Visa fullständig version : Vart är Sverige,norden ja världen påväg?
130kg finsk sisu
2010-08-11, 18:50
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=122936
Tycker det är skrämmande att den generation som arbetade fram Sverige välfärd behandlas sämre än fångar och minkar. Vad tycker ni?
Jag vet inte, kanske dags att återinföra ättestupan?
Felprioriteringar.
130kg finsk sisu
2010-08-11, 19:00
För mej som är uppväxt tillsammans med både mina föräldrar och samtidigt haft stor kontakt med deras föräldras generation så anser jag att det är hemskt hur man behandlar de som faktiskt byggt vårt välfärdssamhälle.
Den generationen formade min person. Där var respekt för äldre och respekt för samhället de grundläggande värderingar. Jag måste tillstå att det är med sorg i hjärtat jag läser sådant här...
Ge åldringarna en värdig ålderdom med underhållning,god mat och möjlighet till friluftsliv. Skippa onödiga mediciner som sängbinder folk.
Tragiskt nog är det en pengafråga, där våra politiker väljer att prioritera annat än att se till så de som faktiskt gjort så att Sverige har den välfärd vi idag har får en dräglig ålderdom.
Loyndomsriss
2010-08-11, 19:38
Jag vet inte vilken känsla som tar överhanden när jag läser sådana här artiklar - om det är ilska, uppgivenhet eller sorg? Trist nog är det som xodd säger, att andra samhällsgrupper prioriteras högre i det nya Sverige än de äldre som byggt landet.
Tag varning, kära Finland.
så är det. pengarna räcker inte till allt.
Leifallan
2010-08-11, 20:10
För mej som är uppväxt tillsammans med både mina föräldrar och samtidigt haft stor kontakt med deras föräldras generation så anser jag att det är hemskt hur man behandlar de som faktiskt byggt vårt välfärdssamhälle.
Den generationen formade min person. Där var respekt för äldre och respekt för samhället de grundläggande värderingar. Jag måste tillstå att det är med sorg i hjärtat jag läser sådant här...
Ge åldringarna en värdig ålderdom med underhållning,god mat och möjlighet till friluftsliv. Skippa onödiga mediciner som sängbinder folk.
Kan inte annat än att hålla med! Har också växt upp nära delar av mina far-, och morföräldrar. Detta är för djävligt. En ensam äldre människa som inte känner sig trygg, samt känner sig ensam har inte rätt till ett särskilt boende om hon inte behöver kontinuerlig vård dygnet runt. Samtidigt har det införts nya författningar i djurskyddslagen, om t. ex att hästar inte får gå ensamma i en hage- men en gammal människa ska behöva det?
så är det. pengarna räcker inte till allt.
Prioriteringar?
Pengar..cash..cash..kontanter, det är de det handlar om.
/
PaulPin2
young_george
2010-08-11, 20:13
Ja, och i Afrika svälter små barn ihjäl.
Det finns inte pengar till allt, det är den tragiska verkligheten.
men det är så här ni vill ha det eftersom ni röstar på 7klövern. rött eller blått har vi provat och där är ingen skillnad.
Vart vi är på värld? Som vanligt mot bättre och bättre tider, jämför med 50, 100, 1000 år sedan så lever vi längre, har mer frihet, har mer demokrati, mindre svält, mindre barnadöd, mer läskunniga, färre fattiga, mindre krig, mer teknologi etc etc etc etc etc.
Pepparkakssmurfen
2010-08-11, 20:48
.. Trist nog är det som xodd säger, att andra samhällsgrupper prioriteras högre i det nya Sverige än de äldre som byggt landet....
Vilka menar du nu?
von huff
2010-08-11, 20:48
Jag har sett hur det är på åldringshem och kan säga att jag kommer att göra allt för att inte mina föräldrar hamnar där.
Min uppfattning är baserat på den erfarenhet jag har fått som vik. fastighetsskötare vid ett ålderdomshem. Och det är att även ifall själva livet kan kännas ovärdigt med sängliggande och ibland ett apatiskt beteende pga ålder. Detta gäller dock inte för alla såklart, har en +90 årig gubbe som promenerar ner på stan varje dag. Hur som helst är jag övertygad om att personalen på ålderdomshemmet ger bästa möjliga vård och omsorg efter den för budget och personalstyrka de har (gissningsvis ganska stark korrelation). Även om detta är min högst personliga uppfattning. Det är ju inte på så sätt att jag förnekar att det finns ålderdomshem med bedrövliga missförhållanden, det har väl ändå kvällspressen visat på flertalet gånger.
Därtill är jag övertygad om att jag på samma sätt inte skulle kunna ge ex. mina föräldrar samma vård och omsorg i hemmet. I indien och japan är det om jag förstått det rätt en helt annorlunda kultur där ålderdomshem knappt existerar/existerar i mycket mindre utsträckning. Eftersom då barnen tar ansvaret för sina föräldrar när de blir äldre. Fast jag kan vara helt ute och virra när jag skriver det.. Nåväl. Det är inget jag skulle vilja ha i Sverige. Jag vill hellre ha en utbildad personal som tar hand om de (mina) äldre.
Angående maten kan jag inte säga något om näringsinnehåll eller smak då det inte är något jag har koll på. Här lagas maten i samma byggnad, även om den sedan i viss mån körs ut till vissa via hemtjänst och annat. Men från vad jag sett så verkar det finnas om inte annat en god variation och köket anstränger sig.. men det är ju en väldigt (väldigt) subjektiv bedömning..
I slutändan är jag såklart övertygad om att allting kan bli bättre. Men så är det väl ändå med alla aspekter av samhället. Om maten är näringsfattig och taskig är det kanske något som kan avvärjas med utbildning och nytänk bland personalen? Exempelvis i form av konsulttjänster från eddie_vedder et al. ;) Jag vill tro att maten kan förbättras och ändå hålla sig inom samma budgetramar. Detta med hjälp av nytänk och påhittighet. Med andra ord är jag helt och hållet på samma sida som uppropet nämnt i artikeln.
Slutnotering. Jag bara blev intresserad och skrev ner spontana tankar här. Även om folk tidigare mest pratat om välfärdssamhälle, politiker och ättestupan. Jag kanske missade poängen med tråden helt :)
Vilka menar du nu?
locket på.
Scratch89
2010-08-11, 21:47
men det är så här ni vill ha det eftersom ni röstar på 7klövern. rött eller blått har vi provat och där är ingen skillnad.
Hur vill SD fördela pengarna till fattigpensionärer och äldrevården?
locket på.
Mmmm, martyrer är sexiga.
Bärbar dator till alla? Eller något i den budgetklassen?
Privatiseringarna och tappad respekt för äldre samt normlöshet.
Mmmm, martyrer är sexiga.
jag har sagt det förut. läs på hemsidan och bli uppdaterade och sluta tro att sd var som för 20 år sen. finns komplett komplett budget där.
http://sverigedemokraterna.se/
filmjölk
2010-08-12, 00:02
Ha! Förr, när farfarsfar var ung, fanns knappt äldrevård (enbart för snorrika) resten sköttes av anhöriga. Av kvinnor som arbetade i hemmet. Dessa kvinnor torkade sina föräldrar, svärföräldrar och farföräldrar, svärfarföräldrar när de bajsat på sig, matade dom, lugnade dom, samtidigt som de skötte om hem, barn och arbetade på gården, eller tom förvärvsarbetade ett par timmar.
Knappt några mediciner fanns, så alla ålderskrämpor fick man känna till livets slut, all ångest, all smärta, all oro, all tristess.
Det var knappast bättre förr i det avseendet.
När var "förr"? Någon slags idylliskt tidigt 60-tal, svensk sommar med sol året runt, blänkande insjöar, böljande åkrar, gröna lövskogar, hårt arbetande lyckliga män och glada hemmafruar som bakar bullar till sina äppelkindade blonda friska barn? Alla äldre är visa och friska tills en sekund innan de trillar av pinn?
Vill vi ha ett sånt samhälle får vi sätta personer som inte passar in i koncentrationsläger, kvinnor får gå tillbaks till spisen, och vi får klona Hitler till statsminister.
Ha! Förr, när farfarsfar var ung, fanns knappt äldrevård (enbart för snorrika) resten sköttes av anhöriga. Av kvinnor som arbetade i hemmet. Dessa kvinnor torkade sina föräldrar, svärföräldrar och farföräldrar, svärfarföräldrar när de bajsat på sig, matade dom, lugnade dom, samtidigt som de skötte om hem, barn och arbetade på gården, eller tom förvärvsarbetade ett par timmar.
Knappt några mediciner fanns, så alla ålderskrämpor fick man känna till livets slut, all ångest, all smärta, all oro, all tristess.
Det var knappast bättre förr i det avseendet.
När var "förr"? Någon slags idylliskt tidigt 60-tal, svensk sommar med sol året runt, blänkande insjöar, böljande åkrar, gröna lövskogar, hårt arbetande lyckliga män och glada hemmafruar som bakar bullar till sina äppelkindade blonda friska barn? Alla äldre är visa och friska tills en sekund innan de trillar av pinn?
Vill vi ha ett sånt samhälle får vi sätta personer som inte passar in i koncentrationsläger, kvinnor får gå tillbaks till spisen, och vi får klona Hitler till statsminister.
Att det är bättre än för 100 år sen rättfärdigar att folk inte har det så bra som de borde ha nu?:)
Det är ju faktiskt invandringen som är tänkt att bära utgifterna för de stora pensionsavgångarna nu när 40-talisterna går i pension. Det var ingen som lärde sig om befolkningspyramider i skolan? Räkna bort en miljon invandrare och fråga er om de som föds i sverige utan invandring skulle ha kunnat försörja en generation som födde många gånger fler barn.
Tror inte de äldre hade de så mycket bättre när de var barn eller att deras mor och farföräldrar mådde så jävla bra. Min mormor och hennes syskon levde på svältgränsen när de var små, nästan alla syskonen adopterades bort och både hennes mamma och pappa dog i 50-årsåldern. Så om de hade det "bättre förr" vet jag inte.
Dock så håller jag med om att man iaf borde kunna fixa fram lite vettigt käk åt de som inte klarar av att fixa sånt själv.
[QUOTE=Vinter;4527599]Det är ju faktiskt invandringen som är tänkt att bära utgifterna för de stora pensionsavgångarna nu när 40-talisterna går i pension. Det var ingen som lärde sig om befolkningspyramider i skolan? Räkna bort en miljon invandrare och fråga er om de som föds i sverige utan invandring skulle ha kunnat försörja en generation som födde många gånger fler barn.[
och dom halva miljonen som det inte finns arbete till vad kallar du det?
2/3 delar av 40-talisterna har redan gått i pension och dom jobben har till stor del inte återinsatts så den räddningen sprack.
minishcap
2010-08-12, 06:23
Ja det är förjävligt. En annan sak är också att man delar på par som varit gifta längre än vad vi levt. I min kommun erbjuder de inte gifta par plats på samma äldreboende, de bryr sig inte om att splittra ett par som varit gifta i 50+ år.
The_RobRoy
2010-08-12, 06:36
Vilket gnäll. Det är inte direkt så att våra barn - världens framtid, får särskilt mycket bättre mat i skolan.
Jag lägger hellre pengar på dom, än vuxna som har haft hela livet på sig att spara ihop lite egna pengar, så man t.ex. har råd med lite godare mat då och då.
pragmatist
2010-08-12, 07:03
Att x antal tusen äldre är undernärda i Sverige är en rätt meningslös uppgift om man inte sätter den i relation till något. Det impliceras i artikeln att det beror på maten, men det är inte alls säkert. Man får försämrad aptit när man blir äldre och äter mycket sämre oavsett vad man bjuds. Det är ju fullt möjligt att x antal tusen äldre alltid har varit undernärda, och är det i alla länder på jorden. Äldre som bor kvar hemma och sköter sin egen kosthållning kanske också är undernärda, o.s.v.
Därmed inte sagt att jag skulle ha något emot att man satsade mer på kvalitet i äldreomsorgen.
BigSpawn
2010-08-12, 07:15
Är ju inte bara detta som upprör, jag tycker att det är ganska så idiotisk att personer som precis kommit hit får akuttandvård gratis men inte våra pensionärer.
En som förhoppningsvis dragit in skapligt med skatt under sina år får betala, men en som inte bidragit ett dugg får det gratis.
Nitrometan
2010-08-12, 07:22
Att x antal tusen äldre är undernärda i Sverige är en rätt meningslös uppgift om man inte sätter den i relation till något. Det impliceras i artikeln att det beror på maten, men det är inte alls säkert. Man får försämrad aptit när man blir äldre och äter mycket sämre oavsett vad man bjuds. Det är ju fullt möjligt att x antal tusen äldre alltid har varit undernärda, och är det i alla länder på jorden. Äldre som bor kvar hemma och sköter sin egen kosthållning kanske också är undernärda, o.s.v.
Om man tittar på de äldre som kommer in akut till vården och de som flyttar in på äldreboenden så är de till största delen undernärda. Det har gjorts undersökningar på det.
Du är nåt på spåren.
Vilket gnäll. Det är inte direkt så att våra barn - världens framtid, får särskilt mycket bättre mat i skolan.
Jag lägger hellre pengar på dom, än vuxna som har haft hela livet på sig att spara ihop lite egna pengar, så man t.ex. har råd med lite godare mat då och då.
Jag valde att inte skriva något liknande pga allt gnäll det antagligen skulle föranleda, men ja, +1.
Eddie Vedder
2010-08-12, 08:21
Maten är som skolmaten, väldigt varierande. Visa stackars äldre får skit från Sodexo med flera dagars ranson som fraktats över halva Sverige och mikrovärms på plats. Men på annat håll finns bättre rutiner.
Desutom är det ju såklart en fråga om personalens syn på saken. Vissa ser maten som en viktigare faktor än andra och måltidsrutinerna kan se helt annorlunda ut från dag 1 till dag 2.
Därmed inte sagt att jag skulle ha något emot att man satsade mer på kvalitet i äldreomsorgen.
Skönt att läsa tråden och slippa skriva ibland..
Loyndomsriss
2010-08-12, 10:19
Det är en bra invändning du kommer med, som alltid skulle jag vilja säga, men jag är inte säker på att skulden kan lassas över på dålig aptit i alla fall. Som exempel kan nämnas att jag för inte så länge sedan (halvår?) läste om äldreboenden uppe i norrland som förbjöd sina äldre påtår till eftermiddagskaffet - av kostnadsskäl. Om man inte har råd till något så enkelt så undrar jag hur resten av uppehället ser ut.
Typiskt Sverige och svenskar att se det som ett kollektivt problem där ingen individ har något eget ansvar. Problemet är att familjer i det moderna samhället sprids ut vind för våg och att gamla därigenom isoleras från unga. Lösningen är att hålla samman familjen och släkten och leva tillsammans - alla generationer sida vid sida - inte att förbättra den kollektiva äldreomsorgen. Det är familjens ansvar. Inte samhällets.
[QUOTE=Vinter;4527599]Det är ju faktiskt invandringen som är tänkt att bära utgifterna för de stora pensionsavgångarna nu när 40-talisterna går i pension. Det var ingen som lärde sig om befolkningspyramider i skolan? Räkna bort en miljon invandrare och fråga er om de som föds i sverige utan invandring skulle ha kunnat försörja en generation som födde många gånger fler barn.[
och dom halva miljonen som det inte finns arbete till vad kallar du det?
2/3 delar av 40-talisterna har redan gått i pension och dom jobben har till stor del inte återinsatts så den räddningen sprack.
Du missade ekonomilektionerna där man visade vad som händer när en allt mindre befolkning ska försörja en allt äldre och större mängd personer?
Jag vet inte var du fått dina uppgifter om 40-talister ifrån, men inom många områden spår SACO mm stor brist på arbetskraft som ökar fram till 2015. Det finns jobb, gäller bara att det finns kompetent arbetskraft på rätt ställe.
Enligt ams var det 250000 öppet arbetslösa år 2009, och det har minskat i år. Var fick du en halv miljon ifrån?
Lance Uppercut
2010-08-12, 11:32
Är väll ungefär som på många skolor då förutom potionsmässigt kanske, om det nu är där problemet ligger.
Läste för längesedan att fängelsematen/fånge/dag var dyrare än motsvarande inom skola/äldrevård. Vet ej om det stämmer idag dock.
Kan även tillägga att jag verkligen inte är för ett högre skattetryck för att finansiera detta (snarare tvärtom) utan jag är helt övertygad om att det handlar om prioriteringar.
Sedan tror jag att Klein har en poäng. Jag menar, nu för tiden vill ju t om föräldrar att skolan/samhället ska uppfostra deras jävla ungar. "Råkar" man få en liten djävul till son är det direkt skolan eller samhällets fel. Sen kanske inte alla på äldreboende har en familj och då blir det givetvis med komplicerat.
Nitrometan
2010-08-12, 12:03
Enligt ams var det 250000 öppet arbetslösa år 2009, och det har minskat i år. Var fick du en halv miljon ifrån?
http://www.dn.se/ekonomi/farre-inskrivna-som-arbetslosa-1.1152441
I slutet av juli var 406 000 personer, 8,1 procent av arbetskraften, inskrivna som arbetslösa eller i olika program med aktivitetsstöd hos Arbetsförmedlingen.
För ett år sedan var motsvarande siffror 366 000, eller 7,3 procent av arbetskraften. Sedan juni har det skett en nedgång från 8,3 procent.
30.000 nya platser anmäldes till arbetsförmedlingarna i juli, 10.000 fler än samma månad i fjol.
Siffror från Arbetsförmedlingen.
Barnen äter ett mål i skolan på ett äldreboende finns de som äter alla mål där. Barn är förbannat mer robusta och skolmaten är sällan så dålig som det gnälls på.
Så sluta gnäll.
Håller med Trance. När det gäller skolan så bör nog inte maten vara prio 1 när det gäller förbättringar (rent brutalt så får man inse att den duger i de allra flesta fall och gillar man det inte så ät något annat då), utan för stora klasser och sådant.
Klein, du vill inskränka arbetsmarknadsrörligheten? Vill du tillbaka till stenåldern?
pragmatist
2010-08-12, 13:25
Jag har av en händelse ätit skollunch i den kommun (Vara) som enligt uppgift lägger ner minst pengar per elev på skolmaten, och den var förkrossande överlägsen det skräp jag själv fick att äta när jag gick i skolan på 80-talet. Som i sin tur antagligen var helt överlägset det som mina egna föräldrar fick äta på 50-talet, o.s.v. Det skulle inte alls förvåna mig om detsamma gäller kosthållningen i äldreomsorgen.
Typiskt Sverige och svenskar att se det som ett kollektivt problem där ingen individ har något eget ansvar.
Det är direkt osmakligt att skriva sådana saker om personer från tidigare generationer som inte ens kunde drömma om att ett helt liv av arbete inte skulle ge dem en värdig ålderdom under schyssta förhållanden.
Det de arbetade för, och trodde på, har nu tagits ifrån dem, många gånger om.
Fy fan vad bitter jag hade varit om jag idag hade varit 70-80 år gammal och upptäcka att jag blivit properly assfucked i mitt förmodligen prolapsade rövhål.
För de i vår generation som inte har kunnat pensionsspara hyfsade pengar, blir det heller ingen rolig pension, särskilt inte när det knappt finns några trygga anställningar att tala om längre. Visstidsanställningar, vikariat, arbetslöhet, menlösa studier, ökande psykiska besvär och timanställningar bygger man ingen framtid och pension på.
Förbannade überliberaler, nattväktare och allt fan vad ni är: stick till något annat land eller bilda någon slags Ayn Rand-koloni där ni tror att kan leva era liv som ni vill, ända tills ni märker att eran koloni kommer att utvecklas till något som liknar det vi lever i nu. Eran naiva ideologi ligger på precis samma tragiska nivå som kommunism och andra fantasimissfoster.
Jag pissar på er människosyn, och vill ni "utvecklas till er fulla potential" och skita andra, eller ens inte klarar av att förstå att andras misär även
drabbar er fattar jag inte vad ni gör här. Bara ta ert pick och pack och åk härifrån.
Om bara folk kunde dö lika tidigt och föda lika många barn som på den gamla goda tiden då skulle vi inte ha några problem att uppehålla välfärden. Nu är det inte så och vår befolkning blir bara äldre och äldre men pensions åldern har inte ändrats. Jag är så pass självisk att jag inte tycker hela min lön borde gå till att försörja den lavinartade ökningen av pensionärer.
tl;dr Pensionärers levnadsstandard måste ner om vi vill undvika att bli ett nytt Grekland.
Har du varit på ett svenskt serviceboende/äldre boende på sista tiden och vilka mediciner är det mer exakt som är onödiga?
Är ju inte bara detta som upprör, jag tycker att det är ganska så idiotisk att personer som precis kommit hit får akuttandvård gratis men inte våra pensionärer.
En som förhoppningsvis dragit in skapligt med skatt under sina år får betala, men en som inte bidragit ett dugg får det gratis.
Du glömmer att "förr" så var det mer vanligt med hemmafruar som inte drog in en krona utan skötte hemmet, de har ju inte betalat någon skatt alls
http://www.dn.se/ekonomi/farre-inskrivna-som-arbetslosa-1.1152441
Siffror från Arbetsförmedlingen.
Tja +/- 100000 personer var ju ganska nära iaf.
Har du varit på ett svenskt serviceboende/äldre boende på sista tiden och vilka mediciner är det mer exakt som är onödiga?
Jag kan ge ett konkret exempel från en släkting. Personen hade varit inlagd på sjukhus och fått bland annat väldigt höga doser alvedon. Detta fortsättes rutinmässigt att ges på äldreboendet trots att det var helt onödigt visade sig när vi ställde frågan.
Nu är detta n=1 men du har även läkemedelsgenomgångar som skall göras av apotekare men de är inte så vanliga som de kanske borde vara. De studier som gjorts på området (om jag minns rätt) visar att man ofta kan ta bort en hel del läkemedel vid sådana genomgångar.
Nitrometan
2010-08-12, 14:03
Det enda jag kan säga generellt om "onödig medicinering" är att läkare ibland skriver ut mediciner till äldre utan att kontrollera vilka mediciner de redan har. Detta kan leda till biverkningar om sedan medicineras ytterligare.
Men om detta är vanligt eller inte vet jag inte. Bara att det förekommer. Och att det har förekommit undersökningar som har uppmärksammat det.
Edit: Aha. Trance uppmärksammade ungefär samma sak.
De gånger jag hälsat på min morfar på hemmet har jag blivit positivt överraskad över vilket engagemang personalen uppvisar.
Lite tråkig mat / återkommande rätter är det visst men annars verkar det rätt ok.
Tyvärr bor mina morföräldrar så långt bort att besöken sker allt för sällan.
De gånger jag hälsat på min morfar på hemmet har jag blivit positivt överraskad över vilket engagemang personalen uppvisar.
Lite tråkig mat / återkommande rätter är det visst men annars verkar det rätt ok.
Tyvärr bor mina morföräldrar så långt bort att besöken sker allt för sällan.
Här får jag hålla med, trevlig personal och fina lokaler.
Oj oj nu börjar ryssen!
Mer anställda i äldreomsorgen hade absolut inte skadat.
Här får jag hålla med, trevlig personal och fina lokaler.
Samma, finfint utan klagomål.
Herr Oberst
2010-08-12, 15:38
Min mormor gick bort för cirka 2 veckor sedan pga övermedicinering. Hon gick i princip från att varit en frisk och hurtig 94-åring med en 65-årings kropp till på bara 3 dagar en sängliggande döing. Läkaren skrev ut stora mängder helt onödig medicin, t.ex. blodtryckssänkande trots att min mormor alltid haft för lågt blodtryck.
Nu bodde i och för sig min mormor inte på något serviceboende då hon klarade sig bra själv utan här var det vårdcentralen som gick in. Men det är väl typ skitsamma.
Herr Oberst
2010-08-12, 15:40
[
vad som händer när en allt mindre befolkning ska försörja en allt äldre och större mängd personer?
Så då är det analfabeterna som ska betala för våra äldre?
Scratch89
2010-08-12, 15:42
+1 på båda.
Min mormor gick bort för cirka 2 veckor sedan pga övermedicinering. Hon gick i princip från att varit en frisk och hurtig 94-åring med en 65-årings kropp till på bara 3 dagar en sängliggande döing. Läkaren skrev ut stora mängder helt onödig medicin, t.ex. blodtryckssänkande trots att min mormor alltid haft för lågt blodtryck.
Nu bodde i och för sig min mormor inte på något serviceboende då hon klarade sig bra själv utan här var det vårdcentralen som gick in. Men det är väl typ skitsamma.
Medicineringen av äldre är verkligen ett kapitel för sig. Ofta har läkare väldigt knappa farmakologiska kunskaper och det är minst sagt skrämmande vilka faror de kan utsatta patienterna för.
Jag har vid flera tillfällen själv fått rätta läkare när det har gällt min egen medicinering och då åker den skadade yrkesstoltheten fram och jag blir snäst åt i stället för att tycka att det är bra att vi nyss undvek en potentiellt farlig situation.
När sedan läkarens skrivbord är fullt av reklampennor från diverse läkemedelsföretag blir jag inte direkt mer hoppfull.
Eddie Vedder
2010-08-12, 15:55
Jag tycker inte att det håller fullt ut det här argumentet att äldres (och sjukas) aptit sjunker rent naturligt. Det är utan tvekan så men det hindrar inte att mat och måltidsmiljö även kan påverka lusten till mat för den som har nedsatt aptit.
Att gå på tunga mediciner och må dåligt innebär fortfarande inte att den äldre kommer ha lika svårt att uppskatta doften av dillkokt potatis och några fina sillbitar med gräddfil serverade på ett trevligt dukat bord av lugn och omtänksam personal.
Jämför den måltidsmiljön med en uppslafsad och på tok för stor portion av sönderkokt potatis och överstekta fiskpinnar i ett dåligt städat och kaotiskt matrum.
Jag har sett båda extremiteterna och jag tror inte sjukligheten varierat så enormt mellan de olika ställena men aptiten har varit kraftigt varierande i alla fall. T.o.m. samma personer har fått en helt ny aptit efter att jag faktidkt frågat om de vill ha något annat till frukost än flingorna med fil som de utfordrats med på ren rutin varenda dag innan.
Jag menar inte att skryta, poängen är bara den att lite fantasi och omtänksamhet där man fokuserar på god måltidsmiljö (för både barn och gamla) kan göra samma mat mer eller mindre aptitlig och lockande.
EDIT: Och ja medicineringen är ofta hemsk. Tiden till att sitta och prata och göra något trevligt (typ ut och gå, lyssna på lite trevlig musik eller läsa lite) finns inte så oroliga och "bråkiga" äldre ges lugnande mediciner istället. Och det är inget varken personal eller boende mår bra av.
Om man tittar på de äldre som kommer in akut till vården och de som flyttar in på äldreboenden så är de till största delen undernärda. Det har gjorts undersökningar på det.
Du är nåt på spåren.
Faktum är att undernäring inte alls är ovanligt som orsak till att äldre faller hemma, eller börjar uppvisa tecken på demens, och till följd av detta kommer in på sjukhus/äldreboenden.
Jag undrar, som bumbi, hur många som jobbat, eller överhuvudtaget varit på ett äldreoboende?
Angående medicineringen skulle jag säga att det nog varierar en hel del mellan orter, boenden, ansvariga läkare. Det förekommer även exempel på det omvända, personer som inte har adekvat medicinering, t.ex. inte får den smärtlindring de behöver. Något som stör mig personligen är att man numera är väldigt restriktiv med antibiotika, t.ex. vid urinvägsinfektion (som kan vara ett stort problem för gamla, inte primärt för att det är obehagligt att kissa med uvi, utan för att de kan bli förvirrade och falla etc.) p.g.a. de stora problemen med resistens. Här får de äldre betala för att läkare varit eftergivliga för den arbetande befolkningens önskemål om antibiotika för fan och hans moster för att kunna gå och jobba en dag tidigare, för att kunna få iväg barnen till dagis en dag tidigare, för att man inte kan käka kola med papperet på utan kommer hem från semestern med klamydia osv. osv.
Eddie: Extremerna (extremiteterna = armar och ben). :D
ett par hundra tusen cat tuggande analfabeter i hyckle är sveriges räddning:thumbup:
ett par hundra tusen cat tuggande analfabeter i hyckle är sveriges räddning:thumbup:
Koreaner?
Eddie Vedder
2010-08-12, 16:30
Eddie: Extremerna (extremiteterna = armar och ben). :D
Fuck! Som vanligt är jag dock ärlig och tar emot skammen än utnyttjar moderatorkrafterna för att dölja mina misstag. :D
Men i övrigt stort +1. Det är stora skillnader både mellan olika kommuner, olika boenden på samma kommun och t.o.m. inom samma boende beroende på vem som för närvarande ansvarar.
... t.o.m. inom samma boende ...
No shit.
Vilka analfabeter syftar du på?
Man måste balansera potentiella arbetsföra med antalet pensionärer, invandring innebär att ekonomin växer. Det är ingen svart/vit verklighet, som vissa försöker måla upp. Om pensionärer svälter är det något väldigt fel på det vårdhemmet. Jag gissar på carema styrt...
BillyButt
2010-08-12, 17:31
Man måste balansera potentiella arbetsföra med antalet pensionärer, invandring innebär att ekonomin växer. Det är ingen svart/vit verklighet, som vissa försöker måla upp. Om pensionärer svälter är det något väldigt fel på det vårdhemmet. Jag gissar på carema styrt...
Inte som invandringen ser ut i det här landet.
Invandring är en grundförutsättning för att ekonomin ska expandera och växa. Bristen på personal till äldrevården kompenseras genom invandring.
Scratch89
2010-08-12, 18:19
Bristen på personal till äldrevården kompenseras genom invandring.
Kan inte personalen tillsättas av alla våra arbetslösa unga?
BillyButt
2010-08-12, 18:24
Invandring är en grundförutsättning för att ekonomin ska expandera och växa. Bristen på personal till äldrevården kompenseras genom invandring.
Nej, är det något du har lärt dig i skolan?
Scratch89
2010-08-12, 18:25
Nej, är det något du har lärt dig i skolan?
Mja, men det är väl en sanning med modifikation. Nu har jag ingen Ph.D i ekonomi, men invandring (och/eller globalisering i övrigt) verkar ge ett stabilare skydd mot nedgångar. Jämför oss med Island t.ex. Sen har det så klart många andra för- och nackdelar.
Eddie Vedder
2010-08-12, 18:28
Den erfarenheten har jag också. Då ska man definitivt utbilda dem ordentligt och det måste finnas kompetenskrav. Folk som bara tar random jobb för att få en lön och inte bryr sig mer ska inte få ta hand om våra gamla.
Loyndomsriss
2010-08-12, 18:31
Ja, tänk hur det har gått för t.ex. Finland? Huvaligen, det landet är ju på randen till total kollaps!
Scratch89
2010-08-12, 18:33
Den erfarenheten har jag också. Då ska man definitivt utbilda dem ordentligt och det måste finnas kompetenskrav. Folk som bara tar random jobb för att få en lön och inte bryr sig mer ska inte få ta hand om våra gamla.
Absolut, men det är ju lätt gjort. En undersköterskautbildning med delegering tar ju bara några veckor om det är en intensiv utbildning på heltid. Detta ger också en högre lön, vilket borde motivera folk att stanna kvar, tillsammans med ansvar och en känsla av att man faktiskt behövs och gör något vettigt.
För övrigt är antal kronor per portion-argumentet rätt så missvisande, för det innebär egentligen ingenting. Min flickväns mor är chef och jobbar just i storkök och lagar mat till massor av skolor i Skövdeområdet, och det innebär automatiskt en låg kostnad även fast det ger bra mat. Centralisering kan tyckas vara snålt och ge sämre mat, men med korrekt varmhållning, bra leveranser och liknande så försämras inte maten. Det är när maten lagas dagar innan och sedan värms upp som den blir dålig och tråkig.
Matkostnaden är alltså inte bara beräknat på hur mycket potatisen kostade i inköpspris, utan man brukar också räkna med personalkostnader, lokaler, uppvärmning osv.
Loyndomsriss
2010-08-12, 18:36
+1 på det. Om man ställer krav och sållar lite i urvalet så håller till och med jag med om att invandring kan vara något bra förutsatt att personernas kulturella bakgrund inte skär sig kapitalt med vår egen. Hur hade folk tänkt att en invandrare med 4 års sammanlagd skolutbildning ska få jobb i dagens Sverige där man snart taget måste ha dito lång eftergymnasial utbildning för att få jobba på dagis?
Eddie Vedder
2010-08-12, 18:39
Absolut, men det är ju lätt gjort. En undersköterskautbildning med delegering tar ju bara några veckor om det är en intensiv utbildning på heltid. Detta ger också en högre lön, vilket borde motivera folk att stanna kvar, tillsammans med ansvar och en känsla av att man faktiskt behövs och gör något vettigt.
Ja kan man få det att funka är det tveklöst bra. Det är ju väldigt vanligt att t.ex. invandrarkvinnor tar mycket timvikariejobb inom vården och jag har nästan enbart (ETT undantag bland ett 20-tal) positiva erfarenheter från de kvinnorna trots att de kanske inte talat 100%-ig svenska.
Betydligt bättre än många bittra kärringar som hanterar språket.
För övrigt är antal kronor per portion-argumentet rätt så missvisande, för det innebär egentligen ingenting. Min flickväns mor är chef och jobbar just i storkök och lagar mat till massor av skolor i Skövdeområdet, och det innebär automatiskt en låg kostnad även fast det ger bra mat. Centralisering kan tyckas vara snålt och ge sämre mat, men med korrekt varmhållning, bra leveranser och liknande så försämras inte maten. Det är när maten lagas dagar innan och sedan värms upp som den blir dålig och tråkig.
Matkostnaden är alltså inte bara beräknat på hur mycket potatisen kostade i inköpspris, utan man brukar också räkna med personalkostnader, lokaler, uppvärmning osv.
Var det riktat till mig? Jag har inte nömnt något om matkostnaden men jag vet att det du säger stämmer. Jämförelsen med fängelsematen blir därför väldigt fel ibland.
Jag är för övrigt glad att våra fängelsevärstingar dessutom får hålla sig mätta och belåtna och tror knappast rättsväsendet skulle funka bättre om internerna dessutom var hungriga och griniga över dåligt mat. Men det är en annan fråga. ;)
Man kanske inte skulle få bedriva vinstgivande ålderdomshem?
"Statligfiera"?
Scratch89
2010-08-12, 18:41
Var det riktat till mig?
Nepps. Bara generellt sådär, eftersom debatten gick het. :)
vi har ingen brist på personal till äldrevården.däremot brist på pengar för och anställa personal.
Jobba inom äldreomsorg eller skott i bakhuvudet? ;) Där finns det alltid jobb, men den arbetslösa ungdomen (dom våra) vill inte jobba där.
Pepparkakssmurfen
2010-08-12, 21:30
locket på.
Aha, det är invandrarna som tar pensionärernas matpengar?
frambogir
2010-08-12, 21:35
Maten på boendet där jag jobbar suger. Kort och gott.
Kvalitet i omvårdnaden står tillbaka för budgetmonstret.
Vård är ju en produkt/service som ska utsättas för konkurrens. Skrattretande.
Absolut, men det är ju lätt gjort. En undersköterskautbildning med delegering tar ju bara några veckor om det är en intensiv utbildning på heltid.
I beg to differ. Det finns skillnader mellan undersköterskor och vårdbiträden, om vi inte snackar om biträden som har jobbat i 40 år. Skillnaderna syns tydligast när det tillstöter saker som gör att den intränade rutinen inte fungerar och man måste göra bedömningar utifrån egen kunskap. Delegering får du dessutom för specifika uppgifter som du inte har utbildning för, det är nog svårt att sätta upp en kurs som ger delegering på allt, det vore i så fall typ sjuksköterske- eller läkarutbildningen.
spela inte dum.
spela inte dum.
Sluta tigg om det, om du tycker att det är jobbigt.
spela inte dum.
ledsen, men personligen tycker jag att samhällets förfall till stor del grundar sig på ignoranta, outbildade och icke pålästa människor. Precis som du själv verkar framstå genom dina foruminlägg....
BillyButt
2010-08-12, 21:55
ledsen, men personligen tycker jag att samhällets förfall till stor del grundar sig på ignoranta, outbildade och icke pålästa människor. Precis som du själv verkar framstå genom dina foruminlägg....
Icke pålästa om vad?
Sluta tigg om det, om du tycker att det är jobbigt.
jag säjer bara sanningen. och nej det är inte jobbigt.skönt att du engagera dig i frågan.
Icke pålästa om vad?
om världen i helhet... exempelvis historiskt, socioekonomiskt och rent världspolitiskt....
Icke pålästa om vad?
tack det vill jag med veta?
om världen i helhet... exempelvis historiskt, socioekonomiskt och rent världspolitiskt....
in en sån här fråga räcker det med sunt förnuft.
in en sån här fråga räcker det med sunt förnuft.
ja vad säger man...........ridå!
BillyButt
2010-08-12, 22:09
Det är många som inte är påläst inom det, på vilket sätt bidrar det till samhällets förfall?
ja vad säger man...........ridå!
Din retorik är väl så gott som identisk med ryssen så varför denna aggression?
Loyndomsriss
2010-08-12, 23:14
Ett exempel från en annan tråd:
Det tar i snitt 7 år för en invandrare i Sverige att få ett jobb. 7 år under vilket staten bekostar allt för denne person med tillhörande familj (såsom bostad, utbildning, mat, kläder, förbrukningsvaror...). Förra året invandrade 102000 personer till Sverige (s.k. arbetskraftsinvandring) samtidigt som både regeringen och oppositionen nu går till val med att få ned arbetslösheten som huvudfråga..
Begrunda detta och sätt det sedan i relation till de norrländska pensionärerna som inte får påtår till eftermiddagskaffet.
Jag vill gärna ha en närmare beskrivning av de norrländska pensionärerna som inte får kaffe, emedan jag tycker mig ha serverat ganska mycket kaffe bara idag. Det finns helt klart utrymme för förbättringar inom äldrevården, men jag får en känsla av att vissa debattörer mest stödjer sig på Klintbergare.
Loyndomsriss
2010-08-12, 23:44
Jag vill gärna ha en närmare beskrivning av de norrländska pensionärerna som inte får kaffe, emedan jag tycker mig ha serverat ganska mycket kaffe bara idag. Det finns helt klart utrymme för förbättringar inom äldrevården, men jag får en känsla av att vissa debattörer mest stödjer sig på Klintbergare.
För all del.
"De anställda på äldreboendet Hagalid i Timrå trodde det var ett skämt när de fick de nya kostdirektiven för de boendes kaffestunder. Redan innan hade de tvingats spara in på de äldres julmiddagar och midsommarfiranden, nu går besparingarna ut även över kaffetåren. – Det är vansinne. Man tappar gnistan, säger undersköterskan Pia Eriksson."
"Läsare har även mailat in och berättat om anhöriga som bott på hem där det sparats på saker som knäckebröd och haklappar. 'Istället fick de tvätta kläderna oftare', skriver en läsare. "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6700150.ab
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=122936
Tycker det är skrämmande att den generation som arbetade fram Sverige välfärd behandlas sämre än fångar och minkar. Vad tycker ni?
Det är det Sverigedemokraterna rekommenderar; att det i alla kommuner ska finnas dietister och kostekonomer inom äldreomsorgen.
Det är direkt osmakligt att skriva sådana saker om personer från tidigare generationer som inte ens kunde drömma om att ett helt liv av arbete inte skulle ge dem en värdig ålderdom under schyssta förhållanden.
Det de arbetade för, och trodde på, har nu tagits ifrån dem, många gånger om.
Fy fan vad bitter jag hade varit om jag idag hade varit 70-80 år gammal och upptäcka att jag blivit properly assfucked i mitt förmodligen prolapsade rövhål.
För de i vår generation som inte har kunnat pensionsspara hyfsade pengar, blir det heller ingen rolig pension, särskilt inte när det knappt finns några trygga anställningar att tala om längre. Visstidsanställningar, vikariat, arbetslöhet, menlösa studier, ökande psykiska besvär och timanställningar bygger man ingen framtid och pension på.
Förbannade überliberaler, nattväktare och allt fan vad ni är: stick till något annat land eller bilda någon slags Ayn Rand-koloni där ni tror att kan leva era liv som ni vill, ända tills ni märker att eran koloni kommer att utvecklas till något som liknar det vi lever i nu. Eran naiva ideologi ligger på precis samma tragiska nivå som kommunism och andra fantasimissfoster.
Jag pissar på er människosyn, och vill ni "utvecklas till er fulla potential" och skita andra, eller ens inte klarar av att förstå att andras misär även
drabbar er fattar jag inte vad ni gör här. Bara ta ert pick och pack och åk härifrån.
Visst, alla har inte familj och släkt på äldre dagar men många har det och det är betydligt trevligare och effektivare att hålla ihop än att knappt träffas annat än vid speciella högtider. Att få ha barn omkring sig bromsar dessutom åldrandet kraftigt och ökar livskvaliteten rejält.
Har du själv några äldre släktingar som du skulle kunna tänka dig att bo tillsammans med i ett släktkollektiv där flera generationer håller samman?
Klein, du vill inskränka arbetsmarknadsrörligheten? Vill du tillbaka till stenåldern?
Jag skiter fullkomligt i hur andra lever sina liv och är inte ute efter att reglera. Snarare avreglera för att öka rörlighet och frihet. Jag tycker icke desto mindre att det är patetiskt och juvenilt att sitta och gnälla på kollektiva lösningar istället för att sköta om sitt och de sina efter bästa förmåga.
Jag har av en händelse ätit skollunch i den kommun (Vara) som enligt uppgift lägger ner minst pengar per elev på skolmaten, och den var förkrossande överlägsen det skräp jag själv fick att äta när jag gick i skolan på 80-talet. Som i sin tur antagligen var helt överlägset det som mina egna föräldrar fick äta på 50-talet, o.s.v. Det skulle inte alls förvåna mig om detsamma gäller kosthållningen i äldreomsorgen.
Definera skräp.
Jo visst om fler svenska ungdomar kunde utbilda sig till läkare och sjuksköterskor, eller tänka sig en karriär som undersköterska eller vårdare. Där jag jobbat har det alltid varit brist på manlig personal tex. Och manliga vårdare är ganska optimalt på vissa jobb pga tunga lyft.
vi har ingen brist på personal till äldrevården.däremot brist på pengar för och anställa personal.
Jo det finns en klar brist på kompetent personal. Man kan inte anställa vem som helst på alla positioner, så det saknas utbildad och kompetent personal.
Eddie Vedder
2010-08-13, 06:53
+1
Så mycket kaffe som hälls ut och fikabröd som slängs bort så är rejäla neddragningar där klart befogat på de flesta ställen tror jag. Det låter hemskt att de äldre inte ska få sitt fika men vad det egentligen handlar om är ju att frysarna är tokfulla med bröd och bullar och bakelser, skåpen fulla med kakor och kaffe.
På med full kanna, hälften dricks hälften hälls ut, dag ut och dag in. Neddragningar i t.ex. fikabröd kommer alltså inte innebära att de inte får sitt fika om bara personalen faktiskt har orken att fundera över hur mycket som äts och dricks och inte bara ställer fram för mycket på ren rutin.
Ja, tänk hur det har gått för t.ex. Finland? Huvaligen, det landet är ju på randen till total kollaps!
Sandlåda argument, ska vi diskutera USA istället som är ett invandrarland och världens starkaste ekonomi från andra världskrigets slut till ca2001.
Sandlåda argument, ska vi diskutera USA istället som är ett invandrarland och världens starkaste ekonomi från andra världskrigets slut till ca2001.
USA tar emot väldigt väldigt få asylsökande och har historisk inte uppmuntrat multikulturalism utan assimilering. Bara fall i fall du tänkte jämföra USA och Sverige...
USA tar emot väldigt väldigt få asylsökande och har historisk inte uppmuntrat multikulturalism utan assimilering. Bara fall i fall du tänkte jämföra USA och Sverige...
Sverige tog emot 7.487 asylsökande 2009. Assimilering men kulturell och religiös frihet, olika kulturer syns i USA. Redan gjort. :)
Din retorik är väl så gott som identisk med ryssen så varför denna aggression?
min vän, min retorik har varit obefintlig och jag har tyglat mig från att yttra mig i denna tråd eller någon annan tråd som ockuperas av Ryssen eller hans likasinnade.
Att svara ".....ridå" är inte ekvivalent med de uttal som våra "mindre demokratiska forumsmedlemmar" gör här på brädan....
"mindre demokratiska forumsmedlemmar"
förtydliga?
Loyndomsriss
2010-08-13, 09:25
Sverige tog emot 7.487 asylsökande 2009. Assimilering men kulturell och religiös frihet, olika kulturer syns i USA. Redan gjort. :)
Jo, så var det ja...
"Invandringen till Sverige har under de senaste åren varit mycket hög. Trots detta fortsätter invandringen att slå rekord. Aldrig förr har så många invandrat till Sverige som under 2009 då 102 280 personer invandrade, 49 298 kvinnor och 52 982 män."
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx
Kulturell och religiös frihet låter ju trevligt om man inte bekymrar sig nämnvärt över vilka kulturelement det är man får in. Ta gärna en titt på den här dokumentärserien från Tyskland och fråga dig själv hur mycket som skiljer tyskarnas situation från svenskarnas.
http://www.youtube.com/watch?v=5M7uaXf4XTU&feature=player_embedded
Loyndomsriss
2010-08-13, 09:30
Du missar poängen - nämligen att man kan klara sig bra utan sanslös invandring. Du framställde invandring som något av en absolut nödvändighet för att ett land ska kunna fortleva med kvarstående hög standard och då tycker jag att det är relevant att snegla på länder som Finland (som ju tar emot max 5% av antalet av Sveriges "flyktingar"). Men det är ju sant, jag har hört att Finland har massa sociala problem också... att de är näst bäst i världen på våldtäkt, att bilar brinner i förorterna varje vecka, att räddningstjänsten blir attackerade när de gör sitt jobb, att deras skola försämras katastrofalt år efter år..
Eller, vänta nu?
Asylärenden handlade det om, och det var det jag kommenterade. Har du problem att utöva din svenska kultur, eller har du någonsin stöt på problem att utöva din kultur? berätta.
Man kan klara sig bra utan invandring ja. Poängen ni missar är att inom sjukvården, där jag räknar in äldrevården. Har vi ett system som gör det helt omöjligt att klara oss utan arbetsinvandring. Och ändå ser jag ingen lösning på det problemet från tex SD???
Ska vi sparka ut 2000-3000 läkare några tusen sjuksköterskor, och sluta täcka upp våra problem med invandring? Varför finns det då ingen plan från dem??
Det är lite magstarkt att skylla på invandringen när vi faktiskt löser våra problem genom invandring.
Måste även denna tråd sluta i att allt är invandringens fel?
Loyndomsriss
2010-08-13, 10:32
Asylärenden handlade det om, och det var det jag kommenterade. Har du problem att utöva din svenska kultur, eller har du någonsin stöt på problem att utöva din kultur? berätta.
Man kan klara sig bra utan invandring ja. Poängen ni missar är att inom sjukvården, där jag räknar in äldrevården. Har vi ett system som gör det helt omöjligt att klara oss utan arbetsinvandring. Och ändå ser jag ingen lösning på det problemet från tex SD???
Ska vi sparka ut 2000-3000 läkare några tusen sjuksköterskor, och sluta täcka upp våra problem med invandring? Varför finns det då ingen plan från dem??
Det är lite magstarkt att skylla på invandringen när vi faktiskt löser våra problem genom invandring.
Nu är inte frågan om huruvida jag i dagsläget kan utöva min kultur den största bidragande faktorn till min kritik av invandringen, men visst, jag kan slänga ett ben åt dig; på sikt känner jag mig orolig över hur det svenska sociala klimatet kommer att utvecklas.
Det problemet skulle man lätt komma tillrätta med genom att, som nu sker, öka antalet utbildningsplatser på läkar- och sjuksköterskeprogrammen (det råder ju inte direkt brist på intresserade aspirerande studenter?). Att utbilda en läkare kostar ca 1 miljon vilket är en spottstyver i jämförelse med multikultiprojektet. Vidare är jag inte negativ till en striktare invandring av högkvalificerad personal såsom just läkare, civilingenjörer och dylikt. För övrigt handlar den påstådda läkarbristen till stor del om att många nyutexaminerade läkare inte är så sugna på att ta distriktarjobb ute i obygden utan hellre vill leka House på större sjukhus inom mer attraktiva specialiteter.
Tycker du att det är en bra ekvation att ta in 100 000 per år och plocka russinen ur kakan varpå resterande del av kakan slängs in i rosengård?
Och vem har pratat om att sparka ut folk?
Anton Fräs
2010-08-13, 11:47
Måste även denna tråd sluta i att allt är invandringens fel?
Det börjar bli ett uttjatat och löjligt tema i vareviga tråd..
Det börjar bli ett uttjatat och löjligt tema i vareviga tråd..
ja kolozzeum är jättekul just nu
ja kolozzeum är jättekul just nu
allmänt är allmänt och det är snart val inte så konstigt.
BillyButt
2010-08-13, 13:03
Man kan klara sig bra utan invandring ja. Poängen ni missar är att inom sjukvården, där jag räknar in äldrevården. Har vi ett system som gör det helt omöjligt att klara oss utan arbetsinvandring.
Källa på det?
Vad mumlar du om?
Löser vi integrationsproblemen i förorterna med ökad invandring? Kommer arbetslösheten bli lägre genom ökad invandring? Kommer kriminaliten minska genom invandring?
Vad mumlar du om?
Löser vi integrationsproblemen i förorterna med ökad invandring? Kommer arbetslösheten bli lägre genom ökad invandring? Kommer kriminaliten minska genom invandring?
Tråden handlar om vården, ja?
http://www.saco.se/default.aspx?id=2483&epslanguage=SV
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086529/0431R.pdf
BillyButt
2010-08-13, 13:46
Jaså? Varför har du tidigare uttalat dig om invandring generellt då?
Det problemet skulle man lätt komma tillrätta med genom att, som nu sker, öka antalet utbildningsplatser på läkar- och sjuksköterskeprogrammen (det råder ju inte direkt brist på intresserade aspirerande studenter?).
Nu är vi lite off topic, men du förenklar väl mycket här. På många ställen i landet är intaget på läkarutbildningen på smärtgränsen (hundra per termin i Umeå, t.ex.). För den teoretiska delen av utbildningen är antalet studenter inget större problem, men när man kommer till den praktiska måste det finnas plats för studenterna på klinikerna om utbildningen skall ge något. Jag tror inte att någon vill vara patient hos medicinska tangentbordsbyggare som inte tagit i en människa innan de fått ut sin examen.
Edit: En allmän kommentar är att det vore trevligt om propagandisterna kunde hålla den mest uppenbara propagandan till politiktrådarna, och inte infektera precis varenda tråd som på något sätt kan relateras till ett i samhället förekommande fenomen. Det blir tröttsamt och saboterar diskussionen.
Loyndomsriss
2010-08-13, 13:53
http://www.saco.se/default.aspx?id=2483&epslanguage=SV
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086529/0431R.pdf
Den första länken fungerar inte. Den andra säger att vi måste öka antalet utbildningsplatser med ett par hundra per år - vilket var ungefär samma sak som jag framlade i tidigare inlägg - för att bli självförsörjande med läkare (om man nu inte räknar in alla de ca 800 svenska ungdomar som varje år flyr landet till förmån för de gröna ängarna i polen och rumäninen). Som jag sa i tidigare inlägg är det följande resonemang som jag vänder mig emot: "att ta in 100 000 per år och plocka russinen ur kakan varpå resterande del av kakan slängs in i rosengård"
Jaså? Varför har du tidigare uttalat dig om invandring generellt då?
Mer pensionärer som lever längre, minskande antal nyfödda. Minskande antal människor som ska försörja en allt större mängd pensionärer. Brist på nyckelkompetens inom äldrevården/vården. Arbetskraftsinvandring för att täcka upp brister.
Du ser ingen röd tråd alls mellan ekonomi, vård och invandring?
Den första länken fungerar inte. Den andra säger att vi måste öka antalet utbildningsplatser med ett par hundra per år - vilket var ungefär samma sak som jag framlade i tidigare inlägg - för att bli självförsörjande med läkare (om man nu inte räknar in alla de ca 800 svenska ungdomar som varje år flyr landet till förmån för de gröna ängarna i polen och rumäninen). Som jag sa i tidigare inlägg är det följande resonemang som jag vänder mig emot: "att ta in 100 000 per år och plocka russinen ur kakan varpå resterande del av kakan slängs in i rosengård"
Det är SACO's hemsida. Statistik om yrken och prognoser.
Du missar poängen. Om du ökar antalet platser med 500 i år, kommer du att skriva ned bristen först år 2020. Men det blir inga nya platser, och det tar ca 10år för att producera den kompetensen hos en läkare.
Tja vad ska jag säga, rosengård har snart lika många invånare som stockholm då? :D De största invandrargrupperna är anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring som utgör 60%. Kontrollera siffrorna om du vill.
Om vi begränsar anhöriginvandringen i den utsträckning SD vill, kommer det bli svårare att rekrytera personer till vården utomlands. Och då kan vi räkna upp bristen på vårdpersonal en aning. Inte direkt uppmuntrande för en bättre äldrevård i framtiden.
Dessutom är det skillnad på arbetskraftsinvandring och socialbidragsinvandring.
Om vi begränsar anhöriginvandringen i den utsträckning SD vill, kommer det bli svårare att rekrytera personer till vården utomlands.
Varför då?
Varför då?
Kan bli svårt för landstinget att ragga upp distriktsläkaren "Bruno" i hamburg om vi ger honom beskedet att hans fru och 2 barn inte är välkomna här?
shut teh face
2010-08-13, 14:21
Kan bli svårt för landstinget att ragga upp distriktsläkaren "Bruno" i hamburg om vi ger honom beskedet att hans fru och 2 barn inte är välkomna här?
Eftersom förutsättningen finns för att Bruno kan försörja sin fru och barn, så tror jag inte SD har något emot denna typ av "anhörighetsinvandring" i samband med arbete. Självklart måste de uppfylla alla andra kriterier om de vill få medborgarskap (svenska språket exempelvis)
Eftersom förutsättningen finns för att Bruno kan försörja sin fru och barn, så tror jag inte SD har något emot denna typ av "anhörighetsinvandring" i samband med arbete. Självklart måste de uppfylla alla andra kriterier om de vill få medborgarskap (svenska språket exempelvis)
http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/invandringspolitisk-program/
"Alla uppehållstillstånd som tilldelas nytillkomna utlänningar skall vara tillfälliga. Möjligheten att utfärda permanenta uppehållstillstånd som ett mellansteg mellan temporärt uppehållstillstånd och medborgarskap skall därmed avskaffas."
Kanske dags att läsa på lite om SD? :D Bruno är nu en ledsen panda, tror inte det erbjudandet lät så bra.
shut teh face
2010-08-13, 14:40
http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/invandringspolitisk-program/
"Alla uppehållstillstånd som tilldelas nytillkomna utlänningar skall vara tillfälliga. Möjligheten att utfärda permanenta uppehållstillstånd som ett mellansteg mellan temporärt uppehållstillstånd och medborgarskap skall därmed avskaffas."
Kanske dags att läsa på lite om SD? :D Bruno är nu en ledsen panda, tror inte det erbjudandet lät så bra.
De kan ju fortfarande få medborgarskap, vilket var lite min poäng.
Bruno kommer hit med familjen, temporärt uppehållstillstånd <- riktig arbetskraftsinvandring, han tillför samhället
Bruno och familjen vill stanna, medborgarskap när alla (hårda) krav är uppfyllda.
BillyButt
2010-08-13, 15:30
Mer pensionärer som lever längre, minskande antal nyfödda. Minskande antal människor som ska försörja en allt större mängd pensionärer. Brist på nyckelkompetens inom äldrevården/vården. Arbetskraftsinvandring för att täcka upp brister.
Jo, massinvandring ökar kostnaderna inom vården. Du har fortfarande inte svarat på frågorna jag ställde tidigare.
WHITEFOLKS
2010-08-13, 15:36
Bruno från Hamburg kan ju flytta hit oavsett eftersom han är EU-medborgare och hans fru + barn får automatiskt TUT så länge han har en "anledning" att vara i Sverige, studier eller arbete.
Som det är i dagsläget så är det lättare för en EU-medborgare att flytta hit med en anhörig från ett icke eu-land än för en svensk medborgare att ta hit en anhörig från ett icke eu-land.
Detta är något jag har erfarenhet själv. Jag har både svenskt och finskt medborgarskap och det var lättare för mig att ansöka som finsk medborgare när det gällde att få hit min amerikanska sambo till sverige.
Angående det tråden handlar om:
Jag sommarjobbade 5 somrar på ett sjukhem i en mindre mellansvensk kommun. Sjukhem i den betydelsen att det är sista anhalten för nästan alla som kommer innanför dörrarna. De boende är ofta multisjuka, många med t ex stroke och därav orsakad halvsidesförlamning, och de flesta led även av mer eller mindre tydlig demens. De flesta var även helt sängliggande och i övrigt bundna till rullstol, och behövde hjälp med allting, från förflyttning med lyft eller handkraft till matning och hygien. Några rätt pigga fanns också, men med mycket kraftig demens. De skulle egentligen inte vara där, men är det kö till demensavdelningarna kan de hamna där ändå om plats finns.
Allting gick på rutin, och nåde den som bröt den. Oliktänkande och nya lösningar på problem var helt förbjudet. Jobbade vi enbart vikarier någon dag var det rätt skönt att ta saker i den ordningen vi tyckte var bäst, både för oss och de gamla. Man lägger t ex inte någon med ögon stora som tefat och förväntar sig att denne ska sova istället för att bli orolig och ligga och ropa. De ordinarie löse ofta detta genom att ringa på sköterskan som fick ge Sobril, på tal om övermedicinering av en i det här fallet beroendeframkallande medicin.
Dagsrutin:
06.55 Rapport. 5 personer jobbar från morgonen, varav en började 06.30.
07.00 Ta upp, vilket innebär att tvätta någon övre och nedre i sängen så gott det går och byta eventuell blöja och sedan klä på och förflytta denne till rullstol i de flesta fallen med taklyft. Minst två, gärna tre skulle man hinna med på en timme. 10-12 stycken ligger efter denna timme kvar i sängarna då man inte hinner få upp alla vare sig de vill eller inte, och matas i dessa under frukosten.
07.45 En uska går insulinrond och ger insulin till de som har diabetes. En person förbereder frukosten , hämtar matvagn osv. Resten jobbar enligt tidigare.
08.00 Frukost. Gröt kommer tillagad från det kommunala storköket i byggnaden intill på en varmhållningsvagn. Alltid någon slags gröt alternativt fil och flingor för den som vill. Smörgås, kräm. Medicin administreras i samband med måltiden. Av 24 personer på avdelningen behöver ett antal, ofta 15-20, matas av dessa 5 personer, och de flesta ska få sina läkemedel från apodos eller dosett. Kaffe till de boende.
08.45 Plocka undan efter frukosten, återlämna matvagnen, torka bord osv. En kollar medicinvagnen så att alla fått sin medicin och att allt är signerat i listorna. Behöver någon boende gå på toa sätts de på dass. En del boende sätts på dass av rutin då de inte kan kommunicera detta själva. Runt 6-8 stycken, varav en del sätts på vanlig toalett, kanske fastlåsta med bälte för att de inte ska resa sig och ramla, och en del flyttas över med lyft till en specialstol med potta under.
09.00 Personalen får sitta ned och fika 45 min. En sanning med modifikation, eftersom de måste svara på larm. Varje boende som kan använda den har en larmknapp i form av ett armbandsur, kopplat till mobiltelefoner hos de anställda där man kan se vem som larmar. Många boende nyttjar larmet flitigt, och det kan vara allt från att deras klocka går fel för sjunde gången idag till att de bajsat ned sig. Och så har vi ju de som sitter på muggen och ska bort därifrån. De som inte vill sitta uppe får vila på frukosten, och läggs då igen.
09.45 Man tar upp de som blev kvar från morgonen. Man duschar även 2 st på avdelningen. Antingen i duschstol eller på en speciell duschvagga för de som inte kan sitta i stolen. Varannan vecka får de boende duscha. Jo, du hörde rätt, en gång på 14 dagar. Oftare tycker inte kommunen att de behöver duscha. Omläggningar görs om det finns. Kl. 11 är alla uppe om dagen gått som planerat.
11.00 Hälften går på rast. De som är kvar tvättar kläder, och börjar ta upp folk som vilat till lunchen. Blöjbyten osv.
11.30 Resten tar rast. De andra förbereder lunchen, hämtar vagnen osv.
12.00 Lunch. Samma som frukost, centralt lagad mat, mediciner, och matningar. Varje dag, mitt när alla sitter och matar, ringer samma tant och har såååå bråttom på toaletten :)
Kaffe till de boende.
13.00 Sätta boende på toaletten, byta blöjor, lägga de som vill vila på maten. 2 personal går hem, 3 kvar, ibland bara 2 beroende på hur schemat är lagt. Helgbemanning innebär 2 st på 24 boende som behöver hjälp med allt.
14.00 Personalen sätter sig ned och svarar på larm. Nu är man vara tre personal.
15.00 Man tar upp de som vilat, sätter folk på toa igen, och bäddar ned ett par-tre st för natten för att hinna med resten av kvällen! En del får alltså lägga sig redan kl. 15.
16.00 Middag/kvällsmat. 3 kvällspersonal kommer. I övrigt samma jobb som övriga måltider.
17.00 Dagpersonalen som är kvar slutar, och 3 personer ska nu lägga 24 boende före kl. 19.
Läggning innefattar toabesök om det behövs, tandborstning, avklädning, på med nattkläder, och ned i sängen. Med toabesöken gäller det att ha tungan rätt i mun. Man kan ha 3-4 st på toa samtidigt, och man får inte glömma någon av dem sedan, då hamnar man i tidningen!
19.00 Personalen sätter sig och svarar på larm. Ojämförbart dagens lugnaste timme. Man kan hinna dricka en hel kopp kaffe ostört. Men en del kvällar hinner man istället inte sätta sig alls, speciellt om man bara jobbar med oerfaren personal.
20.00 Blöjrond. Man tar med sig stora sopsäcken runt och byter kanske 15 blöjor, och ger alla medicin som ska ha.
20.45 Rapport till nattpersonal.
Egna reflektioner:
Ska man se till maten får de gamla hyffsat bra mat, faktiskt samma standard som skolmaten, om än lite annorlunda rätter eftersom det är mycket gammaldags mat. Många har ändå dålig aptit av olika anledningar. De är gamla och sjuka, och inte minst bara det att ta 10 tabletter direkt på morgonen kan ju förstöra aptiten hos de flesta.
Däremot får de inte äta i den takt de vill. Många gånger när man kunnat mata någon 15 minuter längre har man märkt att den äter bra när det går lite långsammare, men det hinns oftast inte med då varje personal måste mata 2-3 boende på mindre än en timme. Det anser jag är oförsvarligt. De måste väl få äta i den takt de kan? Att matas med sked i en högre takt än man vill måste kännas mycket obehagligt och kanske t o m kränkande. Även om de knappt kan kommunicera känner de fortfarande känslor, och kan ske då bestämmer sig för att "det här vill jag inte vara med om längre, nu spottar jag ut maten".
De gamla är i princip apatiska i många fall. De sitter och tittar rätt ut i tomma luften, eller sitter och ropar på hjälp. De får noll stimulans. Av ovanstående förstår nog de flesta att personalen inte har tid att ge stimulans, och de som får besök av anhöriga varje dag kan räknas med tummarna. På sommaren när det finns gymnasieungdomar som jobbar utöver personalen får de i alla fall komma ut på promenad. En timmes promenad om dagen och ett par timmars social aktivitet skulle lagstadgas. På fängelser finns det ju stiftat hur många timmar de måste få vistas utomhus/ vecka, men inte i äldreomsorgen.
Mer personal. Varje blöjbyte innebär 2-3 vändningar på en person som kan väga 100 kg. Det är tungt för en annan med, och det jobbar kvinnor på 45-50 kg med det här, som gjort det i decennier. Lägg på den ständiga stressen och det är inte konstigt att sjukskrivningstalen är högre än i något annat yrke. Det är inte för att kvinnor är klena, det är för att jobbet som de flesta industrijobb t ex inte går ut på att bevaka en maskin med ena ögat.
Onödig medicinering. Jag är ingen läkare, men vågar ändå påstå att det vore bättre att kunna ta sig 5 min för att lugna oroliga äldre istället för att proppa dem fulla med beroendeframkallande lugnande som kräver högre och högre doser för att bibehålla effekt.
Rätt boende på rätt boende :D
Att blanda somatiskt sjuka med dementa fungerar inte bra. De som har huvudet i behåll sitter ofta och kommenterar hur korkat de dementa bär sig åt och mobbar dom, triggar igång dom. Personalen, som har fullt upp med omvårdnaden, tvingas agera vakter så att de dementa inte rymmer ut eller ställer till med något. Det är inte kul att hitta hela korridorens möblemang uppallat mot en vägg, eller för att inte tala om mannen som gick in på andras rum och gjorde både nummer ett och två i deras byrålådor :(
Det skapar oerhört mycket extrajobb eftersom lokalerna inte är anpassade och personalen inte räcker till för att klara av den problematiken.
Angående att ingen skulle ta dessa jobb om det inte vore för de många gånger fantastiska invandrarkvinnorna i vården tror jag snarare att det hjälper till att hålla ned lönerna i den kommunala sektorn. I och med att så många är arbetslösa, har låg utbildning och dålig språklig förmåga finns det alltid någon som vill jobba för den förhållandevis låga lönen. Hade nästan bara svenska ungdomar funnits att tillgå hade man varit tvungen att höja lönerna för att dra personal till jobbet. För hästjobbet beskrivet ovan får en undersköterska ca 22k/månad före skatt. Då ingår dagpass, kvällspass, jobba två helger av fem, och delad tur. Delad tur innebär ett morgonpass och ett kvällspass samma dag, med ett par timmars rast emellan. Man kan jobba dag dagen efter ett kvällspass osv. Inget skifttillägg här inte. Industrin skulle tokprotestera för liknande villkor, men ingenting som bekostas av offentliga medel får kosta något.
Det var en liten inblick för någon som aldrig varit på ett äldreboende att läsa, men som ändå inte drar sig för att skriva kommentarer om att personalen visst behöver jobba mer och om att de gamla har det bra på hemmen. Visst, våra fick kaffe 3 ggr om dagen...
Jag kommer säkert att skriva mer i tråden vartefter jag kommer på att jag glömt saker. Härnäst kommer hur Hemtjänsten fungerar.
von huff
2010-08-13, 17:58
Jag har ochså jobbat en kort tid på ett åldringshem och mina spontana tankar är:
-omotiverad personal´
-Många gamlingar får sitta hela dagarna på rummet eller framför tv:n
-Skitiga rum
Ok det är klart att man inte oftast är så glad om har ett sådant jobb för det är för jävligt.Personalen har heller ingen tid att sysselsätta gamlingarna.Rummen stank piss i många fall, städarna var inte alltför motiverade att städa dessa rum.Maten var ok tyckte jag.Jag har dock bara besökt ett åldringshem så har ingen större erfarenhet
Loyndomsriss
2010-08-17, 00:32
Med anledning av en intressant SvD-artikel bumpar jag tråden. Nedanstående utdrag återfinns här http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd (notera att den är från 2002, kostnaderna får alltså förmodas vara kraftigt underdrivna jämfört med de av idag).
"Kostnaden för invandringen uppgår till ungefär en fjärdedel av vad hela den offentliga sektorn kostar. Den är försiktigt beräknad."
"Här framträder en huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs i anspråk för invandringen har nästan fördubblats från 7 till 13,5 procent. Invandringen kostar 18 gånger mer per år än utvecklingsbiståndet, som riksdagen brukar diskutera. De ökade finansieringskraven har riksdagarna löst genom att höja skattekvoten från 48 till 54 procent, genom nedskärningar i välfärden och i offentliga pensioner samt genom ökad upplåning. Av hela resursökningen till den offentliga sektorn (324 mdr under decenniet) användes 51 procent för att finansiera invandringen. Om kostnadsökningen hade begränsats till 3 procent årligen i stället för 11, skulle skattekvoten ha kunnat behållas på 48 procent."
"Sverige har brist på arbete och på grund av en för stor invandring överskott på arbetskraft."
"En indikation är att 74 procent av hela invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering."
Eftersom jag antagligen räknas till propagandisterna ber jag också tolkia om ursäkt på förhand och lovar att i framtiden begränsa mig.
Med anledning av en intressant SvD-artikel bumpar jag tråden. Nedanstående utdrag återfinns här http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd (notera att den är från 2002, kostnaderna får alltså förmodas vara kraftigt underdrivna jämfört med de av idag).
"Kostnaden för invandringen uppgår till ungefär en fjärdedel av vad hela den offentliga sektorn kostar. Den är försiktigt beräknad."
"Här framträder en huvudorsak till att välfärden kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs i anspråk för invandringen har nästan fördubblats från 7 till 13,5 procent. Invandringen kostar 18 gånger mer per år än utvecklingsbiståndet, som riksdagen brukar diskutera. De ökade finansieringskraven har riksdagarna löst genom att höja skattekvoten från 48 till 54 procent, genom nedskärningar i välfärden och i offentliga pensioner samt genom ökad upplåning. Av hela resursökningen till den offentliga sektorn (324 mdr under decenniet) användes 51 procent för att finansiera invandringen. Om kostnadsökningen hade begränsats till 3 procent årligen i stället för 11, skulle skattekvoten ha kunnat behållas på 48 procent."
"Sverige har brist på arbete och på grund av en för stor invandring överskott på arbetskraft."
"En indikation är att 74 procent av hela invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering."
Eftersom jag antagligen räknas till propagandisterna ber jag också tolkia om ursäkt på förhand och lovar att i framtiden begränsa mig.
Jag har sagt under de senaste åren och Sverigedemokraterna säger det oxå.
Fortfarande sover regering och riksdagen.
Godnatt Sverige!
Gör allt för Sverigedemokraterna mina herrar och damer innan det är väldigt försent.
Loyndomsriss
2010-08-17, 12:36
Jag har sagt under de senaste åren och Sverigedemokraterna säger det oxå.
Fortfarande sover regering och riksdagen.
Godnatt Sverige!
Gör allt för Sverigedemokraterna mina herrar och damer innan det är väldigt försent.
Jag gissar att du är Iranier, porja? Det där rasistiska självhatet klär dig inte.
Med anledning av mitt senaste inlägg undrar jag även om Vinter och de andra massinvandringsförespråkarna har några kommentarer?
Vi har sett tråden alldeles för länge, Vinter.
D Andersson
2010-08-17, 15:31
http://meritwager.wordpress.com/2010/07/25/hur-lange-ska-politiker-fortsatta-att-ta-sig-ratten-att-pytsa-ut-miljoner-av-vara-pengar-pa-en-opalitlig-och-till-stora-delar-slapphant-asylhantering/
Det finns anledning att börja undra över hur länge skattepengarna ska räcka när det ena galnare projektet efter det andra rullar i gång inom asylsfären. Hur länge ska politiker fortsätta att ta sig rätten att pytsa ut miljoner av våra pengar på en opålitlig – och till stora delar slapphänt – asylhantering? Sverige skiljer sig starkt på området från sina nordiska grannar – och det är knappast så att tre andra civiliserade välfärdsländer gör fel och Sverige gör rätt…
Hur kan politiker ta sig rätten att, av skattebetalarnas pengar, betala kring 3.000 kr per dygn och person på ”hem” för ensamkommande minderåriga asylsökande (som långt ifrån alltid ens är minderåriga), d.v.s. ca 90.000 kr i månaden per person plus kostnader för skola, aktiviteter, gode män, juridiska ombud, sjukvård etc, troligen uppemot 100.000 kr per månad och person? Bara i år beräknas 3.000 ensamkommande asylsökande, som påstår sig vara under 18 år, komma till Sverige (förra året kom över 2.000, året innan likaså…). Var och en kan själv räkna ut vilka summor det kan röra sig om per år. Det går att få reda på fakta, det handlar inte om tyckande eller gissande. Och fakta redovisas ju på andra samhällsområden, som en självklarhet.
De superdyra hemmen för ensamkommande unga är förstås bara ett av alla kostnadsområden inom asylhanteringen. Alla andra asylsökande kostar också mycket stora summor, både för boende, dagpenning, sjukvård, fängelse i de fall brott begås (det kostar kring 2.200 kr eller mer per fängelsedygn) och för alla utvisningar som måste göras med tvång eftersom få efterlever domar som avkunnats i migrationsdomstolen (som också kostar mycket…) i enlighet med svensk lag. Också förvaren, där människor som ska lämna Sverige men är benägna att hålla sig undan, sitter tills biljetter och resehandlingar (pass, id-kort) har ordnats och de kan lämna landet, kostar minst 2.500 kr per person och dygn. Givetvis handlar mottagande av människor i behov av asyl eller skydd inte enbart eller ens i första hand om pengar, men den svenska ineffektiviteten och blåögdheten på hela asylområdet gör att kostnaden är alldeles för hög - i onödan.
Ekonomin i det forna välfärdslandet Sverige utarmas. De människor som arbetar, betalar bland världens högsta skatter och halkar ändå neråt när det gäller den ”välfärd” som man försöker lura i folket att de ska få för sina skattepengar. Asylsökande som säger sig vara under 18 år får kosta omkring 100.000 kr per månad, det tycker politikerna är okej. I Vaxholms kommun t.ex. – och säkert i många andra kommuner också – får människor som arbetat och betalat skatt i hela sina liv och som byggt (det forna) välfärdslandet Sverige, alltså de gamla och sjuka, bara kosta en tredjedel så mycket, ca 32.000 kr per månad. Den som inte reagerar på det och inte ser att det är fel och orättvist, den har stora och allvarliga problem eller lever i strutsliknade förnekelse.
I Sollefteå (läs hela artikeln) lägger politikerna beslag på miljoner skattekronor utan att fråga dem som arbetar och som dignar under skattetrycket, där tog nämligen politikerna i juni i år ett beslut om att starta en ny verksamhet för att ”hjälpa de unga vuxna som ännu inte klarar sig helt själva” (människor som alltså klarat en flykt till Sverige och mycket mer…):
Alla är inte självgående vid 18 års ålder. Genom projektet kan de som behöver hjälp med att fylla i blanketter eller förstå det svenska systemet få det.
Det säger Anneli von Wachenfeldt, enhetschef för Sollefteås flyktingboenden, som tycker att detta ”kommer att gynna Sollefteå”. Hon säger vidare att:
De unga flyktingarna gillar stan. Dessutom så har det genererat minst 25 nya jobb. Både inom den egna verksamheten men också i skolan.
Otroligt! För det första är dessa personer inte ”flyktingar”, de är asylsökande och dessutom vuxna. För det andra är det mycket märkligt att tala om att ”det genererat minst 25 nya jobb” – det är ju skatter som till 100 % bekostar verksamheten!!! Vilka är de politiker som fattat beslutet? Hur tänkte de? Hur kan de ta för givet att folket ska tycka att det är okej att personer som inte ens har uppehållstillstånd i Sverige (!!!) ska få kosta en massa skattekronor? Har Sollefteborna ställt dessa politiker mot väggen?
Det verkar som om de som finns i den offentliga sektorn, de flesta politiker och nästan hela den samlade gammelmediekåren helt har tappat vett och sans och förlorat förmågan att tänka klart, så snart det rör sig om asylsökande. Och eftersom politikerna fortsätter att vräka ut pengar på asylområdet, bland annat på unga män som inte styrkt sin identitet och som man därmed inte ens kan veta om de har asyl- eller skyddsskäl, så tycks de ju faktiskt anse att de har en gudomlig rätt att ta folkets pengar och fördela dem på detta sätt. Att folket kommer att sluta rösta på dem och i stället börja missnöjesrösta på partier som de egentligen inte vill rösta på är ganska uppenbart. Frågan är bara i hur stor utsträckning.
För att undvika missförstånd (det finns många som vill missförstå!) påpekar jag följande:
Min kritik riktar sig till 100 % mot svenska politiker, myndighetspersoner och medierepresentanter och till 0 % mot de människor som tar sig hit och med alla medel, påhittade historier, lögner etc (95 % har t.ex. inga id-handlingar) försöker få en chans att stanna här och bli försörjda under en lång rad av år (= ett faktum, det tar enligt uppgift, i genomsnitt sju år för asylsökande män och 13 år för asylsökande kvinnor att börja arbeta och betala skatt). Det ligger i människans natur och är en självklarhet att man söker sig dit där man tror att man kan få det betydligt bättre. Dessutom finns det givetvis också de som har asyl- eller skyddsskäl.
Det är de svenska s.k. ansvarigas fel att det ser så annorlunda ut på asylområdet i Sverige än t.ex. i tre jämförbara nordiska länder. Det är de svenska s.k. ansvarigas fel att man inte skärper sig så att de – och endast de – som styrker sin identitet och har verkliga asyl- eller skyddsskäl får uppehållstillstånd i Sverige. Det är de svenska s.k. ansvarigas fel om människor, som aldrig varit och egentligen inte heller innerst inne är det, felaktigt blir fientligt inställda mot de människor som får försörjninguppehållstillstånd för att svenska myndigheter och domstolar inte ser till att lagen, som kräver styrkt identitet och har strikta regler för vilka som ska beviljas asyl eller uppehållstillstånd, efterlevs. Tyvärr. För de som ilskan borde riktas mot är ju de s.k. ansvariga. Det är fel att vända sin ilska mot dem som försöker få ett bättre liv; det är det egna landets regering, riksdag, myndigheter och kommunalpolitiker man ska ställa till svars och vända sin frustration mot när misshushållning med skattemedel sker liksom slapphänthet med att genomföra det som lagen säger.
Och till representanter för gammelmedierna vill jag säga att även om detta är det absolut svåraste området att rapportera om, så är det er journalistiska skyldighet att göra det, och att göra det allsidigt. Den ensidiga och ofta helt felaktiga rapporteringen i asylfrågor är förödande och en skam för ett land som berömmer sig av att ha en stark åsikts- och yttrandefrihet och en ”fri press”. Titta gärna så objektivt ni kan på hur Danmark Norge och Finland hanterar de svåra asylfrågorna och hur mycket öppnare diskussioner kring dessa som förs där. Sverige har en hel del att lära.
Till slut: Jag förespråkar en rättssäker, tydlig, snabb och lagenligt korrekt asylprövning. Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. De, som inte har rätt att stanna i Sverige ska återvända så fort som möjligt och de, som har rätt till asyl eller uppehållstillstånd, ska så fort som möjligt påbörja sitt inträde i det svenska samhället. Allt i enlighet med de lagar, konventioner och politiska ställningstagande som utarbetats på området, varken mer eller mindre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.