handdator

Visa fullständig version : Teknikfråga angående marklyft

tigerofsweden
2010-08-12, 13:55
Har bestämt mig för att börja köra marklyft igen och har några frågor angående tekniken. Märkte att jag hade stora problem med att hålla röven nere när jag körde mina tunga set, den flög upp direkt och det kändes verkligen inte som att kroppen arbetade som en enhet. Provade att sänka vikten vilket gjorde det lättare att hålla nere röven. Är medveten om att jag är ganska klen i benen, kan det vara därför jag får problem på tyngre vikter?!

teal
2010-08-12, 14:32
Detta kan vara något som du inte ens kommer lägga tanken till men när jag körde marklyft i början hade jag kass teknik men sen kollade jag på en instruktionsvideo för marklyft på tyngre vikter. Där sa det att du ska försöka trycka hälarna genom golvet om du förstår, då kommer du att hålla ryggen i en bra position men även komma ner med röven ordentligt. Att försöka lyfta bakåt eller vad man ska säga istället för rakt upp..

hoppas att du hänger med för det har verkligen gjort under för tekniken för mig

ceejay
2010-08-12, 14:36
Det finns ingen generell teknik som fungerar för alla i marklyft. Vissa måste starta med rumpan högre för att komma i rätt vinkel och vissa startar längre ned. Det beror på hur långa ben i förhållande till överkropp och armar du har.

sP4FwBkuK6o&feature=channel

Scratch89
2010-08-12, 15:30
Testa starta med röven högre upp.

Anders The Peak
2010-08-12, 15:43
Den här tekniken räcker bra sedan är det bara att träna på...
jd7IUJD9Oy0

skeletron
2010-08-12, 15:57
Sen tycker jag att det blir bättre form när jag börstar upp mig och drar bak axlarna.

tigerofsweden
2010-08-12, 16:34
Jag antar det är lättare om jag filmar några lyft för att få mer feedback.

Tack för alla era tips och råd :)

Hejnomax
2010-08-12, 16:38
Om inget annat funkar tipsar jag om att aktivt ta i med stjärten, och försöka trycka fram bäckenet på vägen upp.

Matsa
2010-08-12, 18:23
Har bestämt mig för att börja köra marklyft igen och har några frågor angående tekniken. Märkte att jag hade stora problem med att hålla röven nere när jag körde mina tunga set, den flög upp direkt och det kändes verkligen inte som att kroppen arbetade som en enhet. Provade att sänka vikten vilket gjorde det lättare att hålla nere röven. Är medveten om att jag är ganska klen i benen, kan det vara därför jag får problem på tyngre vikter?!

Tror att det är ett problem rätt många har när de börjar med marklyft och det är nog inte så ovanligt bland de som har hållit på med övningen ett tag heller. Sökte rätt på ett par inlägg som jag själv har haft nytta av:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2991331&postcount=17

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2378000&postcount=59

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=508247&postcount=10

Jag antar det är lättare om jag filmar några lyft för att få mer feedback.

Ja gör det. :)

Pjotor
2010-08-12, 18:28
Den här tekniken räcker bra sedan är det bara att träna på...
jd7IUJD9Oy0

Visserligen är min erfarenhet av marklyft kort i sammanhanget, men jag tycker att det ser ut som om han i videon rätar på benen för tidigt, åtminstone i en del reps. Det är nog inget som ger ökad skaderisk, men det begränsar sannolikt vikten som går att dra med den tekniken.

Protestera gärna om jag har fel, jag vill också bli bättre.

nmanradnävna
2010-08-12, 18:39
Visserligen är min erfarenhet av marklyft kort i sammanhanget, men jag tycker att det ser ut som om han i videon rätar på benen för tidigt, åtminstone i en del reps. Det är nog inget som ger ökad skaderisk, men det begränsar sannolikt vikten som går att dra med den tekniken.

Protestera gärna om jag har fel, jag vill också bli bättre.

Tänkte samma, jag upplever att jag kan få mer tryck i lyftet om allting är rätt sammankopplat.

Supermicke
2010-08-12, 22:52
googla "Marklyft. En guide till stora vikter och rejäla muskler!"

"Om rumpan/höften börjar stiga långt innan stången/axlarna stiger när du börjar dra så startar du med rumpan/höften för lågt."