Visa fullständig version : Miljardnota för fetma i USA
King Grub
2010-08-15, 09:21
Invånarna i Colorado är magrast i USA, men trots det räknas nästan en av fem in i kategorin sjukligt överviktiga. I en larmrapport nyligen framgick att den här typen av fetma ökat i 28 av 50 delstater.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/miljardnota-for-fetma-i-usa_5135983.svd
Rapporten: http://healthyamericans.org/reports/obesity2010/Obesity2010Report.pdf
Eddie Vedder
2010-08-15, 12:42
Vart är dom påväg? :/
Såhär kanske..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117165&highlight=USA
Fredrik_S
2010-08-15, 12:53
Minst sagt miljard nota
"147 miljarder dollar per år för fetmarelaterad vård"
Över en Billjon(1 000 000 000 000) kronor
Jag jobbar i butik och har fram för allt nu på sommaren sett mycket barnfamiljer där barnen från 5-15års ålder är kraftigt överviktiga, det är så synd om dom för att dom kommer ha en sån svår grund sen när dom blir vuxna och vill bli normala igen.
Att inte föräldrar drar i handbromsen eller socialen går in med hårdhandskar och kallar det barnmisshandel.
Träffar massvis med feta barn. Inte sällan är också föräldrarna överviktiga. Där jag tycker problemet ligger är att många helt tappat kunskapen att planera, laga och hantera mat. Då landar det lätt på färdigmat och läsk/saft/juice. Samt en ofta obefintlig fysisk aktivitet.
USA är resultatet av ett långvarigt beteende i den stilen.
Doctor Snuggles
2010-08-15, 17:39
Träffar massvis med feta barn. Inte sällan är också föräldrarna överviktiga. Där jag tycker problemet ligger är att många helt tappat kunskapen att planera, laga och hantera mat. Då landar det lätt på färdigmat och läsk/saft/juice. Samt en ofta obefintlig fysisk aktivitet.
USA är resultatet av ett långvarigt beteende i den stilen.
Ja, resultatet av en högeffektiv kommers, baserad på en enorm mångfald av snabbmatsreklam där man överstimulerar primala instinkter rörande föda.
Det finns vissa saker som måste vara reglerade i ett samhälle som värnar om sina medborgare, sjukvård och mat är två bra exempel.
Ja, resultatet av en högeffektiv kommers, baserad på en enorm mångfald av snabbmatsreklam där man överstimulerar primala instinkter rörande föda.
Det finns vissa saker som måste vara reglerade i ett samhälle som värnar om sina medborgare, sjukvård och mat är två bra exempel.
Regleringen får dock inte bli tvingande och till 100%, då det absolut måste ingå en portion rent bondförnuft. Enkelt uttryckt.
Regleringen får dock inte bli tvingande och till 100%, då det absolut måste ingå en portion rent bondförnuft. Enkelt uttryckt.
Vad gäller individnivå. På makronivå (reklam etc) är jag för en hård reglering.
Hur kan man vilja leva på ett sådant sätt?
Eddie Vedder
2010-08-15, 21:52
Hur kan man vilja leva på ett sådant sätt?
Du får det att låta som ett bestämt val man gör en morgon. Alla människor har problem och vi väljer dom ju sällan för att vi VILL ha dom.
Du får det att låta som ett bestämt val man gör en morgon. Alla människor har problem och vi väljer dom ju sällan för att vi VILL ha dom.
Jo, men dem bör ju titta runt lite mer på människorna tycker man.
Om dem ser massor av feta människor runt omkring sig och man börjar själv gå upp i vikt till fetma så bör dem tänkta efter lite mer. Eller får dem inga lärdomar där borta om att det är farligt att ha fetma? *cupid*
Som du skriver, det tar inte en morgon och sen är man fet. Sedan är mycket föräldrarnas fel som gör sina barn överviktiga.
Ja, det är ett bestämt val att stoppa i sig massa skräp i flera år utan att röra på sig. Okej, kanske inte när man är snorunge och bor hemma och matas av föräldrar men när man skaffar sitt eget ställe etc etc borde man väl göra några ändringar, eller vad tycker du?
Eddie Vedder
2010-08-16, 06:34
Jo, men dem bör ju titta runt lite mer på människorna tycker man.
Om dem ser massor av feta människor runt omkring sig och man börjar själv gå upp i vikt till fetma så bör dem tänkta efter lite mer. Eller får dem inga lärdomar där borta om att det är farligt att ha fetma? *cupid*
Som du skriver, det tar inte en morgon och sen är man fet. Sedan är mycket föräldrarnas fel som gör sina barn överviktiga.
Ja, det är ett bestämt val att stoppa i sig massa skräp i flera år utan att röra på sig. Okej, kanske inte när man är snorunge och bor hemma och matas av föräldrar men när man skaffar sitt eget ställe etc etc borde man väl göra några ändringar, eller vad tycker du?
Nej det är inte så lätt. Vad man stoppar i munnen, vad man röker, vad man dricker, allt man gör fast man inte borde görs inte på medvetena val som man absolut VILL.
Ni är alltså fullkomliga själva och har inte en enda brist som människor?
Paperbasket
2010-08-16, 08:26
I USA rör det sig väl mest om låginkomsttagare som lider av fetma såsom jag har förstått det.
Handla lunch för hela familjen på Donkan är billigare än att handla matvaror till en lunch på deras lokala affär. Vilket ger att fattiga familjer -> fetare.
Kollade lite på Jamie Olivers foodrevolution igår där han är i USA och försöker göra en förändring i Huntington. Det skrämmande där är att redan från första början i skolan så blir barnen introducerade för pizza till frukost etc etc.
Synd om dem, fastän man tycker att de kanske kunde tänka till själva.
Eddie Vedder
2010-08-16, 08:31
I USA rör det sig väl mest om låginkomsttagare som lider av fetma såsom jag har förstått det.
Överlag i västvärlden är det en klassfråga men problemet är fruktansvärt utbrett i alla samhällsklasser. Det är ganska skrämmande att se på typ amerikansk TV med helt "vanligt folk". Normalfallet är en person som är överviktig och de man kanske reagerar på är de som är direkt obesa.
Egentligen är det ganska enkelt, se bara på statistiken och fundera över klasserna i USA. Så stor andel låginkomsttagare har inte landet att det skulle kunna vara en så stor klasskillnad och dessutom finns ju såklart massor av smala låginkomsttagare.
Fredrik_S
2010-08-16, 08:37
Handla lunch för hela familjen på Donkan är billigare än att handla matvaror till en lunch på deras lokala affär. Vilket ger att fattiga familjer -> fetare.
Nej det är inte en ekonomisk fråga. Det är inte billigare att äta på donken än att köpa hem matvaror och laga i USA heller.
Det är okunskap, vanor, och inte tillräcklig vilja att ändra, som är anledning.
Eddie Vedder
2010-08-16, 08:50
Nej det är inte en ekonomisk fråga. Det är inte billigare att äta på donken än att köpa hem matvaror och laga i USA heller.
Jag har aldrig besökt någon dagligvaruhandel i de fattigare områdena runt om i USA så jag säger inte emot. Dock har jag fått för mig att just skitmaten ÄR billigare än bra råvaror. Och alla människor har inte möjligheten att alltid ta sig långt utanför stan till de stora varuhusen där priserna kanske är mer humana.
Och att ta till sig information är knappast lätt det heller med tanke på vilken skit som framhålls som hälsosam dessutom. Alla berikade skräpprodukter, flingor "med fullkorn", massa "heart-helathy" lågfettprodukter m.m. skulle nog kunna göra de flesta förvirrade som inte är väldigt insatta.
Det kan mycket väl vara så att jag alltid försvarar överviktiga på grund av att jag själv är så slö och odisciplinerad men jag kan i alla fall aldrig hålla med om den förenklade bild man ger när det gäller kost och hälsa här på Kolo. medlemmar med optinojja, med total avsaknad av kritiskt tänkande, störda kroppsuppfattningar och syn på nyttigt/onyttigt som vänder från dag 1 till dag 2 men som samtidigt ser ner på de som läser Aftonbladet och de som är tjocka.
Langster
2010-08-16, 08:51
Fast det är en klass/ekonomisk fråga ändå.
Fattiga har tråkigare jobb, tråkigare liv, mindre ork, mat kanske är enda glädjeämnet osv.
Högutbildade och höginkomsttagare har oftast mer kunskap om det mesta än lågutbildade/låginkomsttagare bl.a om kost. Dessutom har de säkerligen mer ork och vilja att samla in sådan information.
+1
Det handlar också om vad som är socialt accepterat. I USA är helt enkelt okej att frossa på snabbmatskedjor. Det normala är övervikt och ingen höjer på ögonbrynen längre när de ser en riktigt fet människa.
För att folk ska bli smalare måste helt enkelt attityden förändras på en nationellt plan. Så länge det är okej att vara fet så händer ingenting, oavsett hur många förnuftiga argument folk får. I Sverige anar jag en ökad medvetenhet och en viss attitydförändring i några grupper, men det är en otroligt lång väg kvar.
När man pratar om "skräpmat" kontra "bra mat" i USA tror jag att man är lite fel ute om man definierar skräpmat som McDonalds/KFC/etc. färdigmat från restauranger enbart. Det finns mycket pre- och halvfabrikat i butik som inte direkt är hälsan själv, och det är billigt.
Diskussionen kring huruvida fetman beror på att det är "för okej" att vara fet tycker jag är svår. Riktigt så rakt av OK att vara fet som det beskrivs här har jag inte uppfattat det som att det är, däremot är det mer OK i bemärkelsen att det går att köpa kläder (till skillnad från här, där svarta tält från KappAhl är tjockisens varumärke), d.v..s feta existerar som kundgrupp. Jag tror inte att detta att antalet mycket överviktiga ökar beror på att vi skambelägger fetma för lite, och skulle bli bättre typ om de feta fattade hur mycket de verkligen borde skämmas. Jag tror snarare att det är kontraproduktivt att skambelägga, och t.ex. gör det ännu svårare för folk att söka hjälp/råd kring hur de skall styra upp sin livsföring i de fall där detta kunde behövas.
Jag tror inte att detta att antalet mycket överviktiga ökar beror på att vi skambelägger fetma för lite, och skulle bli bättre typ om de feta fattade hur mycket de verkligen borde skämmas.
Det är inte riktigt det jag menar med "okej eller ej". Jag syftar inte alls på skambeläggning utan en mer generell förändring (till det sämre) av vad som är normal/onormalt när det gäller kost, hälsa och vikt. Det _är_ okej/normal ( i ett socialt perspektiv) att vara överviktig och fet i USA, därför reflekterar och ifrågasätter inte folk sin egen situation tillräckligt. Detta är ju också den naturliga konsekvensen av alla beteenden där majoriteten av populationen gör det.
Jag tror det krävs en likande vandring som med rökningen, och det innebär visserligen en form av "skambeläggning"... men är inte det oundvikligt (den behöver ju inte sluta i en total häxjakt).
Erkserks
2010-08-16, 11:06
Vi får presentera ett förslag för riksdagen att de som har givit sig själva fetma får en straffskatt på 10 procentenheter extra för att betala för de extra utgifter vi skattebetalare får stå för för att de ska kunna sitta i soffan och glufsa i sig macdonaldsmat varje dag. Alternativt 0 kr i bidrag sålänge de inte ändrar sin livsstil. De får leva på vatten och syre tills de har gått ner till en rimlig vikt.
Samma sak som om att rökare borde betala de i genomsnitt extra 200,000kr som de kostar skattebetalarna under sin livstid.
Vi får presentera ett förslag för riksdagen att de som har givit sig själva fetma får en straffskatt på 10 procentenheter extra för att betala för de extra utgifter vi skattebetalare får stå för för att de ska kunna sitta i soffan och glufsa i sig macdonaldsmat varje dag. Alternativt 0 kr i bidrag sålänge de inte ändrar sin livsstil. De får leva på vatten och syre tills de har gått ner till en rimlig vikt.
Samma sak som om att rökare borde betala de i genomsnitt extra 200,000kr som de kostar skattebetalarna under sin livstid.
Både du & jag vet att det där inte är bra sätt. Hellre ge dem tips & råd om hur de skall gå tillväga.
Inge Enveten
2010-08-16, 12:03
Fattiga har tråkigare jobb, tråkigare liv, mindre ork, mat kanske är enda glädjeämnet osv.
Högutbildade och höginkomsttagare har oftast mer kunskap om det mesta än lågutbildade/låginkomsttagare bl.a om kost. Dessutom har de säkerligen mer ork och vilja att samla in sådan information.
Bra exempel på ett högst inkorrekt generaliserade
KaptenKnäsvag
2010-08-16, 12:13
Problemet heter High Fructose Corn Syrup och inte McDonalds...
KaptenKnäsvag
2010-08-16, 12:16
Alternativt 0 kr i bidrag sålänge de inte ändrar sin livsstil. De får leva på vatten och syre tills de har gått ner till en rimlig vikt.
Kommer rimligen endast resultera i ett individen får ännu större problem med övervikt när de börjar äta igen.
Lösningen ligger i att folk bildar sig en uppfattning om vad bra kost och nödvändig aktivitet innebär, inte tvångsbantning. Sen finns det ju de som vill vara överviktiga, ska det vara olagligt eller beskattat anser du?
edit: Tillägg: Vad fan är problemet med "mcdonaldsmat", och varför skulle det bidra till fettma?
Nej det är inte en ekonomisk fråga.
Hur tänker du här egentligen? Om du läser rapporten, eller i alla fall sneglar på artikeln, så framgår det tydligt att det i allra högsta grad är en ekonomisk klassfråga.
Rates of obesity are significantly higher for Blacks and Latinos, reflecting long-standing disparities in income, education and access to health care.
Men detta kanske inte har med ekonomi och klass att göra, utan har sin grund i att Afro- och Latinoamerikaner är initiativlösa och okunniga, eller hur Fredrik? Frenologi avfärdade de flesta av oss som nonsens för 100 år sedan, numera är det väl bara Sverigedemokrater och annat smuts som sysslar med sådant.
Om feta och rökare skall straffas så bör väl rimligen även sinnesslöa, som du, straffas? Eller så inser vi att vi alla är solidariskt ansvariga för hur samhället ser ut och försöker hjälpas åt.
Eddie Vedder
2010-08-16, 13:14
Både du & jag vet att det där inte är bra sätt. Hellre ge dem tips & råd om hur de skall gå tillväga.
Råd om hur man "bör" göra finns redan till leda och har ju uppenbarligen noll effekt. Mest råd och rekommendationer om livsstil finns troligtvis just i USA. Jag håller dock inte med Erkserks men tror samtidigt inte mer rekommendationer hit och dit gör ett skvatt.
Fredrik_S
2010-08-16, 13:27
Hur tänker du här egentligen? Om du läser rapporten, eller i alla fall sneglar på artikeln, så framgår det tydligt att det i allra högsta grad är en ekonomisk klassfråga..
Du missuppfattade mitt inlägg grovt.
Jag har inte sagt ett ord om klasser. Utan mitt fråga var riktat till att det inte är mer eknomiskt att köpa mcdonalds än att köpa mat i affärer. Dvs pasta potatis bröd, billigt kött, ostskivor i motsvarande mängder som man får på mcdonnals.
Men nu har tolkia redan skrivit att det är skräpmaten i dagligvaruhandeln som är billig. Så då blir det dock en ekonomisk fråga ändå...
Råd om hur man "bör" göra finns redan till leda och har ju uppenbarligen noll effekt. Mest råd och rekommendationer om livsstil finns troligtvis just i USA. Jag håller dock inte med Erkserks men tror samtidigt inte mer rekommendationer hit och dit gör ett skvatt.
Håller fullkomligt med. Folk måste bli varse även på annat sätt än "upplysning" att det finns attraktiva och möjliga alternativ, de som lever ohälsosamt ofta övertygade om att leva hälsosamt är väldigt svårt/dyrt/trist/äckligt/omöjligt etc.
Förändringar måste ske överallt i samhället. Skolor måste t.ex. sluta servera pizza och cola till lunch och istället bra och god husmanskost. Politiker kan se över hur man kan gynna bättre mat och livsstil och göra dåliga vanor svårare. Jag snackar inte om bestraffningar, utan mer om att det skall vara svårt leva "dåligt".
Råd och rekommendationer som når ut till en målgrupp har ganska ofta bra effekt så att säga att de har noll effekt känns lite väl kategoriskt. Det som behövs, både i USA och Sverige, är alltså att man får ut råden och rekommendationerna till de som riskerar att behöva dem mest och både förklarar vad det innebär och skapar ett förändringsarbete. Antalet rekommendationer vet jag däremot inte heller om de behöver ökas då SLV:s och folkhälsoinstitutets råd och rekommendationer funkar ganska så bra som de är.
Eddie Vedder
2010-08-16, 13:39
Antalet rekommendationer vet jag däremot inte heller om de behöver ökas då SLV:s och folkhälsoinstitutets råd och rekommendationer funkar ganska så bra som de är.
Vi får helt enkelt enas om att vara oense här. Jag tycker det är skattepengar rakt i sjön i princip.
Langster
2010-08-16, 13:41
Bra exempel på ett högst inkorrekt generaliserade
Berätta gärna vad som är inkorrekt. Generaliserande är jag definitivt. Men det är svårt att vara annat än generaliserande när man pratar om samhällsklasser, hela begreppet är generaliserande.
Hade det varit bättre om jag använt mig av andra ord?
Att dissa råd och rekommendationer är väl på sina ställen lite trendigt just nu, som jag uppfattar det. Jag har egentligen lite svårt att se vad det skulle vara som gör rekommendationer just när det gäller vad man skall äta omöjliga att få att nå ut, när det finns mängder av andra områden där rekommendationer inte anses "meninglösa" (ta t.ex. rekommendationer för hur man bygger, när det gäller radon, vaccinationer, etc.; när det gäller arbetsmiljö finns en uppsjö). Även här på Kolozzeum tillämpas ju konceptet "råd och rekommendationer", med Grubs "Deffguide" som den gyllene regel till vilken allt och alla hänvisas. Skillnaden mellan att sammanställa rekommendationer och att "hänvisa den kunskapssökande invididen till trovärdiga källor" är ibland ganska liten. Jag tycker nog som z_bumbi att problemet (framför allt om vi pratar om USA) är att nå de grupper som behöver informationen. Att vänta sig att t.ex. överviktiga ungdomar i random svart halvunderklassområde i USA på bred front skall börja läsa böcker i näringsfysiologi och göra kostscheman för att de plötsligt, som någon skrev "ser hur folk omkring dem ser ut" och inser att de inte vill bli sådana är nog ... kanske att vänta sig för mycket.
Jag är f.ö. för att införa hemkunskap på schemat igen, i lite högre klasser, typ högstadiet/gymnasiet (kanske hellre i gymnasiet, när folk mognat på sig lite mer och risken för att allt skall urarta till basket med vitkålshuvuden - autentiskt exempel - för att några vill verka tuffa är lite mindre). Praktiskt orienterad sådan, där man lär sig laga mat, lite basic näringslära (kan antagligen integreras med biologi/naturkunskap), hur man sovrar i affären, vad som är dyr mat och inte (här finns många misuppfattningar), hur man förvarar mat, matkultur och vad maten har för funktioner förutom överlevnad osv. osv. Kan man ingenting är steget till på sikt mindre lämpliga halvfabrikat mycket kortare än om man kan åtminstone så mass mycket att det känns överkomligt att öppna en kokbok.
Eddie Vedder
2010-08-16, 14:34
Även här på Kolozzeum tillämpas ju konceptet "råd och rekommendationer", med Grubs "Deffguide" som den gyllene regel till vilken allt och alla hänvisas.
Det är ett bra exempel på råd och rekommendationer där det inte kostat skattebetalare en krona men det verkar trots allt nå ut.
Jag är alltså inte emot det i sak men jag tycker bara att de är onödiga som de är idag. "Ingen följer våra råd men det finns inget fel på råden".
Paperbasket
2010-08-16, 15:35
Jag har förvisso bara kollat på dokumentärer där de påstår att det är så. De kan ju vara felaktiga.
Cerberus
2010-08-16, 17:25
jag undrar hur man ger råd till folk på t.ex gym som inte har en susning om näringslära eller hur de ska äta. Ingen har ju en uns av källkritik och undrar om ditten o datten-produkten är bra och att svara "det beror på" känns väldigt dåligt..
hur får man folk att ändra sig öht är väl en bättre fråga kanske..
Fredrik_S
2010-08-16, 17:44
jag undrar hur man ger råd till folk på t.ex gym som inte har en susning om näringslära eller hur de ska äta. Ingen har ju en uns av källkritik och undrar om ditten o datten-produkten är bra och att svara "det beror på" känns väldigt dåligt..
hur får man folk att ändra sig öht är väl en bättre fråga kanske..
Känns omöjligt..
Stog nära två normalsmalfeta killar i 30 årsåldern på gymmet, där den ena var helt överväldigad över hur bra det var med en nutrillettkur.. han hade gått ner 7 kg på bara två veckor!. visserligen hade han gått upp 5kg veckan efter, men det var ju "bara" för ditten och datten, ursäkter... Han lyckades iaf övertyga sin kompis som verkade lika lyrisk på ideen efter ett tag....
Han svalde allt med hull och hår...
Status Quo
2010-08-16, 20:06
På landsbygden i Montana såg jag inte en enda fet person. Majoriteten av unga snubbar hade tvättbräda. Detta var ett relativt fattigt område.
Känns omöjligt..
Stog nära två normalsmalfeta killar i 30 årsåldern på gymmet, där den ena var helt överväldigad över hur bra det var med en nutrillettkur.. han hade gått ner 7 kg på bara två veckor!. visserligen hade han gått upp 5kg veckan efter, men det var ju "bara" för ditten och datten, ursäkter... Han lyckades iaf övertyga sin kompis som verkade lika lyrisk på ideen efter ett tag....
Han svalde allt med hull och hår...
Det är ju där du ska kliva in och prata proteinsyntes, EAA vs BCAA, PF med upplägget 20/4 och sen avsluta med att utantill rabbla deffguiden. Kolozzeum behöver folk som sprider ordet vidare!
Hmm...
johan_jazz
2010-08-16, 21:29
Jag är f.ö. för att införa hemkunskap på schemat igen, i lite högre klasser, typ högstadiet/gymnasiet (kanske hellre i gymnasiet, när folk mognat på sig lite mer och risken för att allt skall urarta till basket med vitkålshuvuden - autentiskt exempel - för att några vill verka tuffa är lite mindre). Praktiskt orienterad sådan, där man lär sig laga mat, lite basic näringslära (kan antagligen integreras med biologi/naturkunskap), hur man sovrar i affären, vad som är dyr mat och inte (här finns många misuppfattningar), hur man förvarar mat, matkultur och vad maten har för funktioner förutom överlevnad osv. osv. Kan man ingenting är steget till på sikt mindre lämpliga halvfabrikat mycket kortare än om man kan åtminstone så mass mycket att det känns överkomligt att öppna en kokbok.
Det ligger något mycket relevant i detta och säkert finns det här en liten förklaring till ungas överlag ganska dåliga koll på kost och näring. Frågar du mig så borde näringslära va en obligatorisk kurs på gymnasiet. Det skulle samhället och framförallt individen tjäna på i långa loppet.
Det ligger något mycket relevant i detta och säkert finns det här en liten förklaring till ungas överlag ganska dåliga koll på kost och näring. Frågar du mig så borde näringslära va en obligatorisk kurs på gymnasiet. Det skulle samhället och framförallt individen tjäna på i långa loppet.
Och med unga skulle jag vilja sätta gränsen vid 35 år. Många småbarnsföräldrar har noll koll på baskunskaperna kring matlagningen. För de som ändå kan så är tiden (efter deras egen prioritering) en stor orsak till att ingen riktig mat planeras och lagas till. Trots att en välplanerad matsedel skulle spara massvis med tid.
Vet inte om en kurs skulle göra så mycket nytta. Hemkunskap på skolan, visst, men näringsläran skulle bli ytterligare ett ämne som många skulle vara ointresserade av. Skolidrotten leder inte automatiskt till att alla har en timmes fysisk aktivitet på schemat i vuxen ålder.
I längden så är jag ganska säker på att hela sättet att leva gällande maten måste ses över. Inte bara då den näringsmässiga biten.
johan_jazz
2010-08-17, 21:41
Och med unga skulle jag vilja sätta gränsen vid 35 år. Många småbarnsföräldrar har noll koll på baskunskaperna kring matlagningen. För de som ändå kan så är tiden (efter deras egen prioritering) en stor orsak till att ingen riktig mat planeras och lagas till. Trots att en välplanerad matsedel skulle spara massvis med tid.
Vet inte om en kurs skulle göra så mycket nytta. Hemkunskap på skolan, visst, men näringsläran skulle bli ytterligare ett ämne som många skulle vara ointresserade av. Skolidrotten leder inte automatiskt till att alla har en timmes fysisk aktivitet på schemat i vuxen ålder.
I längden så är jag ganska säker på att hela sättet att leva gällande maten måste ses över. Inte bara då den näringsmässiga biten.
Visst har du rätt i mycket av det du säger, men jag tror definitivt att man lättare upptäcker sporter och andra aktiviteter genom att man på olika sätt utsätts för de, därmed betyder ju inte det att man tar till sig av allt och uppskattar det. Samma resonemang går delvis att föra över på kosten, inte säkert att du fastnar för allt där heller men risken för att något fastnar ökar avsevärt om du utsätts och informeras. Sen kan man oxå ställa sig frågan som lärare: hur kan jag göra det mer intressant? Hur får jag eleverna att förstå vikten av att kunna detta? osv... Kanske är jag lite naiv i mitt resonemang kring detta, men jag tycker inte att det ska avfärdas. Att dödsdöma det redan från början är inte heller lösningen.
Ha en trevlig kväll!:thumbup:
Mvh, Johan
Anton Fräs
2010-08-17, 22:52
Jag tror att hemkunskap från år 1 till gymnasiet skulle vara en god långsiktig hjälp i kampen mot övervikt.
Jag tror att hemkunskap från år 1 till gymnasiet skulle vara en god långsiktig hjälp i kampen mot övervikt.
Det tror jag med. Fast vi pluggade aldrig näringslära. Det ända jag minns var att vi gjorde scones en gång.
Eddie Vedder
2010-08-18, 07:57
Skulle bli en svår sak rent praktiskt för skolorna tyvärr. Det ställs ju såna krav på utrustning och hygien att så många klasser med hemkunskap skulle kosta enorma pengar för utbyggnader av kök.
På dagis tejpar man ju en gräns där barnen inte får kliva över. Ett effektivt sätt att ta död på allt intresse om mat och utveckling av barnens fantasi i köket, närvaron till råvarorna, hur de ser ut när de är råa osv.
Men jag tycker också att mer kontakt med matens härkomst, matlagning, uppskattning av råvaror osv är vad som kräv för att folk ska äta bättre. Inte bilder på tallriksmodeller och riktlinjer om luddiga energiprocent och varningar/rekommendationer som bara förvirrar och blir ytterligare ett i mängden av alla budskap som redan kommer från höger och vänster.
Langster
2010-08-18, 09:03
Det tror jag med. Fast vi pluggade aldrig näringslära. Det ända jag minns var att vi gjorde scones en gång.
Näringslära gick vi igenom på gymnastiken i gymnasiet, men det hette inte gymnastik utan idrott & hälsa A, tror jag. Så borde det väl fortfarande vara? Vore märkligt om de tog bort det ur läroplanen för ännu en lektion fotboll? Eller har man inte gymnastik alls i skolan längre?
Vi gick även igenom lite basic näringslära i hemkunskapen kommer jag ihåg. Vissa lektioner bestod ju bara av teori, ingen matlagning.
Problemet som jag ser med hur detta lärdes ut, nu när jag ser tillbaka på det är att lärarna var rätt okunniga inom området och att alldeles för lite tid lades på det. Tror näringsläran i idrott & hälsa bestod av 2-3 40-minuters lektioner.
Ska man få barn och ungdomar att ta till sig något i ämnet måste nog bra mycket mer tid läggas ned på det. Näringslära är otroligt abstrakt för ett barn, i mitt sinne lika eller mer så än t.ex matematik och fysik. Det är lätt att räkna apelsiner eller iaktta fysikens lagar i verkligheten. Men en kalori kommer man aldrig kunna se.
Sen är det ju ett stort problem att barn i den åldern, oavsett hur mycket de förstår av lektionerna ändå blir tvungna att gå hem och äta det som deras föräldrar lagar. Och det är i hemmet matvanorna kommer ifrån, inte från en teorilektion.
Om man verkligen vill ändra folks matvanor måste man nog göra riktigt aggressiva kampanjer. Jag menar majoriteten av sveriges befolkning får antagligen sin kunskap om kost och näring från aftonblaskan snarare än från någon pålitlig källa.
Sen tror jag man skulle få väldigt positiva resultat av att förbjuda reklam om snabbmat, godis, fryspizzor osv - överallt, även skyltning utanför restauranger och butiker bör vara förbjuden.
Eddie Vedder
2010-08-18, 09:11
Sen tror jag man skulle få väldigt positiva resultat av att förbjuda reklam om snabbmat, godis, fryspizzor osv - överallt, även skyltning utanför restauranger och butiker bör vara förbjuden.
Här menar jag att myndigheterna borde ta ett större ansvar. Istället för att ge ut ÄNNU fler råd, som bara blir ett till utöver alla som redan ges från höger och vänster, tycker jag man borde ta kraftigare tag mot just marknadsföringen av viss typ av mat.
Det borde bli lättare för storköksverksamheter att köpa närodlat, mer kunskaper om råvaror och matlagning, mer tillgång till den typen av mat och inte samma starka pådrivningar från industrin mot konsumenterna.
Jag tycker det är ganska obehagligt att läsa om hur man å ena sidan marknadsför så stenhårt så att man knappt kan lämna dörren utan att mötas av reklam för skräpmat och godis (än mindre kliva in i en affär) och samtidigt skuldbelägger föräldrar som inte kan stå emot. Visst är det föräldrars ansvar men ofta tycker jag det är en fight mellan David och Goliat.
Än så länge är ju reglerna striktare än i USA i alla fall. Och det är ju positivt tycker jag.
Langster
2010-08-18, 09:28
Här menar jag att myndigheterna borde ta ett större ansvar. Istället för att ge ut ÄNNU fler råd, som bara blir ett till utöver alla som redan ges från höger och vänster, tycker jag man borde ta kraftigare tag mot just marknadsföringen av viss typ av mat.
Det borde bli lättare för storköksverksamheter att köpa närodlat, mer kunskaper om råvaror och matlagning, mer tillgång till den typen av mat och inte samma starka pådrivningar från industrin mot konsumenterna.
Jag tycker det är ganska obehagligt att läsa om hur man å ena sidan marknadsför så stenhårt så att man knappt kan lämna dörren utan att mötas av reklam för skräpmat och godis (än mindre kliva in i en affär) och samtidigt skuldbelägger föräldrar som inte kan stå emot. Visst är det föräldrars ansvar men ofta tycker jag det är en fight mellan David och Goliat.
Än så länge är ju reglerna striktare än i USA i alla fall. Och det är ju positivt tycker jag.
Men vart kommer alla de där råden du skriver om ifrån? Jag har då aldrig fått några kostråd från någon myndighet eller liknande. Det enda jag fått är ifrån skolan. De råd jag lever efter kommer från internet och då har jag fått leta upp dem själv och framför allt sålla själv. Den kunskapen tar rätt lång tid att bygga upp för en enskild individ och då måste man även ha intresse av det.
Jag tror det finns ett problem med råd från livsmedelsverket (eller var de ska eller bör komma ifrån) och det är att folk misstror dem. De litar hellre på Anna Skipper, eller någon annan karismatisk individ. Kanske beror det på att råden från officiella organ ses som förmynderi och att misstag har begåtts - rådet att man bör äta minst 8 brödskivor om dagen (eller hur det nu var) t.ex?
Men jag tror ändå att om man bytte all reklam för "dålig" mat mot propaganda för "bra" mat så skulle det ha en väldigt positiv effekt i längden.
Skolidrott som den ser ut idag (ett tilllfälle i veckan, valbart i slutet på gymnasiet) leder inte till så stor omfattning av fysisk aktivitet i vuxen ålder men om man utökar den så verkar det funka ganska så bra för att få in bättre vanor senare i livet (även om studierna av förklarliga skäl tar lång tid att få klara då det handlar om så långa perioder).
Vi hade hemkunskap i mellanstadiet och högstadiet och även om det blev en del stök på högstadiet så lärde man sig i alla fall att laga några enkla rätter. Jag var ute på ett högstadium för några år sedan och då gjorde de ungefär samma saker som vi gjorde på mellanstadiet under sin valbara hemkunskap så att börja tidigare än högstadiet är nog ingen dum idé. Många barn fixar dessutom mellanmål och/eller kvällsmat själva på mellanstadiet/början på högstadiet så det är lite sent att fånga upp dem i gymnasiet.
Iofs har du nog rätt i att näringslära är ganska så ointressant för det stora flertalet men presenterar man det på rätt sätt så blir det kanske intressantare.
Eddie: Jämför du ett kök med en datorsal, CNS-fräsar eller motsvarande så är ett kök ganska så billigt. Eftersom det dessutom inte behöver uppgraderas så ofta och att det slås ut på alla eleverna på skolan så blir den långsiktiga kostnaden dessutom garanterat lägre. Sen är det självklart inte så att varje skola behöver ha ett eget kök utan bara att de tillhandahåller ämnet.
Eddie Vedder
2010-08-18, 09:59
Jag tror det finns ett problem med råd från livsmedelsverket (eller var de ska eller bör komma ifrån) och det är att folk misstror dem.
Ja det är min poäng också. I ett vimmel av tips och råd blir det bara ett i mängden. Det du hört i skolan bygger på myndigheters råd från början.
z_bumbi: Om det är så pass enkelt glädjer det mig verkligen. Då finns ju stora möjligheter. Men jag tänker bara själv på hur svårt det var att alla skulle få plats och möjlighet och då hade trots allt bara femteklassare och de i 8:an hemkunskap. Inte ens då räckte lokalerna till.
Det kan hända att vi gick igenom sådant lite. Men det är som sagt inget jag minns och det är ju det som är felet. Det visar bara på att skolorna inte tar näringslära seriöst.
Något jag vet är i alla fall vet är att vi aldrig pratade om innebörden med maten.
T.ex hur det påverkar oss. Det ända man fick höra var att socker inte var bra och äta efter kostcirkeln. Det hade som sagt varit bra att lära sig varför med.
Ganymedes
2010-08-18, 10:18
Äsch, de har bara:
*större benstomme
*lagrat vatten
*en viss rondör
*pondus
*annan ursäkt som de burkar använda för att slippa ta ansvar
Dessutom är de så glada och nöjda så, och enda alternativet är undernärda modeller och DET vore ju ohälsosamt.
Langster
2010-08-18, 10:27
Ja det är min poäng också. I ett vimmel av tips och råd blir det bara ett i mängden. Det du hört i skolan bygger på myndigheters råd från början.
Jo jag förstår att det är myndigheternas råd som man tar del av i skolan. Men efter skolan tar det tvärstopp och Aftonblaskan och Anna Skipper m.fl tar över. Det är problemet enligt mig.
Myndigheterna kan nå ut till folk om de verkligen vill. Med smarta kampanjer skulle de få minst lika stor, eller större genomslagskraft som de kommersiella medierna. Men jag tror de är för försiktiga. De vågar inte eftersom risken att de har fel är så stor och då blir folk mer arga än de blir när Anna Skipper säger att feta är mindre intelligenta än smala.
Eddie Vedder
2010-08-18, 11:12
Myndigheterna kan nå ut till folk om de verkligen vill. Med smarta kampanjer skulle de få minst lika stor, eller större genomslagskraft som de kommersiella medierna.
Även om jag ansåg att SNR vore den bästa kosten (vilket jag inte gör) så är jag dock tveksam till det där. Jag har svårt för när myndigheterna lägger sig i för mycket.
Jag tror matens betydelse, kännedom om råvaror och matlagning etc. spontant leder till bättre vanor mer än pekpinnar.
Även om jag ansåg att SNR vore den bästa kosten (vilket jag inte gör) så är jag dock tveksam till det där. Jag har svårt för när myndigheterna lägger sig i för mycket.
Jag tror matens betydelse, kännedom om råvaror och matlagning etc. spontant leder till bättre vanor mer än pekpinnar.
Hur ska du skapa det intresset utan att myndigheterna är inblandade?
Eddie Vedder
2010-08-18, 11:29
Hur ska du skapa det intresset utan att myndigheterna är inblandade?
Du vet givetvis exakt vad jag menar. Men för att förtydliga: Pekpinnar om fördelning på tallriken från myndighet A är inte samma sak som införande av andra skolplaner från myndighet B.
Råd och rekommendationer som når ut till en målgrupp har ganska ofta bra effekt så att säga att de har noll effekt känns lite väl kategoriskt. Det som behövs, både i USA och Sverige, är alltså att man får ut råden och rekommendationerna till de som riskerar att behöva dem mest och både förklarar vad det innebär och skapar ett förändringsarbete.
Det har gått så bra hittils menar du?
Antalet rekommendationer vet jag däremot inte heller om de behöver ökas då SLV:s och folkhälsoinstitutets råd och rekommendationer funkar ganska så bra som de är.
Ja, ät mer spannmål för att det är hungersvält i Afrika?
Langster
2010-08-18, 11:51
Du vet givetvis exakt vad jag menar. Men för att förtydliga: Pekpinnar om fördelning på tallriken från myndighet A är inte samma sak som införande av andra skolplaner från myndighet B.
Hur menar du då? Att vi ska satsa på utbildning i skolan nu och låta alla som gått ut skolan vara "förlorade" generationer? Samtidigt som de som får rätt utbildning ändå blir uppfödda på de förlorades mat.
Jag menar förstås att råden och informationen måste vara smart upplagt, mer information än pekpinnar. Som det är nu har faktiskt folk inte kunskap nog för att kunna äta sunt. Man måste åtminstone kunna hänvisa till en enkel och lättillgänglig kunskapsdatabas, inte låta det gå så långt att människor måste gå till sjukhuset för att göra en förändring.
Precis som reklam som vi utsätts för om och om igen till slut ändrar våra beteenden och associationer skulle information om kost även det kunna ändra kosthållningen på sikt. Och jag tror att den informationen måste tryckas upp i ansiktet på folk, precis som McDonalds reklamen blir nu. För folk har trots allt ett hum om vad man blir fet och sjuk av och vad man mår bra av i längden, men det är i orken det brister, samtidigt som lockelsen till det som det görs reklam för blir för stor.
Langster
2010-08-18, 11:54
Det har gått så bra hittils menar du?
Ja, ät mer spannmål för att det är hungersvält i Afrika?
Jag tror att den stora anledningen till att det inte gått bra är att man inte når ut till de som behöver informationen. Det finns en vägg av kvällstidningar och reklam TV att komma förbi innan man når dem.
Spannmål blir väl inte dåligt bara för att du inte äter dem?
En sak vi inte skall glömma i bashingen av mydigheternas rekommendationer är att de i mycket är till för de som jobbar med aktuellt ämne (här mat och hälsa). Det är inte praktiskt genomförbart att varje dietist, skolsköterska, hemkunskapslärare, biologilärare, idrottslärare, etc. etc. skall sitta och göra egna genomgångar av aktuell forskning varje gång de skall göra något. Jag fattar inte varför man väntar sig att varje enskild aktör skall sitta på forskarkompetens just inom mat och hälsa, när man inte väntar sig det t.ex. inom bygg. Och, innan någon drar igång den vanliga "SNR är av djävulen-diskussionen" som jag inte tycker att vi skall sabotera just den här tråden med, utan ta där de redan finns, så är ju rekommendationerna just rekommendationer, och att de finns är ett stöd, men hindrar inte att den som inte håller med skaffar sig översikt inom det man själv är intresserad av.
rajjan_dammit
2010-08-18, 14:58
Funderade först på att ge mig in i någon form av diskussion om ekonomiskt/kulturellt kapital/habitus men orkar inte just nu.
Nöjer mig med att undra om hur mycket av problemet som ligger i hur god maten är (upplevs)?
Nöjer mig med att undra om hur mycket av problemet som ligger i hur god maten är (upplevs)?
Förmodligen inte speciellt mycket eftersom oavsett preferenser så kan folk i I-länder få tag i mat de tycker om till en billig penning. Jag tror det har mer med tillgänglighet och kostnad att göra. Man åt inte äckligare mat förr (innan den skenande viktuppgången), snarare tvärt om.
Förr i tiden (40-50 år sedan) utgjorde matkostnad 40-50% av hushållsbudget. Maten var minst lika god men det var helt enkelt dyrare än nu och därmed svårare att överkonsumera. Numera är det inte så, och det tror jag är en stor anledning till att vanorna har ändrats också. Plus andra orsaker som t.ex. Eddie och andra är inne på. Folk (barn) har tappat verklighetsuppfattningen om vad som är bra och normal mat, hur den produceras, tillagas etc. Om det normala är hämtpizza med läsk 4-5 ggr/v så säger det sig själv att konsekvenserna blir ganska tråkiga.
Ny artikel i dn om barnfetma med lite siffror:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/barn-till-rika-ofta-smalare-1.1155403
Hur står det till med pasta- och riskonsumtionen mot t ex potatis de senaste hundra åren?
Lite historia...kanske.
Background: Comparisons of the cost of different foods relative to their energy and nutritive value were conducted in the 1800s by the US Department of Agriculture (USDA).
Objective: The objective was to reestablish the relations between food cost, energy, and nutrients by using contemporary nutrient composition and food prices data from the USDA.
Design: The USDA Food and Nutrient Database for Dietary Studies 1.0 (FNDDS 1.0) and the Center for Nutrition Policy and Promotion food prices database were used for analysis. For 1387 foods, key variables were as follows: energy density (kcal/g), serving size (g), unit price ($/100 g), serving price ($/serving), and energy cost ($/kcal). A regression model tested associations between nutrients and unit price ($/100 g). Comparisons between food groups were tested by using one-factor analyses of variance. Relations between energy density and price within food groups were tested by using Spearmanrsquos correlations.
Results: Grains and fats food groups supplied the lowest-cost dietary energy. The energy cost for vegetables was higher than that for any other food group except for fruit. Serving sizes increased with water content and varied inversely with energy density of foods. The highest prices per serving were for meats, poultry, and fish, and the lowest prices per serving were for the fats category. Although carbohydrates, sugar, and fat were associated with lower price per 100 g, protein, fiber, vitamins, and minerals were associated with higher price per 100 g, after adjustment for energy.
Conclusions: Grains and sugars food groups were cheaper than vegetables and fruit per calorie and were cheaper than fruit per serving. These price differentials may help to explain why low-cost, energy-dense foods that are nutrient poor are associated with lower education and incomes.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2010.29300v1?papetoc
rajjan_dammit
2010-08-19, 12:03
Förmodligen inte speciellt mycket eftersom oavsett preferenser så kan folk i I-länder få tag i mat de tycker om till en billig penning. Jag tror det har mer med tillgänglighet och kostnad att göra. Man åt inte äckligare mat förr (innan den skenande viktuppgången), snarare tvärt om.
Men min tanke var mer att den mat folk tycker om, och som finns till en billig penning, är den mat som gör dem feta?
Även om man genom kampanjer etc. lyckats med att få människor att förstå att de kan spara pengar, gå ned i vikt och förbättra sin hälsa genom att äta nyttigare, hur många skulle välja bort de goda sockerflingorna, de goda hamburgarna eller den goda färdigmaten för att äta trist och tråkig hemlagad mat som inte alls är lika gott?
Man kanske helt enkelt tycker att det är godare att äta onyttigt, sen om det kostar mer eller mindre är inte lika viktigt. Hade bara ekonomiska motiv legat bakom skulle ju alla fattiga äta rotfrukter och annat som verkligen är billigt.
Det finns ju dessutom ganska många feta rika amerikaner.
Varför är hemlagad mat trist och nyttig? Jag tycker att hemlagad mat är nyttig och god.
Men min tanke var mer att den mat folk tycker om, och som finns till en billig penning, är den mat som gör dem feta?
Självklart är det så. Men kom ihåg att människor drivs extremt mycket av vanor. Den mat man är van vid är också den godaste. All annan mat är tråkig, märklig, äcklig, etc etc. Växer man upp på pizza och läsk så blir det normala och det skall väldigt mycket till byta kostvanor. Samma sak åt andra hållet givetvis.
Även om man genom kampanjer etc. lyckats med att få människor att förstå att de kan spara pengar, gå ned i vikt och förbättra sin hälsa genom att äta nyttigare, hur många skulle välja bort de goda sockerflingorna, de goda hamburgarna eller den goda färdigmaten för att äta trist och tråkig hemlagad mat som inte alls är lika gott?
Man kanske helt enkelt tycker att det är godare att äta onyttigt, sen om det kostar mer eller mindre är inte lika viktigt. Hade bara ekonomiska motiv legat bakom skulle ju alla fattiga äta rotfrukter och annat som verkligen är billigt.
Exakt, och där ligger problemet! Hur får man folk att byta bort skräpmaten när de älskar den? Hur får man dem att prova annan mat, hur får man den att inse att det inte är svårt, dyrt och äckligt att äta bra mat?? Där menar jag att skolan är den allra viktigaste instansen. Barn går att påverka, majoriteten av de vuxna feta tror jag är en förlorad generation.
I grund och botten menar jag att fetmaepidemin är möjlig på grund av att vissa samhällen (ännu) accepterar det. Just därför är inte Japan lika "drabbat" som USA. I Japan har kroppen och maten en helt annan status (än så länge i alla fall...)
I Sverige, jämför synen på rökning och rökare, i vårt samhälle är det verkligen inte okej röka längre. Grovt sagt: Feta är det synd om, rökare är dumma i huvvet. Därför finns det mindre rökare nu än förr. Jag tror fetma/övervikt kommer gå samma väg förr eller senare eftersom fler och fler börjar inse att fetma inte bara är ett personligt problem utan ett samhälllsproblem.
Varför är hemlagad mat trist och nyttig? Jag tycker att hemlagad mat är nyttig och god.
Jag tror han menar att många snabbmatälskande fetton har den åsikten. Och det är den synen på mat som gör att problemet är väldigt svårlöst, hur får man dem ändra inställning? Folk ändrar ju inte vanor bara för att SLV säger att pizza och läsk är dumt..
Langster
2010-08-19, 13:38
För de som orkar, tyckte det här var en väldigt bra genomgång av problemet.
A7M_mqXzpr8
rajjan_dammit
2010-08-19, 14:23
Det tycker jag också. Kunde klargjort bättre att jag menade tjockisarna i USA. :)
Jag tror han menar att många snabbmatälskande fetton har den åsikten. Och det är den synen på mat som gör att problemet är väldigt svårlöst, hur får man dem ändra inställning? Folk ändrar ju inte vanor bara för att SLV säger att pizza och läsk är dumt..
Nej precis, och det finns en otroligt intressant samhällsvetenskaplig diskussion, inte bara om - det något märkliga begreppet - klass, utan även habitus, kroppsligt inristade vanor.
De är förkroppsligade i den bemärkelsen att de uttrycks i mänsklig aktivitet. Människan orienterar sig i sin omvärld med hjälp av ett praktiskt sinne skapat av det liv man dittills levt och de sociala erfarenheter man erhållit. Det är det praktiska sinnet som på ett icke medvetet plan manövrerar människans vardagliga beslut i en given social och kulturell omgivning.
Detta har i sig inget att göra med vilken samhällsklass man tillhör eller ens ekonomiska kapital. Man äter dålig mat som gör en fet för att man omedvetet är styrd att tycka att chips och läsk är fullkomligt normalt att äta till lunch varje dag. Inte för att det är billigare än nyttig mat.
Det är den ena sidan av diskussionen. Den andra - något enklare - sidan är om anledningen till att man äter skräp är för att nyttig mat inte är god (för tjockisar). Anledningen till att maten inte är god kan ju vara flera, dåligt utbud på råvaror och fokus på halvfabrikat i reklam, men framförallt tror jag det handlar om att många människor inte kan laga mat.
En misslyckad hemlagad måltid kanske skapar incitament att äta färdigmat för att det är godare, inte för att det är billigare.
De är förkroppsligade i den bemärkelsen att de uttrycks i mänsklig aktivitet. Människan orienterar sig i sin omvärld med hjälp av ett praktiskt sinne skapat av det liv man dittills levt och de sociala erfarenheter man erhållit. Det är det praktiska sinnet som på ett icke medvetet plan manövrerar människans vardagliga beslut i en given social och kulturell omgivning.
Detta har i sig inget att göra med vilken samhällsklass man tillhör eller ens ekonomiska kapital. Man äter dålig mat som gör en fet för att man omedvetet är styrd att tycka att chips och läsk är fullkomligt normalt att äta till lunch varje dag. Inte för att det är billigare än nyttig mat.
Precis vad jag har försökt säga tidigare, fast inte lika fint formulerat som ovan :)
Anton Fräs
2010-08-19, 14:47
Los din människosyn som skiner igenom dina inlägg med fetton hit och dit, rökare som är dumma i huvudet etc är ingen trevlig syn.
Los din människosyn som skiner igenom dina inlägg med fetton hit och dit, rökare som är dumma i huvudet etc är ingen trevlig syn.
Då läser du för mycket mellan raderna. Jag har inte nämnt min människosyn överhuvudtaget, varken explicit eller implicit. Jag försöker bara illustrera vad samhällets kollektiva syn på överviktga/rökare är just nu. Just den kollektiva uppfattningen på fetma måste förändras för att överviktsproblemet kan lösas. Det har skett till viss del när det gäller rökning, och det samma kan ske med övervikt. Förhoppningsvis utan fördömmanden, hetsning och utfrysning som ibland drabbat rökare.
Hoppas du förstår bättre nu.
Off Topic: Jag röker då och då och är tillsammans med en överviktig tjej som jag älskar.
Jag är lite (eller mycke) tveksam till att det, åtminstone i Sverige, skulle finnas en förlåtande syn på feta som några det är synd om, som underlättar för folk att fortsätta vara feta. I stort sett varje diskussionstråd i ämnet här bekräftar intrycket
Jag är lite (eller mycke) tveksam till att det, åtminstone i Sverige, skulle finnas en förlåtande syn på feta som några det är synd om, som underlättar för folk att fortsätta vara feta. I stort sett varje diskussionstråd i ämnet här bekräftar intrycket
Fetma i Sverige är fortfarande avvikande (men många tycker mer synd om feta än om rökare), övervikt (BMI 25-30) å andra sidan är accepterat (eller okej som jag skrev förut).
Om viktutvecklingen fortsätter, kan även fetma bli accepterat på samma sätt som övervikt. I USA tror jag det hänt, i alla fall om man ser på statistik hur många feta som finns.
Men synen på övervikt och överviktiga i samhället är ju bara en aspekt av problemet. Kunskapsnivå, eknomiska aspekter, kulturella mönster är andra som också är del av lösning och problem.
Anton Fräs
2010-08-19, 15:20
Då läser du för mycket mellan raderna. Jag har inte nämnt min människosyn överhuvudtaget, varken explicit eller implicit. Jag försöker bara illustrera vad samhällets kollektiva syn på överviktga/rökare är just nu. Just den kollektiva uppfattningen på fetma måste förändras för att överviktsproblemet kan lösas. Det har skett till viss del när det gäller rökning, och det samma kan ske med övervikt. Förhoppningsvis utan fördömmanden, hetsning och utfrysning som ibland drabbat rökare.
Hoppas du förstår bättre nu.
Off Topic: Jag röker då och då och är tillsammans med en överviktig tjej som jag älskar.
Då får du ursäkta mig!
Jag måste säga att jag håller med Tolkia. Jag tror inte att det handlar om syn på fetma som sådan utan snarare om lättja i olika former. Mat som i många fall kan vara kaloririk med låg mättnad är enkel att fixa, det går fort och den är tillgänglig. Dessutom har man vanan inne att konsumera sådan mat, som i många fall också smakar gott. Åtminstonde med hänsyn till tidsaspekt. (Snickers kontra farmors långkok med potatis :D)
Då får du ursäkta mig!
De e lugnt :)
Jag tror inte att det handlar om syn på fetma som sådan utan snarare om lättja i olika former. Mat som i många fall kan vara kaloririk med låg mättnad är enkel att fixa, det går fort och den är tillgänglig. Dessutom har man vanan inne att konsumera sådan mat, som i många fall också smakar gott. Åtminstonde med hänsyn till tidsaspekt. (Snickers kontra farmors långkok med potatis )
Men människan som kollektiv är (och kommer alltid vara) lat och väljer det enkla och välkända framför att ändra vanor. Men om samhället inte tycker ett beteende är okej längre, så slutar gemene man med det, oavsett hur mycket de gillar beteendet. Detta gäller alla förutom de stackare som vi då kallar missbrukare och som inte kan låta bli, oavsett hur utstött och hatad han blir.
Ett litet exempel:
Dåliga-vana-skala:
1. Knarka
2. Röka.
3. Dricka (lite för mycket).
4. Äta för mycket / vara fet.
"Alla" vet att alla fyra är ohälsosamt. Punkt 1-3 utförs i mycket mindre omfattning än 4. Drickande var tidigare riktigt uselt beteende, men har fått uppsving på senare tid och har nu bättre anseende än rökning (alltså dricka lite för mycket ibland, inte vara pankbänksalkis). Vad som är "för mycket" drickande förändras också. Dricka ett glas vin eller två varje dag eller inte längre märkligt. I Danmark uppfattas 3-glas vin om dagen som normalt och av många som hälsosamt. För 20 år sedan tyckte förmodligen svennebanen att tre glas vin om dagen är alkolism.
Vad som är accepterat eller ej förändras alltså hela tiden, och förändringarna beror på väldigt många faktorer och är en blanding mellan rationella, politiska och känslomässiga argument.
Se videon med Kessler, den var riktigt bra. Han tar upp det jag försöker säga (sista delen av föreläsningen) angående social acceptans
Lakritzz
2010-08-19, 16:05
Att ha blivit fet i unga år och sedan vilja krympa till gängsle uppfattningar om att inte se fet ut är svårt.
Att låta föräldrar göda sina barn utan att veta dess konsekvenser... borde ge fängelse!
Till er som förbannar fettma vet igentligen inte skit om dess tillkomst och ingen har rätt att dömma. Är man fet så är det djupare problem som ligger bakom. Ingen vill vara fet!
Här kan vi snacka logiskt om vad som helst... djupt inne hos en överviktig finns bara en förvirring! Man trodde på sina föräldras kostvanor kontra samhällets!
Konflikt, javisst!... Döm aldrig en överviktig. Försök istället att få henne/honom att förstå!
WTF... självklara saker jag skriver. :hbang:
Lakritzz
2010-08-19, 16:14
Jag är lite (eller mycke) tveksam till att det, åtminstone i Sverige, skulle finnas en förlåtande syn på feta som några det är synd om, som underlättar för folk att fortsätta vara feta. I stort sett varje diskussionstråd i ämnet här bekräftar intrycketIbland ger du ett mycket sunt och välbalanserat intryck. Ibland verkar det som om du utgår ifrån att mat är något svårt att skaffa sig.
"Skulle inte finnas en förlåtande syn på feta". Du Tolkia, skaffa dig en uppdatering och kom hem från dikesgrenen!
Ibland ger du ett mycket sunt och välbalanserat intryck. Ibland verkar det som om du utgår ifrån att mat är något svårt att skaffa sig.
"Skulle inte finnas en förlåtande syn på feta". Du Tolkia, skaffa dig en uppdatering och kom hem från dikesgrenen!
Hur menar du nu?
Vad var det i Tolkias inlägg som var fel? Känns som du har missuppfattat, särskilt som du citerade grovt fel...
Nej jag hade ingen aning om vad du menade och du svarar inte heller på det jag frågade om. Hur ska du ersätta de råd som ges idag från myndigheternas sida?
Vad är det rent praktiskt för skillnad på alt a och b?
Eddie Vedder
2010-08-23, 13:09
Nej jag hade ingen aning om vad du menade och du svarar inte heller på det jag frågade om. Hur ska du ersätta de råd som ges idag från myndigheternas sida?
Vad är det rent praktiskt för skillnad på alt a och b?
Myndigheter som bestämmer utbildningsplanerna är inte samma som utformar tallriksmodeller. Och jag anser som sagt att matlagning, undervisning om matkulur, råvaror med mera är värdefull kunskap. Men att lära sig E% av det ena eller det andra tycker jag är fullständigt irrelevant.
campvesslan
2010-08-23, 14:03
Jag tycker att det är upp till var och en att vara ansvarig för det man äter, i alla fall när man är vuxen. Tills man blir vuxen så är det föräldrarna som ska vara ansvariga.
Jag har bott i USA faktiskt och när man ser hur de äter så är det inte konstigt att de är så överviktiga, men jag tycker att Sverige är på väg dit också när jag kollar runt, ser allt fler överviktiga i yngre år.
Jag tycker att det är upp till var och en att vara ansvarig för det man äter, i alla fall när man är vuxen. Tills man blir vuxen så är det föräldrarna som ska vara ansvariga.
Det tycker jag med. Men nu står USA (och snart kanske Sverige) inför en situation där ohälsan på grund av dåliga kost-och motionsvanor börjar påverka samhällsekonomin och produktivitet. Då är det inte längre ett individproblem som man är själv om.
Det tycker jag med. Men nu står USA (och snart kanske Sverige) inför en situation där ohälsan på grund av dåliga kost-och motionsvanor börjar påverka samhällsekonomin och produktivitet. Då är det inte längre ett individproblem som man är själv om.
Viktigt att påverka att övervikt inte bara beror på intaget utan också på "utgifterna"
USA är ett av de mest bilberoende länderna, det är också en del av problemet:
http://policy.rutgers.edu/faculty/pucher/KEYNOTE08JUNE09.pdf
(Grafen på sidan 5 tycker jag är intressant)
Hur man bygger sina städer, och därmed hur vår närmiljö ser ut, tror jag är ganska avgörande för hur mycket vardagsmotion gemene man får.
Gammal nyhet men kanske är det sådana åtgärder som krävs.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/feta-barn-hotar-forsvaret-1.1086176
Anton Fräs
2010-08-23, 15:36
Gammal nyhet men kanske är det sådana åtgärder som krävs.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/feta-barn-hotar-forsvaret-1.1086176
Jag tror att det kommer komma till den punkten faktiskt. Mycket tråkig utveckling dock.
Scratch89
2010-08-23, 16:58
Myndigheter som bestämmer utbildningsplanerna är inte samma som utformar tallriksmodeller. Och jag anser som sagt att matlagning, undervisning om matkulur, råvaror med mera är värdefull kunskap. Men att lära sig E% av det ena eller det andra tycker jag är fullständigt irrelevant.
Nu har SLV inga pekpinnar överhuvudtaget. Det som finns är rekommendationer, men det kommer ingen Gestapo som stormar in om man avviker. Dessutom är väl E% till för t.ex storhushåll och liknande? Jag har för mig att det t.o.m står att siffrorna är till för just planering av måltider i större mängder, t.ex skolmat, äldreomsorg och liknande.
Sen är det intressant att du tycker att siffror hit och dit är fullständigt irrelevant, när det är du och LCHF-snubbarna som slänger med E% mest.
Eddie Vedder
2010-08-24, 05:09
Sen är det intressant att du tycker att siffror hit och dit är fullständigt irrelevant, när det är du och LCHF-snubbarna som slänger med E% mest.
Bara när någon undrar hur LCHF brukar se ut för E%. Aldrig har jag påstått att det är absolut relevant att följa. Och det är ju samma sak med SNR, de siffrorna skulle jag kunna rabbla upp från huvudet om någon väckte mig mitt i natten. Fast det innebär ju inte att jag äter enligt dom eller tycker att det finns någon direkt substans i dom.
Och just det där med siffrorna hit och dit är ju totalt relevant även inom storhushåll. Vad tror du det spelar för roll när man väl plockar på sig den mat man vill ha? Det är därför jag återigen propagerar för bra råvaror och bra kvalité och tycker DET är relevant. Inte rekommendationer som ingen bryr sig om.
Scratch89
2010-08-24, 08:31
Bara när någon undrar hur LCHF brukar se ut för E%. Aldrig har jag påstått att det är absolut relevant att följa. Och det är ju samma sak med SNR, de siffrorna skulle jag kunna rabbla upp från huvudet om någon väckte mig mitt i natten. Fast det innebär ju inte att jag äter enligt dom eller tycker att det finns någon direkt substans i dom.
Och just det där med siffrorna hit och dit är ju totalt relevant även inom storhushåll. Vad tror du det spelar för roll när man väl plockar på sig den mat man vill ha? Det är därför jag återigen propagerar för bra råvaror och bra kvalité och tycker DET är relevant. Inte rekommendationer som ingen bryr sig om.
Det är ju fortfarande bara rekommendationer för hur en normal portion av någonting kan se ut, när man tar mat enligt t.ex tallriksmodellen. Inget konstigt. Är det just dessa siffror som gör att du är så konspiratoriskt lagd, eller vad är grejen?
Nu vet inte jag hur mycket du har jobbat inom storhushåll, men jag har en väldigt nära som gör det, och hon tycker att det är hyfsat bra rekommendationer, även fast det sitter i ryggmärgen nu.
Eddie Vedder
2010-08-24, 09:08
Det är ju fortfarande bara rekommendationer för hur en normal portion av någonting kan se ut, när man tar mat enligt t.ex tallriksmodellen. Inget konstigt. Är det just dessa siffror som gör att du är så konspiratoriskt lagd, eller vad är grejen?
Vaddå konspiratorisk?
Det enda jag upprepade gånger sagt är att jag inte tycker det verkar ha någon effekt i praktiken. Du behöver inte hålla med mig men att säga så där är ju bara löjligt.
Jag tror inte siffrorna finns för att göra folk sjuka, jag ser det bara som rekommendationer utan nytta. Om man rekommenderar något som ingen bryr sig som ser jag helt enkelt inte nyttan i det. Motbevisa mig hellre än att skriva sådär.
Scratch89
2010-08-24, 11:01
Du är konspiratorisk angående SLV. Kanske inte i den här tråden, men i nästan alla andra trådar, och det smittar av sig här, tycker jag.
Vad är det jag ska motbevisa? Det låter som att jag ska motbevisa att Gud finns eller att månens inre består av ost. Ser du det som fullkomligt omöjligt att folk faktiskt kan ta nytta av att rätta sig efter SLV:s råd? Både specifikt om E% hit och dit, men även generellt råden om t.ex tallriksmodellen, matpyramiden, motionsråden osv.
Jag skulle säga att det återigen är du och de andra konspiratörerna som sätter er på tvären och säger "Jag bryr mig inte om vad ni säger nanananana!", inte resten av oss.
Eddie Vedder
2010-08-24, 11:09
Vad är det jag ska motbevisa?
I alla fall motargumentera. Jag förstår inte varför den här frågan är annorlunda ön diskussioner om resursfördelning överhuvudtaget. Alla i tråden är ju överens om att det krävs olika typer av insatser för att främja folkhälsan, om det sedan är direkta råd eller ej är ju något helt annat.
Jag tror inte de resurser som läggs på konkreta råd är utgifter som ger bättre folkhälsa. Men det tror jag att mer hemkunskap i skolan och mer matlagning på dagis gör t.ex.
Men det är väl endå inte så svårt att förstå vad Eddie menar?
Kortfattat: Folk skiter i råd och rekommendationer som kostar (tid, pengar, ansträngning etc.) och som inte ger omedelbar positiv förändring. Oavsett om det kommer från SLV, grannen eller sin partner. Detta gäller i extremt hög grad när det kommer till människors njutning, som t.ex. mat, rökning, TV-tittande. När någon (SLV, partner eller grannen) informerar om att det man älskar göra är onyttigt, så slutar man lyssna. Man vill helt enkelt inte veta eller förstå. Ignorance is blizz, grundläggande psykologi.
Jag tar åter upp rökningen är ett bra ett exempel på vad som skall till innan man kan se ordentliga förändringar i statistiken. Genom massa olika insatser, så har attityden (inte kunskapen) till rökning förändrats radikalt. Det har blivit extremt svårt att röka samtidigt som man förtränger. Människor blir påminda överallt, hela tiden, genom förbud,begränsningar, fördyring, attityder, media, politik, umgängeskrets etc etc.
Langster
2010-08-24, 11:37
Men det är väl endå inte så svårt att förstå vad Eddie menar?
Kortfattat: Råd och rekommendationer som kostar (tid, pengar, ansträning etc.) skiter folk i, oavsett om det kommer från SLV, grannen eller sin partner. Detta gäller i extremt hög grad när det kommer till människors njutning, som t.ex. mat, rökning, TV-tittande. När någon (SLV, partner eller grannen) informerar om att det man älskar göra är onyttigt, så slutar man lyssna. Man vill helt enkelt inte veta eller förstå. Ignorance is blizz, grundläggande psykologi.
Jag tar åter upp rökningen är ett bra ett exempel på vad som skall till innan man kan se ordentliga förändringar i statistiken. Genom massa olika insatser, så har attityden (inte kunskapen) till rökning förändrats radikalt. Det har blivit extremt svårt att röka samtidigt som man förtränger, rökare (eller potentiella rökare) blir påminda överallt, hela tiden, genom förbud,begränsningar, fördyring, attityder, media, politik, umgängeskrets etc etc.
Fast anledningen till att det var rätt lätt att ändra attityden till rökning var ju att man redan hade kunskap om att det var dåligt, dessutom dåligt även för omgivningen.
När man är fet skadar man bara sig själv egentligen. Att det sedan kostar pengar bryr sig antagligen inte omgivningen om. Den akuta faran och obehaget med andrahands rökning är mer påtaglig.
Det blir svårt, för att inte säga orättvist att förändra folks attityder angående fetma utifrån. I vårt samhälle, där alla är lika värda är det svårt att lyfta fram smala übermensch och säga att "så här ska ni se ut, det här är bättre än vad du är".
Fast anledningen till att det var rätt lätt att ändra attityden till rökning var ju att man redan hade kunskap om att det var dåligt, dessutom dåligt även för omgivningen.
Visst, information och kunskap är inte irrelevant. Men hur många överviktiga och feta är omedvetna om faran med sin livsstil? Det är en försvinnande liten andel gissar jag på och kunskapen har funnits ganska länge.
Det blir svårt, för att inte säga orättvist att förändra folks attityder angående fetma utifrån. I vårt samhälle, där alla är lika värda är det svårt att lyfta fram smala übermensch och säga att "så här ska ni se ut, det här är bättre än vad du är".
Ja, det är skitsvårt. Men sådana förändringar har gjorts tidigare och kan göras igen, om viljan hos politiker och befolkning finns.
Scratch89
2010-08-24, 12:19
Ändå röker ungefär en femtedel av Sveriges befolkning dagligen...
Ändå röker ungefär en femtedel av Sveriges befolkning dagligen...
Snarare runt 15%
http://www.nyhetskanalen.se/1.734027/2008/11/23/rekordfa_roker_i_sverige
Antar att det stadigt minskar, enligt annan statistik har vi går från dryga 15% till dryga 11% rökare mellan 2003 och 2008.
http://www.sorad.su.se/content/1/c6/04/86/13/Talomtobak2008.pdf
Så utvecklingen tycker jag är alldeles lysande. Vad var toppnoteringen back in the days, 40-50% rökare?
Sen tror jag att det finns andra faktorer till övervikt förutom allt det som redan nämnts i tråden (om jag nu inte har lyckats förbise det så att säga), nämligen att en viss grupp av människor också använder maten som ett substitut för något som saknas/förlorats/hänt i deras liv som t.ex. kärlek och omsorg, ensamhet, tragedier av olika former m.m. och således vänder sig till tröstätning som en "safe zone". Det vill säga att emotionella och själsliga faktorer som ligger till grund.
Tror mig ha läst nånstans att just speciellt kvinnor (i olika åldrar) är den största gruppen som omfattas av detta.
Angående ursprungsämnet så gjorde Jamie Oliver ett snack om det i början på året, den har säkert länkats tidigare men inte i den här tråden vad jag såg...
Jamie @ TED.com (http://www.ted.com/talks/lang/eng/jamie_oliver.html)
Angående ursprungsämnet så gjorde Jamie Oliver ett snack om det i början på året, den har säkert länkats tidigare men inte i den här tråden vad jag såg...
Skönt att det finns inflytelserika människor som förstår vad det handlar om. Härligt att se!
King Grub
2010-08-26, 14:06
BACKGROUND: The trend in the body mass index (BMI) values of the US population has not been estimated accurately because the time series data are unavailable and the focus has been on calculating period effects.
OBJECTIVES: To estimate the trend and rate of change of BMI values by birth cohorts stratified by gender and ethnicity born 1882-1986.
METHODS: We use loess additive regression models to estimate age and trend effects of BMI values of US-born black and white adults measured between 1959 and 2006. We use all the National Health Examination Survey and National Health and Nutrition Examination Survey data.
RESULTS: The increase in BMI was already underway among the birth cohorts of the early 20th century. The rate of increase was fastest among black females; for the three other groups under consideration, the rates of increase were similar. The generally persistent upward trend was punctuated by upsurges, particularly after each of the two world wars. The estimated rate of change of BMI values increased by 71% among black females between the birth cohorts 1955 and those of 1965 is indicative of the rapid increases in their weight.
CONCLUSIONS: We infer that transition to postindustrial weights was a gradual process and began considerably earlier than hitherto supposed.
Am J Hum Biol. 2010 Sep;22(5):631-8. The trend of mean BMI values of US adults, birth cohorts 1882-1986 indicates that the obesity epidemic began earlier than hitherto thought.
Håller med där. Donken är säkert ett ganska billigt alternativ men sett till vad det ger överlag så finns det klart bättre sätt att agera. Nedan ett exempel, visserligen utan donken som kontrollgrupp :).
Background: Few studies have evaluated the cost of a diet that may prevent cardiovascular disease. High scores on the Alternative Healthy Eating Index (AHEI) have been associated with lower rates of cardiovascular disease.
Objective: We sought to evaluate the cost of a dietary pattern that may prevent cardiovascular disease among women residing in the United States.
Design: By using food-cost data from the US Department of Agriculture, we explored relations between spending on food and AHEI scores among 78,191 participants in the Nurses' Health Study. By using linear regression, we estimated the change in AHEI score (range: 2.5–87.5) for a $1 increase in spending on various food groups.
Results: Study participants in the highest energy-adjusted spending quintile spent 124% as much money each day as those in the lowest quintile. The difference in AHEI scores (10th–90th percentile) among all study participants was 30 index points (Spearman's correlation coefficient between total spending and AHEI = 0.44). The difference in AHEI scores (10th–90th percentile) within each quintile of spending ranged from 25 to 29 index points. Greater spending on nuts, soy and beans, and whole grains was associated with a higher AHEI score. Greater spending on red and processed meats and high-fat dairy was associated with a lower AHEI score.
Conclusions: Although spending more money was associated with a healthier diet, large improvements in diet may be achieved without increased spending. The purchase of plant-based foods may offer the best investment for dietary health.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2010.29854v1?papetoc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.