Visa fullständig version : Hur försvinner fett ur kroppen?
Som titeln antyder, så är min fråga hur fett lämnar kroppen? Min vilda gissning är genom svett/avföring?
Som titeln antyder, så är min fråga hur fett lämnar kroppen? Min vilda gissning är genom svett/avföring?
förbränns som energi (i muskler och organ) och blir sen koldioxid och vatten (ungefär)
Eddie Vedder
2010-08-19, 20:42
Förlust via svett och avföring är mycket mycket liten, i princip obetydlig om man inte har en nedsatt tarmfunktion på något sätt.
Fettet förbränns som ATP och utnyttjas som energi.
Jo, men det måste ju lämna kroppen på något sätt?, massa kan väl inte bara försvinna så?
Eddie Vedder
2010-08-19, 20:57
Jo, men det måste ju lämna kroppen på något sätt?, massa kan väl inte bara försvinna så?
Det omvandlas ju som sagt i kroppen och energin avges i form av värme. Googla "fettoxidation" eller "fat oxidation" t.ex.
Hardstyle
2010-08-19, 21:24
Inget försvinner bara sådär, det omvandlas till nåt annat. Eller har jag fel
Det omvandlas aldrig till muskler i alla fall. (Har Eddie lärt mig :cool:)
Sedan efter jag fick det svarat har jag googlat om det och det är ganska självklart varför det inte är kan hända.
Massa kan ju inte bara försvinna. Energi väger inget, så hur kan vågen visa en lägre vikt?
Massa kan ju inte bara försvinna. Energi väger inget, så hur kan vågen visa en lägre vikt?
Blir biprodukter kvar efter energiutvinningen, precis som när en bil förbränner bensin. Exakt vilka biprodukter som skapas vet jag ej, men förmodar att du pissar/skiter ut grejerna.
Blir biprodukter kvar efter energiutvinningen, precis som när en bil förbränner bensin. Exakt vilka biprodukter som skapas vet jag ej, men förmodar att du pissar/skiter ut grejerna.
Det är just det jag undrade, hur kommer biprodukterna ut. Jag förstår att man inte skiter ut energi.
Massa och energi är ekvivalenta.
lol, energi har ingen vikt :D
Har du läst Eddies kommentar över huvud taget? Energi avges i form av värme skrev han.
Inte läst kemi?
Hur menar du nu?
Doctor Snuggles
2010-08-19, 23:19
Hur menar du nu?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass–energy_equivalence
vicarious
2010-08-19, 23:21
lol, energi har ingen vikt :D
det skrev han inte heller.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_metabolism
Doctor Snuggles
2010-08-19, 23:23
Varför tror du det kallas "bränna fett"? Eftersom massan omvandlas till energi, som kroppen använder för att... överleva, så väger man mindre - vad är det som är svårt att förstå?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass–energy_equivalence
Förstår ni artikeln i fråga? Om ja så får ni väldigt gärna motivera varför ni tycker att det är passande att blanda in realtivistisk energikonservering i denna diskussionen.
Jag utgår givetvis nu inte att ni svarar åt Lord.
men den vikt som försvinner, VAR OCH HUR FÖRSVINNER DENNA VIKT. Förlåt om jag formulerade mig fel vid frågan.
kidneyinlodz
2010-08-19, 23:39
men den vikt som försvinner, VAR OCH HUR FÖRSVINNER DENNA VIKT. Förlåt om jag formulerade mig fel vid frågan.
hur försvinner vikten av bensinen i bensintanken på en bil?
mattilainen
2010-08-19, 23:41
du får försöka läsa och förstå, samt söka på internet som vedder skrev. Det är förklarar grovt och bara du som inte förstår tror jag.
Fett omvandlas I kroppen till andra biprodukter som värme, koldioxid och vatten om jag gissar.
hur försvinner vikten av bensinen i bensintanken på en bil?
Gas->luft.
pclillen
2010-08-19, 23:43
Kroppen förbränner mer energi än den får = kroppen måste ta energi någonstans. Kroppen har lagrat energi som fettdepåer vid överätning och kan då använde den energin som lagrades som fett till att orka upprätthålla alla organ och alla mekanismer som kräver energi. Dvs fettet blir energi.
Vikten försvinner från dem fettdepåerna som är lättåtkomliga. Energin används sen av dig och blir till bl a värme som en av biprodukterna som försvinner ut i rymden..
Varför tror du det kallas "bränna fett"? Eftersom massan omvandlas till energi, som kroppen använder för att... överleva, så väger man mindre - vad är det som är svårt att förstå?
Du verkar sitta på väldigt exklusiv information. "Massa till energi" har aldrig observerats. Förenklat så använder kroppen "energi" ja, men det är knappast den viloenergi hos massan det syftas på. 1 gram ~ 21.5 miljarder kcal. Detta är svårt att förstå, så ni gör nog rätt i att lätta på tonen mot de som frågar.
pclillen
2010-08-19, 23:48
Du verkar sitta på väldigt exklusiv information. "Massa till energi" har aldrig observerats. Förenklat så använder kroppen "energi" ja, men det är knappast den viloenergi hos massan det syftas på. 1 gram ~ 10 000 miljarder kcal. Detta är svårt att förstå, så ni gör nog rätt i att lätta på tonen mot de som frågar.
Han menar att "massan" är fettet som jo omvandlas till energi av kroppen. Därmed inte sagt att kroppen omvandlar viloenergin hos fettet. ^_-
Han menar att "massan" är fettet som jo omvandlas till energi av kroppen. Därmed inte sagt att kroppen omvandlar viloenergin hos fettet. ^_-
Jag vet mycket väl vad han syftar på. Jag påstår inte att jag vet hur kroppen omvandlar fett till fettsyror och hur de senare används. Det jag dock vet är att massa aldrig har observerats omvandla till energi. Ekvivalensen massa-energi som han själv länkade till har INGEN relevans i den här tråden.
Doctor Snuggles
2010-08-20, 01:14
Du verkar sitta på väldigt exklusiv information. "Massa till energi" har aldrig observerats. Förenklat så använder kroppen "energi" ja, men det är knappast den viloenergi hos massan det syftas på. 1 gram ~ 21.5 miljarder kcal. Detta är svårt att förstå, så ni gör nog rätt i att lätta på tonen mot de som frågar.
Du har nog blandat ihop svaret på två frågor. Jag har inte sagt att vilomassan omvandlas till 100% energi, eller arbetskapacitet, i kroppen. Fetmassa görs om genom att oxideras till andra molekyler som mer direkt används av kroppen för att driva sina processer.
Vad menar du öht med att "massa har inte observerats omvandlas till energi"?
läs alla svaren en gång till
med utandningsluften(koldioxid vatten) och till viss del urinen(vatten)
fett blir energi +koldioxid+vatten som försvinner ur kroppen.
Energin "förbrukas" i kroppen och blir till värme
likaså blir bensin till energi(rörelse) och värme med olika gaser som biprodukter bla koldioxid och vatten. som vädras ut med utandningen dvs avgaserna
Hur många kubik cm är ett kg värme? Jag trodde massa var konstant men i olika former?
Eddie Vedder
2010-08-20, 07:09
Varför läser du inte bara svaret du fick? Det är ju för tusan besvarat! Om det omvandlas till värmeenergi så byter ju alltså energin form. Den försvinner inte.
Vrider du upp ett element kommer värmeenergi omvandlas från elektricitet.
Det som händer i kroppen är samma sak som händer om du skulle ta en tändsticka och sätta eld på fettet (har du sett en oljelampa?). Eller för den delen om du sätter eld på något annat: Det som du tuttar på brinner, energi frigörs och till slut är det bara lite aska kvar. "Askan" i kroppen är osmältbara saker som åker ut med urin eller avföring. Den koldioxid som bildas ventileras ut när du andas (eller löser in sig, om vi skall komplicera det). Skillnaden mellan att elda upp något och kroppens förbränning är att kroppen har en massa specifika enzym som utför "eldningen" i små steg och låg temperatur, vilket också gör det möjligt att ta hand om energin på ett helt annat sätt än vad det skulle vara om förbränningen skedde på det explosiva sätt som den gör när man tänder på något med eld (kunde vara lite jobbigt att ha en brasa i kroppen, också). Att vikten minskar är alltså inte konstigare än att askan efter en pinnstol väger mindre än vad pinnstolen gjorde när du satte eld på den. Du krymper eftersom du s.a.s. äter upp dig själv när du får mindre mat än du vill ha.
(Extremt förenklad förklaring som inte gör anspråk på att hantera fysiken prickfritt.)
Nice tråd, lärde man sig lite :D
Du har nog blandat ihop svaret på två frågor. Jag har inte sagt att vilomassan omvandlas till 100% energi, eller arbetskapacitet, i kroppen. Fetmassa görs om genom att oxideras till andra molekyler som mer direkt används av kroppen för att driva sina processer.
Vad menar du öht med att "massa har inte observerats omvandlas till energi"?
Massa omvandlas inte till energi. Inte någon andel massa omvandlas till energi i kroppen. Oavsett om du vill kalla massa för "fett". Den artikel ni hänvisade till behandlar relativistisk energikonservering som i sin tur förhåller kvantiteter hos massa och energi. Inte en omvandling från en storhet till en annan.
Hur många kubik cm är ett kg värme? Jag trodde massa var konstant men i olika former?
Ungefär lika mycket som en meter är i sekunder :). I ett slutet inertialsystem är massa mycket riktigt konstant.
Det som händer i kroppen är samma sak som händer om du skulle ta en tändsticka och sätta eld på fettet (har du sett en oljelampa?). Eller för den delen om du sätter eld på något annat: Det som du tuttar på brinner, energi frigörs och till slut är det bara lite aska kvar. "Askan" i kroppen är osmältbara saker som åker ut med urin eller avföring. Den koldioxid som bildas ventileras ut när du andas (eller löser in sig, om vi skall komplicera det). Skillnaden mellan att elda upp något och kroppens förbränning är att kroppen har en massa specifika enzym som utför "eldningen" i små steg och låg temperatur, vilket också gör det möjligt att ta hand om energin på ett helt annat sätt än vad det skulle vara om förbränningen skedde på det explosiva sätt som den gör när man tänder på något med eld (kunde vara lite jobbigt att ha en brasa i kroppen, också). Att vikten minskar är alltså inte konstigare än att askan efter en pinnstol väger mindre än vad pinnstolen gjorde när du satte eld på den. Du krymper eftersom du s.a.s. äter upp dig själv när du får mindre mat än du vill ha.
(Extremt förenklad förklaring som inte gör anspråk på att hantera fysiken prickfritt.)
Tack för svaret. Urin/avföring var svaret jag sökte. Undrade hur "kilorna åker ut" typ, eller nja i vilken form. Anledningen med frågan var att veta ungefär hur lång tid det tar mellan att jag kör en t.ex kaloriminus vecka, till dess att man väger sig då alla slaggprodukter av fettförbränningen lämnat kroppen.
Tack för alla svaren! :)
kidneyinlodz
2010-08-20, 12:18
Tack för svaret. Urin/avföring var svaret jag sökte. Undrade hur "kilorna åker ut" typ, eller nja i vilken form. Anledningen med frågan var att veta ungefär hur lång tid det tar mellan att jag kör en t.ex kaloriminus vecka, till dess att man väger sig då alla slaggprodukter av fettförbränningen lämnat kroppen.
Tack för alla svaren! :)
men urin/avföring är ju inte svaret på din fråga...
Doctor Snuggles
2010-08-20, 12:30
Massa omvandlas inte till energi. Inte någon andel massa omvandlas till energi i kroppen. Oavsett om du vill kalla massa för "fett". Den artikel ni hänvisade till behandlar relativistisk energikonservering som i sin tur förhåller kvantiteter hos massa och energi. Inte en omvandling från en storhet till en annan.
Jo, en del massa omvandlas till energi som kroppen kan använda sig av.
Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Energi är ett mått på arbetskapaciteten hos något, och detta något kan vara i princip vad som helst - ett objekt, en partikel, en molekyl, ett system osv.
I fallet fettoxidering så försvinner väl den mesta av energin från massan som värmeenergi, som redan sagt.
Artikeln har bara att göra med den fysikaliska ekvivalensen mellan energi och massa, eftersom ngn frågade efter det.
Obs. att de slaggprodukter som går ut med urin/avföring är en ganska liten del. Viktnedgången förklaras inte primärt av att du kissar/bajsar ut aska. Du kan inte gissa dig till hur snabbt du kommer att gå ned i vikt utifrån hur fort det du äter passerar mag-tarmkanalen.
Jo, en del massa omvandlas till energi som kroppen kan använda sig av.
Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Energi är ett mått på arbetskapaciteten hos något, och detta något kan vara i princip vad som helst - ett objekt, en partikel, en molekyl, ett system osv.
I fallet fettoxidering så försvinner väl den mesta av energin från massan som värmeenergi, som redan sagt.
Artikeln har bara att göra med den fysikaliska ekvivalensen mellan energi och massa, eftersom ngn frågade efter det.
Den fysikaliska ekvivalensen mellan energi och massa är orelevant i samanhanget. Det sker ingen omvandling av massa till energi. Energin som utvinns ligger lagrat i fettmolekylens bindningar, ej i massan som sådan.
Räkna lite själv så får du se att det skulle bli orealistiskt stora energimängder. Tex som i en atombom/kärnkraftverk. Eller så tittar du på x824:s uträkning.
Svaret är således redan givet utav Tolkia.
the Wire
2010-08-20, 12:52
Men vaffan???
Massa omvandlas inte till energi! Den energi som genereras ur fettnedbrytning kommer ur att bindningar mellan atomer i ämnen innehåller energi (enkelt uttryckt givetvis) när dessa bindningar bryts kan energin i dem överföras och utnyttjas till exempelvis muskelkontraktion.
Massan av fettsyrorna (som består av kol, väte och två syreatomer) kommer att komma ut intakt i andra ändan av förbränningen och avges i kroppen i form av koldoixid, CO2, av samma massa som det fett man förbränner. Atomerna, och deras massa, är intakt men de kemiska bindningarna mellan ämnena har ändrats och därigenom har energi frigjorts.
Vi andas in syrgas, O2, och ut koldioxid, CO2, det säger ju sig själv att den senare gasen her högre massa än den tidagare, den har ju en hel extra kolatom per molekyl.
urinämne, urea, är en biprodukt av nedbrytningen av proteiner
Lagrad energi blir värme och rörelseenergi. Typ.
Men vaffan???
Massa omvandlas inte till energi! Den energi som genereras ur fettnedbrytning kommer ur att bindningar mellan atomer i ämnen innehåller energi (enkelt uttryckt givetvis) när dessa bindningar bryts kan energin i dem överföras och utnyttjas till exempelvis muskelkontraktion.
Massan av fettsyrorna (som består av kol, väte och två syreatomer) kommer att komma ut intakt i andra ändan av förbränningen och avges i kroppen i form av koldoixid, CO2, av samma massa som det fett man förbränner. Atomerna, och deras massa, är intakt men de kemiska bindningarna mellan ämnena har ändrats och därigenom har energi frigjorts.
Vi andas in syrgas, O2, och ut koldioxid, CO2, det säger ju sig själv att den senare gasen her högre massa än den tidagare, den har ju en hel extra kolatom per molekyl.
Ja, men du måste tänka på att det finns snickare och samhällare among us!
Doctor Snuggles
2010-08-20, 13:13
Den fysikaliska ekvivalensen mellan energi och massa är orelevant i samanhanget. Det sker ingen omvandling av massa till energi. Energin som utvinns ligger lagrat i fettmolekylens bindningar, ej i massan som sådan.
Räkna lite själv så får du se att det skulle bli orealistiskt stora energimängder. Tex som i en atombom/kärnkraftverk. Eller så tittar du på x824:s uträkning.
Svaret är således redan givet utav Tolkia.
Det heter irrelevant.
Jo, det sker en omvandling av massa till energi. Eftersom massa försvinner då energin utvinns. Att den själva fysiska massan av fettet som proportionellt omvandlas till energi kan vara försvinnande liten och att den större delen av massan omvandlas till värmeenergi och slaggprodukter, ändrar inte på faktum. Att detta dessutom sker i många steg och inte i ngn slags omedelbar antimateria explosion (vilket ingen påstår) är en semantisk distinktion och är ganska självklart att ingen menar.
Återigen; jag har aldrig påstått att ekvivalensen var relevant för tråden, jag svarade på en fråga om vad den ÄR för något.
Jag menar såhär. Kan ta mig sj t.ex. Har nu under sommaren gått ner ca 16~ kg, lite muskler men vi kan väl säga att iaf 13~ kg är fett(rent hypotetiskt). För att min våg ska visa -13kg(fett) så måste 13kg lämna min kropp. Värme och energi väger 0.00000000kg, alltså måste den ha tagit 13kg från min kropp, på ett sätt ellet ett annat, annars kan inte vågen visa -13kg. Så vare sig det är gas eller flytande ämnen som lämnar min kropp, så måste det sammanlagt ha varit -13kg.
Jag menar såhär. Kan ta mig sj t.ex. Har nu under sommaren gått ner ca 16~ kg, lite muskler men vi kan väl säga att iaf 13~ kg är fett(rent hypotetiskt). För att min våg ska visa -13kg(fett) så måste 13kg lämna min kropp. Värme och energi väger 0.00000000kg, alltså måste den ha tagit 13kg från min kropp, på ett sätt ellet ett annat, annars kan inte vågen visa -13kg. Så vare sig det är gas eller flytande ämnen som lämnar min kropp, så måste det sammanlagt ha varit -13kg.
Herrejösses. Du måste ju börja läsa de svar du får. En hel del har varit såpass övergripliga så det är svårt att inte förstå även om man försöker. Speceillt nu sista sidorna.
Om vi nu räknar på att din sommar varit 3 månader lång, 12 veckor. Det motsvarar 2016 timmar. Med det i åtanke är det så svårt, med all tidigare information du fått, att förstå att vid förbränning kan kroppen minska i vikt 6,4 gram varje timme.
Det heter irrelevant.
Jo, det sker en omvandling av massa till energi. Eftersom massa försvinner då energin utvinns. Att den själva fysiska massan av fettet som proportionellt omvandlas till energi kan vara försvinnande liten och att den större delen av massan omvandlas till värmeenergi och slaggprodukter, ändrar inte på faktum.
Jag har redan förklarat förhållandet mellan massa och energi. Det verkar som om den inte var tillräcklig, så jag får hänvisa till den artikel som ni själv länkade. Den "fysiska massan av fettet", vad nu det är, omvandlas inte till energi.
"Although it is far less common today, one still sometimes hears of Einstein's equation entailing that matter can be converted into energy. Strictly speaking, this constitutes an elementary category mistake."
http://plato.stanford.edu/entries/equivME/#2.1
Doctor Snuggles
2010-08-20, 14:00
Jag har redan förklarat förhållandet mellan massa och energi. Det verkar som om den inte var tillräcklig, så jag får hänvisa till den artikel som ni själv länkade. Den "fysiska massan av fettet", vad nu det är, omvandlas inte till energi.
"Although it is far less common today, one still sometimes hears of Einstein's equation entailing that matter can be converted into energy. Strictly speaking, this constitutes an elementary category mistake."
http://plato.stanford.edu/entries/equivME/#2.1
Haha, och jag trodde jag var värst på att göra om alla diskussioner till vetenskapsfilosofi eller semantik. Visserligen en intressant fråga, men knappast relevant för tråden. Ska man ta det till den nivån så är det ingen som har direkt observerat orsak-verkan heller, a la Humes biljardbolls- tankeexperiment.
mattilainen
2010-08-20, 14:18
Inte för att vara sån men.. haha, kan du bara läsa om tråden och fundera över vad folk vill ha sagt. Du har fått svar, flera gånger om, lättare och lättare för varje gång och ändå verkar det som du inte riktigt VILL förstå, du VILL att du ska ha bajsat ut 13 kg av din kropp? Den lätta lösning finns inte.
Läs tolkias och vedders inlägg några gånger, räcker det inte med några gånger, läs om, läs rätt fler gånger!
Läs detta. Begrunda. Fråga gärna, men se först om du hittar svaret där. Om inte annat - återvänd till denna tråd, läs tidigare svar och se om det då faller på plats.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism
Haha, och jag trodde jag var värst på att göra om alla diskussioner till vetenskapsfilosofi eller semantik. Visserligen en intressant fråga, men knappast relevant för tråden. Ska man ta det till den nivån så är det ingen som har direkt observerat orsak-verkan heller, a la Humes biljardbolls- tankeexperiment.
Att det inte är relevant för tråden påpekade jag redan i inlägg 26 och teehoon i inlägg 39. Jag tycker dock inte alls att själva diskussionen är off topic. Tråden behandlar inte ett enkelt ämne, feltolkningar som dina är att vänta sig.
Energin som frigörs när fettsyrornas C-C och C-H-bindningar bryts är den energin som vi använder. Väte ( H ) och kol ( C ) har samma elektronegativitet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet
Syre ( syrgas från inandningsluften är mer elektronegativt och drar till sig bindningselektronerna och energi frigörs.
Utvunnen energi utnyttjas i andningskedjan till att första upp fosfater på ADP och vi får ATP.
Doctor Snuggles
2010-08-20, 17:48
Att det inte är relevant för tråden påpekade jag redan i inlägg 26 och teehoon i inlägg 39. Jag tycker dock inte alls att själva diskussionen är off topic. Tråden behandlar inte ett enkelt ämne, feltolkningar som dina är att vänta sig.
Nu är det dags att kamma sig, gubben.
Jag har inte en enda gång sagt att det var relevant för trådämnet, ej heller feltolkat något. Faktum är att jag har nu upprepade ggr förklarat vad jag menade, men du envisas med en aspergersaktig tolkning. Ska vi diskutera på vetenskapsfilosofinivå så krävs det också att man noga definiera vad man menar för att skilja terminologin från en vardagligt sådan; "energi" och "massa" är till vardags inte otvetydiga begrepp som används exakt vetenskapligt korrekt hela tiden.
Din semantiskt/ontologiskt mikroskopiska "vad är egentligen massa/energi" upplösning på frågeställningen - "hur fett lämnar kroppen? Min vilda gissning är genom svett/avföring?" - är dock rätt så offtopic, jo.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill diskutera, förutsatt att du inte bara lite lätt ändtarmsfixerat ville rätta de av dig upplevda felaktigheterna i tråden.
rajjan_dammit
2010-08-20, 18:22
Jag har inte en enda gång sagt att det var relevant för trådämnet, ej heller feltolkat något. Faktum är att jag har nu upprepade ggr förklarat vad jag menade, men du envisas med en aspergersaktig tolkning. Ska vi diskutera på vetenskapsfilosofinivå så krävs det också att man noga definiera vad man menar för att skilja terminologin från en vardagligt sådan; "energi" och "massa" är till vardags inte otvetydiga begrepp som används exakt vetenskapligt korrekt hela tiden.
Din semantiskt/ontologiskt mikroskopiska "vad är egentligen massa/energi" upplösning på frågeställningen - "hur fett lämnar kroppen? Min vilda gissning är genom svett/avföring?" - är dock rätt så offtopic, jo.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill diskutera, förutsatt att du inte bara lite lätt ändtarmsfixerat ville rätta de av dig upplevda felaktigheterna i tråden.
*cupid*Uppsträckning i leden!
Hur vill ni att man skall tolka följande påstående?
Jo, det sker en omvandling av massa till energi. Eftersom massa försvinner då energin utvinns. Att den själva fysiska massan av fettet som proportionellt omvandlas till energi kan vara försvinnande liten och att den större delen av massan omvandlas till värmeenergi och slaggprodukter, ändrar inte på faktum.
:)
Skulle det följa med avföringen skulle du märka det..
Ellllleeeer?
http://www.dietpillsreviews.co.uk/images/alli-nasty-side-effects.jpg
Sorry för halvOT
Denna tråd bör placeras i best-of.. som ett statuerat exempel på folk som frågar, får svar och fortsätter söka tills något dyker upp som passar deras egen synpunkt och slutledning. Min gissning är alltså att TS fortfarande tror att fett primärt försvinner genom processer som är fysiskt påtagliga och synliga (piss och avföring t.ex.)
Allting som finns är energi. Människor är inget mer än energi om man går djupt nog. Det verkar vara svårt att göra kopplingen mellan massa (fett i detta fall) och dess uppbrutna form (energi) samt processen som gör att energin genomgår förändring till något annat (värme t.ex.). Energi är dock alltid konstant, inte sant?
Men vaffan???
Sådär ja! Äntligen en riktig förklaring! :thumbup:
Finnes:
Fett bestående av kol väte och syre med lagrad energi (kemiska bindningar som gör det till fett). Detta har ansenlig massa
Energi som förbrukas:
Bindningarna blir till energi, dvs alla massa som är i närheten av förbränningen av varje fettsyra värms upp, kroppen har system för att göra sig av med överskottsvärme. Här finns ingen massa, om man inte är petig som Dr. Snuggles var. Massa försvinner om energi skapas. Den är dock försvinnande liten och obetydlig och är väldigt svår att väga. Detta är dessutom lite över mina kunskaper så jag kan nog inte förklara exakt varifrån (den försumbara) massan försvinner.
Restprodukter:
Kol väte och syre (utan dess tidigare bindningar) Här finns "samma" massa som från början. Om man nu inte ska vara petig som sagt.
Kol + syre blir koldioxid som du andas ut, väte + syre blir vatten och när kroppen har ett överskott på vatten kan den göra av med det på ett eller annat sätt (behöver jag nog inte förklara hur).
Enklare än så här kan jag nog inte förklara det. Fettet blir alltså till restprodukter med samma massa (med reservation för fysikalisk exakthet) som fettet vägde, som man sedan svettar, kissar och andas ut.
edit: hade man kunnat göra om 1 gram vadsomhelst till "pure energy" hade det varit enorma mängder energi. (E=mc^2)
Nu blev jag tvungen att räkna hur mycket energi det är i 1 gram massa...
Kuriosa (om jag räknar rätt):
Jag får det till 900 Tera Joule, vilket är 215 Terakalorier.
Vilket räcker för att värma upp 1000 ton vatten med 215 miljoner grader.
Någon mattenörd får gärna kontrollera :D
Tack Sniggel, jag förstår nu. Massa lämnar alltså kroppen på ett sätt eller ett annat. Dessa "massa blir till energi" inlägg var ju bara konstiga då massa följer samma princip som energi ungefär, att det inte kan försvinna, utan bara omvandlas till andra former.
Eddie Vedder
2010-08-21, 13:51
att det inte kan försvinna, utan bara omvandlas till andra former.
Det svaret fick du ju redan från början. ;)
Se det isåfall som att den lagrade energin i fettet (bindningarna) blir till värme och rörelseenergi.
Massan blir oförändrad (om man inte ska vara petnoga) men bytar plats (lämnar kroppen)
Det svaret fick du ju redan från början. ;)
Jo men jag behövde det förklarat lite enklare tror jag :D, eller så missuppfattade jag det ni skrev.
Sen var det ju "massa är ekvivalent med energi"-typerna som gjorde mig lite mer förvirrad.
CrazyJoeDavola
2010-08-21, 14:34
Fick ni inte lära er denna mening i fysiken, det är i alla fall en mening som jag kommer ihåg från skolan.
"Energi kan varken skapas eller förstöras, bara omvandlas mellan dess olika former."
Såg att flera hunnit före nu :)
Se det isåfall som att den lagrade energin i fettet (bindningarna) blir till värme och rörelseenergi.
Massan blir oförändrad (om man inte ska vara petnoga) men bytar plats (lämnar kroppen)
Massan blir oförändrad. Ingen "liten" andel massa används till energi på samma sätt som ingen andel fett förvandlas till muskler. Det är två olika typer av storheter. Detta oavsett hur petnoga man är :).
Tydligen var det ingen som förstod elektronegativitet:D
Såklart att koldioxid lämnar kroppen.
Mer intressant är att alla väten i fettsyrorna reagerar med syrgas och bildar vatten, sk metaboliskt vatten.
Intressant för ökenråttor;) De äter feta frön och bildar vatten som kroppen kan utnyttja. Hade de inte fått en fet kost hade de dött av uttorkning i öknen.
Alltså kissar vi ut fett... när det är förbrännt:D
Nu blev jag tvungen att räkna hur mycket energi det är i 1 gram massa...
Kuriosa (om jag räknar rätt):
Jag får det till 900 Tera Joule, vilket är 215 Terakalorier.
Vilket räcker för att värma upp 1000 ton vatten med 215 miljoner grader.
Någon mattenörd får gärna kontrollera :D
Ser lite tokigt ut!
m = 10^-3 kg
c = 299792458 m/s
1 joule = 0.000239005736 kcal
E = m*c^2 = (10^-3kg)*(299792458)^2 = [kg*m^2/s^2] = 8.9876*10^13 [kgm^2/s^2 = joule]
8.9876*10^13 * 1 joule = 8.9876*10^13 * 0.000239005736 kcal = 2.1481*10^10 kcal ~ 21.5 * 10^9 kcal = 21.5 Tcal.
Vart tar det vita vägen när snön smälter?
Tydligen var det ingen som förstod elektronegativitet:D
Såklart att koldioxid lämnar kroppen.
Mer intressant är att alla väten i fettsyrorna reagerar med syrgas och bildar vatten, sk metaboliskt vatten.
Intressant för ökenråttor;) De äter feta frön och bildar vatten som kroppen kan utnyttja. Hade de inte fått en fet kost hade de dött av uttorkning i öknen.
Alltså kissar vi ut fett... när det är förbrännt:D
Hade räckt med detta inlägget så hade tråden inte behövt bli så här lång! :D
Vart tar det vita vägen när snön smälter?
Stark tänkare här.
så mitt inlägg som var först sade inte samma sak?
*gah!*
Doctor Snuggles
2010-08-21, 18:26
Stark tänkare här.
Det var lite på den nivån flertalet av disputanterna här låg.
Eddie Vedder
2010-08-21, 20:03
Eller att du tagit till dig de första svaren, t.ex. det svar som dessutom kombinerades med ett förslag att kolla upp Google.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.