handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler bränna fett?

cherokee
2010-08-09, 12:50
Helloj allihopa!

Jag har förstått att man inte kan bygga muskler och bränna fett samtidigt. Där emot, kan man bli starkare samtidigt som man bränner fett? Efter några veckors body pump brukar i alla fall jag kunna öka mina vikter utan att jag för den sakens skull gå upp i kroppsvikt.

Nu till min andra fråga; Jag är ganska nöjd med min kroppsvikt nu, men skulle önska att den bestod av lite mer muskler och lite mindre fett. Därför tänkte jag om det är "rätt" att tänka att jag börjar höstens träning med att ej fokusera på att öka i styrka utan istället att gymma/body pumpa på de vikter jag redan har och satsa på att bränna med hjälp av kondionsträning och bra kost. Ja, jag vet att många anser att konditionsträning ej är nödvändigt för att minska i fett men eftersom jag gillar kondition, älskar att röra på mig och att jag får ut massvis av bra hälsoeffekter från det vill jag ändå ha med kondition i min träning :-)

Sen, när jag har minskat ca 3 kg som förhoppningsvis mest är fett tänkte jag då börja fokusera på styrketräning och att komma upp i vikt lite igen fast med fokus på muskelmassa. Tänker jag rätt då?

Visst, jag skulle säkert kunna utgå från min nuvarande vikt, lägga på mig muskler o sen gå ner fettet men problemet är att jag inte alls skulle trivas under tiden då jag skulle känna mig för stor, mullig o ha illasittande kläder. Och för min del är det viktigt att vara bekväm i min kropp under tiden jag tränar med, inte bara vara nöjd med resultatet x antal månader senare!

Hoppas ni förstod min något flummiga fråga;)

King Grub
2010-08-09, 13:06
Bygga muskler och bränner fett gör man alltid, varje sekund, från det man föds tills man dör.

Att öka i muskelmassan och förlora fettvikt "samtidigt" är en annan sak, men inte heller det är omöjligt.

Frågan ställs minst en gång i månaden, typ http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135927&highlight=dalarna

cherokee
2010-08-09, 20:14
Tack för länken!!! Men då tror jag bara ska köra på i höst, med ett lätt underskott i åtanke, i alla fall inte överskott! Så borde jag förhoppningsvis bränna fett o få liite mer muskler i alla fall!