Visa fullständig version : Om man ska köpa EN kettle-bell, hur ska man tänka?
ARMSTARK
2010-08-10, 11:38
De är ju inte precis gratis så om man ska börja med bara en, hur ska man resonera? Ska man köpa en lättare som man kan köra så många övningar som möjligt med eller ska man ta en riktigt tung en och se det som ett komplement till böj/mark träningen?
killenigrillen
2010-08-10, 13:10
Vad har du som mål med att träna med kettlebells då?
Det går som du säger att träna med kettlebells med olika mål, vad DU vill få ut av dom kan du bara bestämma själv?
Då jag kör med kettlebells är det som typ intervallträning.
odUfYCyyEzo
Ett typiskt "komplex"
ARMSTARK
2010-08-10, 13:32
Jag kanske var lite otydlig med frågan. Jag tänker att ska man köra såna där pendlingar mellan benen kan man ha en väldigt tung "kettlare" men om man ska svänga upp den över huvudet blir det värre. Vad skulle vara en "lagom" vikt som duger att köra tungt på?
(Om man markar 200 och är hyfsat stark i axlarna)
Grejjen är att jag inte har nåt begrepp vad som är tungt i kettlebells träning.
The Swedish Oak
2010-08-10, 15:04
Lägg pengarna på att bygga en du kan justera vikterna på?
http://kiwimoose.smugmug.com/photos/217289527_p73D4-M.jpg
ARMSTARK
2010-08-10, 15:06
Det där var smart! Blir att kopiera! :thumbup:
Men en sån missar man mycket man kan göra, en eller 2 24a kgs är inte så farligt dyrt och det lär funka till en jävla massa.
Kombinera med en t-handle för tunga swings och biffen är fixad:
http://rosstraining.com/blog/2008/12/31/homemade-t-handle-demonstration/
ARMSTARK
2010-08-11, 07:17
En lite noob-aktig fråga men hur ser skadefrekvensen ut för kettelbell träning? Det ser ju inte så säkert ut, ser lite ut som arga finnen på leråkern. :D
killenigrillen
2010-08-11, 10:58
Skulle rekommendera att du kör lätt innan du kör tungt så att säga, blir dock svårt om du "bara" köper en kettlebell, till exempel rekommenderar vissa att man kör 50-100 "nakna" reps av turkish getups INNAN man ger sig på viktade getups.
Kanske extremt men det finns stor skaderisk om man inte har tekniken inne eftersom det är ett så ballistiskt träningssätt.
Har sett folk köra helt galna varianter på KB-övningar på gymmet, krumma ryggar och övningar som ser ut som arga finnen på leråkern för att citera dig :)
Börja med Sving (dubbelarm och enarm) och jobba in en bra teknik, kolla instruktionsfilmer på youtube vettja.
ska du bara köpa en så hade iaf jag köpt en 24kg. jag inhandlade mig en 16,24 och en 32 men det tog några ggr innan man lärde sig hantera kulan. efter några ggr så var det stabilt och 32an blev den man använde mest så inhandla en sådan efter några ggr.
PepzAdept
2010-08-11, 18:12
Skulle rekommendera att du kör lätt innan du kör tungt så att säga, blir dock svårt om du "bara" köper en kettlebell, till exempel rekommenderar vissa att man kör 50-100 "nakna" reps av turkish getups INNAN man ger sig på viktade getups.
Kanske extremt men det finns stor skaderisk om man inte har tekniken inne eftersom det är ett så ballistiskt träningssätt.
Har sett folk köra helt galna varianter på KB-övningar på gymmet, krumma ryggar och övningar som ser ut som arga finnen på leråkern för att citera dig :)
Börja med Sving (dubbelarm och enarm) och jobba in en bra teknik, kolla instruktionsfilmer på youtube vettja.
Känns ganska löjligt om man är hyggligt tränad och lite halvstark. Att ställa sig upp utan vikt känns ju inte direkt utmanande.
Jag skulle siktat på en 32a tror jag.
Lifeless
2010-08-12, 10:53
Fattar jag fel som vanligt, eller är man "lite halvstark" om man gör turkish getup med en 32:a ? Jag kämpar med en 16 kgs så då borde jag räknas som lite halvförlamad ;)
Fattar jag fel som vanligt, eller är man "lite halvstark" om man gör turkish getup med en 32:a ? Jag kämpar med en 16 kgs så då borde jag räknas som lite halvförlamad ;)
hade jag köpt en kettle hade jag inte satsat på en som man ska göra getups med utan en rejäl som är lite mer användbar för brutala svingar och ryck.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.