handdator

Visa fullständig version : Ännu e studentfråga!!

Krille 87
2010-08-10, 20:42
Situationen är såhär:

Jag har sökt ekonomiprogrammen i Göteborg samt Lund. Jag är antagen i Göteborg men jag vill gå i Lund. Jag är 13:e reserv där efter andra urvalet och nu undrar jag om jag har en rimlig chans att komma in.

Det är den språkliga inriktningen på båda skolorna.

Scratch89
2010-08-10, 20:49
Vilket har du som förstaval? Har du Göteborg först så kommer det bli svårt.

Krille 87
2010-08-10, 20:54

Lund var förstaval redan då som tur är.

Rickard
2010-08-10, 21:03

Hade han haft Göteborg som förstahandsval hade han väl inte blivit reserv i Lund?

LoTiX
2010-08-10, 21:05
Ta inte nu mina ord för något så viktigt men 13e-plats ska inte vara några större problem.

Krille 87
2010-08-10, 21:07
Ta inte nu mina ord för något så viktigt men 13e-plats ska inte vara några större problem.

Hur gör jag för att maximera mina chanser? Försökt ringa ekonomiavdelningen i Lund med är upptaget hela tiden.

Sundsarn
2010-08-11, 14:03
Ett knep som en del använder sig av är att gå dit på uppropsdagen, om det är någon som inte är med på uppropet (och därmed inte tar sin plats i anspråk) kan man norpa den på en gång :)

Mental
2010-08-11, 14:10
Ett knep som en del använder sig av är att gå dit på uppropsdagen, om det är någon som inte är med på uppropet (och därmed inte tar sin plats i anspråk) kan man norpa den på en gång :)

Är det någon som har förstahandserfarenhet av det där? Det låter som en student-urban-legend. De utbildningar jag har gått har det efter uppropet kontaktats folk enligt reservlistorna, inga möjligheter att tränga sig i kön där inte.

Torwald
2010-08-11, 14:18

Kan inte tala för Lund, men vet de facto att detta är omöjligt på HHS.

hahavaffan
2010-08-11, 14:22
Som sagt, gå dit på uppropsdagen, det funkar enligt vissa. Annars låter 13:de reserv efter andra urval rätt så illa i mina öron.

z_bumbi
2010-08-11, 14:23
Är det någon som har förstahandserfarenhet av det där? Det låter som en student-urban-legend. De utbildningar jag har gått har det efter uppropet kontaktats folk enligt reservlistorna, inga möjligheter att tränga sig i kön där inte.

Andrahandserfarenhet att det har funkat tidigare men numera med centrala intag så är det förhoppningsvis svårare.

LoTiX
2010-08-11, 14:25

Var och när fungerar det där? Ska inte finnas en sådan möjlighet.

Madame
2010-08-11, 14:44

Har en bekant som gjorde så.
Han gick på uppropet, fast istället för att försöka norpa någon annans plats sa han bara att "hallå jag då? jag har inte blivit uppropad?!" Så då utgick de från att han blivit antagen men att det blivit fel i papprena, så de skrev dit hans namn! Sen upptäckte de efter typ en termin att han inte alls var antagen och inte ens hade behörighet, men efterssom han redan hade börjat och det gått så lång tid, så fick han fortsätta. :)

Torwald
2010-08-11, 14:46
Han gick på uppropet, fast istället för att försöka norpa någon annans plats sa han bara att "hallå jag då? jag har inte blivit uppropad?!" Så då utgick de från att han blivit antagen men att det blivit fel i papprena, så de skrev dit hans namn! Sen upptäckte de efter typ en termin att han inte alls var antagen och inte ens hade behörighet, men efterssom han redan hade börjat och det gått så lång tid, så fick han fortsätta. :)
Det där hade nog varit föremål för avstängning på ganska många skolor...

Mental
2010-08-11, 15:05

Låter jävligt märkligt, med tanke på hur dyra studieplatserna är, i Umeå polisanmäldes en student för bedrägligt beteende när denne försökte bluffa till sig en plats på en utbildning. På de institutioner jag har varit så hade personen stängts av direkt och inte fått några betyg.

Flodhäst
2010-08-11, 15:36
Angående att gå före i reservlistan är inget som fungerar längre. En gång i tiden när folk inte hade mobiltelefoner fungerade det men i dag ringer lärosätet upp reserver i tur och ordning alltså är det OMÖJLIGT att gå före i kön.

Madame
2010-08-11, 16:09
Det där hade nog varit föremål för avstängning på ganska många skolor...

Låter jävligt märkligt, med tanke på hur dyra studieplatserna är, i Umeå polisanmäldes en student för bedrägligt beteende när denne försökte bluffa till sig en plats på en utbildning. På de institutioner jag har varit så hade personen stängts av direkt och inte fått några betyg.

ok, då är det väl hårdare uppstyrt nu. Det där som jag berättade om var ett tag sen.

Krille 87
2010-08-12, 16:43
Hur bra är egentligen HGU?

Torwald
2010-08-12, 18:20
Hur bra är egentligen HGU?

Säkert bra, på gatan brukar jag höra rankingen HHS, Lund, GU, men det ändrar sig säkert. Har fått känslan av att GU är rätt bra på redovisning/finansiering.

Control_61
2010-08-12, 18:24
Jag ska läsa på HGU, och min helt objektiva åsikt är att Göteborg är högre rankat än Lund ;)

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det spelar någon roll. Folk som pluggar på HGU anser sig vara bättre, folk som läser i Lund anser säkert samma sak.
Frågan är hur viktigt det är jämfört med vilken stad man trivs i, hur man kan tänka sig att bo etc.

Torwald
2010-08-12, 18:28
Jag ska läsa på HGU, och min helt objektiva åsikt är att Göteborg är högre rankat än Lund ;)

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det spelar någon roll. Folk som pluggar på HGU anser sig vara bättre, folk som läser i Lund anser säkert samma sak.
Frågan är hur viktigt det är jämfört med vilken stad man trivs i, hur man kan tänka sig att bo etc.

Säkert är det så. Min fördom är att Lunds utbildning är mer akademisk och att de förbered fler för forskarutbildning än vad GU gör, och att GU inte är lika bra på nationalekonomi och finans men kanske något bättre på redovisning.

Jag har noll backning för detta :)

Flodhäst
2010-08-12, 19:43
Eller så är det skitsamma så länge ni inte går på hhs eller har kontakterna, drivet osv eftersom det är ett så förbannat stort överskott på ekonomer. :thefinger

Torwald
2010-08-12, 19:52
Beror väl på vad man vill göra efteråt och hur mycket man vill det... *bs*

Control_61
2010-08-12, 20:12
Eller så är det skitsamma så länge ni inte går på hhs eller har kontakterna, drivet osv eftersom det är ett så förbannat stort överskott på ekonomer. :thefinger

Kan hålla med dig om att HHS Stockholm är överlägsen de andra utbildningarna....

Men om du pluggar i Lund eller Göteborg så har du definitivt bättre förutsättningar än studenter från alla andra ekonomiutbildningar i Sverige. Ska du läsa ekonomi så borde du ha kontakter, bra utbildning, tur eller jävla drift.

Det där med "social kompetens överrumplar allt" är ju bara skitsnack. De flesta har ju social kompetens nog för att sköta ett jobb. Sen vill man ju ha den mest kompetente för jobbet.