Visa fullständig version : LO uppskattar bara rödgröna och sparkar blåa.
High1ander
2010-08-21, 05:25
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/linda-bengtzing-stoppades-av-lo_5152321.svd
Tycker det är minst sagt äckligt att LO sparkar någon pga. politiska åsikter. Det är inte som att hon skulle sjunga "heja Alliansen-musik". Det visar bara att LO är inte ett förbund för "alla" utan, man måste tillhöra den rödgröna sidan för att passa in.
Men det är ju tur att vi har lobbyistgrupper som LO som är för saker som yttrandefrihet, poltisk frihet och anställningsskydd...
Ignatius72
2010-08-21, 06:16
Med tanke på att S har runt 30% så är det ju märkligt att fackanslutna går med på att man skänker medlemsavgifter till S och att man tom får sparken för "fel" åsikt.
spoonchest
2010-08-21, 07:03
Med tanke på att S har runt 30% så är det ju märkligt att fackanslutna går med på att man skänker medlemsavgifter till S och att man tom får sparken för "fel" åsikt.
det kanske inte är så konstigt, ändå. Jag menar, att stå utanför facket är ju ganska dumt, och LO är vad jag förstått ett väldigt starkt fackförbund.
Man kan väl på sätt och vis anse att LOs medlemmar står i beroendeställning till LO. Och då får man nog svälja det faktum att fackförbundet även är lobbygrupp åt S, även om man inte själv sympatiserar med dem.
Förutsatt att siffran du anger stämmer, iof. Hursomhelst så stärker detta enbart mina fördomar om fackförbund i Sverige.
Eller vad vet jag, jag borde inte ens vara vaken nu, jag yrar litegrann. Gonattt.
CrazyJoeDavola
2010-08-21, 07:07
Högern är ju inte direkt anti fackförbund, även om de vill minska dess inflytande. Men jag tror inte många svenska arbetstagare hade velat ha det som i USA t.ex.
För övrigt så fick ju inte Lina Bengtsing sjunga för LO eftersom hon hade sjungit för alliansen. :)
Ignatius72
2010-08-21, 08:05
det kanske inte är så konstigt, ändå. Jag menar, att stå utanför facket är ju ganska dumt, och LO är vad jag förstått ett väldigt starkt fackförbund.
Man kan väl på sätt och vis anse att LOs medlemmar står i beroendeställning till LO. Och då får man nog svälja det faktum att fackförbundet även är lobbygrupp åt S, även om man inte själv sympatiserar med dem.
Förutsatt att siffran du anger stämmer, iof. Hursomhelst så stärker detta enbart mina fördomar om fackförbund i Sverige.
Eller vad vet jag, jag borde inte ens vara vaken nu, jag yrar litegrann. Gonattt.
Det fanns en tid då fackförbunden var en intern kommunist/socialdemokratisk organisation. Man var defacto tvångsanluten till S om man var med i facket. Tiderna är andra och många alliansväljare är med i facket. Att då medlemmarnas avgifter går till ett enda parti och dessutom bidragspartiet är ju häpnadsväckande.
spoonchest
2010-08-21, 10:25
Det fanns en tid då fackförbunden var en intern kommunist/socialdemokratisk organisation. Man var defacto tvångsanluten till S om man var med i facket. Tiderna är andra och många alliansväljare är med i facket. Att då medlemmarnas avgifter går till ett enda parti och dessutom bidragspartiet är ju häpnadsväckande.
Å andra sidan är det ju politik vi pratar om. Det enda man kan vara säker på är att de aldrig slutar förvåna.;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.