Visa fullständig version : Lyxtonfisk
Jag hade tänkt att försöka börja äta lite tonfisk, och undrade därför vilken sort som ni anser godast. Eftersom att päronen betalar, så är det bättre att det är en dyr och god tonfisk än billig och vidrig ;)
well well,
Ha det gött!
King Grub
2003-10-22, 09:01
1. Abba:s Lättonfisk i vatten.
2. ICA Tonfisk i vatten.
3. Rainbow tonfisk i vatten.
Originally posted by King Grub
1. Abba:s Lättonfisk i vatten.
2. ICA Tonfisk i vatten.
3. Rainbow tonfisk i vatten.
Abba är bäst, men kostar väl 14 kr burken... Vill bara varna för att Rainbow även finns som "salladstonfisk" dvs smulat fiskrens. Köp ALLTID bitar i vatten.
Själv äter jag Pataya.
/adde
King Grub
2003-10-22, 09:23
"Salladstonfisk" låter så gott, men så är det bara fenor och fjäll i alla fall. :D
Hur käkar ni tonfisken då? Kan man ha den i en tunbrödsrulle? Eller smakar det bra bara att äta direkt ur burken? Hade tänkt käka den som komplement till skollunchen främst.
shirunai
2003-10-22, 09:31
salladstonfisken smakar ju mums!
King Grub
2003-10-22, 09:52
Originally posted by Erikkk
Hur käkar ni tonfisken då? Kan man ha den i en tunbrödsrulle? Eller smakar det bra bara att äta direkt ur burken? Hade tänkt käka den som komplement till skollunchen främst.
Jag äter den så gott som alltid tillsammans med kall kokt pasta, i olika röror, t ex med keso och majs.
subliminal
2003-10-22, 10:40
Häller i lite rapsolja och käkar direkt ur burken. Inte det godaste alternativet men det snabbaste. :D :eating: Käkar oftast Pataya som finns att köpa på Willys.
Pataya från willys e riktigt trevliga fiskar, till trevligt pris.
Ätes ur burk med sweetchili :eating:
När vi endå är inne på "fisktemat" så kan jag ju passa på och ställa en till fråga =)
Brukar ni äta makrill? Käkar man den på samma sätt som tonfisk då? Makrill vs Tonfisk, vad är bäst/godast? Gör abba också makrill på burk, eller hur skall man köpa den (färsk, rökt, burk?)?
King Grub
2003-10-22, 12:43
När vi endå är inne på "fisktemat" så kan jag ju passa på och ställa en till fråga =)
Brukar ni äta makrill? Käkar man den på samma sätt som tonfisk då? Makrill vs Tonfisk, vad är bäst/godast? Gör abba också makrill på burk, eller hur skall man köpa den (färsk, rökt, burk?)?
Makrill är kanske min favoritfisk. Här får man ju dessutom ypperligt fett på köpet. Mycket godare än tonfisk. Proteinet är av lika hög klass, men per 100 gram makrill blir proteininnehållet naturligtvis lägre, eftersom fettet också tar plats.
Jag tror inte Abba har makrill på burk, men det finns Rainbow, ICA, Buffé, Coop X-tra, m fl att välja bland.
På grovbröd är makrill på burk i tomat ypperligt, men färsk, grillad makrill är smaskens det med.
Flygplan
2003-10-22, 12:46
Det tar evigheter att få ner tonfisk i bitar.
Det ska va sån mosad, tex. rainbow i olja... svin gott. Tar ett par minuter att få ner en sån burk bara...
En gaffel i en burk med bitar och ett par omrörningar så har man "finfördelad tonfisk"
King Grub
2003-10-22, 12:48
Originally posted by Flygplan
Det tar evigheter att få ner tonfisk i bitar.
Det ska va sån mosad, tex. rainbow i olja... svin gott. Tar ett par minuter att få ner en sån burk bara...
Om det smakar bra vill man väl ta måltiden i lugn och ro, inte sitta och skyffla in som en grävskopa?
Flygplan
2003-10-22, 12:51
Originally posted by King Grub
Om det smakar bra vill man väl ta måltiden i lugn och ro, inte sitta och skyffla in som en grävskopa?
Jag tycker faktiskt "mosad" tonfisk e godare än torr lyxtonfisk.. Att det går snabbare e bara ett litet plus :eating:
King Grub
2003-10-22, 12:54
Originally posted by Flygplan
Jag tycker faktiskt "mosad" tonfisk e godare än torr lyxtonfisk.. Att det går snabbare e bara ett litet plus :eating:
Det var inte din smak jag anmärkte på, utan din brådska. ;) God man skall avnjutas i lugn och ro, i alla fall om man är hemma.
en god sak som man kan göra med tonfisk är att ha ner lite ketchup o oregano direkt i burken, smakar fin fint =)
Jag kan varm rekommendera denna färgglada tonfiskrätt:
1. Röd/gröna-pastarör (kommer inte på vad de heter).
2. Tonfiskröra med soltorkade tomater i olja (Santa Maria), gröna oliver i olja och vitlök (med kärnor såklart), pesto, keso och lite örtsalt och peppar på det. Kan avnjutas med ketchup om man gillar det.:eating:
Lågpristonfisken på ICA smakar totalurk. Den på Konsum (är det Euroshopper?) smakar fint (och påstår sig vara tonfisksäker). Billigt är det också.
Jag brukar blanda ut det med lite lätt-cremefraich alt lättmajo, ev lite hackad purjo och mixtra med kryddor. Dragon och cayennepeppar fungerar bra.
Euroshopper är fina fisken!
Blandade nog ihop märkena där. Det är Rainbow-tonfisken som jag tycker smakar bra. Däremot tyckte jag Euroshoppern smakade kattmat... :D
Fick ihop en betydligt godare variant igår. Blandade tonfisken med Heinz 'Mediterranean Olive Sauce'. Blev dundergott.
/fisk
Rökt makrillfile kryddad med bara svartpeppar, eller dill. Eller varför inte grillad färskt tonfisk - smakar mumma (och kostar skjortan).
Budget varienten är Pataya och sweet-chilli sås, och ett stort lass pasta, lite svartpeppar om man vill lyxa till det.
/adde
Måste bara beundra er styrketränande, faan ni är ju sjukt fanatiska.
Springer hellre några 30-km rundor än äter tonfisk vareviga dag!
brukar äta Pataya tycker den smakar helt ok och är ett bra pris.
2dl ris (torrvikt)
100-150 gr frysta grönsaker
1 burk tonfisk
lite citronpeppar
^^
Originally posted by Tanman
Måste bara beundra er styrketränande, faan ni är ju sjukt fanatiska.
Springer hellre några 30-km rundor än äter tonfisk vareviga dag!
Vad har springa med att äta tonfisk att göra? :confused:
hangatyr
2003-10-24, 06:40
Originally posted by fisk
Lågpristonfisken på ICA smakar totalurk. Den på Konsum (är det Euroshopper?) smakar fint (och påstår sig vara tonfisksäker).
Vilket råflyt! Jag som vill ha mycket delfiner i min tonfiskburk kan nukänna mig säker: en tonfiskburk som säger sig vara tonfisksäker måste innebära att den är full med mumsigt delfinkött i stället! ;)
Originally posted by hangatyr
Vilket råflyt! Jag som vill ha mycket delfiner i min tonfiskburk kan nukänna mig säker: en tonfiskburk som säger sig vara tonfisksäker måste innebära att den är full med mumsigt delfinkött i stället! ;)
Klart man ska lyxa till det med lite delfin!
Nä men seriöst, är inte hela delfingrejen lite överdriven? Så mycket delfiner kan väl inte stryka med vid tonfisk-fångster? Hur förhindrar man att inga delfiner åker in i nätet eller fångstredskapet då?
Fast det kan hända att delfinerna är utrotningshotade o.s.v. är inte så insatt...
Om dina päron har så mycket cash så kanske du skulle käka lax istället? Det är lyxigt! Tonfisk på burk är till för såna som inte har råd med bättre...
abba thai-tonfisk!!:eating: :eating:
Hur fan kan man missa en delfin i ett nät med tonfisk? Mig veterligen är de proportionellt sett jävligt olika eller?
Ang lax så fanns det skitbilligt på city-kross i KK.. 29 spänn kilot eller nått :D
Annars är det willys Pataya-tonfisk som gäller. Min katt säger samma sak - köpte en burk för typ 18kr på coop men den vägra han äta...
WHITEFOLKS
2003-10-27, 23:59
de har 2st pride tonfisk för 15 på vivo där jag bor just nu!.. eller har haft det i några veckor nu.. och 3st vita bönor i tomatsås för 10.. enkel basmat :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.