Visa fullständig version : Tips: Duscha innan träning!
karlingen
2010-08-17, 20:00
Måste bara dela med mig utav det här och få veta om det fungerar för er också.
För nån vecka sedan testade jag att duscha 30 min innan träning.
På väg till gymmet kände jag mig grymt fokuserad. När jag väl var på gymmet tränade jag som en oxe! Har nog aldrig i mitt liv varit så fokuserad :D
dagarna efter testade jag även att duscha innan träningen och visst kände jag mig starkare dagarna därpå.
Även om det låter lite efterblivet tycker jag att ni också borde testa på det och lämna feedback :D
Ni gör även de som tränar en stor tjänst då ni inte kommer att lukta lika illa:bpump::naughty:
Jag som alltid brukar bli trött när jag har duschat :D
Håller med dig, brukar alltid stoppa in åtminstone huvudet i duschen innan jag tränar. Riktigt skönt! :)
Gör det ofta mitt i pass också.
Jag duschar alltid, och har alltid gjort, innan träning. Man blir grymt mycket bättre på gymmet då imo, som du sa. :)
JohnRick
2010-08-17, 21:01
Jag brukar duscha 24-36 timmar innan träning.
Jag brukar duscha 36-48 timmar innan träning, med balsam.
Mr.Sjöborg
2010-08-17, 21:31
Jag som alltid brukar bli trött när jag har duschat :D
sluta runka i duschen filip!
Blir kanske å testa pwo+dusch nästa pass...
dock skulle vissa behöva duscha innan, eftersom att de luktar svettig grek deluxe efter dom
Supermicke
2010-08-17, 22:04
räcker med en kopp kaffe för att bli ultra duracell kanin
ARMSTARK
2010-08-18, 08:01
sluta runka i duschen filip!
Blir kanske å testa pwo+dusch nästa pass...
dock skulle vissa behöva duscha innan, eftersom att de luktar svettig grek deluxe efter dom
Vill man ha en stadig hårgele så...
Vill man ha en stadig hårgele så...
Jomen precis! Jag som gillar rockabilly-frisyrer men ej har pomada, perfekta lösningen.
Annars ska jag prova inför bänkpressen idag att:
Ta PWO
Duscha
Äta is
Kyla ner händerna
Måste slå pb flera gånger om!
Jomen precis! Jag som gillar rockabilly-frisyrer men ej har pomada, perfekta lösningen.
Annars ska jag prova inför bänkpressen idag att:
Ta PWO
Duscha
Äta is
Kyla ner händerna
Måste slå pb flera gånger om!
Ja, att ändra alla rutiner innan ett rekordförsök brukar oftast bli bra...
JimmyJoe
2010-08-18, 14:07
haha, låter ju sinnesjukt :D Som flera andra redan skrivit, jag blir trött av att duscha :P
Hur kommer det sig att du provade det här?
karlingen
2010-08-18, 14:08
haha, låter ju sinnesjukt :D Som flera andra redan skrivit, jag blir trött av att duscha :P
Säker på att det inte beror på att du duschar efter träningen? Då man vanligtvis brukar vara trött..? *flex*
Det skulle kunna skilja rätt rejält om man duschar varmt eller kallt och hur länge man duschar också. En lång varmdusch blir man knappast pigg utav men en kort kall får en nog att vakna till rätt bra;)
Jag är oftast mer fokuserad då jag känner mig ren och fräsch. Dock skulle min hud torka sönder om jag duschar två gånger om dagen. :/
Mr.Sjöborg
2010-08-18, 17:14
Justja, va de är varm eller kall dusch? hur länge?
Vare liksom mysduscha i 40min eller typ ställa duschen på kallaste och hoppa in och härda i 10s och sen ut?
karlingen
2010-08-18, 17:18
Haha, kör en kort dusch på ca 5 min :)
von huff
2010-08-18, 17:18
Studier?
karlingen
2010-08-18, 19:11
Studier?
inga studier, bara spekulationer och erfarenheter :)
jag brukar bajsa innan jag går till gymmet.
grymt för prestationsförmågan i chins. blir minst ett kilo lättare
rickardptrsn
2010-08-18, 20:16
pepz: fail ;)
kan nog hålla med om duschen.. blir även jag mer taggad! helt klart!
nmanradnävna
2010-08-18, 20:19
Kan faktiskt vara skönt att skölja av om inte hela kroppen, åtminstone huvudet när man kör tidiga träningar på morgon/förmiddagar.
jag brukar bajsa innan jag går till gymmet.
grymt för prestationsförmågan i chins. blir minst ett kilo lättare
Om du bajsar och duschar samtidigt så kommer det gå ännu bättre!
Annars är det väl inget konstigt att duscha före man sticker och tränar om man är riktigt smutsig.
mattilainen
2010-08-18, 21:12
placebo i think
Cerberus
2010-08-18, 21:39
kall temperatur väcker det sympatiska nervsystemet. Av varm dusch hade jag nog blivit segare än vad jag är när jag börjar träna.
ChinChek
2010-08-19, 11:08
Gjorde en snabb sökning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10597847
CONCLUSIONS: Precooling improves short term cycling performance, possibly by initiating skin vasoconstriction which may increase blood availability to the working muscles. Future research is required to determine the physiological basis for the ergogenic effects of precooling on high intensity exercise.
Så de e bara slänga in er i en iskall dusch före ni springer ut i gymmet å drar mark J/k. Tycket du det funkar är de väl bara att köra på.
Kalla duschar eller ännu bättre kalla bad efter träning har mer utredd effekt på tränings värk och återhämtning.
http://sportsmedicine.about.com/od/sampleworkouts/a/Ice-Bath.htm
karlingen
2010-08-19, 11:09
Good findings ;D
Brainlund
2010-08-19, 13:47
Att vara taggad när man kommer till gymmet är väl en stor förutsättning för att kunna prestera. Oavsett vad man har för sätt så är det väl bra. Själv taggar jag med musik medan jag fixar med PWOn och det funkar för mig.
Anders56
2011-08-19, 08:52
När man ska ge sig sig ut och springa i sommarvärmen kan det vara bra att duscha före. Då gäller en lång iskall dusch, flera minuter, i de shorts man ska springa i och sen ge sig ut direkt. Då är det bara skönt så länge kroppen och shortsen är blöta. Springer man i bar överkropp så känner man fartvinden mot den blöta och kalla bröta kroppen kyla av rejält i värmen.
Landström
2011-08-19, 09:57
Tror absolut det kan funka. Brukar tyvärr slarva med duschningen innan träningen men unnar mig en bra kräm för ansiktet och gurglar munskölj, typ Listerine.
Fräsch ---> Trück!
Oljeblixten
2011-08-19, 10:04
För mig funkar det helt sjukt bra ! Första riktigt varmt ett tag så man blir sådär mjuk i kroppen, sedan trappar jag upp kylan tills det blir riktigt kallt så att man piggnar till ordentligt ! Då blir jag avslappnad och mjuk i kroppen samt får ett riktigt grymt fokus !
Edit: Funkar då jag ska plugga lr dylikt också. ^^
Detta ska jag testa idag :)
Varm dusch i några minuter, sen kallt några sekunder i slutet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.