Visa fullständig version : Distanskurser våren 2011
Jag letar efter några distanskurser till våren 2011, där jag har några krav:
* Inga obligatoriska sammankomster eller liknande, då jag kommer vara utomlands.
* Inte allt för många böcker till kursen/kurserna, då jag inte vill dra runt på 10 kg böcker. En bok eller all litteratur elektroniskt hade varit optimalt.
* Inte allt för svåra kurser, vill inte lägga för många timmar i veckan. Däremot är det inte sagt att det behöver vara flummkurser som man kan glida igenom. Men det har jag inte heller något emot
* Inga idiotkurser som ''Harry Potter-kunskap B - 15hp'', utan kurser som man inte behöver skämmas över när man exempelvis söker jobb.
Får jättegärna vara ekonomirelaterade kurser, men inget krav.
Någon som vet kurser som kan möta mina krav?
Tack tack!
hahavaffan
2010-08-12, 11:36
Jöken på distans, om du inte redan läst den. Annars finns det ju tusentals distanskurser, har du sökt på Studera?
Känns inte som att du kommer hitta en vettig 15poängskurs som har all litteratur elektroniskt. Eller 7.5 poäng för den delen.
Jöken kan man säkert läsa på 100 % distans, kanske även FEK A. Det senare skulle jag kolla på om jag var du.
Jag läste 7,5 hp solidworks, ett 3D-cad-program. Streamade föreläsningar, allt sköttes online. Var iofs rätt tidskrävande med uppgifter å sånt som skulle lämnas in, men väldigt kul att sitta å pilla med!
Nu vet jag inte om du alls överhuvudtaget skulle ha nytta för just 3D-cad, men nån kurs där man lär sig använda ett program eller liknande kan nog passa dig!
JÖKEN och FEK A har jag redan läst tyvärr :/
Någon som vet hur det är med Historia A på distans, behöver man lägga ner mycket tid?
Har kikat en hel del på Studera.nu, men där står inget om hur mycket tid man behöver lägga på kurserna :)
Har också funderat på det, men som du säger så är nog sådana kurser rätt tidskrävande :(
hahavaffan
2010-08-12, 11:51
Rätt många IT-relaterade distanskurser har litteratur online eller enbart en bok. Har läst två kurser nu i sommar, en enkel webbdesignkurs på Malmö Högskola och en JavaScript & DOM på Umeå Universitet, och jag har inte köpt en enda bok. Webbdesignen klarade jag iofs utan något material alls, men där fanns en hel del via utbildningsplatformen. Och boken till den andra kursen hittade jag via Google.
Hur mycket tid du måste lägga ner är nog jävligt individuellt. Ta något ämne du redan kan hyfsat, eller helt, men saknar betyg i det eller inte har det på papper att du kan det, så slipper du lägga så mycket tid.
Har kikat en hel del på Studera.nu, men där står inget om hur mycket tid man behöver lägga på kurserna :)
Är kursen på 7,5 hp är det beräknat att man ska lägga motsvarande 5 veckor heltid.
Sen kanske det inte tar exakt den tiden för alla, men det är beräknad tid för lektioner (tex streamade) och egen studietid.
De kan självklart inte säga att en kurs tar annat än just den tid den motsvarar i poäng.
grondahl
2010-08-12, 12:02
Historia kan kräva en hel del litteratur och beroende på läshastighet, en hel del tid.
Någon som vet hur det är med Historia A på distans, behöver man lägga ner mycket tid?
Det fattar väl jag också, lägg märke till smilegubben efter min mening...
Okej, tack för ditt svar. Då blir det inte Historia :)
Någon som läst språk på distans? Hittat exempelvis Engelska för ekonomer 15 hp, vilket låter intressant. Men känns som det kan vara en kurs fullsmockad med seminarier och grupparbeten för att öva på tal osv.
hahavaffan
2010-08-12, 12:39
Okej, tack för ditt svar. Då blir det inte Historia :)
Någon som läst språk på distans? Hittat exempelvis Engelska för ekonomer 15 hp, vilket låter intressant. Men känns som det kan vara en kurs fullsmockad med seminarier och grupparbeten för att öva på tal osv.Det brukar stå angivet om sammankomster krävs. Antingen redan på studera.nu eller på kursens egna webbsida. Min brorsa och ett par polare läste 7.5hp Affärsengelska, och det var så simpelt att alla gjorde klart kursen på två dagar.
shut teh face
2010-08-12, 13:02
Du får kolla på de kurser du är intresserad av ifall de har obligatoriska sammankonster. När det gäller litteratur så är det rekommenderat med IT-kurser, jag har aldrig köpt litteratur till dem, allt finns på nätet. I övrigt så står det i planen för kursen vilka böcker som behövs, och då kan du ju se om de finns att ladda hem som .pdf (inte alltid lagligt).
Det brukar stå angivet om sammankomster krävs. Antingen redan på studera.nu eller på kursens egna webbsida. Min brorsa och ett par polare läste 7.5hp Affärsengelska, och det var så simpelt att alla gjorde klart kursen på två dagar.
Just sådana tips jag vill ha! :) Tack!
Inga fler som har liknande tips? *drool*
hahavaffan
2010-08-12, 13:14
Just sådana tips jag vill ha! :) Tack!
Inga fler som har liknande tips? *drool*Det skall tydligen finnas en kurs vid Stockholms Universitet, eller KTH, som heter typ Datorkunskap 7.5hp. En polare läste den under sommaren för nåt år sedan, och det gick ut på att man skulle skriva ihop ett Excel dokument, ett i Word och någon liten annan uppgift som hade med datorn grundläggande uppbyggnad att göra. Done. Vet dock inte om det kanske endast var en sommarkurs, men simpel var den.
Det skall tydligen finnas en kurs vid Stockholms Universitet, eller KTH, som heter typ Datorkunskap 7.5hp. En polare läste den under sommaren för nåt år sedan, och det gick ut på att man skulle skriva ihop ett Excel dokument, ett i Word och någon liten annan uppgift som hade med datorn grundläggande uppbyggnad att göra. Done. Vet dock inte om det kanske endast var en sommarkurs, men simpel var den.
Har läst en likadan kurs redan :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.