Visa fullständig version : Pullover med hantel, hur sjutton?
Hoi, har fått nyss om övningen pullover med hantel, den ska tydligen ta i ryggen? Jag får verken ihop det i teorin eller praktiken, jag fattar inte hur den funkar och jag känner bara i triceps när jag kör den, ska man ha raka armar eller borde man bara skrota den? Red ut denna skumma övning m'kay?
Rakare armar tar mer po ryggen, djupet poverkar ockso. Den tar po ryggen hogst upp, der vid latsen (glomt namnet po muskeln)
Jag har för mig att den tar i Serratus Anterior?
Teres Major, tror det er den. Ev, Teres Minor lr boda.
Extremt jobbig övning att få till, byggarna pratar om att den "adds thickness to the chest blabla", mitt råd är att hoppa över den totalt om du inte gillar den.
Pullover liggandes med hantel ska väl ta på bröst? Ingen övning jag gillar. Däremot om man kör pullover i CC med rak stång eller rep får jag ett fruktansvärt tryck och kontakt i latsen bla!
Pullover liggandes med hantel ska väl ta på bröst? Ingen övning jag gillar. Däremot om man kör pullover i CC med rak stång eller rep får jag ett fruktansvärt tryck och kontakt i latsen bla!Nej, det är en primär latsövning. Men visst aktiveras bröst i någon utsträckning.
Finns en lång tråd om det hela på Flashback.
Dorian Yates filmer som Mass-Tech(?) la upp tar upp det hela, grymma filmer btw. Där säger han att det är en latsövning.
Nej, det är en primär latsövning. Men visst aktiveras bröst i någon utsträckning.
Finns en lång tråd om det hela på Flashback.
Dorian Yates filmer som Mass-Tech(?) la upp tar upp det hela, grymma filmer btw. Där säger han att det är en latsövning.
Så är det ja, blev lite fel där. :smash: Men pullover ståendes tar mycket bättre, liggandes med hantel känner jag inget i latsen nästan. Coleman brukar också köra pullover med hantel för latsen.
Jay Cutler kör en variation av pullovers som slutövning för bröst om jag inte kommer ihåg fel.
Sheogorath
2010-08-12, 05:05
Att det känns mest i triceps är inte konstigt alls eftersom triceps långa huvud är maximalt utsträckt när belastningen är som störst, d.v.s. när hanteln är i bottenläget. Pullover med hantel/skivstång är primärt en övning för triceps långa huvud i min mening; sekundärt är det en övning för nedre bröst. Bakre axlar, lats, teres major och nedre traps kommer alla att aktiveras till en del, men belastningskurvan gör den inte precis optimal. Redan när hanteln rört sig 90 grader av axelledens rörelsebana är belastningen noll. Om man är mycket stark i triceps och bröst i förhållande till exempelvis lats är det möjligt att lats kommer att behöva jobba hårdast i övningen, men för de allra flesta kommer den att "ta" mest på triceps långa. Vill man ha hela extensionsrörelsen belastad för att mer effektivt träna exempelvis latsen måste man köra övningen i maskin. Med kabel kan man belasta en större del av rörelsebanan och styra in var man vill ha belastningen, men hela rörelsebanan kommer man aldrig att komma åt hur som helst.
Med allt detta sagt är pullover med hantel/skivstång kanske den effektivaste övningen som finns för att isolera triceps långa huvud så det är en väldigt användbar om detta är målsättningen.
smeander
2010-08-12, 19:14
Kör lätt, spänn rätt muskler.. Ett tips är att kolla hur coleman gör, grymt skön övning.. Ofta kör folk för tungt och därför inte kan hitta rätt då utförandet blir lidande.
Rockhard
2010-08-12, 21:05
För typ 10 år sedan när jag började träna var det en kille som visade mig den övningen. Med stång dock. "Ger skitbra stabilitet i hela överkroppen!" sa han. Så jag körde den ett tag men det kom hela tiden fram personer som sa att jag gjorde fel. "Så där gör man inte liggande tricepsextension" etc. Så jag la av med den övningen.
http://mdtv.musculardevelopment.com/pro-training/2809-3x-mr-olympia-jay-cutler-and-2009-ny-pro-champ-evan-centopani-train-chest-part-two.html
Han dillar om det vid 8 minuter.
Kort och gott, ska det ta rygg så ska du ha båda händerna på stången precis som om du "ber" med fingrarna zick-zack. Ska det ta bröst håller du handflatorna mot "viktväggen".
bertbert
2010-08-13, 06:59
Många bud på vad pullovers är för något.
Jag kör för närvarande övningen, som Arnold en gång gjorde, och kör den på ungefär detta vis:
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html
Då blir det en bröstövning. Visst involveras lats och triceps, men inte alls i samma grad som pecsen.
Sheogorath
2010-08-13, 16:27
http://mdtv.musculardevelopment.com/pro-training/2809-3x-mr-olympia-jay-cutler-and-2009-ny-pro-champ-evan-centopani-train-chest-part-two.html
Han dillar om det vid 8 minuter.
Kort och gott, ska det ta rygg så ska du ha båda händerna på stången precis som om du "ber" med fingrarna zick-zack. Ska det ta bröst håller du handflatorna mot "viktväggen".
"Fingrarna zick-zack"?
Sheogorath
2010-08-13, 16:31
Många bud på vad pullovers är för något.
Jag kör för närvarande övningen, som Arnold en gång gjorde, och kör den på ungefär detta vis:
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html
Då blir det en bröstövning. Visst involveras lats och triceps, men inte alls i samma grad som pecsen.
Jag gör övningen på så vis och hos mig blir triceps den muskel som piskas hårdast, följd av bröst och mage. Lats kommer faktiskt ganska långt ner på listan (skulle jag tro: har inte satt EMG). Jag förmodar att det är en fråga om inbördes styrkeförhållande som så ofta annars. Du har månne så starka triceps att övningen framförallt är utmanade för bröst.
"Fingrarna zick-zack"?
Tror han menar "ihoptvistade", vartannat finger
Sheogorath
2010-08-14, 05:59
Tror han menar "ihoptvistade", vartannat finger
Vadå? Varannat finger om stången och det blir automatiskt mer rygg?
Anders The Peak
2010-08-14, 07:03
Nu kan man faktiskt låsa armarna så att stressen på triceps försätts i ett statiskt läge men mycket handlar om att använda rätt vikt för att kunna pricksskjuta rätt muskel. När det handlar om lats bör man köra pullover i hiss då kan man koppla ur bröst och arbete maximalt med lats.
Sheogorath
2010-08-14, 07:57
Nu kan man faktiskt låsa armarna så att stressen på triceps försätts i ett statiskt läge men mycket handlar om att använda rätt vikt för att kunna pricksskjuta rätt muskel. När det handlar om lats bör man köra pullover i hiss då kan man koppla ur bröst och arbete maximalt med lats.
Nu handlar "faktiskt" triceps' aktivitet i den här övningen inte om armbågen utan om rörelsen över axeln. Hade det funnits rörelse över armbågen hade det varit en annan övning vi talar om. I sak håller jag annars med dig, ska man träffa latsen är hiss ett bättre alternativ. Det blir en roddrörelse utan armbågsflexion.
Anders The Peak
2010-08-14, 08:03
Nu handlar "faktiskt" triceps' aktivitet i den här övningen inte om armbågen utan om rörelsen över axeln. Hade det funnits rörelse över armbågen hade det varit en annan övning vi talar om. I sak håller jag annars med dig, ska man träffa latsen är hiss ett bättre alternativ. Det blir en roddrörelse utan armbågsflexion.
Testa med en lättare vikt och arbeta dig upp med vikterna och ta upp dialogen efter det. Allt är inte som det först ser ut som.
Jag känner då av övningen i triceps, lats, bröst och axlar. Kör jag som bertbert blir det mer triceps och bröst. Tycker det är en bra övning, som gör sig otroligt mycket bättre i maskin.
dossanftw
2010-08-14, 10:46
En av mina personliga favoritövningar att avsluta ett bröstpass med är just pull-over med hantel. Det tog mig många försök innan jag fick den att riktigt träffa bröstet, men nu är den hur skön som helst :)
Sheogorath
2010-08-14, 11:16
Testa med en lättare vikt och arbeta dig upp med vikterna och ta upp dialogen efter det. Allt är inte som det först ser ut som.
Du låter som en upphakad grammofonskiva med ditt rabblande av byggarblaj.
Anders The Peak
2010-08-14, 11:33
Du låter som en upphakad grammofonskiva med ditt rabblande av byggarblaj.
Du låter som en inskränkt boknörd som inte praktiserar sina kunskaper i någon större omfattning...
Nu kan man faktiskt låsa armarna så att stressen på triceps försätts i ett statiskt läge .
kan du koppla ur biceps vid rodd också?
hur kan du låsa triceps när triceps är med och utför själva rörelsen?
bertbert
2010-08-14, 13:27
Jag gör övningen på så vis och hos mig blir triceps den muskel som piskas hårdast, följd av bröst och mage. Lats kommer faktiskt ganska långt ner på listan (skulle jag tro: har inte satt EMG). Jag förmodar att det är en fråga om inbördes styrkeförhållande som så ofta annars. Du har månne så starka triceps att övningen framförallt är utmanade för bröst.
Jag tycker det är intressant att vi upplever så pass stor skillnad. Jag har inte enormt starka triceps, de är till och med något eftersatta jämfört med rattarna (jag bänkar väl ~140-150, kör dips med 30 kg extra (väger 98), och kör med upp till 55-60 kg i tricepsextension runt huvudet, om det säger något).
Jag upplever däremot att bröst sträcks ut ordentligt under övningen, och att rörelseutslaget i triceps långa huvud blir väldigt litet. Visst, triceps långa huvud flyttar på armbågen, men jag skulle vilja påstå att detta sker främst när armen är kraftigt böjd. När den är nästa uträtad blir inverkan mindre.
Jag känner då av övningen i triceps, lats, bröst och axlar. Kör jag som bertbert blir det mer triceps och bröst. Tycker det är en bra övning, som gör sig otroligt mycket bättre i maskin.
Fast om du tänker på maskin, och då specifikt Nautilusmaskinen, så är det en helt annan övning. Belastningskurvan blir helt annorlunda än när man kör med hantel, och dessutom slutar rörelsen med armbågarna bakom kroppen.
Faktum är att nautilus-pullover-maskinen i mitt tycke är en av de allra bästa maskinerna för specifik träning (alltså till skillnad från hissar etc), jag skulle lätt sätta den i topp 3 av alla jag har provat- och det är många.
Anders The Peak
2010-08-14, 13:38
kan du koppla ur biceps vid rodd också?
hur kan du låsa triceps när triceps är med och utför själva rörelsen?
Självklart kopplar jag ur biceps så mycket det går i rodden...
När det gäller Pullover så förstår jag att ni inte har förstått att man kan utföra rörelsen annorlunda än som visas i instruktionsboken som boknörden har analyserat då blir det lite fel som sagt.
Förklaringen är att du låser vikten med bröstmuskeln använder bara bröstmuskeln när du lyfter vikten och självklart ser inte rörelsen ut på riktigt samma sätt som i instruktionsboken utan rörelsen blir betydligt kortare men desto effektivare.
Självklart kopplar jag ur biceps så mycket det går i rodden...
När det gäller Pullover så förstår jag att ni inte har förstått att man kan utföra rörelsen annorlunda än som visas i instruktionsboken som boknörden har analyserat då blir det lite fel som sagt.
Förklaringen är att du låser vikten med bröstmuskeln använder bara bröstmuskeln när du lyfter vikten och självklart ser inte rörelsen ut på riktigt samma sätt som i instruktionsboken utan rörelsen blir betydligt kortare men desto effektivare.
fast så fort armen rör sig i en pullover så är triceps med.
så fort armbågen böjs i en rodd så är biceps med.
jag förstår inte hur detta ska kunna ändras
Anders The Peak
2010-08-14, 13:48
fast så fort armen rör sig i en pullover så är triceps med.
så fort armbågen böjs i en rodd så är biceps med.
jag förstår inte hur detta ska kunna ändras
Du förstår visst inte att man kan utföra pullover med låst arm och endast lyfta med bröst. Som jag sa tidigare är triceps statiskt aktiverad genom hela rörelsen.
Du förstår visst inte att man kan utföra pullover med låst arm och endast lyfta med bröst. Som jag sa tidigare är triceps statiskt aktiverad genom hela rörelsen.
nej förklara. har du någon film eller liknande?
Jag är på Anders the Peak's sida, jag känner minimalt i triceps, tycker det är en extremt skön övning som jag gör på mina ryggpass.
Jag drar en djup suck för varje person som går fram till en och säger (och alla som inte vet skillnaden på övningen) : sådär utför man inte french press!
Jag är på Anders the Peak's sida, jag känner minimalt i triceps, tycker det är en extremt skön övning som jag gör på mina ryggpass.
Jag drar en djup suck för varje person som går fram till en och säger (och alla som inte vet skillnaden på övningen) : sådär utför man inte french press!
full förståelse för att man inte "Känner i triceps" men eftersom triceps har som funktion att röra armen i axelleden i precis den rörelsen som pullover är. så kommer triceps att vara dynamiskt involverad i rörelsen och därför tränas
Anders The Peak
2010-08-14, 16:57
full förståelse för att man inte "Känner i triceps" men eftersom triceps har som funktion att röra armen i axelleden i precis den rörelsen som pullover är. så kommer triceps att vara dynamiskt involverad i rörelsen och därför tränas
Nu rör du inte armen i axelleden utan den är stel som en pinne om den inte gör det så kan du inte isolera pecsen med övningen. Om vi pratar normalt utförd pullover som jag inte brukar själv eftersom den är rätt usel i sitt grundutförande då är det precis som både du och sheo säger.
Men som jag sa inledningsvis så kör jag hellre pullover i hiss om jag vill bearbeta latsen.
Nu rör du inte armen i axelleden utan den är stel som en pinne om den inte gör det så kan du inte isolera pecsen med övningen. Om vi pratar normalt utförd pullover som jag inte brukar själv eftersom den är rätt usel i sitt grundutförande då är det precis som både du och sheo säger.
Men som jag sa inledningsvis så kör jag hellre pullover i hiss om jag vill bearbeta latsen.
jag måste vara korkad men jag förstår inte hur en pullover görs utan att röra axelleden?
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBBentoverPullover.html
bertbert
2010-08-14, 19:46
Nu rör du inte armen i axelleden
Nu pratar du rappakalja!
bump
anders the peak. jag undrar fortfarande
Sheogorath
2010-08-17, 16:37
bump
anders the peak. jag undrar fortfarande
*popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.