Visa fullständig version : Plugga till lärare?
Haj!
Funderar lite på att plugga till lärare nästa år men har inte riktigt hittat något bra ställe att läsa om utbildningen. T.ex vad man behöver för betyg för att komma in samt var man kan plugga, möjlighet till utlandsstudier osv
Ligger väl på ca 14,0 eller något med mina betyg utan meritpoäng inräknat och har 1,0 på högskoleprovet. Har gått natur/natur så skulle tro att jag har alla kurser som krävs för att vara behörig.
Skulle uppskatta om någon som kanske går lärarprogrammet skulle kunna berätta lite om hur det är eller om någon som är lite insatt eller kanske har några schysta länkar skulle kunna posta lite info :)
Jens.Andersson
2010-08-16, 11:13
www.studera.nu
http://www.vhs.se/PageFiles/3643/HT2010%20s%C3%B6k/HT2010_antagna_urval2_program.pdf (sök på lärarprogrammet)
Dillchips
2010-08-16, 12:38
För lättillgänglig antagningsstatistik rekommenderas http://www.antagningsstatistik.se/. Kritik mot lärarprogrammet finns på flashback.
Haha fyfan. Fb var ju inte nådiga mot det programmet. Iofs så stämmer säkert mycket med tanke på vilka kassa och helt vrickade lärare man haft genom åren..
minishcap
2010-08-16, 15:17
Om du känner att du är pedagogiskt lagd skulle lärare kunna fungera, tyvärr är läraryrket i Sverige inte längre ett statusjobb med följd professionalism som i t.ex. Finland. Problemet är att man inte stället pedagogiska krav samt att lönen(+löneutveckligen) inte lockar de riktigt duktiga ungdomarna som hellre läser till läkare, apotekare, ingejörer osv.
Mitt tips till dig är att skriva högskoleprovet igen, man får ofta bättre än första gången. Lägsta gräns för betygskvoten brukar vara högre än HP-kvoten. Ett HP på 1.2 eller högre gör att du sitter relativt säker skulle jag säga.
Sedan handlar det såklart också om vad för sorts lärare du skulle vilja bli. :)
Sedan handlar det såklart också om vad för sorts lärare du skulle vilja bli. :)
Precis vad jag skulle fråga. Det är ganska stor skillnad på utbildningarna om du läser till förskolepedagog gentemot gymnasielärare. Jag är relativt nyutbildad gymnasielärare (jobbat ett år) och jag svarar gärna på frågor eller berättar om hur jag upplevde utbildningen.
Precis vad jag skulle fråga. Det är ganska stor skillnad på utbildningarna om du läser till förskolepedagog gentemot gymnasielärare. Jag är relativt nyutbildad gymnasielärare (jobbat ett år) och jag svarar gärna på frågor eller berättar om hur jag upplevde utbildningen.
Gymnasielärare är det jag känner att jag skulle vilja bli då jag tycker det skulle vara roligt att jobba med just den åldersgruppen.
Är mycket väl medveten om att lärare inte är ett arbete som man blir miljonär på men känner att jag hellre gör något som jag inte går upp och spyr på varje dag även om man drar in mer cash. Är det något jag lärt mig genom åren är det att pengar verkligen inte gör livet bättre eller så mycket enklare för den delen.
Jag kan berätta lite kring min utbildning. Jag valde att bli lärare för att jag var intresserad av ämnet (svenska). Jag ville ha äldre elever som var mer mogna så jag valde att rikta in mig mot gymnasiet. I princip kan man läsa till lärare var som helst så jag valde den skola där min mans utbildning också fanns och hamnade på universitetet i Luleå. Jag började där direkt efter gymnasiet. Första gången jag gjorde praktik undervisade jag elever som var ett år yngre än mig och hade ungefär lika mycket kunskaper i ämnet som jag. :D Utbildningen består av 90 hp (30 hp är en termin) allmänt utbildningsområde (AUO) där praktik ingår samt 180 - 240 hp ämnesstudier. Du måste välja två ämnen för att få en lärarexamen. För mig blev historia det andra ämnet. Ett ämne jag inte intresserat mig för tidigare men som blev ett intresse när jag började studera det. Ämnesstudierna var helt klart det roligaste och mest utmanande. AUO var sådär. Vissa kurser var intressanta och givande men mycket var totalt onödigt. Praktiken var jättebra om man förstod att ta tillvara på den och fick en bra handledare. Fråga gärna om du har fler funderingar kring utbildningen.
Jag hade jobb ett par månader innan jag tog examen. Självklart hade jag massor av föreställningar kring hur det skulle vara att jobba som lärare innan jag väl började. En del stämde men mycket visade sig vara helt fel. Däremot var jobbet mycket roligare än jag trodde! Jag valde att bli lärare för att jag tycker om minna ämnen men idag tycker jag att det roligaste är eleverna. Det är otroligt givande att vara med och se utvecklingen många går igenom oavsett hur elevens studieresultat ser ut. De är fulla med bra tankar och funderingar. De har en annan syn på livet och jag lär mig saker av dem varje dag.
Du väljer inte att bli lärare för att tjäna pengar, du väljer det för att det är något du vill jobba med. Jag kliver inte upp varje morgon och dansar av glädje men jag skulle inte kunna tänka mig att jobba med något annat just nu. Status eller inte, jag är stolt över mitt yrke.
Nu är vi i fullt arbete med att starta upp ett nytt läsår. Om en vecka får jag träffa ett gäng nya elever fulla av förhoppningar och nervositet. Jag ser fram emot att få göra deras första år i gymnasiet precis så roligt och bra som de hoppades när de valde vår skola.
Lycka till med ditt val och din utbildning!
Men det verkar vara så att man får jobb ganska lätt efter att utbildningen är avklarad om man skött sig bra med studierna och så eller?
Hur var det att plugga uppe i Luleå? Tänker på studentliv och lite så. Har även ett par kompisar som pluggar där uppe så vore ju kul att kunna träffa dem lite oftare också :)
panzerpig
2010-08-16, 20:28
Jag är lärare, har arbetat i ca 7 år nu. Trivs riktigt bra med mitt jobb!
Lärarprogrammet var rätt kasst om jag ska vara ärlig (i Örebro), men jag brinner för ämnet jag undervisar i plus att jobbet är utmanade och utvecklande.
Lönen är kass men jag klarar mig (gött med lov ;)).
Men det verkar vara så att man får jobb ganska lätt efter att utbildningen är avklarad om man skött sig bra med studierna och så eller?
Hur var det att plugga uppe i Luleå? Tänker på studentliv och lite så. Har även ett par kompisar som pluggar där uppe så vore ju kul att kunna träffa dem lite oftare också :)
Ganska lätt skulle jag inte säga. Många av mina kursare har inte jobb eller jobbar med något annat. Jag började söka jobb i februari ungefär och jag hade som sagt jobb när jag gick ut i juni. Jag sökte inte bara det som fanns på arbetsförmedlingen utan mailade även skolor i området jag var intresserad av. Ett av de mailen ledde till det jobb jag har idag. Hur lätt du har att få jobb handlar också om vilken ämneskombination du väljer. Mina ämnen är populära och därför är det svårare att hitta ett ledigt jobb. Väljer du exempelvis biologi, fysik eller matematik är det enklare. Även idrottslärare är rätt eftertraktade men får ofta dåliga tjänster om de inte har ett andra ämne som behövs på skolan. Angående hur man sköter studierna eller ej så kan jag säga att min arbetsgivare inte ens tittade på mina betyg. ;)
Studentlivet i Luleå är inte som i Lund eller Uppsala såklart. Det är ett mindre universitet och därför sker alla aktiviteter i mindre skala. Det finns ett kårhus där det ofta är fullt av folk men många åker också in till stan (tio minuter buss från universitetet) för att gå ut. Nollningen är (var iallafall) i lagom omfattning enligt mig. Vill man engagera sig finns det föreningar att gå med i men vill man inte blir man aldrig påtvingad en overall. Jag trivdes väldigt bra med skolan. Många flyttar från långtifrån så det är lätt att lära känna nytt folk. En faktor att ta med när man väljer Luleå är ju vintern. Vintern är lång, mörk, kall och snöig. För mig var det ett plus. Jag älskar vintern och speciellt vårvintern när man kan promenera på isen och känna solen värma. Lika underbart kan det vara att ta en promenad en kväll när det är helt klar himmel, -20 grader och norrsken. Det är sommar i Luleå också men är man van vid sommaren i södra Sverige kan den kännas lite kort.
Luleå har bra utbud av gym. Vill man träna nära skolan är studentgymmet STIL bra även om det är något dyrt. De har riktigt bra konditionsutrustning och helt ok gymdel. Gillar du fria vikter och föredrar att träna på klubb så kontakta Luleås atletklubb, LAK. Flera av medlemmarna hänger här och de har fin gemenskap och kunnigt folk på klubben. Det finns ett gäng andra gym inne i stan också som jag själv inte testat men du borde hitta något som passar din smak.
Lärarprogrammet var rätt kasst om jag ska vara ärlig (i Örebro), men jag brinner för ämnet jag undervisar i plus att jobbet är utmanade och utvecklande.
En notis till ts, alla lärare har inte lov. Jag har tjänstemannaavtal och har alltså sex veckor semester om året. Jag jobbar 40 timmar i veckan. Finns fördelar och nackdelar med båda avtalen. Jag har till exempel inte förtroendetid vilket jag ser som en nackdel.
Potatiskillen
2010-08-16, 20:36
Inte för att låta negativt, men är det värt att läsa fem år till lärare vars lön inte lär bli bättre under det kommande 20 åren? Jag menar det finns andra yrken som kan garantera en bättre lön, dessutom så är det nog för jävligt vad en grundskolelärare får stå ut med på lektionerna. Ha bara det här i åtanke så att du inte gör samma misstag som mig då jag började läsa på universitetet. Jag läste på och gjorde mitt bästa,men det kändes som att jag pluggade för att klara tentorna och inte för att lära mig.
Tack och lov så har jag ett jobb att gå till om dagarna :)
Däremot så garanteras det jobb inom den branschen vad jag har märkt.
Potatiskillen
2010-08-16, 20:38
Får man fråga vad du är lärare i och i vilken åldersgrupp pratar vi om?
Crippa90
2010-08-16, 20:40
Betygen du har ska nog räcka. Har för mig att på LiU krävdes det 0.2 i högskoleprovet för att komma in. ;)
minishcap
2010-08-16, 20:45
Lärare blir man inte för lönen, inte om man vill jobba i Sverige (andra länder har dock riktigt fina löner för lärare och med det kommer höga antagningskrav, likställda med vad läkare har här i Sverige). Man blir lärare för att man vill arbeta med ungdomar.
Främsta problemet jag ser är förutom den lökiga undervisningen (fem år på en utbildning du annars kan läsa på 3.5-4 år om du läser kursvis) är att man ställer väldigt låga pedagogiska krav. Jag menar inte att alla lärare saknar pedagogisk känsla men många gör det. I vissa länder har man intervjuer och test där de sökande får visa upp sina grundpedagogiska färdigheter, man har dessutom regelbundna möten med lärare på skolor där de får träna med de andra lärarna och får feedback om sin undervisning. Det är väldigt enkelt; spelar det någon roll hur mycket du undervisar om eleverna inte lär sig? I slutändan handlar det om att eleverna ska ha lärt sig det du lärt dem, inte hur många timmar undervisning du loggar.
Så om du är pedagogiskt lagd tycker jag verkligen du ska bli lärare, Sverige behöver bra lärare (som tyvärr är en bristvara), det är trots allt våra kommande generationer vi investerar i, de som ska ta hand om allt när vi sitter gamla och bittra och ryter "på min tid markade man allt i strumpor och inte i sådana där nymodigheter som gravitationsskor!".
Inte för att låta negativt, men är det värt att läsa fem år till lärare vars lön inte lär bli bättre under det kommande 20 åren? Jag menar det finns andra yrken som kan garantera en bättre lön, dessutom så är det nog för jävligt vad en grundskolelärare får stå ut med på lektionerna. Ha bara det här i åtanke så att du inte gör samma misstag som mig då jag började läsa på universitetet. Jag läste på och gjorde mitt bästa,men det kändes som att jag pluggade för att klara tentorna och inte för att lära mig.
Tack och lov så har jag ett jobb att gå till om dagarna :)
Däremot så garanteras det jobb inom den branschen vad jag har märkt.
Är ingenting som är säkert just nu. Sen är det ju gymnasielärare jag funderar på. Hade aldrig pallat hålla koll på massa småungar 5 dagar i veckan. Är som sagt ett tag kvar tills jag ska börja plugga och har en hel del andra utbildningar i åtanke men det är svårt att bestämma sig vad man ska göra med livet.
Potatiskillen
2010-08-16, 21:46
Är ingenting som är säkert just nu. Sen är det ju gymnasielärare jag funderar på. Hade aldrig pallat hålla koll på massa småungar 5 dagar i veckan. Är som sagt ett tag kvar tills jag ska börja plugga och har en hel del andra utbildningar i åtanke men det är svårt att bestämma sig vad man ska göra med livet.
Då får du räkna med att bli ifrågasättad under lektionen som du kanske känner till under din tid från gymnasiet :)
Då får du räkna med att bli ifrågasättad under lektionen som du kanske känner till under din tid från gymnasiet :)
Att kunna diskutera saker med eleverna är väl en del av undervisningen? Tror det blir roligare både för lärare och elever att ha en dialog om det man pratar om med sina elever istället för att bara stå och mala på timme efter timme :)
Potatiskillen
2010-08-16, 22:07
Att kunna diskutera saker med eleverna är väl en del av undervisningen? Tror det blir roligare både för lärare och elever att ha en dialog om det man pratar om med sina elever istället för att bara stå och mala på timme efter timme :)
Finns alltid någon som vill hävda sig att kunna mer/besserwisser. Iallaf på universitetet så är det så ibland, alltid någon som vill "tillägga" något de läraren har pratat om.
Finns alltid någon som vill hävda sig att kunna mer/besserwisser. Iallaf på universitetet så är det så ibland, alltid någon som vill "tillägga" något de läraren har pratat om.
Ja, men oftast så är det ju inte läraren som får lida över detta ;) Sen är det väl inget fel om någon lägger till något som man faktiskt har missat heller.
Ja, uppenbarligen.
Kek: Du har så rätt i inlägget från 18:55.
:):thumbup:
Det potatiskillen nämner är ju inget som gäller för enbart skolan. Jag har nog haft fler jobbiga kollegor som ska tjafsa och ifrågasätta allt på "vanliga" jobb". När det gäller eleverna är det verkligen inget som jag ser som någon nackdel heller. Hellre en elev som är med i undervisningen, ställer frågor och tror hon vet allt än en som sitter och stirrar ut genom fönstret/spelar på sin dator/snackar med kompisen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.