handdator

Visa fullständig version : Hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger

BobaFett
2010-08-09, 01:23
Hej!

Jag har kommit tillbaka från en lång semester nu och är sugen på att prova ett nytt träningsprogram. Har alltid kört ett eget träningsprogram som jag kommit på efter eget förnuft men är ute efter något mer beprövat program.

Finns det några väl beprövade program för bodybuilders? Kanske nåt som nån känd bodybuilder/personlig tränare tagit fram?

Jag är alltså ute efter ett träningsprogram för maximal muskeltillväxt.

Tacksam för svar.

Dreas
2010-08-09, 01:39
Hej!

Jag har kommit tillbaka från en lång semester nu och är sugen på att prova ett nytt träningsprogram. Har alltid kört ett eget träningsprogram som jag kommit på efter eget förnuft men är ute efter något mer beprövat program.

Finns det några väl beprövade program för bodybuilders? Kanske nåt som nån känd bodybuilder/personlig tränare tagit fram?

Jag är alltså ute efter ett träningsprogram för maximal muskeltillväxt.

Tacksam för svar.Robban som fanns här på forumet förut kör Colemans schema, han får hyffsade resultat med det schemat :)

BobaFett
2010-08-09, 11:23
Robban som fanns här på forumet förut kör Colemans schema, han får hyffsade resultat med det schemat :)

Jo, har faktiskt tänkt att prova hans program men han finns ju inte kvar längre, var kan man hitta hans träningsjournal?

ceejay
2010-08-09, 11:24
Jo, har faktiskt tänkt att prova hans program men han finns ju inte kvar längre, var kan man hitta hans träningsjournal?

flashback. lätt att hitta

Nashorn
2010-08-09, 11:37
Colemans träningschema enligt hans egen bok "Hardcore"

Mondag:
Marklyft: 4 set 15-6 rep (sänker reps, höjer vikt varje set)
Stångrodd: 4 set
Tbar row: 4 set
Hantel rodd: 4 set
Stående stångcurl: 4 set
Sittande alternerade Curl: 3 set
Preacher curl: 3 set
Kabelcurl: 3 set
Militärpress: 4 set
Incline lateral raise: 4 set
Front lyft: 4 set

Tisdag:
Benspark: 15-30 set
Böj: 5 set
Hack squat: 3 set
Lårcurl: 3 set
Utfall: 3 set
Vadpress: 4 set

Onsdag:
Bänkpress: 4 set
Uppåtlutande Bänkpress: 3 set
Nedåtlutande Bänkpress: 3 set
Flye: 3 set
Kabelpushdown: 4 set
Seated overhead dumbell extension: 3 set
hammer strenght dip: 3 set
reverse grip pushdown: 3 set

Torsdag:
T-bar row: 4 set
Hantelrodd: 4 set
Wide grip pulldown: 3 set
Close grip pulldown: 3 set
Alternating dumbell curl: 4 set
ez bar preacher curl: 3 set
One arm cable curl 3 set
Concentration curl: 3 set
Smith machine press: 4 set
Dumbell lateral raise: 2 drop sets: 20/15/10/8
Dumbell front raise: 3 set
bent over lateral raise: 3 set

Fredag:
leg extension: 4 sets 15-30 reps
Front squat: 5 sets
hack sqwuat: 3 sets
romanian deadlift: 3 sets
seated legcurl: 3 sets
standing calf raise: 4 sets
seated calfraise: 4 sets

Lördag:
Incline dumbell press: 4 sets
Flat bench dumbellpress: 3 sets
Decline dumbell press: 3 sets
flat bench dumbell flye: 3 sets
Close grip benchpress: 4 sets
lying french press: 3 sets
dumbell kickback: 3 sets

Abs four times per week, at the end of any workout:
Crunch 3* failure

Ronnie always try to aim for failure around 12 reps

BobaFett
2010-08-09, 11:39
Colemans träningschema enligt hans egen bok "Hardcore"

Mondag:
Marklyft: 4 set 15-6 rep (sänker reps, höjer vikt varje set)
Stångrodd: 4 set
Tbar row: 4 set
Hantel rodd: 4 set
Stående stångcurl: 4 set
Sittande alternerade Curl: 3 set
Preacher curl: 3 set
Kabelcurl: 3 set
Militärpress: 4 set
Incline lateral raise: 4 set
Front lyft: 4 set

Tisdag:
Benspark: 15-30 set
Böj: 5 set
Hack squat: 3 set
Lårcurl: 3 set
Utfall: 3 set
Vadpress: 4 set

Onsdag:
Bänkpress: 4 set
Uppåtlutande Bänkpress: 3 set
Nedåtlutande Bänkpress: 3 set
Flye: 3 set
Kabelpushdown: 4 set
Seated overhead dumbell extension: 3 set
hammer strenght dip: 3 set
reverse grip pushdown: 3 set

Torsdag:
T-bar row: 4 set
Hantelrodd: 4 set
Wide grip pulldown: 3 set
Close grip pulldown: 3 set
Alternating dumbell curl: 4 set
ez bar preacher curl: 3 set
One arm cable curl 3 set
Concentration curl: 3 set
Smith machine press: 4 set
Dumbell lateral raise: 2 drop sets: 20/15/10/8
Dumbell front raise: 3 set
bent over lateral raise: 3 set

Fredag:
leg extension: 4 sets 15-30 reps
Front squat: 5 sets
hack sqwuat: 3 sets
romanian deadlift: 3 sets
seated legcurl: 3 sets
standing calf raise: 4 sets
seated calfraise: 4 sets

Lördag:
Incline dumbell press: 4 sets
Flat bench dumbellpress: 3 sets
Decline dumbell press: 3 sets
flat bench dumbell flye: 3 sets
Close grip benchpress: 4 sets
lying french press: 3 sets
dumbell kickback: 3 sets

Abs four times per week, at the end of any workout:
Crunch 3* failure

Ronnie always try to aim for failure around 12 reps

Ok det där skiter jag i :laugh:

Skulle inte palla så många set på ett pass *screwy* Funkar nog om man knaprar :thumbup:

Nashorn
2010-08-09, 11:41
Du ville ju köra hans? :)

BobaFett
2010-08-09, 11:45
Du ville ju köra hans? :)

Jo men nu när jag ser det tror jag inte att det skulle passa mig så bra :)

Alltså anledningen till att jag vill prova nåt nytt är att jag har hört uttrycket "hjulet behöver inte uppfinnas på nytt" några gånger här på forumet när folk ska snacka om träningsprogram. Nu undrar jag var alla de där träningsuppläggen är som alla snackar om?

Nashorn
2010-08-09, 11:48
Ja, det är nog så att man inte ska överavancera det i onödan antar jag, utan hålla sig till det som fungerar bra.

Kör du ett träningsprogram med multi-leds övningar först + support övningar så kommer du att klara dig bra.

En personlig favorit är ju HIT träningen som Dorian Yates körde på.

BobaFett
2010-08-09, 11:55
Ja, det är nog så att man inte ska överavancera det i onödan antar jag, utan hålla sig till det som fungerar bra.

Kör du ett träningsprogram med multi-leds övningar först + support övningar så kommer du att klara dig bra.

Jo det är så jag har kört.

Dreas
2010-08-09, 12:20
Han undviker ju failure i hög grad, så det går nog.

Nashorn
2010-08-09, 12:40
Det gör han inte alls?
iaf inte enligt hans bok, då pratar han om total muskelutmattning.

BobaFett
2010-08-09, 12:50
Boris sheiko program har man hört talas om, vad är det?

Är det bodybuilding eller styrkelyft?

dupper
2010-08-09, 12:51
Det gör han inte alls?
iaf inte enligt hans bok, då pratar han om total muskelutmattning.

Jo, men inte failure i det fallet att man "failar" en repetition.

Nashorn
2010-08-09, 13:30
Boris sheiko program har man hört talas om, vad är det?

Är det bodybuilding eller styrkelyft?

Styrkelyft.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101528

Dreas
2010-08-09, 13:36
Det gör han inte alls?
iaf inte enligt hans bok, då pratar han om total muskelutmattning.Snackar om Robban, och du får nog läsa boken några ggr så du förstår vad som menas, eller så förstår du mer med tiden som för de flesta av oss.

Matsa
2010-08-09, 19:12
Lite olika förslag:

Ett av Bartolls halvkroppsscheman:

Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
Vila 60s mellan set.

Dag 2 - underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM
Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Vila 90s mellan set.

Dag 4 - överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
Vila 90s mellan set.

Dag 5 - underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
Vila 60s mellan set.

DoggCrapp kanske kan vara intressant om du gillar lågvolym: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52653&highlight=Biffsson

En personlig favorit är ju HIT träningen som Dorian Yates körde på.

Vilket schema tänker du på nu? 4-spliten som han körde i Blood & Guts? Annars har jag för mig att både hans halvkropp och tresplit var rätt vettiga men jag har tappat bort dem och när jag söker efter dem så hittar jag bara bastardiserade versioner. Om du råkar sitta på dessa så får du gärna posta dem.

smeander
2010-08-09, 21:09
Ok det där skiter jag i :laugh:

Skulle inte palla så många set på ett pass *screwy* Funkar nog om man knaprar :thumbup:

Funkar jättebra utan "Knaper" också.... Dock så handlar det inte om att lyfta vikter utan att bygga muskler som många missförstår...

PastMaster
2010-08-10, 11:02
Funkar jättebra utan "Knaper" också.... Dock så handlar det inte om att lyfta vikter utan att bygga muskler som många missförstår...

Har själv svängt om sista året och kör nu efter principen att lyfta många ton med avsedd muskel över hela, som Robban, passet istället för göra som man gjorde tidigare, det är skillnad på hur kroppen ser ut. Ganska stor också, tror det kan ha med dels den glykogeninlagrande effekten av sådan träning och sen att det faktiskt verkar ge muskelhypertrofi.

BobaFett
2010-08-10, 20:16
Jag har bestämt mig för att helt enkelt köra som jag gjorde förut men köra fler reps och fler set än vad jag gjort förut.

Innan körde jag 4-8 reps (oftast 6 reps), 3 övningar per muskelgrupp och 2-3 set per övning.

Nu ska jag köra 10-12 reps, 4 set per övning, 3 övningar per muskelgrupp.

Sen ska jag gå över från en 3-split till en 4-split enligt följande:

dag 1: bröst, framsida axlar.
dag 2: rygg, baksida axlar
dag 3: ben, vader
dag 4: armar, mage

Ska köra 4 dagar och vila en. Får köra lite lättare vikter för att orka så många set per muskelgrupp.

Floddan
2010-08-10, 20:39
Finns det verkligen någon mening med att köra samma scheman som uppenbart dopade byggare om man inte dopar sig själv? Förutsättningarna lär ju inte vara direkt det samma. Ungeför samma tänk som att en odopad behöver samma mängd kcal och protein som coleman.

Men jag vet inte, det kanske funkar.

JohPz
2010-08-10, 20:58
För ca 150 spänn, har jag för mig, får du The Maximum Muscle Guide av J.Bartoll. Förutom mycket intressant och givande läsning får du även ett 16 veckors träningsprogram framtaget för att bygga maximalt med muskelmassa.

NoPainNoGain
2010-08-10, 21:11
Finns det verkligen någon mening med att köra samma scheman som uppenbart dopade byggare om man inte dopar sig själv? Förutsättningarna lär ju inte vara direkt det samma. Ungeför samma tänk som att en odopad behöver samma mängd kcal och protein som coleman.

Varför ens träna om du inte dopar dig? Har ju inte samma förutsättningar då.

Eller ska man ju alltid testa schemat innan man dissar det, fast det kanske är jobbigt.

Floddan
2010-08-10, 21:16
Varför ens träna om du inte dopar dig? Har ju inte samma förutsättningar då.

Eller ska man ju alltid testa schemat innan man dissar det, fast det kanske är jobbigt.

Klart man kan testa men ibland skadar det inte att tänka efter lite innan. Men gör som du vill.

PastMaster
2010-08-10, 22:07

Ju renare man är ju lättare vikt bör man använda, går sönder mindre ligament/fästen mm. Dock ej under ca 50 % av 1 rpm, i gengälld kommer man prestera ett totalt större arbete och skapa sig en rejält anabol signal.

Floddan
2010-08-10, 22:31
Ju renare man är ju lättare vikt bör man använda, går sönder mindre ligament/fästen mm. Dock ej under ca 50 % av 1 rpm, i gengälld kommer man prestera ett totalt större arbete och skapa sig en rejält anabol signal.

öhh.. snillen spekulerar.

Floddan
2010-08-10, 22:38
Alltså ville bara understryka att det kanske är skilland mellan random 19åring och en belgian blue på gränsen till infrakt och hur de bör träna. Tjurskiten kan nu spara till era polare.

fiskebulle
2010-08-10, 23:13
Alltså ville bara understryka att det kanske är skilland mellan random 19åring och en belgian blue på gränsen till infrakt och hur de bör träna. Tjurskiten kan nu spara till era polare.

Tydlighet är en dygd.

Floddan
2010-08-11, 02:41
tydlighet är en dygd.

:d

Erik_Hellström
2010-08-11, 13:26

Jag håller med, en "vanlig" tränande tjänar troligtvis mycket mer på att hålla sin träning enkel, men progressiv. Att slänga runt med tjugofem olika isolationsövningar "för att prickskjuta varje muskel" tror jag inte på i de flestas fall.

Håll det enkelt, utgå från basövningar och lägg till komplement utifrån det.
Tex:
Mån: Böj
Ons: Bänk
Fre: Mark

Komplettera över hela veckan, så ett helt schema kan se ut något i stil med:
Mån: Knäböj, stela marklyft, chins
Tis: Vila
Ons: Bänkpress, stångrodd, dips
Tor: Vila
Fre: Marklyft, militärpress, frontböj
Lör: Vila
Sön: Vila

Det var bara ett snabbt exempel, sen får man självklart anpassa det efter egna krav osv... Men min poäng är att hålla det simpelt, och se till att få en ständig progression i de övningar man väljer.

BobaFett
2010-08-11, 18:37
Jag håller med, en "vanlig" tränande tjänar troligtvis mycket mer på att hålla sin träning enkel, men progressiv. Att slänga runt med tjugofem olika isolationsövningar "för att prickskjuta varje muskel" tror jag inte på i de flestas fall.

Håll det enkelt, utgå från basövningar och lägg till komplement utifrån det.
Tex:
Mån: Böj
Ons: Bänk
Fre: Mark

Komplettera över hela veckan, så ett helt schema kan se ut något i stil med:
Mån: Knäböj, stela marklyft, chins
Tis: Vila
Ons: Bänkpress, stångrodd, dips
Tor: Vila
Fre: Marklyft, militärpress, frontböj
Lör: Vila
Sön: Vila

Det var bara ett snabbt exempel, sen får man självklart anpassa det efter egna krav osv... Men min poäng är att hålla det simpelt, och se till att få en ständig progression i de övningar man väljer.

Det där schemat skulle inte ge mig ett skit, jag tål mycket mer. Det där skulle vara en vilovecka för mig, men alla är olika :thumbup:

BobaFett
2010-08-11, 18:42

Du har nog missuppfattat tråden, jag vill inte ha colemans schema eller nån annan byggares. Jag var ute efter att prova nåt nytt och har hört folk här slänga med uttrycket "hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger" men uppenbart snackar de skit för det är inte en jävel som har visat mig ett sånt schema. Utom möjligtvis nån som hänvisade till bartolls schema.

Matsa
2010-08-11, 19:34
Du har nog missuppfattat tråden, jag vill inte ha colemans schema eller nån annan byggares. Jag var ute efter att prova nåt nytt och har hört folk här slänga med uttrycket "hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger" men uppenbart snackar de skit för det är inte en jävel som har visat mig ett sånt schema. Utom möjligtvis nån som hänvisade till bartolls schema.

Jag har själv sagt att det inte finns någon vits med att uppfinna hjulet om och om igen, men då har jag syftat på relativa nybörjare och att de klarar sig utmärkt med en vanlig enkel 2-split eller 5x5. Jag är definitivt av åsikten att träning förr eller senare behöver individanpassas. Av vad jag har sett så verkar ju du ha kommit rätt långt på vägen i din träning så vad du har gjort hittills kan ju inte ha varit helt tokigt.

Hursomhelst så frågade du efter "väl beprövade program för bodybuilders? Kanske nåt som nån känd bodybuilder/personlig tränare tagit fram?" Jag länkade till Dogg Crapp, det borde passa in på de kraven. Det är ju en mycket välbeprövat metod som faktiskt används av en del byggare på ganska hög nivå, jag tror t.ex att Dave Henry och Mark Dugale tränar efter DC.

Gillar man inte (relativt) lågvolym och failureträning så är det kanske ingen hit, men annars ser jag inga fel med det. Att döma av det du skriver så tror jag att det kan vara av intresse för dig. Utöver länken i mitt förra inlägg så kan du även gå till deras forum på intensemuscle.com och läsa.

BobaFett
2010-08-11, 20:45
Jag har själv sagt att det inte finns någon vits med att uppfinna hjulet om och om igen, men då har jag syftat på relativa nybörjare och att de klarar sig utmärkt med en vanlig enkel 2-split eller 5x5. Jag är definitivt av åsikten att träning förr eller senare behöver individanpassas. Av vad jag har sett så verkar ju du ha kommit rätt långt på vägen i din träning så vad du har gjort hittills kan ju inte ha varit helt tokigt.

Hursomhelst så frågade du efter "väl beprövade program för bodybuilders? Kanske nåt som nån känd bodybuilder/personlig tränare tagit fram?" Jag länkade till Dogg Crapp, det borde passa in på de kraven. Det är ju en mycket välbeprövat metod som faktiskt används av en del byggare på ganska hög nivå, jag tror t.ex att Dave Henry och Mark Dugale tränar efter DC.

Gillar man inte (relativt) lågvolym och failureträning så är det kanske ingen hit, men annars ser jag inga fel med det. Att döma av det du skriver så tror jag att det kan vara av intresse för dig. Utöver länken i mitt förra inlägg så kan du även gå till deras forum på intensemuscle.com och läsa.

Ok tack, ska kolla upp Dogg Crap.

Phille
2010-08-11, 21:40

Jag har hela schemat som ett dokument, kör det själv, pma mailadress så fixar jag det!

Edit: har även alla hans texter om övningar och hur man hittar muskeln, rekommenderar att läsa dem även om du inte ska köra just hans schema (inte det som postades på första sidan)

MLU
2010-08-11, 22:49
DC är bra men ville inte BobaFett ha ett program med hög volym? För jag har för mig att DC var lite som HIT. Hög frekvens och således måste antingen volymen eller intensiteten anpassas. I båda programmen så prioriteras väl frekvens och intensitet men ej volym?

joasimo
2010-08-11, 23:06
Pröva Arnolds schema om du vill ha ett tufft byggarschema. ;) Du kan ju alltid dra ner volymen.

Erik_Hellström
2010-08-12, 13:13
Det där schemat skulle inte ge mig ett skit, jag tål mycket mer. Det där skulle vara en vilovecka för mig, men alla är olika :thumbup:

"Jag tål mycket mer"
Det blir väl självklart till vad man gör det... Tål du mycket får du väl se till att ligga nära din gräns helt enkelt.

Din tråd handlar om att "hjulet inte behöver uppfinnas fler gånger", och kör du ett schemat baserat på basövningar, med ett smart progressions-upplägg (tex 5x5) så har du ett vinnande koncept. Det har funkat förr, och det funkar nu på folk.

Du sa det själv: Man behöver inte uppfinna något nytt, utnyttja det som finns och krångla inte till det.

Torsk_ole
2010-08-12, 16:29
Ganska så intressant att när folk med erfarenhet frågar efter bra upplägg för hypertrofi så kommer det in väldigt få bra svar.

Det har man sett förr i andra trådar.

Själv så tror jag att upplägg för styrka och hypertrofi är relativt lika varandra.

Utgå ifrån basövningar, lägg till komplement (med högre rep range än på basövningarna), träna 3-4 ggr i veckan. Tada!

BobaFett
2010-08-12, 18:12
"Jag tål mycket mer"
Det blir väl självklart till vad man gör det... Tål du mycket får du väl se till att ligga nära din gräns helt enkelt.

Din tråd handlar om att "hjulet inte behöver uppfinnas fler gånger", och kör du ett schemat baserat på basövningar, med ett smart progressions-upplägg (tex 5x5) så har du ett vinnande koncept. Det har funkat förr, och det funkar nu på folk.

Du sa det själv: Man behöver inte uppfinna något nytt, utnyttja det som finns och krångla inte till det.

Jag är van att köra 5 ggr i veckan och så kommer du med ett schema där jag ska träna 3 ggr och med hälften färre övningar per pass, det är klart att det blir för lite. I så fall får jag köra 10 set per övning.

Sen så passar det där schemat mer nån som vill bli bra på böj, mark och bänk, jag är ute efter att bygga. Har kört lågreps ett tag, ska prova högreps nu.

joasimo
2010-08-12, 18:14
Prova högsetsträning då? Eller kör igenom kroppen 2gånger i veckan på en 3splitt.

BobaFett
2010-08-12, 18:16
Prova högsetsträning då? Eller kör igenom kroppen 2gånger i veckan på en 3splitt.

Ja det är så jag ska göra nu men ska köra 4-split.

Matsa
2010-08-12, 18:38
Ganska så intressant att när folk med erfarenhet frågar efter bra upplägg för hypertrofi så kommer det in väldigt få bra svar.

Det har man sett förr i andra trådar.

Jag håller med och det är synd. Själv känner jag till ganska många upplägg med styrkeinriktning men när det gäller mer byggaraktig träning erkänner jag gärna att jag inte känner till alls lika många "färdiga" program, detta beror förstås mest på att mitt eget intresse är mer åt styrkehållet än byggning.

Jag upprepar förresten det jag sa tidigare att om någon vet var man kan hitta Dorians 3-split och 2-split så skulle jag bli väldigt glad. Jag har för mig att det står om de programmen i hans bok, "A Warrior's Story", men jag har den inte och kommer inte ihåg några detaljer. Bra bok annars! (Ursäkta att jag lånade tråden lite.)

Torsk_ole
2010-08-12, 19:07
Jag är van att köra 5 ggr i veckan och så kommer du med ett schema där jag ska träna 3 ggr och med hälften färre övningar per pass, det är klart att det blir för lite. I så fall får jag köra 10 set per övning.

Sen så passar det där schemat mer nån som vill bli bra på böj, mark och bänk, jag är ute efter att bygga. Har kört lågreps ett tag, ska prova högreps nu.

Hur mycket tränar du nu? (med risk för att du redan nämnt det)

BobaFett
2010-08-12, 19:23
Hur mycket tränar du nu? (med risk för att du redan nämnt det)

Nu har jag kört en tre-split, 3 övningar per muskelgrupp utom axlar där det blir 6 övningar och armar där det bara blir 1-2 set p.g.a. bra gener där.

dag 1: Bröst, triceps, framsida axlar
dag 2: Ben, vader, mage
dag 3: Rygg, baksida axlar, biceps
dag 4: vila (ibland vila 2 dagar)
Upprepa

Kebab-Arne
2010-08-24, 20:02
Öhm, vad står "RM" i Bartolls schema. :em:

Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM

cero
2010-08-24, 20:09

Repetition max. Alltså välj en vikt där du klarar 8 repetitioner exakt, och gör 5 reps. Du ska alltså inte gå till fail.

vasslefranmjolk
2010-08-24, 20:09

Repetition Maximum

Ex: 8RM= Den tyngsta vikt du kan lyfta med bibehållen teknik åtta gånger.

mikaelj
2010-08-24, 20:13

Av ren nyfikenhet, varför? Du tar inte ditt vanliga schema och kapar det på hälften; du tar ett annat schema med halva volymen men dubbla ansträngningen...

Kebab-Arne
2010-08-24, 20:36
Tack cero och vasslefranmjolk, borde rimligen ha förstått det.

*edit*
Är det nån som kört Bartolls schema?
Funderar mest på de dagar han kallar "tung maximal träning" blir det en väldans massa set. Men kanske är genomförbart när man är en bit ifrån failure.