Visa fullständig version : Marklyftet
Tycker jag kommit långt i min träning nu, men känner att jag nu behöver rejäla övningar!
Tänkte på marklyftet.. vart ska man lägga den i sitt schema?
Tänkte mig att lägga den efter chinsen i mitt ryggpass (rygg/biceps). Hade inte tänkt köra stela marklyft utan den varianten som man böjjer på benen!
Skulle då bli såhär.. 1. Chins -> marklyft - > latsdrag -> sittande rodd.
mitt schema:
Mån: Bröst - triceps - mage
ons: Rygg - biceps
Fre: Axlar - ben - vader
Kan tänka mig att marklyftet tar bra på benen, men är det tillräckligt för att dra på sig träningsvärk till fredagen?
Har ni nå andra synpunkter? Hur man ska utföra övningen vad man ska tänka på etc etc.. vräk ur er!
Jag kör mina marklyft på ben dagen....
Onsdag: Rygg/Bicce
Lördag: Ben+marklyft
Känns bra tycker jag.. men men, smaken är som röven... klöven.
Haré
Beror väl lite på.. Kör du knäböj på bendagen kanske din rygg tycker att du är lite jobbig som trackar den med marklyft på onsdag och böj på fredag..
Min rygg ogillar skarpt sådana påhitt från min sida iallafall :)
kimonque
2003-10-23, 21:35
Tja.. mitt schema ser ut såhär
Må:
Ben, vader, mage
Ons:
Bröst, axlar, triceps
Fre:
Rygg, biceps
Så att man får lite vila efter de tunga marklyften :thumbup:
Originally posted by emmzan
Tycker min korsrygg får sig en fin omgång av knäböj + marklyft :-)
Sen blir det lats på ryggdagen.... Funkar fina fisken här ;)
mitt upplägg är ungefär såhär
1. Ben
2. vila
3. axlar/triceps
4. vila
5. rygg/biceps
6. vila
7. bröst
8. vila
När inte det fungerar så kör jag två dagar och vilar två dagar.
Mina knän pallar inte med att både köra böj och mark samma pass, det fungerar med böj och raka mark dock. Men riktiga mark, no way!
Originally posted by emmzan
Beror väl lite på.. Kör du knäböj på bendagen kanske din rygg tycker att du är lite jobbig som trackar den med marklyft på onsdag och böj på fredag..
ok så de verkar vara lugnt att lägga in marklyftet på rygg dagen! Kör inga knäböj än sålänge, kör benpress istället.
De är inte för mkt med chins å marklyft då? Jag menar de är 2st riktiga killer övningar! Men de är väl positivt antar jag :)
Mina ryggpass ser ut som följande
1. Assisterade chins 3-4 set
2. Sittande enarmsrodd med bröstplatta (david-maskin) 4 tunga set enarms och 1 set tvåarms
3. Marklyft 4-5 set normalt
4. Omvända ryggresningar
5. Vanliga ryggresningar med viktplatta
6. Mage
Orkar jag till punkt 6 har jag laddat med jäkligt mkt energi måste jag säga! Men ungefärligt upplägg är det iaf! Tycker det fungerar bra!
Kör också marklyft på ben dagen och tycker det funkar mkt bra. Men då kan man nog inte köra knäböj med gott resultat.
Originally posted by Spec^
De är inte för mkt med chins å marklyft då? Jag menar de är 2st riktiga killer övningar! Men de är väl positivt antar jag :)
Marklyft och chins tar ju på ryggen på lite olika sätt så de fungerar bra att kombinera. Själv brukar jag variera vilken jag börjar med pga lite undermålig greppstyrka, men de två är nästan alltid med i passen, sedan kan 3:e-övningen variera lite efter humör.
Alltså tycker jag att du ska ta med båda två, däremot kan du ju kanske välja bara en av de andra två övningarna som du pratade om ovan, beroende på hur mkt annat du har i passet den dagen. Latsdrag påminner ju en del om chins så jag skulle nog hellre avrunda med 1-2 set sittande rodd alt. skivstångsrodd om korsryggen orkar med men har du kört de första två ordentligt spelar det ingen större roll vad sistaövningen är.
ok så de verkar vara lugnt att lägga in marklyftet på rygg dagen! Kör inga knäböj än sålänge, kör benpress istället.
Ja, det blir alldeles utmärkt. Förstår inte hur de som kör marklyft på bendagen pallar det, speciellt om de kör benböj! Två jobbigaste övningarna man kan göra, samma dag... :nono:
Är chins en killerövning? Vänta tills du provat knäböjen... ;)
Snapphanen
2003-10-24, 06:57
:D Man bör inte käka alltför mycket kål/ägg timmarna innan knäböj iaf inte för mig. Har en viss tendens att lukta skunk där vi kör knäböj :booty:
Jag kör marklyft på ryggdagen och knäböj givetvis på bendagen..:rolleyes:
shirunai
2003-10-24, 07:21
Chins -> Marklyyft -> T-rodd -> sittande rodd så kör jag nu !
shirunai
2003-10-24, 07:25
Skippa latsdraget om du kör chins
Chins -> Mark -> Skivstångsrodd/Hantelrodd -> Sittande rodd kör så
Vart marklyftet skall placeras i ryggträningen är ju alltid lite dilemma. Eftersom jag just nu inte satsar på att toköka i marken, så lägger jag den efter chins och sittande rodd. När jag då kommer till marken är jag inte så trött i ländryggen så det stör, men jag är väldigt uppvärmd i kroppen vilket jag tycker behövs..
Sen får man räkna med att om man kör mark först så orkar man mycket mindre resten av passet eftersom det tar så mkt på hela kroppen!!
ok tackar så mkt för alla råd!
Jag satsar nu på chins, mestadels för at jag får en jävulsk träningsvärk i ryggen efter jag började med den plus att den tar fin fint! En övning som passar alla!
Så ska köra såhär i fortsättningen:
Chins -> marklyft -> sittande rodd -> latsdrag med V-handtag
Tycker V-handtaget tar fint i mitten av ryggen mittemellan skulderbladen så den blir nog avslutningsövning innan biceps ska mördas :hbang:
Är det mycket teknik i marklyft? Kanske är idé att bana in rörelsen på lättare vikt för att sedan öka mer å mer?
Ska man luta sig bakåt i toppläget? Ska man gå upp rakt med benen först innan man böjer upp ryggen? Får gärna komma med tips å trix!
Pump on :bpump:
Är det mycket teknik i marklyft? Kanske är idé att bana in rörelsen på lättare vikt för att sedan öka mer å mer?
Ska man luta sig bakåt i toppläget? Ska man gå upp rakt med benen först innan man böjer upp ryggen? Får gärna komma med tips å trix!
Pump on :bpump:
JA det är mycket teknik marklyft och att bana in rörelsen på lättare vikt är tokviktigt för att inte skada sig.
Sen kan man ju utföra dem på en mängd olika sätt. Böja mer elle rmindre på benen etc. För mig fungerar det bäst att ha lite bakåtlut med mkt tyngd på hälarna och dra stången väldigt nära benen hela väggen upp.
Inte krumma ryggen!
Vettigaste är att be någon kunnig människa på gymet visa dig och sen kolla när du kör..
MunsöHustla
2003-10-24, 17:28
Jag skulle lägga marklyftet slut i passet. Är svårt att köra olika rodd övningar då korsryggen är slut men inget problem med en trött överrygg att köra marklyft.
Originally posted by MunsöHustla
Jag skulle lägga marklyftet slut i passet. Är svårt att köra olika rodd övningar då korsryggen är slut men inget problem med en trött överrygg att köra marklyft.
Jobbar man så mkt med övreryggen då?? Jag ska ta å experimentera lite å se vart det passa mig att ha marklyft i passet!
shirunai
2003-10-24, 18:59
Hela rygen blir trött, speciellt ländryggen och övrefibrerna på trappz, alltså det känns i lats och bröstryggen kan jag lova, iaf av mina egna erfarenheter.
låter kanon de där, att man inte började med sånna övningar i starten på sitt gymmande..!
Marklyft steker hela baksidan av kroppen och nästan hela framsidan för mig. :) ALlting utom "pressystemet".
låter kanon de där, att man inte började med sånna övningar i starten på sitt gymmande..!
Tror personligen att det är rätt bra att kroppen får sin lilla uppbyggnadsperiod innan man drar till med ex. marklyft. Det är ju väldigt viktigt att man lär sig vart man har kroppen osv när man ska marklyfta.
att man inte började med sånna övningar i starten på sitt gymmande..! Ja, men än är det inte för sent! ;)
När du börjat älska marklyft och tar med den i varje ryggpass kan du prova stela marklyft på bendagen. Tar mycket bra på baksidan av låren. Men även här är det viktigt med rätt teknik - inget kutande!
Länk: Stela marklyft med rak rygg (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.