handdator

Visa fullständig version : Mandlar - Giftighet

Crocker
2010-08-05, 21:23
Hur giftiga är brända mandlar egentligen, läste att 1 mandel innehåll 1mg blåsyra=(50mg blåsyra/dödlig dos)
Någon som kan göra klartecken?

WHITEFOLKS
2010-08-05, 21:26
Bittermandel ja.

Crocker
2010-08-05, 21:28
Hur är det då?
Hur många kan jag käka med nöje? :)
Hur är det med vanliga mandlar?
Vad gör kroppen med blåsyra?

tossefar
2010-08-05, 23:04
läste att 1 mandel innehåll 1mg blåsyra=(50mg blåsyra/dödlig dos)
Någon som kan göra klartecken?

Så... ät färre än 50.

astrodog
2010-08-05, 23:18
Hur är det då?

Käka lite cassava, där har du blåsyra till max.

Bittermandel är inte den mandel som du köper i nöthyllan.

På sikt väntar nervskador eller död.

Sverker
2010-08-06, 06:07
Hur är det då?

Blåsyra, cyankalium, kaliumcyanid, cyanväte, kallat vad du vill. Deckarförfattare brukar använda det. Cyaniden fäster i andningskedjan i cellen och stoppar ATP-bildningen. Man dör snabbt med ett blått ansikte.

Cyaniden kommer från ämnet amygdalin som finns i bittermandel, äppelkärnor etc.

Ämnet finns inte i vanlig sötmandel.

Musselbank
2010-08-06, 06:39

Bittermandlar: Inte många, smaken är ju avskräckande intensiv. Vanliga mandlar, brända eller ej: Många.

Crocker
2010-08-06, 11:12
Blåsyra, cyankalium, kaliumcyanid, cyanväte, kallat vad du vill. Deckarförfattare brukar använda det. Cyaniden fäster i andningskedjan i cellen och stoppar ATP-bildningen. Man dör snabbt med ett blått ansikte.

Cyaniden kommer från ämnet amygdalin som finns i bittermandel, äppelkärnor etc.

Ämnet finns inte i vanlig sötmandel.
Du orkar inte skriva upp vart Cyanid finns? Ett par saker iaf?
Tack för svar alla. :)
Läste att det fanns i Linfrön,Marsipan,Dr Pepper. Känns ganska läskigt.

Sverker
2010-08-06, 11:17
Det är nog bara i bittermandel, linfrön ( tack Crocker ) och i äppelkärnor du kan träffa på amygdalinet. Finns säkert i andra fruktkärnor men inget som jag just nu kan komma på.

Nu är risken för akut förgiftning minimal eftersom kärnorna är extremt bittra. Men långvarig användning av bittermandel i små doser kan säkert ge skador/cancer.

Seb74
2010-08-06, 11:18

Nej nu börjar jag misstänka att du är ute efter att förgifta nån? ;)

Crocker
2010-08-06, 11:21
Nej nu börjar jag misstänka att du är ute efter att förgifta nån? ;)
Du fick mig!
Nä, men läste att det skulle finnas i Dr. Pepper, Marsipan som jag missbrukar litervis av varje vecka. :D

Nitrometan
2010-08-06, 12:45
Marsipan som jag missbrukar litervis av varje vecka. :D
Man gör ju marsipan av bl.a. mandel och socker. Jag vet inte om man har bittermandel i dock?

Hmm. Tittade på några recept och hittade ingen bittermandel i varken mandelmassa eller marsipan.

Apos78
2010-08-06, 12:49
Du fick mig!
Nä, men läste att det skulle finnas i Dr. Pepper, Marsipan som jag missbrukar litervis av varje vecka. :D

För att göra det enkelt för mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bittermandel

Crocker
2010-08-06, 15:23
Det står inget om Dr. pepper? :(

LadyG
2010-08-06, 15:37
saxat från Carlsbergs hemsida:
Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, färgämne ( sockerkulör 150) syra ( fosforsyra) aromämnen. Konserveringsmedel 211, Koffein.

Svårt att hitta information om vilka aromämnen det är däremot, men det är väl en recepthemlis får man förmoda?

Crocker
2010-08-06, 16:55
Ingen som vet?

WHITEFOLKS
2010-08-06, 17:07
Jag tror inte någon här sitter på "receptet" till Dr Pepper.

Jag skulle gissa på att du inte behöver oroa dig.

tossefar
2010-08-06, 17:27
Ingen som vet?

För hundrade gången. Det du äter är sötmandel, inte bittermandel.

Crocker
2010-08-06, 18:10
För hundrade gången. Det du äter är sötmandel, inte bittermandel.
För hundrade gången, frågade jag inte efter det. Har redan fått svar på det. Läs tråden innan du svarar.

Tolkia
2010-08-06, 18:29
För hundrade gången, frågade jag inte efter det. Har redan fått svar på det. Läs tråden innan du svarar.
Sannolikheten att man smaksätter en läsk med en äkta bittermandelolja utvunnen ur bittermandel är nog liten. Inte minst med tanke på att en oljehinna på läsken knappast skulle uppskattas av konsumenterna. Jag tror inte att du behöver oroa dig, om du nu inte behöver ha något att noja över för att känna dig tillfreds. Rent generellt tror jag att du skulle tjäna på att spänna av lite i din relation till mat och kanske läsa en lärobok i fysiologi eller näringslära istället för alla möjliga obskyra internetsidor.

Crocker
2010-08-06, 19:56
Sannolikheten att man smaksätter en läsk med en äkta bittermandelolja utvunnen ur bittermandel är nog liten. Inte minst med tanke på att en oljehinna på läsken knappast skulle uppskattas av konsumenterna. Jag tror inte att du behöver oroa dig, om du nu inte behöver ha något att noja över för att känna dig tillfreds. Rent generellt tror jag att du skulle tjäna på att spänna av lite i din relation till mat och kanske läsa en lärobok i fysiologi eller näringslära istället för alla möjliga obskyra internetsidor.
Tack, ska göra det ja.

Här står det om dr pepper:
http://www.linusakesson.net/pages/blasyra.php

Tolkia
2010-08-06, 20:00
Vad jag kan se är det mer ett litet kåseri än en faktatext. Att en läsk "har en tydlig bismak" av något, är inget jag skulle tolka som att läsken faktiskt innehåller det den smakar. På samma sätt som ganska många läskedrycker inte smakar vad det står på förpackningen att de skall smaka (Kaktus, anyone?).

Crocker
2010-08-06, 20:02
Vad jag kan se är det mer ett litet kåseri än en faktatext. Att en läsk "har en tydlig bismak" av något, är inget jag skulle tolka som att läsken faktiskt innehåller det den smakar. På samma sätt som ganska många läskedrycker inte smakar vad det står på förpackningen att de skall smaka (Kaktus, anyone?).

Tack Tolkia, det uppskattas.

astrodog
2010-08-06, 21:35
Tack för svar alla. :)
Läste att det fanns i Linfrön,Marsipan,Dr Pepper. Känns ganska läskigt.

Cassava som sagt. Finns att köpa i svenska livsmedelsbutiker nuförtiden.