Visa fullständig version : Undvika hyperextension = mindre svank?
Micke1990
2010-08-15, 18:48
Hej!
Jag undrar om man ska undvika hyperextentions om man inte vill ha mer svank? Svankar som sagt en del och alla skriver helt olika saker på forumet. En del säger stretcha den musklen, andra den där....man vet inte vad man ska gå efter. Stämmer det att framsida lår och glutes ska stretchas?
Att inte träna ländryggen är kanske inte det smartaste, bålen är rätt viktig.
Gluteus och hamstrings, alltså baksidan, ska man väl INTE stretcha?
Däremot höftböjarna.
Så har jag nog läst det överallt.
Dock verkar det inte göra nån skillnad för mig, så jag ska försöka tänka mer aktivt på att alltid spänna magen och hela tiden tänka på att försöka tippa höfterna lite framåt/bakåt/whatever håll det nu blir.
Bluesparv
2010-08-15, 18:58
Större ländryggsmuskulatur borde innebära en rent visuellt mindre svank. Men stretch av gluteus är en bra start iaf.
Micke1990
2010-08-15, 19:01
Det är just det jag menar. Allting kring svank & höftböjaren är helt flummigt, både här och på andra sidor. Om man stretchar framsida + baksida lår...då blir det i teorin +- 0...d.v.s. ingen utveckling. Stretchar man framsida lår så får man väl mer svank? Och tvärtemot med baksida?
Sheogorath
2010-08-15, 19:04
Större ländryggsmuskulatur borde innebära en rent visuellt mindre svank. Men stretch av gluteus är en bra start iaf.
Var snäll och kasta inte ur dig sådant här som du inte vet någonting om.
Det beror på varför man har mycket svank. Om anledningen är att man har för stark ländrygg (tror jag är ovanligt), kanske man inte behöver överdriva sån typ av träning. Dock tror jag att svank oftare beror på förkortad höftböjare pga stillasittande vardag. Eventuellt också försvagad magmuskulatur.
Så allmänn bålträning bör ju jämna ut eventuella skillnader i styrkor mellan de muskler som stabiliserar ländryggen och stretching av höftböjaren bör tänja ut en förkortad sådan (höftböjaren drar ländryggen framåt/neråt i riktning mot låret och skapar svank på så vis om den är för kort).
Sheogorath
2010-08-15, 19:14
Det är just det jag menar. Allting kring svank & höftböjaren är helt flummigt, både här och på andra sidor. Om man stretchar framsida + baksida lår...då blir det i teorin +- 0...d.v.s. ingen utveckling. Stretchar man framsida lår så får man väl mer svank? Och tvärtemot med baksida?
Inte flummit alls. Det är bara det att folk uttalar sig om saker de inte har koll på. För det första: man ska ha "svank" i ländryggen, att inte ha det är patologiskt och är sådant som anmärks på i röntgensvar. För mycket svank kan däremot ställa till med bekymmer. Till biomekaniken: tippas bäckenet framåt ökar svanken. Tippas bäckenet bakåt minskar svanken. Om muskler som tippar bäckenet framåt är stramare och/eller starkare än vad bakåttipparna kan motverka kommer svanken att ökas. Muskler som tippar bäckenet framåt är höftböjarna (iliopsoas och rectus femoris) och erector spinae. Detta är muskler som måste vara rörliga för att man ska ha bra förutsättningar för att ha ryggen i en bra position. Muskler som tippar bäckenet bakåt är gluteus maximus, hamstrings och rectus abdominis. Detta är muskler som måste vara tillräckligt starka för att förutsättningarna ska finnas för att bäckenet ska hållas korrekt.
Micke1990
2010-08-15, 19:19
Inte flummit alls. Det är bara det att folk uttalar sig om saker de inte har koll på. För det första: man ska ha "svank" i ländryggen, att inte ha det är patologiskt och är sådant som anmärks på i röntgensvar. För mycket svank kan däremot ställa till med bekymmer. Till biomekaniken: tippas bäckenet framåt ökar svanken. Tippas bäckenet bakåt minskar svanken. Om muskler som tippar bäckenet framåt är stramare och/eller starkare än vad bakåttipparna kan motverka kommer svanken att ökas. Muskler som tippar bäckenet framåt är höftböjarna (iliopsoas och rectus femoris) och erector spinae. Detta är muskler som måste vara rörliga för att man ska ha bra förutsättningar för att ha ryggen i en bra position. Muskler som tippar bäckenet bakåt är gluteus maximus, hamstrings och rectus abdominis. Detta är muskler som måste vara tillräckligt starka för att förutsättningarna ska finnas för att bäckenet ska hållas korrekt.
D.v.s tränar man mycket rumpa, baksida lår och magmuskulaturen så rätas man upp igen? Och då borde man logiskt nog stretcha framsida lår?
Sheogorath
2010-08-15, 19:25
D.v.s tränar man mycket rumpa, baksida lår och magmuskulaturen så rätas man upp igen? Och då borde man logiskt nog stretcha framsida lår?
Njae, det är inte alltid "bara" så enkelt, men i stort sett så, ja. Det skadar nog inte att tänka litegrand på bäckenets position när man står och går också för att ombana nervsystemet. Mycket handlar om vana, och man kan fortsätta att göra fel trots att man har ändrat förutsättningarna. Sen om man ska vara petig: det är egentligen bara en del av framsida lår som har med saken att göra, rectus femoris, men det normala sättet att stretcha framsidan syftar till att komma åt den delen så i praktiken är det sak samma.
Här är en artikel av Mike Robertson som kanske kan vara av intresse: http://www.robertsontrainingsystems.com/articles/Hips+Don%27t+Lie
Micke1990
2010-08-15, 19:50
Här är en artikel av Mike Robertson som kanske kan vara av intresse: http://www.robertsontrainingsystems.com/articles/Hips+Don%27t+Lie
http://media.traningslara.se/2009/01/tippning1.png
Anterior...kallas nog det jag har för. Eftersom jag svankar...
Då skall jag alltså efter den sidan...
stärka: Rectus Abdominus, External Obliques, Gluteals och Hamstrings? Precis som Sheo skriver. De med att stretcha var lite svårare att förstå...
Bluesparv
2010-08-16, 00:27
Var snäll och kasta inte ur dig sådant här som du inte vet någonting om.
Ber om ursäkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.