Visa fullständig version : kycklingfilé vs kycklinglårfilé
BigDwarf
2010-08-16, 16:02
Willys hade tämligen bra pris på kycklinglårfilén den här veckan så passade på att hugga 3 påsar á 700g för 29kr/st. Hade för mig att kycklinglårfilén var liknande den vanliga filén men gissa om jag blev bevsiken när jag tog upp dom små filéerna ur påsen. Tänkte nu kolla hur dessa smakar i jämförelse...mina ligger för upptininig till morgondagen.
Om dom är bra fyller jag nog frysen och blir kycklingätare i en månad :)
HOJJ!
BigDwarf
2010-08-16, 16:04
oj...såg nu att dom fileerna innehåller 140kcal/100g. Vanliga innehåller väl runt hundringen per hundra? Vad beror detta på?
Eddie Vedder
2010-08-16, 16:05
Låren är oftare fetare än brösten. Köttet brukar vara mer saftigt tycker jag. Vilket ju är helt logiskt med tanke på högre fettandel.
mer än 10 gånger(om jag inte minns fel) bättre miljöval än kossa/gris :) så fortsätt med mycke kyckling!
Bröstfilén är ju den mest smaklösa delen på kycklingen, Låret ligger högt över i smak.
kalaskonrad
2010-08-16, 21:13
Sen jag upptäckte kycklinglårfilén så har jag helt slutat köpa bröstfilén. Lårfiléerna smakar mycket bättre och är dessutom ganska billiga jämfört med bröstfiléerna! :thumbup:
Nu var det länge sen jag köpte lårfilé men är det inte mycket elände på dom som man förmodligen vill skära bort? Typ att bröstet är mer rent kött? Har nåt vagt minne av det, kan ju haft otur med just dom filéerna iof.
Eddie Vedder
2010-08-17, 06:54
Nu var det länge sen jag köpte lårfilé men är det inte mycket elände på dom som man förmodligen vill skära bort? Typ att bröstet är mer rent kött? Har nåt vagt minne av det, kan ju haft otur med just dom filéerna iof.
Inte om filén är separerad. Skillnad på kycklinglår och kycklinglårfilé.
BigDwarf
2010-08-17, 19:14
Kan hålla med om att det är lite mer fettslamsor osv, men jag är inte rädd för att äta sånt. Förresten så var smaken som ni säger mkt bättre, och definitivt saftigare!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.