handdator

Visa fullständig version : Familjen, maten och träningen

tbl
2010-08-18, 06:08
En fundering dök upp nu efter lite över ett halvårs träning där för första gången fru och barn är inblandade. Tidigare i livet då träning varit en stor del har aldrig någon annan än jag varit "inblandad" men nu är det alltså så och jag undrar följande:

Hur får ni ihop det med maten hemma? Jag känner att jag vill ha en viss mat då jag är under uppbyggnad och bulkar hej vilt medans barnet just är barn och frugan lite i diet för att gå ner i vikt.

Träningstider, när funkar det bäst för er? Jag jobbar hemifrån och kan träna lite när jag vill men har märkt att tidiga mornar funkar bäst. Dock vill jag inte åka hemifrån förrän alla vaknat till liv.

Just dessa två saker har blivit något som "ställer till det" för mig då det aldrig riktigt känns som att jag kan göra helt rätt (i mina ögon självklart) och få absolut bästa resultat av träningen. Skulle vilja höra hur andra som också har familj får ihop det :)

Loke
2010-08-18, 06:13
Vad gäller maten så försöker jag och många andra äta i stort sett samma saker under deff och bulk. Skillnaden ska ju ligga i mängden, så det är ju bara att du tar större portioner.

tbl
2010-08-18, 06:54
Förstått :) Och det är väl det jag gör. Problemet uppstår väl mera i skillnaden i val av mat just mellan frugan och mig då hon har helt andra krav på maten än mig.

mangs
2010-08-18, 07:09
På vilket sätt skiljer sig maten? Just maten ser jag inga problem med då det verkar som om ni båda vill äta någorlunda sunt. Se du bara till att ta större portioner och om du nu vill ha mer "byggarmat" a lá tonfisk/keso etc. så är detju iså fall något som du kan käka som separata mellanmål. Tillmiddagen kan du ju om du har proteinnoja kompletera upp med en extra kycklingfilé eller dricka lite mer mjölk.

Jag skulle säga att det är värre om du förbereder en tävlingsdeff a lá fish'n'Rajskäck-principen och då har en fru med krav på fina lyxmiddagar jämt och ständigt.

När det gäller träningen så är det svårare. Jag ahr själv haft mitt första uppehåll från träningen när jag fick nr2. Jag fick liksom inte tid och ork över att ta hand om två små barn, hus, jobb mm

Det finns dock alltid små luckor i schemat och det viktigaste är att vara flexibel. Man kan nog inte räkna med att alla pass blir av utan man fr köra när man hinner. Det är ett utmärkt tillfälle att köra helkroppspass/halvkroppspass då man inte lider så mycket av att missa ett enstaka pass.

För min egen del har jag tagit träningstid från egen "fri" tid i form av lunch, eller extremkort lunch och träna direkt efter jobbet (har gym på kontoret). Problemet är när man känner att familjen kallar och man hellre vill vara med dem. Problem och problem, det är ju iofs trevligt men förödande för träningen. Beroende på vilken nivå du ligger och dina ambitioner så gör perioder där du tränar mindre inte så mycket i längden om du ser till att äta bra och träna hårt när du väl gör det. Se bara till att komma igen ordentligt sedan när du har möjlighet för ananrs blir det lätt soffpotatis-stilen, Aaaa, jag orkar inte träna idag, jag tar det imorgon istället det är ju dessutom Let's dance på TV ikväll... :)

Eddie Vedder
2010-08-18, 08:01
Vill du käka energirik mat är ju det toppen om du har växande barn. Köttbullar med gräddsås, köttfärsbiffar, fläskpannkaka, ost- och skinksåser etc.

BigSpawn
2010-08-18, 08:06
Jag tränar så gott som uteslutande på morgonen innan jobbet, tycker det är lättast så, visst är det segt att gå up 0520 och träna men tycker det är svårt att få till på kvällen då man vill hinna umgås med barn och fru. Jag har jag haft det bra senaste året och frugan lämnar på dagis, så blir nog ändring på det nu när jag ska börja lämna med.
Maten tycker jag inte blir nått problem då jag befinner mig största delan av dagen på jobbet, bara förbereda egna matlåder på kvällen:)

pragmatist
2010-08-18, 08:28
Småbarnsåren har varit ganska katastrofala för mig ur träningssynvinkel (men väldigt bra ur andra synvinklar förstås) i och med att 90% av den tid jag tidigare har kunnat ägna åt mig själv plötsligt försvunnit. Man har sin lilla timme på kvällen när ungarna sover, tvätten är upphängd, disken diskad o.s.v. Hinner/orkar man träna då? Vanligtvis nej. Alternativet är att man skyfflar över en galen arbetsbelastning på sin partner för att gå till gymmet och göra sig vacker, och det känns tämligen orimligt. Min situation är säkert inte ovanlig.

Att maten skulle vara något problem kan jag dock inte förstå, för äta mer kan man ju göra på 2 minuter.

Eddie Vedder
2010-08-18, 08:41
Småbarnsåren har varit ganska katastrofala för mig ur träningssynvinkel (men väldigt bra ur andra synvinklar förstås) i och med att 90% av den tid jag tidigare har kunnat ägna åt mig själv plötsligt försvunnit. Man har sin lilla timme på kvällen när ungarna sover, tvätten är upphängd, disken diskad o.s.v. Hinner/orkar man träna då? Vanligtvis nej. Alternativet är att man skyfflar över en galen arbetsbelastning på sin partner för att gå till gymmet och göra sig vacker, och det känns tämligen orimligt. Min situation är säkert inte ovanlig.

Att maten skulle vara något problem kan jag dock inte förstå, för äta mer kan man ju göra på 2 minuter.

Här förtjänar F&S (och andra som bedriver samma sak) cred för sin mammagympa tycker jag. SL-klubbarna borde satsa på något liknande, det vore en syn med massa lyftare som mellan seten går och bär på varandras barn och matar med nappflaska.

Man får se till att inte ha ammoniak framme kanske. ;)

Adama
2010-08-18, 09:38
Maten är inga problem för min del, jag äter bara mera. Sen så är det inte alltid opti-mat ur byggarsynvinkel men det har jag accepterat, kompleterar med proteindrinkar när det behövs.

Jag tränar kvällstid någon gång mellan 20-22. Innan dess är det inte ovanligt att jag jobbar, hämtar/lämnar på dagis, lagar mat och diskar + lägger minst ett av barnen. Frun har till fullo accepterat att mina träningstider, dessutom så tränar jag bara tre kvällar i veckan vilket innebär att jag kan sköta hela hushållet ensam de andra fyra dagarna om det behövs. Frun får träffa kompisar/träna/shoppa/whatever på de dagarna.

tbl
2010-08-19, 18:46
Kan mycket väl vara så att jag, eller vi snarare, lägger ner för mycket tankekraft på hur vi skall fördela maten, vilka rätter som skall lagas osv. Vi är relativt nya med att "bry oss om" maten vi äter, och hur vi tränar så kanske inte ens läge att försöka göra allt rätt utan bara rent generellt göra mindre fel.

Tack för alla svar. Skall försöka tänka mindre, träna mer hehe! :)

Bullen!
2010-08-20, 00:15
Man ska akta sig för opti-nojan. Ibland går det mer energi på det så man blir fartblind och missar hela grejen.

Adama
2010-08-20, 08:00
Kan mycket väl vara så att jag, eller vi snarare, lägger ner för mycket tankekraft på hur vi skall fördela maten, vilka rätter som skall lagas osv. Vi är relativt nya med att "bry oss om" maten vi äter, och hur vi tränar så kanske inte ens läge att försöka göra allt rätt utan bara rent generellt göra mindre fel.

Tack för alla svar. Skall försöka tänka mindre, träna mer hehe! :)

Om man inte ska deffa så behöver man ju inte lägga ned överdrivet tänkande på maten. Laga "vanlig" bra mat duger gott o väl. Sen kan man ju försöka välja proteinrik mat, vi käkade en rätt igår 'Oregano kyckling', ungarna tyckte det var jättegott och åt bra och jag var nöjd att jag kunde äta en jädra massa kyckling ;)

Troll
2010-08-20, 08:37
Vad gäller maten så försöker jag och många andra äta i stort sett samma saker under deff och bulk. Skillnaden ska ju ligga i mängden, så det är ju bara att du tar större portioner.

+1
Äter samma hela familjen, men olika stora portioner.

Tränar när det passar så tiden varierar..
Men jag har ju gymmet i källaren vilket underlättar avsevärt, och för mig har varit avgörande! :thumbup:

Ignatius72
2010-08-20, 12:13
maten ser jag inte heller som ett bekymmer. Det är tiden. Tränar ibland när jag får en lucka på dagen eller så får det bli sent på kvällen. Ungarna har också aktiviteter som jag vill vara med på och ibland går det ju att kombinera. De är på simskolan och jag simmar under tiden för att ta ett exempel eller ta ett löppass när man ändå är ute med hunden. Men man måste vara beredd på att pass blir inställda av olika anledningar.

sodomizer
2010-08-21, 23:20
Jag går just nu i samma funderingar. Har precis börjat knega heltid, från att tidigare jobbat lite här och lite där, dag eller natt. För tillfället är jag skadad, så det har inte blivit något seriöst gymmande sen början på juli (är jag taggad eller är jag taggad?). Men jag tror nog att jag kommer att försöka komma in till gymmet antingen före jobbet, flexa ut tidigare och köra inom på hemvägen, eller på kvällen när allt lugnat sig och ungarna sover. Men jag måste erkänna att tanken på att köpa hem lite prylar har blivit intressantare på senare tid. Utrymme finns, jäkligt fint utrymme dessutom som ligger utanför huset så man kan var i fred. Men samtidigt innebär ju gymträningen att man får komma hemifrån och se och träffa folk osv... När det gäller maten håller jag med en del tidigare. Ät samma men kanske mer. Om du äter mycket mer eller andra saker - lägg mer pengar till matkontot. Själv så är jag kvargmissbrukare, så den köper jag själv, eftersom det är jag som käkar 90% av den :)

Phille
2010-08-22, 00:21
Själv är jag ett av "barnen" i familjen och får snällt ta emot vad som serveras!

tbl
2010-08-25, 10:13
Funderingarna kom upp då vi har lite olika mål, en vill gå upp och en vill gå ner i vikt. Båda tränar dock, varav en jobbar heltid (jag). Unge på dagis endast 3 dagar i veckan och inte hela dagarna så vi klurar på hur vi skall få ihop det. Vi är nåt på spåren nu och jag tror vi löst det på ett bra sätt och att jag frågade här var mest för att jag ville få lite respons från andra vilket jag nu fått, och det tackar jag för :)

mangs
2010-08-25, 11:26
Som redan sagt så kan ni i så fall ändå äta samam mat men i olika stora portioner. Bra mat är bra mat.

tbl
2010-08-25, 13:34
Absolut!

filmjölk
2010-08-25, 13:45
Det handlar om prioriteringar. Man kan inte vara superpappa, elitidrottsman, världens bästa make och arbetsnarkoman på samma gång, det funkar bara inte.

Vill du träna, men ändå vara en närvarande far och ha en bra relation med din fru måste du sluta jobba så mycket, skit i att avancera, vägra övertid, byt jobb om du har ett jobb som inte tillåter det, sluta helt enkelt upp med alla ungmoderatsideal (rösta inte borgerligt)