Visa fullständig version : Konditionsträning?
Tjena! jag har tränat styrketräning i ca 1 år och 3 månader,
jag har märkt att jag inte har gått upp eller ner i vikt sen jag började träna (men har gått ner i fett mängd) och det är eftersom att jag inte förstod att jag skulle äta nyttigt osv(inte så lätt när man var 14), så jag tänkte, kan jag börja konditions träna när jag ska gå ner i vikt eller är det bäst om jag styrke tränar också?
var ute och sprang och jag klara av att springa 1 mil utan att stanna i ett skapligt tempo, men frågan är,
ska jag löpa och styrketräna , eller är det bäst om jag bara konditions tränar?
men jag tror att jag ska köra styrke träning 3 ggr i veckan och springa tisdag, torsdag, lördag,
och gymma måndag onsdag fredag :P låter det som en ok plan?
sen har jag slutat med att äta godis och dricka cola etc för 3-4 månader sen , jag har ju gått ner i fett på åren, men jag har fortfarande kvar fett och jag vill gå ner ca 5-7 kilo, väger 88 nu och är 186 lång och det är förmycket tycker jag.
läste igenom deff guiden noga, det här var en tråd som inte skulle ha skapats, jag skulle ha läst igenom deffguiden innan jag gjorde tråden, men men. shit happens.
King Grub
2010-08-10, 13:21
Det är styrketräningen som är den viktiga träningen. Konditionsträningen är helt valfri. Allt konditionsträningen gör för viktminskning och fettförlust kan lika väl justeras med kosten, om så önskas.
Det är styrketräningen som är den viktiga träningen. Konditionsträningen är helt valfri. Allt konditionsträningen gör för viktminskning och fettförlust kan lika väl justeras med kosten, om så önskas.
Okej, tack så mycket för svaret, men om jag tar en promenad på 30 minuter innan frukost så bör inte det nöta så mycket på musklerna som om det skulle göra om jag springer eller hur *drool*?
Okej, tack så mycket för svaret, men om jag tar en promenad på 30 minuter innan frukost så bör inte det nöta så mycket på musklerna som om det skulle göra om jag springer eller hur *drool*?
Hmm, aa det tror jag det är.
Springer själv väldigt mkt, och kör mkt styrkträning, dock så älskar jag att träna och svårt att hålla sig ifrån de :D
Detta gäller alltså för muskelbevarande och fettförlust vid viktreglering. Givetvis har konditionen sin plats om målet är just att förbättra sin kondition. En kombination av de båda tror jag själv passar bra för att skapa ett gott välmående och en välfungerande och skadefri kropp.
Detta gäller alltså för muskelbevarande och fettförlust vid viktreglering. Givetvis har konditionen sin plats om målet är just att förbättra sin kondition. En kombination av de båda tror jag själv passar bra för att skapa ett gott välmående och en välfungerande och skadefri kropp.
Okej!, Jag kommer dock börja gå innan frukost (har sprungit på kvällen innan), men frågan är, kan jag fortfarande springa på kvällen om jag vill? har tänkt mig att köra ett max OT program från ****** eller vad det heter, alltså så blir det gymmet för mig varje vardag.
Okej!, Jag kommer dock börja gå innan frukost (har sprungit på kvällen innan), men frågan är, kan jag fortfarande springa på kvällen om jag vill? har tänkt mig att köra ett max OT program från ****** eller vad det heter, alltså så blir det gymmet för mig varje vardag.Mat ot, konditionsträning och deff. Jag skulle ta det lite lugnt och försöka hitta ett annat schema :)
Mat ot, konditionsträning och deff. Jag skulle ta det lite lugnt och försöka hitta ett annat schema :)
Okej, då skiter jag i OT tills jag har gått ner nått kilo, och tränar på gymmet 3 dagar i veckan (mån), ons, fre,
och springer (konditions tränar), ti,to,lö,
vilar på - Söndag.
kommer även ta promenader innan frukost, (får försöka) vet inte om jag vill gå upp kl 5 för att ta en promenad på 45 min när jag börjar skolan. men får förmodligen göra det ;)
Okej, då skiter jag i OT tills jag har gått ner nått kilo, och tränar på gymmet 3 dagar i veckan (mån), ons, fre,
och springer (konditions tränar), ti,to,lö,
vilar på - Söndag.
kommer även ta promenader innan frukost, (får försöka) vet inte om jag vill gå upp kl 5 för att ta en promenad på 45 min när jag börjar skolan. men får förmodligen göra det ;)Du behöver inte ta mitt ord för sanning, men jag vet själv att jag skulle aldrig palla att köra så tungt under deff 5 dagar i veckan och sedan utöver det konditionspass. Då krävs det bra fördelning av makronutrienterna iaf för min del.
Du kan ju gå när du vill, gå på kvällen? Bara för att fettförbränningen är högre vid ett tillfälle så betyder inte det att du går ner mer i fett över dygnet sett. Just morgonpromenader och dess påverkan på fettförbränningen över dygnet sett är inte visat.
Du behöver inte ta mitt ord för sanning, men jag vet själv att jag skulle aldrig palla att köra så tungt under deff 5 dagar i veckan och sedan utöver det konditionspass. Då krävs det bra fördelning av makronutrienterna iaf för min del.
Du kan ju gå när du vill, gå på kvällen? Bara för att fettförbränningen är högre vid ett tillfälle så betyder inte det att du går ner mer i fett över dygnet sett. Just morgonpromenader och dess påverkan på fettförbränningen över dygnet sett är inte visat.
Just det där med att promenera på morgonen, När jag börjar skolan så kommer det bli mycket pluggande (börjar i gymnasiet den 16:nde), så jag kommer knappt ha tid att ta en promenad varje kväll, plus att jag diggar morgon promenader eftersom att det är lite folk ute, och fridfullt i naturen :),
Jag kommer nog att köra på 5 dagar i veckan, Jag är conan barben, jag kan klara vad som helst :bpump:, nejdå, men jag vill göra det. men måste hitta nått bra protein tillskott först isåfall.
andre314
2010-08-12, 10:10
Om jag skulle varit du så skulle jag kört gym 3 dagar och springa/gå 5-6 ggr i veckan. Jag skulle lagt upp träningen så här:
Måndag:
Morgonpromenad
gym på kvällen
Tisdag:
Springning
Onsdag:
morgonpromenad
gym på kvällen
Torsdag:
Springning/promenad
Fredag:
morgonpromenad
Gym på kvällen
Lördag:
Springning/promenad
Söndag:
Vila
Jag kör på detta program och det funkar alldeless utmärkt, det är ingen idé att slita ut kroppen i onödan under deff. Jag kör endast för att bibehålla styrka, och att man bara kör 3 gympass under veckan gör att man får mer sug att gå dit och blir mer fokuserad under passet :]
Lycka till!
Fredrik_S
2010-08-12, 10:20
Jag kommer nog att köra på 5 dagar i veckan, Jag är conan barben, jag kan klara vad som helst :bpump:, nejdå, men jag vill göra det. men måste hitta nått bra protein tillskott först isåfall.
Nej det måste du verkligen inte, det är en försvinnande liten faktor i det stora hela.
Om jag skulle varit du så skulle jag kört gym 3 dagar och springa/gå 5-6 ggr i veckan. Jag skulle lagt upp träningen så här:
Måndag:
Morgonpromenad
gym på kvällen
Tisdag:
Springning
Onsdag:
morgonpromenad
gym på kvällen
Torsdag:
Springning/promenad
Fredag:
morgonpromenad
Gym på kvällen
Lördag:
Springning/promenad
Söndag:
Vila
Jag kör på detta program och det funkar alldeless utmärkt, det är ingen idé att slita ut kroppen i onödan under deff. Jag kör endast för att bibehålla styrka, och att man bara kör 3 gympass under veckan gör att man får mer sug att gå dit och blir mer fokuserad under passet :]
Lycka till!
hmm, okej jag kör väll på 3 dagar i veckan tills jag har gått ner i vikt, en fråga bara, hur långt ska man springa när man springer? kan springa 2 mil om det är så men vet inte om jag kommer palla det 3 gånger i veckan., räcker det inte med 6 km? eller 1 mil, :P
promenerade i morse i ca 45 minuter, det var riktigt skönt, man blev Pigg och glad :)
King Grub
2010-08-12, 14:59
Det finns ingen sträcka du "skall" springa. Du kan springa 0 meter och gå ner mer i vikt än om du springer 2 mil, bara du justerar kosten därefter. Konditionsträning i sig ökar inte din fettförbränningen - det är bara ett sätt att påverka kaloribalansen.
Det finns ingen sträcka du "skall" springa. Du kan springa 0 meter och gå ner mer i vikt än om du springer 2 mil, bara du justerar kosten därefter. Konditionsträning i sig ökar inte din fettförbränningen - det är bara ett sätt att påverka kaloribalansen.
det ändå är att jag är 15, jag har inte så mycket koll på vad jag ska äta.
Håller mig borta från all snabbmat godis osv, Och äter mindre.
finns det någon lista om vad man kan äta, nu kan jag också berätta för dig vad jag äter på en dag (vad jag åt idag och jag vet att det är för lite)
Frukost: 08:00 efter min 45 minuters långa morgon promenad: 3 st Polarkraft havre mackor, 1 glas mjölk (4 dl) (tål inte råg så jag är tvungen att ta det nyttigaste alternativet, man kan ju fan inte äta rostmackor.
Lunch: 13:00, Kyckling Sallad 1 tallrik och 2 st knäckemackor.
det är vad jag har ätit hitills, sen har jag ätit 2 nektariner.
ge mig tips! vill väldigt gärna veta vad jag ska trycka i mig.
Fredrik_S
2010-08-13, 01:27
Du kan äta precis vad du vill inom normal husmanskost, det är inte vad man äter utan hur mycket man äter som avgör(självklart undantaget extremvarianter där man lever på godis eller extremt enformigt)...
listan på vad du kan äta är helt enorm.
Och som du redan insett är godis och liknande ingen höjdare när man vill gå ner i vikt eftersom de ofta innehåller väldigt mycket energi i förhållande till hur lite de tillför vad gäller mättnad och näring.. dock återigen kan man äta sånt också men i små mängder.
Du kan äta precis vad du vill inom normal husmanskost, det är inte vad man äter utan hur mycket man äter som avgör(självklart undantaget extremvarianter där man lever på godis eller extremt enformigt)...
listan på vad du kan äta är helt enorm.
Och som du redan insett är godis och liknande ingen höjdare när man vill gå ner i vikt eftersom de ofta innehåller väldigt mycket energi i förhållande till hur lite de tillför vad gäller mättnad och näring.. dock återigen kan man äta sånt också men i små mängder.
Tack hjälpen, har fått reda på det som jag var lite osäker på :thumbup:
Som du själv skriver, så är du bara 15 år.
Jag tycker att man skall vara försiktig med deff / bantning i den åldern. Om man inte är direkt överviktig är det inte bra för kroppen, som skall växa och utvecklas.
Och med ditt träningsschema, verkar det ganska uteslutet att du skulle ha någon övervikt att tala om! Om du vore det minsta fet, skulle du troligen inte klara av de pass som du kör idag.
Träna och ät vettigt. Deff kan du ägna dig åt då kroppen kommit längre i sin utveckling (om några år). Om du behöver göra det öht. Med din träningsmängd kan jag föreställa mig, att det där med vikten kommer att sköta sig självt´.
Jag går hellre ut och springer än att ändra på kosten för att hamna på kaloribalans. Därför att jag personligen mår super bra av att ge mig ut och springa i naturen här hemma.
Sedan ger ju faktiskt konditionsträning något mer än att bara hamna på en kaloribalans. Bl.a - Starkare hjärta, bättre syreupptagningsförmåga, bra för blodcirkulationen, ökar ämnesomsättningen, ökar styrkan i lederna, blodtrycket sjunker och man knarkar endorfin.
Jag känner av detta, jag mår bra av detta och jag vet att många andra med gör det. Är det därför inte dumt att säga, ändra lika gärna på kosten istället för att konditionsträna?
Eddie Vedder
2010-08-13, 11:16
JSedan ger ju faktiskt konditionsträning något mer än att bara hamna på en kaloribalans. Bl.a - Starkare hjärta, bättre syreupptagningsförmåga, bra för blodcirkulationen, ökar ämnesomsättningen, ökar styrkan i lederna, blodtrycket sjunker och man knarkar endorfin.
Är det därför inte dumt att säga, ändra lika gärna på kosten istället för att konditionsträna?
Inte om en person struntar i de övriga hälsosamma faktorerna. Ingen har påstått att det inte är bra. Men vill man bara se bra ut och skiter i hälsan kan man gott skippa all konditionsträning.
Ökad ämnesomsättning är dock fel.
Inte om en person struntar i de övriga hälsosamma faktorerna. Ingen har påstått att det inte är bra. Men vill man bara se bra ut och skiter i hälsan kan man gott skippa all konditionsträning.
Helt sant, men tyckte ändå det var bra för folk att veta.
Ökad ämnesomsättning är dock fel.
Antar då att det med är en myt som lever vidare med åren. Eftersom jag hör och läser det nästan överallt.
Eddie Vedder
2010-08-13, 11:27
Antar då att det med är en myt som lever vidare med åren. Eftersom jag hör och läser det nästan överallt.
Det finns i alla fall inga direkta bevis för en ökad basalomsättning vad jag vet.
Trodde att jag läst det i deff guiden med, men läste väl vad jag ville läsa. Helt annat :)
Bättre kondition innebär också bättre insulinkänslighet och ökade GLUT4-nivåer (en glukostransportör), och det i sin tur innebär bättre utnyttjande av näringsämnena dygnet runt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.