handdator

Visa fullständig version : En fråga till er kroppsbyggare som tävlar ang deffen!!

Edinio
2010-08-06, 19:11
Jag undrar hur ni lyckas så bra med er deff inför tävling osv. Jag har själv deffat 2 gånger båda gångerna har jag inte lyckats komma ner till den fettprocenten så att jag vart nöjd och båda gångerna har resulterat i att jag gått upp allt på några månader:/

Vad för knep använder ni, hur gör ni ? ge mig alla tips och råd ni kan.

Sniggel
2010-08-06, 19:26
Jag undrar hur ni lyckas så bra med er deff inför tävling osv. Jag har själv deffat 2 gånger båda gångerna har jag inte lyckats komma ner till den fettprocenten så att jag vart nöjd och båda gångerna har resulterat i att jag gått upp allt på några månader:/

Vad för knep använder ni, hur gör ni ? ge mig alla tips och råd ni kan.

1. Första gången/gångerna tror man oftast att man har mer muskler och mindre fett än vad man egentligen har. Ju tidigare man inser detta desto bättre.

2. Efter upprepade deffningsförsök så finner man förmodligen sätt att deffa på som gör tillvaron mer dräglig. Det kan vara livsmedelsval, när man äter och hur mycket per gång. Det kan vara hur man kan träna och aktivera sig för att inte bli för hungrig (eller trött och seg, korkad och omotiverad). Detta är ofta väldigt individuellt.

Sniggel
2010-08-06, 19:35
Personliga erfarenheter:

Konditionsträning gör det lättare för mig att äta små mål. Detta utnyttjar jag genom att de dagar jag tränar kondition, ha ett upplägg där jag äter färre kalorier den dagen.

Livsmedelsval. Välj mat som mättar OCH är gott! Några snabba tips:
Proteinrikt - Kött, fisk fågel, ägg och ost
Övrigt - Rotmos (prova damnit! ;)), Grönsaker, Rotfrukter, Potatis
Nötter i lagom mängd ifall man tycker det är gott och känner att man saknar något som man gillar att äta. Det är iaf en typ av snacks som mättar någorlunda i jämförelse med mycket annat.
Är man svag för choklad så tillåt en liten mängd mörk choklad varje dag, eller till helgen. Minimerar man mängden socker i choklad får man inte lika stort sug efter att äta upp hela chokladkakan på en gång.

Glöm inte fett, gärna i form av någon god sås. men var sparsam så inte kalorierna skenar iväg.

Bli duktig på att laga mat, få det att smaka gott. Undvik inte smakförhöjare (ex vis senap, ketchup, lingon, kryddor) bara för att du ska följa en viss diet eller för att det blir "enklare att räkna". Är man måttlig spelar det ingen större roll om du har lingon och brunsås till din potatis. Dieten blir roligare och enklare att följa om man kan äta gott.

Joe Hardgainer
2010-08-06, 21:09
Tävlar inte men ett tips är att skriva ner dina mål. Plocka fram den lappen varje dag o läs målen för dig själv. Föreställ dig själv när dom målen uppfylls och tillfredsställelsen du kommer känna. Har hjälpt mig många gånger.

Lovisa
2010-08-06, 23:04
Sniggel:

Jag tror att jag skulle klara själva deffen.

Men hur sjutton pallar man typ sista veckan, dagarna och timmarna före tävling. Extrem diet och inte ens få dricka vatten sista timmarna !???
*gah!*

Lychgate
2010-08-07, 08:58
Sniggel:

Men hur sjutton pallar man typ sista veckan, dagarna och timmarna före tävling. Extrem diet och inte ens få dricka vatten sista timmarna !???
*gah!*

Hängivenhet. Har man kommit så långt så ger man knappast upp.

Anton Fräs
2010-08-07, 11:23
Hängivenhet. Har man kommit så långt så ger man knappast upp.

Har man ett så oerhört definerbart mål som en tävling faktiskt innebär så kan de flesta pressa sig oerhört mycket mer än random deff till beachen :)

För en vanlig person kan man kanske jämföra det med en viktnedgång till ett bröllop eller liknande.

Ramboline
2010-08-07, 21:21
Disiplin,men man får svacker vi osso.jag har en ätardag i veckan som jag unnar meg lite extra.denna ätardag tar jag bort när det återstår 4 veckor till tävling

Insulinus
2010-08-08, 10:34
1: Det är för mig betydligt lättare att motivera mig och genomdriva en längre diet inför en tävling (15 veckors diet sist)

2: Många tävlande har coacher som hjälper till och peppar. Har du någon som säger åt dig vad du ska göra så är det troligtvis större chans till att du följer dietplaneringen.

3: Sista 3 dygnen är väl ingen direkt dans på rosor men inte så jobbigt som många tror ändå, visst kanske du går runt och är sjukt sugen på en skiva rostat bröd men har du genomfört en 3 månaders lyckad diet så är du en fullkomlig idiot om du inte klarar av de 2-3 sista dagarna också.

4: Sista dygnen utan vätska var för egen del inte så jobbigt som jag först trodde. Prova och se! Sedan måste jag säga att är du i form 1 vecka innan tävling och det är din första tävling så kanske du ska skita i saltladdning/tömning och kolhydratsladdning utan bara köra på snabba kolhydrater innan scen för att få upp volymen lite bara.
Väldigt lätt att man föstör sin form på slutet nämligen oom man inte har någon (erfaren coach) som kollar till formen och resultaten hela tiden (ja, jag råkade överladda kolhydrater på min första och hittils enda tävling och drog på mig vätska :( )

Annars som sagts innan, sätt upp delmål, väg dig och ta mått regelbundet för att se utvecklingen. Lägg in belöningsdagar/ätardagar om du känner att du behöver det (jag klarade mig bra utan)!

pia
2010-08-08, 11:39
Sniggel:

*gah!*

Jag trodde sista veckan skulle vara jättjobbig men det är inte så farligt. Det värsta var att klippa vattnet men det är inte så länge och det står man ut med men visst var det inte så kul att gå törstig. Det är lättare att gå hungrig.

Albin Eriksson
2010-08-09, 10:58
Visst tömmningsveckan är inte rolig, men sista dygnet brukar ju inkludera laddning.
Så även om man inte får dricka så känns det ganska bra efter lite digistivekexs och muffins. :naughty: