handdator

Visa fullständig version : ny bärbar dator

manko
2010-08-19, 12:31
Tjena tjabba hallå,

Jag går i tankarna att köpa en ny bärbar till min tant. Jag som har noll koll på hårdvara och vad som är bra nuförtiden skulle behöva lite hjälp från er kolonissar.

Det som hon huvudsakligen kommer att göra på den är att jobba i Office, kolla filmer och surfa.

Vilken dator skulle ni rekommendera? Ni får två olika penga nivåer att rekommendera datorn i och gärna vad som gör den prisvärd.

0-6000kr

6001-10000kr

Tack tack =)

Mr.Cosybear
2010-08-19, 13:07
Ska hon bara göra det där så skulle jag aldrig välja en dator för över 5-6 tusen. Jag säger bara gå på en så billig dator du kan hitta i den storlek du vill.

manko
2010-08-19, 13:35
Du tror att det räcker mer än väl? Sen kanske hon kommer att leka lite i photoshop ibland. Men inge avancerat där =)

manko
2010-08-19, 13:52
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=598594

Hittade denna. vad tror ni?

Dreas
2010-08-19, 13:55
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=598594

Hittade denna. vad tror ni?Dyyyr! Asus UL30VT är en trevlig sak, annars finns http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=614624

Bra batteritid är alltid nice att ha.

Mr.Cosybear
2010-08-19, 14:14
Jo din tjej har inga höga krav så varför spendera mer på än dator än vad som krävs :)

Här har du ett exempel som jag hittade lite snabbt som räcker gott och väl till hennes behov med hästlängder.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368439.aspx

coxie
2010-08-19, 14:17
Någon av Asus UL beroende på vad hon vill ha för storlek på skärmen.

manko
2010-08-19, 14:22
Jo din tjej har inga höga krav så varför spendera mer på än dator än vad som krävs :)

Här har du ett exempel som jag hittade lite snabbt som räcker gott och väl till hennes behov med hästlängder.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368439.aspx

Får nog satsa på en billig dator åt henne och köpa en mer avancerad sen när min kastar in handduken. Den verkar riktigt prisvärd iaf :)

Men hur bra är AMD Athlon X2 QL-66 2,2 GHz ?

PRound
2010-08-19, 14:29
Den är väl helt okej till det ändamålet. intel atom skulle jag passa mig för dock.

Mr.Cosybear
2010-08-19, 14:31
Får nog satsa på en billig dator åt henne och köpa en mer avancerad sen när min kastar in handduken. Den verkar riktigt prisvärd iaf :)

Men hur bra är AMD Athlon X2 QL-66 2,2 GHz ?

Den är helt okej som PRound säger, finns ju självklart bättre men hon behöver inte det.

Sjoba
2010-08-19, 14:56
Jag hade satsat på en dator för 5-7 tusen. Bara onödigt att köpa en skitdator som man bara kommer bli arg på.

3-4GB RAM utan tvekan, mindre vill du inte ha om du använder Vista eller W7 och vill använda photoshop. Jag hade valt 4GB, särskilt om du vill ha ett 64-bitars operativsystem som har blivit allt vanligare med W7.

På grafikkort kan du klara dig med något ganska halvdant om det inte ska spelas på den. Men jag hade sagt ett grafikkort med 512MB minne, ett Intel GMA-kort vill du inte ha i den prisklassen.

Processorn behöver du nog inte oroa dig så mycket över, alla i den prisklassen har minst 2gHz processor, och det duger fint.

Om du vill ha en 17 tums-skärm så får du vara beredd på att skära tillbaka lite på något annat. Ofta får du 3 istället för 4GB RAM om du ska ha den skärmen.

Jag hade hoppas över allt ifrån Acer, har inga bra erfarenheter av det märket, Asus går an.

Dreas
2010-08-19, 15:06
Jag hade hoppas över allt ifrån Acer, har inga bra erfarenheter av det märket, Asus går an.Acer har ryckt upp sig som fan. Och 2ghz kan ju vara kasst eller bra, beror ju helt på modellen.

Den jag länkade tycker jag verkar svårslagen för sitt pris. Batteritid, vikt, storlek, prestanda och skärm är klart godkända för det mesta.

Asus har också skärpt sig, ett tag var dom extremt varma.

Nelson81
2010-08-19, 15:10
jag har en billigare dator och det är inga problem att leka med photoshop med den.

Sjoba
2010-08-19, 15:20
Acer har ryckt upp sig som fan. Och 2ghz kan ju vara kasst eller bra, beror ju helt på modellen.

Den jag länkade tycker jag verkar svårslagen för sitt pris. Batteritid, vikt, storlek, prestanda och skärm är klart godkända för det mesta.

Asus har också skärpt sig, ett tag var dom extremt varma.

Jo, glömde att lägga till att man bör ta en processor med dual core. Då brukar dom flesta fungera finfint för ändamålet, särskilt dom flesta AMD skulle jag vilja säga. (Liknande AMD alltså, dom har ju ofta lägre klockhastighet.)

Det var bra att höra, vet att dom tidigare har slängt in massor med onödig mjukvara i vista-datorer som redan är i svår nöd av mer arbetsminne. Satan vad sega dom blev, och varma blev dom.

Jo visst är det en bra dator, i5 processorn tycker jag är den mest prisvärda på marknaden och Radeon-korten ser jag som mer prisvärda än Nvidia-korten, även om det kanske inte speglas på slutpriset på en bärbar dator.
Den kommer ju utan tvekan hänga med ett tag, men jag tycker att det är synd att dom inte börjat få in 7200rpm-HDD:s som standard på lite dyrare laptops.

Dreas
2010-08-19, 15:26
Jo, glömde att lägga till att man bör ta en processor med dual core. Då brukar dom flesta fungera finfint för ändamålet, särskilt dom flesta AMD skulle jag vilja säga. (Liknande AMD alltså, dom har ju ofta lägre klockhastighet.)

Det var bra att höra, vet att dom tidigare har slängt in massor med onödig mjukvara i vista-datorer som redan är i svår nöd av mer arbetsminne. Satan vad sega dom blev, och varma blev dom.

Jo visst är det en bra dator, i5 processorn tycker jag är den mest prisvärda på marknaden och Radeon-korten ser jag som mer prisvärda än Nvidia-korten, även om det kanske inte speglas på slutpriset på en bärbar dator.
Den kommer ju utan tvekan hänga med ett tag, men jag tycker att det är synd att dom inte börjat få in 7200rpm-HDD:s som standard på lite dyrare laptops.De kanske slänger med massa skit nu också, det vet jag inte. Det är även HP och Sony ganska duktiga på :(

7200rpm skulle påverka batteritiden och troligen också värmen, inget att föredra. En SSD i en laptop, det vore extremt trevligt. 40gb, sen får man köpa till extern lagring eller sätta in en intern själv, det skulle jag gilla iaf :)

Sjoba
2010-08-19, 15:34
De kanske slänger med massa skit nu också, det vet jag inte. Det är även HP och Sony ganska duktiga på :(

7200rpm skulle påverka batteritiden och troligen också värmen, inget att föredra. En SSD i en laptop, det vore extremt trevligt. 40gb, sen får man köpa till extern lagring eller sätta in en intern själv, det skulle jag gilla iaf :)

Håller med dig, SSD hade varit roligt att se i fler laptops. Dom sitter väll mest i dyra "stöttåliga" modeller nu?
Värmen hade varit ett stort problem på 7200rpm HDD:s det kan jag hålla med om :D Särskilt med dom skitfläktar som är i nästan samtliga bärbara. 7200rpm, ett varmt grafikkort och SC2 och processorn hade stängt av varannan sekund.

Sony vet jag inte riktigt hur mycket skit dom kastar med, men HP tycker jag inte är så farliga. Det är väll mest "blocken" på XP-skivor som jag har för mig att det är dom som står för. Värdelös på bootdisks o.s.v.

Mr.Cosybear
2010-08-19, 15:39
Vissa som rekommenderar datorer sett till de behov som skall tillfredsställas är ju så lost ibland. :/

Ett tips till trådskaparen, om du har lite koll på datorer så är ett tips att du ser till att rensa datorn från bloatware (program som kommer förinstallerade) alternativt formaterar hela datorn och installerar om windows eller valfritt operativsystem. Detta gäller laptopköp oavsett märke där allt är förinstallerat.

Kimball
2010-08-19, 15:52
Dyyyr! Asus UL30VT är en trevlig sak, annars finns http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=614624

Bra batteritid är alltid nice att ha.

+1 @ UL30VT
Har inget öht att klaga på med min! 13" är _imho_ en jäkligt smidig storlek att hantera också.