyr, sen ligger man på underskott ändå pga av tef helvetet ligger på 2-300kcal vilket jag tycker är mycket.
Jag menar försöker man ligga på 500kcal på ett ungefär då, sen ligger tef på 2-300, då blir det ju bara 200överskott om inte underskott tom.
TEF brukar uppskattas till cirka 10% av energiintaget. Men det är ingen siffra baserad på ett jätteproteinintag dock.
Anton Fräs
2010-08-21, 21:21
Håll ett öga på spegeln och vågen. Justera sedan matintaget.
TEF brukar uppskattas till cirka 10% av energiintaget. Men det är ingen siffra baserad på ett jätteproteinintag dock.
10%?!?!? Helvete vad mycket. 0.10 x 3500 = 350, sen om det inte är jättehögproteinkost dem gjort mätningarna på så kan det säkert vara mer då? Men för att vara säker så kör jag på 10% trots mitt höga protein intag.
Håll ett öga på spegeln och vågen. Justera sedan matintaget.
De sant :)
Eddie Vedder
2010-08-21, 21:30
10%?!?!? Helvete vad mycket. 0.10 x 3500 = 350, sen om det inte är jättehögproteinkost dem gjort mätningarna på så kan det säkert vara mer då? Men för att vara säker så kör jag på 10% trots mitt höga protein intag.
Du behöver inte toksvära i varenda inlägg. ;)
TEF är för det första inräknat redan när siffrorna för makronutrienter är satta men dock har man på senare år visat sig att det varit lite fel för protein. Så ja det kan vara högre.
Men det är för mig helt ofattbart vad problemet är. Väger du dig aldrig? Går din viktkurva märkbart åt fel håll? Du pratar ofta om att du aldrig får vara mätt men samtidigt ser du en sådan liten petitess som ökad TEF som ett problem? Jag förstår verkligen inte.
Om du nu inte går upp i vikt som du vill så ät mer.
King Grub
2010-08-21, 21:32
Sedan försvinner runt 5% av energin du äter via avföringen också. Glöm inte det. ;)
The amount of energy within the stool each day in healthy adults is generally believed to be equivalent to approximately 5% of the gross energy intake.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1793018/pdf/archdisch00651-0049.pdf
Du behöver inte toksvära i varenda inlägg. ;)
TEF är för det första inräknat redan när siffrorna för makronutrienter är satta men dock har man på senare år visat sig att det varit lite fel för protein. Så ja det kan vara högre.
Men det är för mig helt ofattbart vad problemet är. Väger du dig aldrig? Går din viktkurva märkbart åt fel håll? Du pratar ofta om att du aldrig får vara mätt men samtidigt ser du en sådan liten petitess som ökad TEF som ett problem? Jag förstår verkligen inte.
Om du nu inte går upp i vikt som du vill så ät mer.
Aa okej sorry :D Men det här kan ju vara svaret på varför min vikt inte går som planerat ibland då. Mätt är jag aldrig så det är ingen ide att försöka äta sig mätt.
Senast jag hade en ätardag slutade jag beräknad på 15000kcal =o :Virro
Sedan försvinner runt 5% av energin du äter via avföringen också. Glöm inte det. ;)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1793018/pdf/archdisch00651-0049.pdf
Omg du skojar?! :D Jag som alltid hört att energin aldrig följer med avföring eller urin ut.
Eddie Vedder
2010-08-21, 21:42
Aa okej sorry :D Men det här kan ju vara svaret på varför min vikt inte går som planerat ibland då. Mätt är jag aldrig så det är ingen ide att försöka äta sig mätt.
Nej det lär inte vara svaret. Du är inte unik. Kroppens metabolisering av näring, utnyttjande av näringsämnen för nybildning av massa, tarmarnas arbete, svinn i avföring och små mängder från urin m.m m.m. sker för alla människor i hela världen och är fullständigt normala fysiologiska processer. Ren fakta och inget som bara gäller din kropp.
Nej det lär inte vara svaret. Du är inte unik. Kroppens metabolisering av näring, utnyttjande av näringsämnen för nybildning av massa, tarmarnas arbete, svinn i avföring och små mängder från urin m.m m.m. sker för alla människor i hela världen och är fullständigt normala fysiologiska processer. Ren fakta och inget som bara gäller din kropp.
Ja de klart.
Men när det handlar om 5% där 10% där då tycker jag ändå det är mycket.
Folk säger 500+ är lagom, men 1000 i överskott gör dig fet.
Jag tycker ändå tef är nånting att bry sig om. Tänk då under min diet när jag körde 2200kcal endast protein typ, + cardio och shit på de inte konstigt jag gick ner för fort.
Då borde ju tef varit högre än 10% iom att ALLT var protein.
Energin som det tar för att att bryta ned maten.
Termogenic effekt of food.
Jag tänkte typ på vi säger
En lättmjölk (gul)
350kcal
Men både vassle, kasein och kalcium är ju fettförbrännande.
Om det nu inte är nånting att bry sig om, varför ens då säga att det är fettförbrännade.
Eller är det redan medräknad i uträckning av 350kcal?
Eddie Vedder
2010-08-22, 07:26
Ja de klart.
Men när det handlar om 5% där 10% där då tycker jag ändå det är mycket.
Folk säger 500+ är lagom, men 1000 i överskott gör dig fet.
Jag tycker ändå tef är nånting att bry sig om. Tänk då under min diet när jag körde 2200kcal endast protein typ, + cardio och shit på de inte konstigt jag gick ner för fort.
Då borde ju tef varit högre än 10% iom att ALLT var protein.
Som sagt:
Större delen har du redan räknat in. Googla "Atwater".
creperiet
2010-08-22, 13:21
Men Joey, om du tycker att TEF och proteinkostnaden är störande är det väl bara att sänka proteinintaget lite och ta en macka eller två? Tror inte du kommer få en OmGGG11!!skillnad.:)
Någon som har bra idéer om vad man kan ta till för att öka fettintaget under deff utan lägga till för mycket energi? Jag tror nämligen att jag får i mig för lite fett och att det kan vara en anledning till att vikten står ganska still. För jag ligger på ca 1600-1700 kcal om dagen nu och tränar 5 dagar i veckan och kör relativt mycket kardio.
Och Tack Eddie för dina kloka ord! du inspirerar!
Anton Fräs
2010-08-25, 10:36
Hur menar du nu Elaa? Fett ger ju energi, går liksom inte att komma undan. Rena fettkällor är ju inte svårt att hitta heller.
King Grub
2010-08-25, 10:42
Fett ger drygt 9 kcal per gram oavsett källa.
Om du ligger på underskott med för lite fett i din kost så lär det inte vara boven för att du inte går ner i vikt.
Nej, ja ville bara höra vad ni kör för fettkällor på deff? är lite less på lax och avokado :P
Sen behöver man fett för att kunna bränna fett joey
King Grub
2010-08-25, 17:24
Nej, det behöver man inte. Inte av den anledningen. Det vore väldigt bra, förstås, om man hamnade i en svältkatastrof men inte svalt ihjäl, eftersom man inte åt fett. Men så är det inte.
Äter man mer fett, förbränner man mer fett... men det är främst förbränningen av dietärt fett, dvs det fett du äter, som ökar. Inte kroppsfettet.
Eddie Vedder
2010-08-26, 07:44
Nej, ja ville bara höra vad ni kör för fettkällor på deff?
Finns ingen anledning att ha olika fettkällor bara för att det är deff. Ägg, fläskkött, nötkött, makrill, ost, yoghurt och sill är nog de främsta fettkällorna för mig i alla fall. Jag vill upp i vikt för närvarande men det spelar ju ingen roll.
frippe33
2010-08-27, 08:34
Väger du maten och räknar kalorierna Elaa? Det kan skilja en hel del mellan hur många kalorier man får i sig och hur mycket man tror att man får i sig. Även om du äter bra mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.