Visa fullständig version : Hur många vilodagar???
Candydarling
2010-08-12, 11:26
Hej hej
Det är dags att ändra om i tränings schemat lite och funderar på hur många vilodagar man borde ha. Någon som har åsikter på hur många dagar i veckan man bör låta kroppen vila för maximal uppbyggnad och återhämtning?
mattilainen
2010-08-12, 11:27
går tyvärr inte att svara på.
Visa trivs med 2 vilodagar, andra 3, andra 4, andra 1.
Vad som passar dig bäst är det bara du som kan svara på.
Vad kör du för upplägg, halvkropp? tre split? något annat? testa dig fram.
JohnRick
2010-08-12, 11:35
Det beror givetvis på de andra parametrarna i ditt upplägg: Volym och intensitet.
Med hög volym följer oftast längre återhämtningstider. Även så med hög intensitet.
I slutändan blir det touch n' go som gäller. Två-fyra dagar är ju ett riktmärke som brukar fungera.
Fredrik_S
2010-08-12, 12:46
Beror på vad du menar med vilodag. Men 0-1 vilodagar per vecka trivs jag bäst med.
Vila är överskattat, likaså maximal återhämtning... Man behöver inte maximal återhämtning mellan varje pass för bra tillväxt.
Beror på vad du menar med vilodag. Men 0-1 vilodagar per vecka trivs jag bäst med.
Vila är överskattat, likaså maximal återhämtning... Man behöver inte maximal återhämtning mellan varje pass för bra tillväxt.
Det där lät intressant.
Kan det vara bra att typ "överträna" en muskelgrupp för att sedan vila den ordentligt eller vad menar du?
King Grub
2010-08-12, 13:01
Har man vilat bort all träningsvärk och så länge att en muskel är fullständigt återhämtad efter ett träningspass, har man vilat så länge att passets muskeluppbyggande effekt har toppat och passerat och muskeln har börjat krympa igen.
Okej.
Kan musklen vara återhämtad trots träningsvärk?
ARMSTARK
2010-08-12, 13:09
Kroppen vänjer sig med åren, man tål mer och mer träning. Till en viss gräns, vid 40+ är återhämtningen inte som vid 20.
Om du delar upp kroppen i två eller tre delar och tränar dessa med en dags vila mellan så är du garanterat utvilad i musklerna vid varje pass.
JohnRick
2010-08-12, 13:10
Vi förutsätter nu givetvis att TS åsyftar återhämtningstid per muskelgrupp.
Jag körde böj i måndags, tänkte kör marklyft idag men sket i det, väntar tills imorgon.
Dem säger ju att man ska ha 2-3dagars vila mellan böj och mark av någon anledning?
Jag körde böj i måndags, tänkte kör marklyft idag men sket i det, väntar tills imorgon.
Dem säger ju att man ska ha 2-3dagars vila mellan böj och mark av någon anledning?
vilka är "dem" och vad har "dem" för belägg för det?
Kroppen vänjer sig med åren, man tål mer och mer träning. Till en viss gräns, vid 40+ är återhämtningen inte som vid 20.
Om du delar upp kroppen i två eller tre delar och tränar dessa med en dags vila mellan så är du garanterat utvilad i musklerna vid varje pass.
Bra skrivet, det jag tänkte nämna.
Jag återhämtar mig själv rätt så fort, men när man ha kört vilovecka eller tagitdet lite lungt, och börjar köra på hårt igen, så kan träningsverken sitta i lite längre^^
vilka är "dem" och vad har "dem" för belägg för det?
Ja bla Martin Berkham rek 2-3dagars vila. Kanske för att det är så pass tunga övningar och dem aktiverar muskelgrupper som jobbar i båda övningarna?
Ja bla Martin Berkham rek 2-3dagars vila. Kanske för att det är så pass tunga övningar och dem aktiverar muskelgrupper som jobbar i båda övningarna?
Ah okej, nej bara undrade men det känns som de blir väldigt lite träning och mycket vila, då bänkpress involverar massa muskler även de borde de tar 9 dagar innan man kört igenom kroppen, och 4e passet först på 13e dagen? Kändes bara spontant som man vilade för mycket om man tänker på att alla sekundära muskler måste vila 2-3 dagar
tossefar
2010-08-12, 14:36
Syftade mer på vilka just "dem/dom" är . Skriver själv oftast dem istället för dom. Det var meningen ett betonat, vilka är "dom" som påstår detta?
Inte lätt o trycka sig alltid via text
Nej nej, jag förstod dig glasklart. Men det kändes lättare att citera dig än JoeyP :)
Att träna varannan dag känns perfekt, bra med vila + musklerna får stryk två gånger i veckan för dem som tror det funkar bra.
Bänk (ev axlar triceps)
Vila
Mark (ev biceps)
Vila
Militäpress (ev triceps)
Vila
Ben (ev biceps)
Vila
Repeat.
Fredrik_S
2010-08-12, 14:51
Jag tycker man ska ignorera den fullkommliga jättefokus på hur fruktansvärt viktigt det är att inte träna för mycket och vila jättemycket mellan passen.
Läste precis Ehrlings armprogram från förr. Och där betonar han hur viktigt det är att INTE träna för mycket, och att man måste vara noga med återhämtningen och inte träna musklerna för länge.
Vidare ger han exempel på program, max 30-45 minuter per muskelgrupp max 3 gånger i veckan
Exempelupplägg för en vecka
axlar+armar
bröst+rygg+ben
axlar+armar
bröst+rygg+ben
axlar+armar
bröst+rygg+ben
Vila
Det han pratar om för mycket träning är alla som tränar MER än detta. Tex att man kör armarna varje dag. Eller att man lägger ner 2 timmar på bicepsträning. osv osv
Ribban för vad som idag är för mycket träning har verkligen verkligen gått överstyr...
Att träna varannan dag känns perfekt, bra med vila + musklerna får stryk två gånger i veckan för dem som tror det funkar bra.
Bänk (ev axlar triceps)
Vila
Mark (ev biceps)
Vila
Militäpress (ev triceps)
Vila
Ben (ev biceps)
Vila
Repeat.
Fast om man kör 3-1-3 splitten som är den vanliga så är det ju egentligen bara böj och marklyft som kolliderar. Detta gör ju att musklerna ändå får ca 3 dagars vila. Och då kan man köra 5-6 gånger i veckan!
Skumt va? ;)
Håller med om att vila är överskattat, det är något alla har inprintat. Vila bör man annars dör man!
Jag personligen springer varannan dag, och gymmar varannan dag. Kör 2-split schema på gympassen. Alltså ca 72h mellan varje träning av samma muskel. Detta är inte maximalt om du vill bygga eftersom konditionsträning har negativ effekt på muskeluppbyggandet. Min mening är väl att du kan träna varje dag, så länge du inte övertränar en muskel, alltså träna samma muskel igen inom 1-2 dagar.
Fredrik_S
2010-08-12, 15:50
Jag personligen springer varannan dag, och gymmar varannan dag. Kör 2-split schema på gympassen. Alltså ca 72h mellan varje träning av samma muskel. Detta är inte maximalt om du vill bygga eftersom konditionsträning har negativ effekt på muskeluppbyggandet. Min mening är väl att du kan träna varje dag, så länge du inte övertränar en muskel, alltså träna samma muskel igen inom 1-2 dagar.
Men där måste man vara väldigt noga med att överträningen trogast kommer om du tränar samma muskel stenhårt över längre period. Det är nog inte stor risk för överträning om en muskel tränas varje dag om det sker sekundärt eller med lägre belastning/volym vissa dagar.
Det verkar direkt övertolkas till att om jag tränat rygg en dag och biceps fått jobba så är det kört att köra biceps dagen efter osv.
Det handlar alltså om man totalt kört sönder en viss muskel så kanske den muskeln bör jobba rätt lite eller inget dagen efter.
Torsk_ole
2010-08-12, 16:25
Har man ett bra upplägg så kommer motivationen och psyket vara det som först sätter stopp för utvecklingen snarare än kroppens förmåga att träna och utvecklas.
Är det ingen som tränar på känsla? Känner jag mig sliten vilar jag, annars tränar jag.
minishcap
2010-08-12, 18:22
Är det ingen som tränar på känsla? Känner jag mig sliten vilar jag, annars tränar jag.
Jag tränar på känsla. Har iofs ett grundschema med träning måndag, tisdag, torsdag, fredag men känner jag mig sliten, dålig eller bara omotiverad en dag så vilar jag och kör dagen efter.
Snart börjar universitetet igen och då blir det att träna utifrån vad skoldagarna tillåter.
Torsk_ole
2010-08-12, 19:08
Jag kan känna mig fruktansvärt sliten, men eftersom jag har haft ett bra upplägg vet jag att jag kan träna även om man "känner" sig sliten.
Det är ju inte samma sak som att man är det.
Malmberg
2010-08-12, 20:11
Konstigt att så många får bra resultat av SL 5x5 då (där många kör 3dagar/vecka) ;)
Sen kan man ju fråga sig vad bra resultat e, men de e en annan sak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.