handdator

Visa fullständig version : Redbull - Andningsproblem

bb X
2010-08-12, 15:02
En polare till mig sa "jag dricker inte redbull". Självklart fråga jag varför och han sa "min farbror sa att man får andningsproblem av red bull".

Mitt svar var "bullshit". Hans: "aha, du tror du kan allt va"?

Vem har rätt/fel?

WHITEFOLKS
2010-08-12, 15:19
"Man" får inte andningsproblem.

Du har väl druckit Red Bull själv någon gång. Fick du andningsproblem?

Apos78
2010-08-12, 15:24
Dock så kan det finnas anledningar att inte låta denna typ av drycker slinka ner alltför ofta eller i för stora kvantiteter.

Since the introduction of Red Bull in Austria in 1987 and in the United States in 1997, the energy drink market has grown exponentially. Hundreds of different brands are now marketed, with caffeine content ranging from a modest 50 mg to an alarming 505 mg per can or bottle. Regulation of energy drinks, including content labeling and health warnings differs across countries, with some of the most lax regulatory requirements in the U.S. The absence of regulatory oversight has resulted in aggressive marketing of energy drinks, targeted primarily toward young males, for psychoactive, performance-enhancing and stimulant drug effects. There are increasing reports of caffeine intoxication from energy drinks, and it seems likely that problems with caffeine dependence and withdrawal will also increase. In children and adolescents who are not habitual caffeine users, vulnerability to caffeine intoxication may be markedly increased due to an absence of pharmacological tolerance. Genetic factors may also contribute to an individual's vulnerability to caffeine-related disorders including caffeine intoxication, dependence, and withdrawal. The combined use of caffeine and alcohol is increasing sharply, and studies suggest that such combined use may increase the rate of alcohol-related injury. Several studies suggest that energy drinks may serve as a gateway to other forms of drug dependence. Regulatory implications concerning labeling and advertising, and the clinical implications for children and adolescents are discussed.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18809264

OBJECTIVE: To describe benefits and adverse effects associated with the consumption of energy drinks. DATA SOURCES: Searches were conducted using Medline, IPA (International Pharmaceutical Abstracts), EMBASE, and MANTIS; databases such as Natural Medicines Comprehensive Database, Natural Standard, ALTMEDEX, and AltHealthWatch; and Google (range 1980 to September 2007). Search terms included energy drink, Red Bull, caffeine, glucose, ginseng, guarana, taurine, and bitter orange. DATA SYNTHESIS: Most energy drinks contain natural products such as guarana, ginseng, and taurine. As much as 80 to 300 mg of caffeine and 35 grams of processed sugar per 8-ounce serving are commonly present in energy drinks such as Cocaine, Pimp Juice, Red Bull, and Spike Shooter. No reports were identified of negative effects associated with taurine, ginseng, and guarana used in the amounts found in most energy drinks. Commonly reported adverse effects seen with caffeine in the quantities present in most energy drinks are insomnia, nervousness, headache, and tachycardia. Four documented case reports of caffeine-associated deaths were found, as well as four separate cases of seizures associated with the consumption of energy drinks. CONCLUSION: The amounts of guarana, taurine, and ginseng found in popular energy drinks are far below the amounts expected to deliver either therapeutic benefits or adverse events. However, caffeine and sugar are present in amounts known to cause a variety of adverse health effects.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18595815

Acquired tolerance to some behavioral effects of caffeine in humans is widely assumed to occur but is poorly documented and appears, at most, to be of low magnitude. Withdrawal from regular consumption of caffeine has been reported to result in a variety of symptoms, including: irritability, sleepiness, dysphoria, delerium, nausea, vomiting, rhinorrhea, nervousness, restlessness, anxiety, muscle tension, muscle pains and flushed face. Some of these same symptoms have been reported following excess intake of caffeine. The prevalence of symptoms reported on withdrawal in different studies also covers a wide range from 11% or less to 100%. It is suggested that the evidence leads to the conclusion that non pharmacological factors related to knowledge and expectation are the prime determinants of symptoms and their reported prevalence on withdrawal of caffeine after regular consumption.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12204389

Scratch89
2010-08-12, 15:36
Om man är väldigt känslig mot koffein kanske. Jag har en tjejkompis som får hjärtklappning av att dricka mer än en kopp kaffe, så om hon skulle bälja i sig Red Bull så skulle hon inte må så bra.

Kischen
2010-08-12, 16:07
En polare till mig sa "jag dricker inte redbull". Självklart fråga jag varför och han sa "min farbror sa att man får andningsproblem av red bull".

Mitt svar var "bullshit". Hans: "aha, du tror du kan allt va"?

Vem har rätt/fel?

En sådan sak som att det säljs i mataffärer var ingen ledtråd utan man måste fråga på nätet?

Sunt förnuft..

Doctor Snuggles
2010-08-12, 16:20
Det enda rimliga sättet man kan få andningsproblem vore om man drack hiskeliga mängder och fick ångest pga mängden koffein (som kan kännas som andningsproblem).

Tom Warrior
2010-08-12, 16:25
Det enda rimliga sättet man kan få andningsproblem vore om man drack hiskeliga mängder och fick ångest pga mängden koffein (som kan kännas som andningsproblem).
Precis! Att ingen har gjort denna koppling för'n's nu är ju helt sjukt för faaa-aaa-aaa-ahaan!!!!! *gah!*

Tom Warrior
2010-08-12, 17:06
Haha, trodde det stod Pitbull i rubriken!

bb X
2010-08-12, 17:12
En sådan sak som att det säljs i mataffärer var ingen ledtråd utan man måste fråga på nätet?

Sunt förnuft..

Jag VET att man inte får det. Men ville bara få det bekräftat eftersom idioten var så jävla säker på sin sak. Gud vad trött jag blir på idioter som inte kan ett skit och låter 100% säkra på sin grej. Senast idag hörde jag "marabou innehåller inte socker". Var tvungen och lägga en kaka framför idioten så han kunde läsa innehållet.

Tråden kan låsas nu. =P

Pepz
2010-08-12, 17:18
Jag VET att man inte får det. Men ville bara få det bekräftat eftersom idioten var så jävla säker på sin sak. Gud vad trött jag blir på idioter som inte kan ett skit och låter 100% säkra på sin grej. Senast idag hörde jag "marabou innehåller inte socker". Var tvungen och lägga en kaka framför idioten så han kunde läsa innehållet.

Tråden kan låsas nu. =P

jobbigt med folk som måste bevisa att de har rätt också ;)

bb X
2010-08-12, 17:58
jobbigt med folk som måste bevisa att de har rätt också ;)

Jag hjälper hellre mina vänner än låtsas hålla med och låta dom tro att dom har rätt men i själva verket helt fel.

WHITEFOLKS
2010-08-12, 18:24
Och skillnaden nu är att du har fått medhåll från ett internetforum.

Ska du gå till honom och säga "du har fel för ett internetforum sa så!"?

Eddie Vedder
2010-08-12, 18:32
Jag hjälper hellre mina vänner än låtsas hålla med och låta dom tro att dom har rätt men i själva verket helt fel.

Fast det är väl skillnad på att inte hålla med och tror att de motbevisas och omvärderar sin tro för att du startat en tråd på ett forum? ;)

Sen vet vi ju inte hela kontexten heller. Din beskrivning får det att framstå som ett konstaterande att "så är det och så är det alltid för alla" men i själva verket kanske han är mer insatt än så. "Man får mer muskler av styrketräning" kan ju vara både sant och inte sant beroende på hur man ser det.

bb X
2010-08-12, 18:46
Fast det är väl skillnad på att inte hålla med och tror att de motbevisas och omvärderar sin tro för att du startat en tråd på ett forum? ;)

Sen vet vi ju inte hela kontexten heller. Din beskrivning får det att framstå som ett konstaterande att "så är det och så är det alltid för alla" men i själva verket kanske han är mer insatt än så. "Man får mer muskler av styrketräning" kan ju vara både sant och inte sant beroende på hur man ser det.

Jag fråga tydligt om han har någon form av allergi mot något av innehållet eller diabetes, vad som helst. Han sa nej. Finns väl inget annat som kan skapa andningsproblem. Jag sa till och med, prova sockerfri då. =P

Roligt exempel förresten! :D

Eddie Vedder
2010-08-12, 18:51
Roligt exempel förresten! :D

Hehe, poängen är den att det ju faktiskt finns teorier om att Red Bull kan vara skadligt och det finns mycket evidens toxicitet av för höga doser av stimulanter etc. Hans påstående måste alltså inte vara helt åt helvete även om det var väldigt förenklat uttalande.

Och samma sak med styrketräningsexemplet. Det signalerar ju för muskeltillväxt så styrketräning bygger muskler men samtidigt ökar ju inte alla styrketränande individer sin muskelmassa märkbart så det kan ju vara ett felaktigt påstående också. :)

bb X
2010-08-12, 18:57
Hehe, poängen är den att det ju faktiskt finns teorier om att Red Bull kan vara skadligt och det finns mycket evidens toxicitet av för höga doser av stimulanter etc. Hans påstående måste alltså inte vara helt åt helvete även om det var väldigt förenklat uttalande.

Och samma sak med styrketräningsexemplet. Det signalerar ju för muskeltillväxt så styrketräning bygger muskler men samtidigt ökar ju inte alla styrketränande individer sin muskelmassa märkbart så det kan ju vara ett felaktigt påstående också. :)

Jaha, nu förstår jag vad du mena! =)

Vunnis
2010-08-12, 22:14
I de allra flesta fall borde han väl ha fel eftersom koffeinet vidgar bronkerna vilket leder till motsatta effekten?

Onigiri
2010-08-13, 05:41

Tråden kan låsas nu. =PRätt ska vara rätt! *cupid*

Apos78
2010-08-13, 08:51

Tråden kan låsas nu. =P

Vet är ett farligt ord och ställer stora krav på att backa upp detta. Det är väldigt sällan (om någonsin) man bekräftar något inom till den grad att man vet till 100% Visst finns det många som hävdar alltför mycket utan att kunna backa upp detta men att veta är svårt.

Tom Warrior
2010-08-13, 09:48
Andningsproblem är ju en del av en panikångestattack. En panikångestattack kan hos den med benägenhet sättas igång grymt lätt av stimulanter, även milda sådana som koffein. Om uttalandet har nå'n form av ursprung ur en dylikt kontext är det ju inget att snacka om, då har ju farbrorn ifråga uttalat ett fullt legitimt och pricksäkert faktum. Om inte, så är sjukt illa, jag kommer inte kunna sova på hela veckan... :smash:*cry**bs**spy**gah!*

SÅ SNÄLLA TS, HÖR ME'N, "VARFÖR SA DU SOM DU SA, SNÄLLA FÖRKLARA FÖR MIG, SÅ JAG FÅR RO I KROPPEN OCH FRID I SINNET, VÄLSIGNA MIG FÖR FAAA-AAA-AAHAAN!".