Visa fullständig version : Behöver hjälp med att komma i form tills årsskiftet
Hej!
Nu är det så att jag har gått alldeles för länge och skämts för min kropp, jag har inte vågat gå på stranden, i bar överkropp på flera år för att jag tycker att jag ser helt för jävlig ut och jag ska vara helt allvarlig.
Jag vill gå ner i vikt och få en hårdare kropp.
Ålder: 19
Längd: 196
Startvikt: 104kg
Aktuell Vikt: 101,7 kg
Målvikt: 90-95kg
Bicep: 37cm
Midja: 99cm
Rumpa: 115cm
Jag startade på 104kg och har under de senaste 2-3 veckorna gått ner till nu 101,7 kg. Jag vill alltså främst få bort så mycket jävla underhudsfett som det går för det har jag dragits med nu i flera år. Jag vet att man måste liggga på kaloriunderskott och blabla. Såhär ser ett dagligt intag ut för min del (just nu)
Frukost : 2 mackor + 1 glas mjölk
Lunch : Frukt
Middag : Det som det bjuds på här hemma
Mellanmål : Frukt/grönsaker
Såhär mycket tränar jag ungefär:
5 dagar i veckan, har tillgång till hantlar, bänkpress hemma. Så jag springer 2,5km varje dag samt som jag kör bröst, armar, mage, axlar så mycket jag kan. Grejen är att jag är stark, det är jag verkligen men jag vill få en definiton på kroppen och siktar på något sånt här http://0.tqn.com/d/pilates/1/0/9/4/-/-/RippedAbs2Crop.jpg. Jag vill alltså få en hårdare kropp, platt mage, mindre rumpa osv.
Visar även en bild på hur jag ser ut i dagsläget:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-DSC00158.JPG
Och jag måste ha nåt mitt mål vid årsskiftet!
Men att gå ner 5-10 KG på 3,5 månad ska väl inte vara omöjligt?
Mvh Peter
andre314
2010-08-11, 14:11
Klart att du kan gå ner 5-10kg på 3,5 månader, allt beror på hur mycket fokus du har, och hur mycket du kan om viktminskning(även om grundprinciperna är lätta). Jag föreslår ett kaloriunderskott med 500-700 per dag, gymträning och konditionsträning(promenader och kanske någon springtur i veckan)
Det första jag tänkte på var dock att du äter förtok för lite protein(eller jag vet inte, du kanske äter sjukt mycket till middag). Jag tycker att du ska satsa på att äta mycket protein, lite kolhydrater(lite mer på gymdagar) och 40gram+ fett per dag.
Om du inte har problem med hungern på morgonen så skulle jag skippa frukosten och bara äta lunch och middag och ngt på kvällen(efter träning). Detta gör att du kan äta dig mätt på dessa mål : ) lycka till.
andre314
2010-08-11, 14:25
Klart att du kan gå ner 5-10kg på 3,5 månader, allt beror på hur mycket fokus du har, och hur mycket du kan om viktminskning(även om grundprinciperna är lätta). Jag föreslår ett kaloriunderskott med 500-700 per dag, gymträning och konditionsträning(promenader och kanske någon springtur i veckan)
Det första jag tänkte på var dock att du äter förtok för lite protein(eller jag vet inte, du kanske äter sjukt mycket till middag). Jag tycker att du ska satsa på att äta mycket protein, lite kolhydrater(lite mer på gymdagar) och 40gram+ fett per dag.
Om du inte har problem med hungern på morgonen så skulle jag skippa frukosten och bara äta lunch och middag och ngt på kvällen(efter träning). Detta gör att du kan äta dig mätt på dessa mål : ) lycka till.
Lägg upp ett seriöst gymprogram också, överträna inte, jag skulle säga, högst 4ggr i veckan, man måste låta kroppen vila under deff också. Promenera varje dag isf att springa, mycket skonsammare, speciellt om du ska göra det varje dag. Dina ben kommer vara döda efter ett tag annars, gå ut på promenad 30min/1 timma mer dag ist.
Okej jag springer mycket hellre än att gå dock och kännar att jag tar ut mig mycket mer när jag springer...Men tänkte varva springandet med att simma två gånger i veckan nu när simhuset öppnar, kan det vara något ?
Okej jag springer mycket hellre än att gå dock och kännar att jag tar ut mig mycket mer när jag springer...Men tänkte varva springandet med att simma två gånger i veckan nu när simhuset öppnar, kan det vara något ?
Absolut. Kläm gärna in lite styrkeövningar vid tillfälle, då detta hjälper till att skapa en kvalitativ viktnedgång. Det gäller att hitta ett upplägg som du trivs med och inte slaviskt följa vad andra säger. Ställ massor med frågor och inhämta tips och råd men anpassa sedan dessa efter dina mål och förutsättningar.
Kolla igenom deffguiden här på forumet. Deff eller viktnedgång, kalla det vad man vill. Det som står där fungerar.
Dina mål för viktnedgången är absolut realistiska och följer du de råd du fått så ska det gå bra.
Jag undrar också om ni kan ge tips på lite "snacks" som kan ersätta godis,chips osv? Har typ slutat med Läsk helt och hållet men känner att jag behöver ha något som ersätter godis/chipsen vid helgerna/fotbollsmatcher etc etc... Äter mycket frukt men det blir lite långtråkigt, har hört att nötter inte ska vara så farligt, men jag kanske är ute och cyklar ?
sandstorm
2010-08-12, 07:52
Nötter är "bra" i den meningen att de innehåller ofta bra fetter och sådär, men när det gäller viktnedgång är kalorier det som räknas. Det gäller då att vara försiktig med nötter då de ofta innehåller massor av energi (ibland mer per 100g än t.ex. chips eller choklad). Läs deffguiden och läs på förpackningarna!
Okej men finns det någon typ av snack som är bra då? :/
Skulle gissa att popcorn är bland det snällaste kalorimässigt, så länge det inte är någon ostvariant.
edit: annars finns det ju beef jerky som man kan ha som snacks om du även behöver få upp kaloriintaget :D Lite dyrt kanske men...
Nötter, fisk, kött, kyckling, tonfisk, ägg, kesella. Tänk högt protein och low carb. Man kan alltid ta någon form av fett och eller kolhydratsblockerare. Kör själv med det då jag är ett stort pasta/bröd/godis fan, och använder dem när jag käkat sådant jag inte bör göra i min diet, köper dem från weightworld som har 24h leverans haha 8) You can do it!!!!!!!!! jag kör mycket brottning/bjj också, bränner bort fett snabbt och det är grymt kul... lättare att träna då även om man är trött!
dagsfordeff
2010-08-13, 10:59
Riskakor är annars ganska kalorisnålt. Sourcream & Onion, ett paket 550kcal. KANONGOTT!
EDIT: Eller ja. Per 100g är det ju ändå 440kcal så det är inte så snålt, men så väger dom ju knappt något så...
Riskakor hade jag inte rekommenderat som snack. Det är lätt att få i sig 500 kcal eller mer från riskakor utan att känna sig det minsta tillfredsställd, tycker iaf jag. Då finns det många andra alternativ för 500 kcal som mättar bättre, kanske inte i snacks-väg iofs, men i matväg.
Hmm, hur är det med rotfruktschips? Finns det några fettsnåla sådana eller kan man göra själv om man är lite ambitiös?
Det känns spontant som det kan bli rätt gott och hyfsat kalorisnålt.
tack för alla tips och svar! Jag har hört att gurka med keso ska vara gott och nyttigt, kan det stämma? Sen tänkte jag börja simma 2 gånger i veckan med en början nästa vecka när simhuset öppnar, är det bra i fett förbrukningssyfte med att simma 1km x 2 i veckan samtidigt som man styrketränar + springer ?
Eddie Vedder
2010-08-13, 13:34
Inget fel på varken keso eller simning. Smaken märker du ju själv om du gillar eller ej.
Nu har det gått några dagar och som ni vet så började jag på 104kg men är redan nu nere på 99KG vilket jag är mkt glad över :)! Men jag har fortfarande lika mycket fett runt midjan/magen/röven och samma cm mått som tidigare. Är det där det bränns fett sist eller gör jag något fel?
Jag springer 2,5km 5 dagar i veckan och ska varva det med att simma 1km två gånger i veckan nu med början nästa vecka. Tränar även bröst,axlar,armar,mage 2-3 gånger i veckan.
Jag äter
frukost (2 mörka mackor + mjölk)
lunch (frukt/sallad)
middag (det som bjuds på hemma)
all typ av mellanmål är frukt.
Så gör jag något fel? Men jag har ju faktiskt redan gått ner 5 kg men vill bränna mer fett så jag får en hårdare kropp.
http://0.tqn.com/d/pilates/1/0/9/4/-/-/RippedAbs2Crop.jpg
något sånt där är mitt mål vid årsskiftet och det bör inte vara omöjligt.
shoulder87
2010-08-16, 14:52
det du gått ner i början är med största sannolikhet till stor del vatten.
Bara att fortsätta räkna kolhydraterna och se till att du gör av med mer än du tar in så kommer fettet också ryka.
Du kan säkert ha samma fett% som killen på bilden, dock blir det VÄLDIGT tight att bygga så mycket muskler fram tills årsskiftet.
Lycka till
Man kan alltid ta någon form av fett och eller kolhydratsblockerare.
Vad tusan är en kolhydratsblockerare?
Edit:
Okej, det här MÅSTE ju vara en bluff-produkt? Jag har då aldrig hört talas om någonting liknande.
http://www.weightworld.co.uk/fat_n_carb_blockers.html
Jag undrar en sak till, tror ni att jag kan klara av mitt mål om jag har en "godisdag" i veckan? Som typ fredag/lördagar där jag kan äta lite godis/chips ?
JohnRick
2010-08-20, 08:40
Jag undrar en sak till, tror ni att jag kan klara av mitt mål om jag har en "godisdag" i veckan? Som typ fredag/lördagar där jag kan äta lite godis/chips ?
Går säkert, men kan ta lite längre tid då risken är mer överhängande att du då överskrider det kaloriintag du har satt upp för viktminskning.
Eddie Vedder
2010-08-20, 09:06
Det är en fråga om definitionen av "lite". Vissa använder ordet mest för att ljuga för sig själva, "jag åt ju bara lite chips, tog lite godis, åt en liten pizza och tog några små drinkar på krogen....... och kanske lite chilinötter".
Men om du väljer EN dag med t.ex. en glass efter middagen är det inget att oroa sig över.
Hej!
Nu är det så att jag har gått alldeles för länge och skämts för min kropp, jag har inte vågat gå på stranden, i bar överkropp på flera år för att jag tycker att jag ser helt för jävlig ut och jag ska vara helt allvarlig.
Tycker absolut inte du skall skämmas över din kropp, den ser inte alls för jävlig ut!
Vet inte vad du jämför med, men tycker den ser högst normal ut.
Kul i alla fall att du kommit igång och tränar. Hoppas att du når dina mål och mår bättre mentalt och fysikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.