Visa fullständig version : Kommentar på kostschema med deffsynpunkt...
Hej, skulle återuppta deffningen äre tänkt. Har lagt upp kosten på följande vis:
Frukost: 1dl fiberhavregrynsgröt med lite frysta bär och mjölk(mini?) till, även en knäckemacka med tjockt lager Keso(mini?) och två skivor kykling/kalkon på det
Mellanmål: Proteinshake + en frukt
Lunch: 1 Tonfisk burk, 0,5 dl ris med tomat, morot och babyspenat
Mellanmål: Proteinshake + en frukt + en hand nötblandning
Efter träning: Proteindrink + banan
Middag: 200g kyckling, 0,5dl ris med champinjoner, lök och babyspenat
Innan sängen: Nightpro
Så nu till mina funderingar!
Alla dessa mini fett produkter på marknaden, bra eller anus?
Under deffen måste man ha i sig fett för att få en bra fettförbränning, så kanske ska köra med "vanliga" produkter (ex. 1.5% fetthalt mjölk)?
Är det något mål ni hade ändrat på?
Är absolut ingen expert, så rätta mig gärna :whipped:
Jag ser inget fett alls. Laga såser till maten T.ex. för att göra det godare! Har du koll på proteinintaget och kalorierna över huvud taget? det såg ut som väldigt lite mat.
Efter träning skulle jag bara ta protein och lägga fler kalorier på maten istället.
Innan sängen kan du ta kvarg istället för kasein, såvida du inte gillar smaken eller finner det mycket smidigare.
Sen måste du inte äta massa mellanmål ifall du inte känner för det.
Ett av de bästa sakerna jag gjort nu under denna deff är att äta mycket men sällan. Hungern under dagen blir mycket lättare att hantera och du får faktiskt äta dig mätt några ggr per dag. Det och att man nojjar mycket mindre är riktigt trevligt.
Ligg högt på proteinintaget, försök ha iaf en vettig fettkälla. Du måste inte ligga så högt på fettet om du inte finner det bekvämt av någon anledning. Tror jag ligger runt 0,7g per kg kroppsvikt och det funkar bra för mig(tror jag).
Mer mat överlag, det där känns som väldigt lite kcal. Och 4drinkar per dag, lite overkill kanske? Det lär ju bli typ 120-150g protein ifrån drinkar, vilket lär vara typ 50-60% av ditt proteinintag?
Langster
2010-08-19, 11:29
En handfull nötter är det en del fett i iofs. Men det är antagligen för "lite" fett (överlag äter dock jag väldigt lite fett och mår bra och fettförbränningen går bra). Fett är dock livsnödvändigt för kroppen så man ska inte sträva efter att eliminera det ur sin kost, kolhydrater är inte livsnödvändiga men har en del fördelar som energikälla. Anledningen till att många drar ner på fettintaget är att det är den mest energitäta makronutrienten. Man kan alltså äta större mängd kolhydrat- och proteinrik kost för att nå upp till samma kalorimängd som med en mindre mängd fett. I övrigt gör det ingen skillnad om energin kommer från fett eller kolhydrater. Man blir inte fetare för att man äter fett och viktnedgången går inte sämre för att man äter kolhydrater. Den enda egentliga fördelen med att äta större andel kolhydrater är att man för tillfället känner sig mer mätt.
Problemet med ditt upplägg är att du satt samman ett måltidsschema som du tycker verkar "nyttigt" utan att ha någon som helst aning om hur mycket du kommer att gå ner eller om du ens kommer att gå ned, eftersom du inte räknat kalorierna. Räkna först ut hur mycket du antagligen gör av med på en dag, räkna sedan bort den mängd kalorier du vill ha som underskott (t.ex 500 kcal). Då har du din kaloribudget, därifrån planerar du dina måltider, sen spelar det ingen större roll varifrån kalorierna kommer.
Jag ser inget fett alls. Laga såser till maten T.ex. för att göra det godare! Har du koll på proteinintaget och kalorierna över huvud taget? det såg ut som väldigt lite mat.
Med King Grub's formel så får jag ut 2176 kcal, glömde iofs att multiplicera med faktorn:smash: Cyklar till/från jobbet (kontorsjobb) och har en träningsform varje dag nästan så 1.5 blir bra att multiplicera med tänkte jag -500 på det ger mig 2763 kcal.
Kostschemat jag skrev här uppe ger 2210kcal, men då har jag inte räknat med allt grönt och exakt på knäckemackan med pålägg. Ger det någon större skillnad? :) Lättaste är att öka Ris delen till 1 dl och räkna med creme fraiche.
Sen det här med fettkälla så som såser, creme fraiche är bra (mini/lätt?)?
En halv advokado kan man annars lägga in på de två stora målen.
Tack alla tre för era kommentarer!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.