Visa fullständig version : Snabba kolhydrater+protein före HIIT ??
Har läst lite om "bracketing" dvs ta snabba kolhydrater + protein både före och efter (styrke)träning. Verkar som om åsikterna går isär om det är bra eller inte. Verkar bra om man tar det direkt före man börjar träna och inte tränar så länge.
Men till min fråga då, är det bra / dåligt att ta snabba kolhydrater + protein ca 15 min före ett intervall pass? om jag i intervallpasset kör på följande vis:
10 * (30 sek jogga 30 sek sprinta)
dvs 10 minuters träning. Får jag nån muskelbesparade/byggande effekt? Och om jag tar före ska jag ta efter? Har inte tänkt tagit i några stora mängder.
King Grub
2003-10-22, 08:38
Det finns inga nackdelar. Om du satsar på viktminskning får du naturligtvis se till att energin från ditt intag av kolhydrater och protein vid dessa tillfällen inte får ditt totala energiintag att krypa över +-0 strecket. Efter passet är nog det viktigaste tillfället att fylla på, för att påbörja återhämtningen, återställa glykogennivåerna och avbryta eventuell muskelnedbrytning.
För mig personligen dröjer det inte många minuter efter ett intag av t ex druvsocker innan blodsockernivåerna börjar dala dramatiskt igen, så du får prova dig fram för att hitta hur lång tid innan du bör sörpla i dig din häxbrygd.
Ok, men finns det några fördelar med att ta snabba kolhydrater + protein före intervall träning? Orkar man mer? eller blir det någon extra muskell besparande effekt?
Har läst att protein är bra att ta före ett intervall pass för att spara musklerna, stämmer det? eller räcker det om jag tar efter passet? Och ska jag ta både kolhydrater och protein efter passet i så fall?
hmmm ... säg till om jag rör ihop allt nu :rolleyes:
King Grub
2003-10-22, 09:00
Ok, men finns det några fördelar med att ta snabba kolhydrater + protein före intervall träning? Orkar man mer? eller blir det någon extra muskell besparande effekt?
På toppen av en blodsockerkurva presterar du bättre. Det gäller dock att passa på innan toppen förvandlas till en dal i stället, och hur lång tid det tar är individuellt. Det är ju inte så roligt att vara mitt uppe i passet när det händer. En muskelbesparande effekt blir det också, men om den är stor nog att märkas i praktiken törs jag inte säga.
Har läst att protein är bra att ta före ett intervall pass för att spara musklerna, stämmer det?
Se ovan.
eller räcker det om jag tar efter passet?
Det tror jag säkert, om det inte har gått alltför lång tid sedan ditt senaste riktiga mål mat.
Och ska jag ta både kolhydrater och protein efter passet i så fall?
Efter passet är det alltid bäst med både och.
En kvart innan är väl också lite för lång tid att stoppa i sig snabba kolhydrater, tar man direkt innan så får man väl inte samma gensvar från kroppen utan då uppskattar den mer att man tänker på att ge den näring. :)
Ska man "bara" köra 15-20 minuter intervall så borde man väl förövrigt kunna leva bra på det som finns i kroppen redan. Äter man som Grub säger mat innan innebär ju att det finns en hel del mat kvar i kroppen i varierande stadier av nedbrytning som ger energi samt att glykogenet borde vara ganska påfyllt redan.
Frågan är också om man måste smacka på med snabba kolhydrater och protein efter så kort tid som 20 minuter? Jag skulle i alla fall begränsa mängden snabba kolhydrater efter ett sådant pass.
MunsöHustla
2003-10-22, 12:37
Frågan är också om man måste smacka på med snabba kolhydrater och protein efter så kort tid som 20 minuter? Jag skulle i alla fall begränsa mängden snabba kolhydrater efter ett sådant pass
Jag brukar bara äta typ några bananer efter jag har kört hiit och sedan kanske 30 min efter äta en vanlig måltid med långsamt GI och mycket protte.
Vet inte om man förlorar mycket i återhämtningen av det, men det känns inte så skönt att dra en bitig gainer efter ett så kort/relativt lätt pass...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.