handdator

Visa fullständig version : Hårddisk vill inte - hjälp mig snälla

Bubban
2010-08-17, 18:22
Häromdagen spillde jag av en händelse ut vatten vilket gjorde att jag direkt stängde av datorn (som vanligt via alt+f4) och tryckte sedan in on/off-knappen innan den hunnit ladda klart.
När jag sedan skulle starta den igen fick jag ett system fel pga. SPTD.sys (datorn startades om och om igen). Tog ut den för att den skulle vila sig lite.
Nu har jag köpt en ny hårddisk, installerat XP x64 på den och pluggade in den defekta hårddisken via USB och den laddas precis som vanligt. Får upp allting, alla filer/mappar osv. men kan inte komma in i F:\Documents and Settings/Administrator, där alla mina viktiga filer är. Jag har NTFS på alla diskar.

Den defekta HDDn är en Seagate Barracuda 7200.12 500 32 MB cache om det spelar någon roll.

Kan jag komma åt filerna på något sätt?

(Inga kommentarer om backup tack, jag förstår att det är dumt.)

Mr.Cosybear
2010-08-17, 18:35
vad får du för fel när du försöker komma åt mappen? access denied?

Bubban
2010-08-17, 18:38
Ja.

Arf Pingvin
2010-08-17, 18:39
Du har inte rättigheter att komma åt filerna då de är skapade i win7 och din nya installation är som en ny användare som försöker snoka på någon annans filer. Testa igen som administratör.

Bubban
2010-08-17, 19:05
Ursäkta, glömde meddela att jag hade XP x64 förut också. Och jag är admin.

King Grub
2010-08-17, 19:20
Du måste vara ägare till mappen.

Bli ägare till en mapp
Du måste vara mappens ägare för att få åtkomst till en skyddad mapp. Om en annan användare har begränsat din åtkomst till mappen, och om du är datoradministratör, kan du skaffa dig åtkomst till mappen genom att bli mappens ägare.

Så här blir du ägare till en mapp:

1. Högerklicka på mappen du vill bli ägare till och klicka sedan på Egenskaper.
2. Klicka på fliken Säkerhet och sedan på OK i säkerhetsmeddelandet (om något sådant visas).
3. Klicka på Avancerat och sedan på fliken Ägare.
4. Klicka på ditt användarnamn i listan Namn, eller klicka på Administratör om du är inloggad som administratör, eller på gruppen Administratörer. Om du vill bli ägare till innehållet i mappen markerar du kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.
5. Klicka på OK och sedan på Ja vid följande meddelande:
Du har inte behörighet att läsa innehållet i katalogen mappnamn. Vill du ersätta katalogbehörigheterna med Fullständig behörighet?
Alla behörigheter kommer att ersättas om du klickar på Ja.

Obs!mappnamn är namnet på den mapp du vill bli ägare till.
6. Klicka på OK och ange sedan önskade behörigheter och säkerhetsinställningar för mappen och dess innehåll.

http://support.microsoft.com/kb/308421

Bubban
2010-08-17, 19:33
As always, tråd låst.
Thanksabuncho.

King Grub
2010-08-17, 19:40
http://www.thebeeskneesdaynursery.com/zoidberg.gif