Visa fullständig version : Bonnkatt i lägenhet
Jag har alltid varit emot katter/hundar i lägenheter, iaf om man bara är 1-2 personer som bor där, kan anses ok om man har tex en raskatt som är innekatt.
Nu är det såhär att min flickväns familj har fått tillökning på kattfronten (för ca 1,5 månad sedan). De vill inte ha några innekatter för en av sönerna i familjen är allergisk, så de katter de har bor i ett slags uterum.
En av kattungarna är övergiven av mamman, utfryst av de andra kattungarna för den är, kanske inte helt blind, men ser väldigt dåligt och är mindre än de andra. Nu har jag blivit tillfrågad om jag vill ta den, för den kommer inte klara sig själv.
Jag tycker mycket om hundar/katter så det enda som hindrat mig ifrån att skaffa en är hitills är att jag bor i en lägenhet.
Somsagt så tycker jag personligen att det är fel med fullt friska bonnkatter i en lägenhet, men en som är utstött och i stort sett blind? Är det försvarbart?
Vad tycker kolo?
Kan tillägga att jag jobbar 8h per dag.
Nitrometan
2010-08-13, 07:50
Varför skulle det vara OK med en raskatt men inte med en bonnkatt?
hahavaffan
2010-08-13, 07:52
Det finns katter som har det 200ggr sämre. Kan du ta hand om stackarn, och vill det, så gör't imho.
Lelle Pelle
2010-08-13, 07:54
Tänk om man hade en halvblind flickvän så man kunde bortse från att snygga till sig varje dag.
Varför skulle det vara OK med en raskatt men inte med en bonnkatt?
Vad jag förstått så finns det katter som är framavlade som utställningskatter och de vill inte ens gå utanför dörrn, det är en sån jag menar med raskatt.
kalajset
2010-08-13, 08:03
De flesta bonnkatter går utmärkt att ha inomhus, och vill oftast inte ens gå utanför dörren "de heller", så länge som de alltid varit just innekatter. I dessa fall är det så gott som alltid bättre med innekatt än att ha en utekatt inne i stan, som ändå med 90% sannolikhet kommer bli överkörd inom några år, (eller vad som nu kan tänkas hända katten). Så länge man ger katten uppmärksamhet, samt kastrerar den ska det i regel gå utmärkt med innekatt, oavsett ras. Är man borta mycket på dagarna/har mindre tid för katten än man "borde" kan det däremot underlätta med två innekatter då det kommer ha varandra som sällskap, (naturligtvis).
Som sagt så tycker jag personligen att det är fel med fullt friska bonnkatter i en lägenhet, men en som är utstött och i stort sett blind?
Att ha katter inomhus säger ju ingenting om hur de har det egentligen. Aktiverar man dem dagligen och har lite kreativ inredning med klätterträd och grejer så finns det ingen anledning att tycka att de har det risigt på något sätt.
delta_mats
2010-08-13, 09:31
Ta bort kattstackaren!
Att ha katter inomhus säger ju ingenting om hur de har det egentligen. Aktiverar man dem dagligen och har lite kreativ inredning med klätterträd och grejer så finns det ingen anledning att tycka att de har det risigt på något sätt.
+1
Att den har lite taskig syn betyder inte att den mår dåligt, den har fortfarande sin överlägsna hörsel och morrhåren att navigera efter. Som de gör när det är kolmörkt ute (inte ens katter ser i absolut mörker, ändå kan de jaga utan att se).
shut teh face
2010-08-13, 09:40
Om alternativet är att den blir avlivad eller liknande så tycker jag du ska ta den. Men det skulle underlätta något enormt om du hade två kattkompisar. De blir väldigt ensamma på dagarna och det är trevligt för katten med sällskap. Och det underlättar för dig, en ensam katt tenderar att må sämre och kanske kissar i sängen m.m.
Om alternativet är att den blir avlivad eller liknande så tycker jag du ska ta den. Men det skulle underlätta något enormt om du hade två kattkompisar.
Absolut. För egen del finns fyra katter i hemmet (nån sa att mer än tre då är man psyk på nått vis :D). Sällan en lugn stund, mellan deras powernaps alltså, och jag har svårt att tro att de inte har det annat än hur bra som helst. De har möjlighet att vara ute på balkongen obegränsat sommartid och desstom brukar de få hänga med ut till morsfarsan som bor på landet. Inga konstigheter, de kutar runt hela dagen sen sover de utav h-vete när de kommer hem.
När det gäller en 6-7 veckors kattunge, som är utstött, är dock läget lite mer delikat. Visst kan du ta hand om den men om den får börja med att vara helt ensam 8-9 timmar/dag så låter det egentligen inte helt lysande. Om du skulle ha nån anhörig/kompis eller så som skulle kunna kika till den emellanåt skulle det nog vara att föredrag. Våra katter lämnas aldrig ensamma mer än maximalt 3-4 timmar vilket möjliggörs genom att vi ofta jobbar/tränar osynkade tider.
delta_mats
2010-08-13, 09:53
Alltså kattungar som tas tidigt från sin mor eller som blir utstötta brukar väl bli lite lustiga av sig eller? Förutom att katter överlag är rätt skumma av sig.
shut teh face
2010-08-13, 09:57
Alltså kattungar som tas tidigt från sin mor eller som blir utstötta brukar väl bli lite lustiga av sig eller? Förutom att katter överlag är rätt skumma av sig.
Det finns problematik. Mamman ger dem förutsättningar för immunförsvaret via mjölken, och mamman lär också kattungen sociala färdigheter, bland annat inför människor.
Våra två katter hade dock ingen mamma då hon dog vid födseln, men de är inte konstiga på något sätt. Men det kan bli problem ibland. Jag tror att våra katter alltid haft varandra (syskon) och detta varit nyckeln. Ensamma kattungar utan mamma kan nog bli väldigt konstiga och sjuka.
Jag har en katt som heter Stalin som togs tidigt från sin mor (de som jag fick den av sade 8v, den var typ egentligen 4v gammal) och han är väldigt egen av sig. Så om han inte har åldern inne och du inte vill ha en retardkatt så ta den inte. I annat fall ta den, om den bara är i stort sett blind (har inga andra sjukdomar eller skador?) kommer den ändå leva ett värdigt liv, förutsatt att du vårdar honom/henne bra. Katter är listiga djur och anpassar sig väldigt lätt och överlever mycket mer än vi tror.
Förutom att katter överlag är rätt skumma av sig.
Haha, de är ju så djäkla härliga :D
Lite kattnörd humor med hög igenkänningsfaktor:
w0ffwDYo00Q&feature=player_embedded
I1qHVVbYG8Y&feature=channel
Bra filmer Börje! Det är PRECIS sådär det är :D
Det är roligt att se på filmerna och känna igen 99% av allt i men när detta händer i verkligheten är man inte glad på katten (eller katterna i mitt fall). Men det gör inget i efterhand, det är ju trots allt jag som bor hos katten, inte tvärtom :)
Har en katt i lägenheten, han har hängt med i 18 år nu och fungerar utmärkt. Precis som hundar måste du uppfostra den så att katten inte sitter på bordet/tar din mat/välter krukor osv.
Tjejen flyttade nyligen in och med henne en liten papillon hund, aningen tight men fungerar visst.
Ta hand om den! Betydligt bättre än att låta den dö ute till följd av sin blindhet. För är den blind är det bara en tidsfråga innan den blir överkörd (som så många andra, fullt friska katter blir också).
Men tycker att du ska skaffa en till, inte nödvändigtvis från samma kull om den nu är utstött.
delta_mats
2010-08-13, 12:33
Vill du ta hand om en katt 10-15-20 år framåt i tiden? En katt som kanske kommer bli missanpassad, eller bara allmänt vara störig och ha sönder saker. Du måste skaffa kattvakt när du åker bort om inte katten kan följa med osv.
Är ju inte bara att skaffa katt bara för att man är lite sugen för stunden, alltför många gör redan så och det behövs inte fler.
Vart på bröllop i Skånes obygd, var en liten tanig kattunge som var övergiven som strök runt gården vi var på. Hade någon sagt innan resan att vi skulle ta med en kattunge hem så hade jag sagt att de var tokiga, vi har fullt upp med våra två stora hundar!
Dock så var det en fruktansvärt tuff och social katt och den lyckades med att framgånsrikt adoptera oss.
Precis fått hem den igår och det verkar gå allmänt utmärkt, den fattade direkt grejen med både kattlåda och klösträd, i övrigt så verkar den mest lycklig över att det är varmt och fullt med mat.
Nu väntar bara lite katt-hund integration med vår Dobberman tik och min amstaff grabb.
Katten kommer vara innekatt, tycker inte alls man ska ha utekatter som husdjur om man inte bor ute i skogen (vi bor inte riktigt i stan men knappast på landet heller). Ångrar inte en sekund att vi tog oss an den och förstår inte alls tanken på varför man inte skulle kunna ha en bonnkatt inne.
shadowfire
2010-08-17, 12:05
En katt sover upp till 16 tim av ett dygn - oavsett det är en inne- eller utekatt.
Jag har min katt "instängd" i lägenhet, han får gå ut på en icke nätad balkong men han försöker aldrig sticka eller något utan nöjer sig med att sitta på balkongen o meditera.
På "innetiden" sover han mkt av sina 16 timmar, bland annat när jag är på jobbet (har filmat med övervakningsutrustning för att se vad han pysslar med på dagarna). Det som är kruxet med innekatter är att de måste motiveras, stimuleras och motioneras. Så det är helt enkelt till o rulla bollar o kasta tygmöss om det är en ensam katt. Två katter har en tendens att roa sig själva mer, slåss lite o jaga varandra osv.
Så, absolut inga problem med att ha en innekatt så länge man engagerar sig lite i den. Och som sagt, de har ett sjukt sömnbehov så vad spelar det för roll om de sover inne eller ute under en gran.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.