Visa fullständig version : Parkeringsbot på MC
PepzAdept
2010-08-05, 18:00
Såg en MC som hade fått en parkeringsbot när den stod på Stockholms stads gatuparkering (blå biljett) idag. Trodde inte att man behövde betala parkering med hoj? Är det något som ändrats eller är det bara jag som har missat det totalt? Har aldrig hört eller sett någon som fått P-bot med MC förut.
Någon som har koll på vad som gäller för parkering av MC i Stockholm stad?
Detta gäller i Solna:
För dig som kör motorcykel
Du får parkera din motorcykel utan avgift på gata, där parkering är tillåten, förutsatt att du placerar den vinkelrätt mot trottoarkanten. Detaljerade regler för MC-parkering finns i dokumentetet LTF för motorcykel.
PepzAdept
2010-08-05, 18:25
Bra att veta. Hittade angående sthlm stad nu:
Här parkerar du gratis med 2-hjulig motorcykel eller moped klass I utan sidovagn. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Du får inte parkera på trottoaren. Vissa mc-platser gäller inte på vintern.
Men.... vart har de tänkt att man ska placera lappen? Känns som om den kan blåsa bort eller att vem som helst kan ta den :D
Bra att veta. Hittade angående sthlm stad nu:
Men.... vart har de tänkt att man ska placera lappen? Känns som om den kan blåsa bort eller att vem som helst kan ta den :D
Då får du en påminnelse 7 dagar senare utan extra avgifter.
PepzAdept
2010-08-05, 18:50
Syftade iofs på parkeringslappen som visar att jag erlagt avgift. Vet inte riktigt varför någon skulla vilja ta en bot... ;)
Jag snor pböter ibland för att jävlas lite :D
på din fråga har jag inget svar, fått böter på hojen en gång när jag stod i ett cykelställ.
Nej exakt, de är ju bara säga att den blåst iväg? Om de är p-skiva så bryr de sig inte. På jobbet parkerar jag alltid utan någon biljett eller p-skiva. Vilken hojåkare har en p-skiva i bakfickan? However jag brukar parkera där de passar. De bryr sig inte. Förutom om du står parkerad på en brandväg eller något. Jag var dum nog att stå där (blockerade dock inte vägen) och fick en trevlig 500 bot.
förutsatt att du placerar den vinkelrätt mot trottoarkanten
Alejandro mäter, och om det inte ser snyggt ut får man en bot
Detta gäller i Solna:
De står inget om trottoar? Många bikers ställer sig ju på trottoaren. Bor själv i solna och ställer mig hela tiden på trottoaren där jag bor.
bear.flowertwig
2010-08-05, 19:31
Fick en bot nedstucken mellan tank och säte. Hade parkerat utanför dåvarande flickvän över natten så nån galet nitisk typ hade skyndat sig att lappa mellan sen kväll - tidig morgon.
Fö vore fantastisk kul att se nån sporthoj med fastsatt p-skiva innanför kåpglaset. Riktigt rejsigt :D
Sparven från Minsk
2010-08-05, 20:04
Parkerade min R1:a lite som jag ville, fick aldrig böter (sundsvall)
Det är lite olika regler runt om i Sverige. I Malmö behöver man ingen p-skiva om det är tidspakering, men man behöver biljett om det är biljettparkering. Förutom på vissa platser.
Jag gillar denna lösningen:
"Om du har köpt biljett och parkerar på tomtmark, på en yta som Parkering Malmö övervakar, så behöver du inte fästa biljetten på din MC. Ta med dig biljetten istället så att den inte blir stulen. Då kan du bevisa att du har betalt din parkeringsavgift om du skulle få en kontrollavgift."
http://www.pmalmo.se/P-info/Parkering-for-olika-fordon/MC-parkering/
Med andra ord är det bara till att strunta i att betala p-avgift, och skulle man sen få en avgift är det bara till att ragga upp någon annans biljett och på så sätt bevisa att man har betalt för att stå där :D
PepzAdept
2010-08-05, 22:43
Ja det är lustigt det där med hur de ställer sig till om man faktiskt skulle ha betalt och något norpat biljetten eller om den blåst iväg. Antar att det faller under eget ansvar dock... man kanske måste ha klister och sånt med sig till hojen alltså :D
Jag snor pböter ibland för att jävlas lite :D
på din fråga har jag inget svar, fått böter på hojen en gång när jag stod i ett cykelställ.
:O you´re a bad, bad man.... :D
Fredrik_S
2010-08-05, 23:59
Du kommer givetvis inte undan lätt genom att säga att någon måste tagit lappen. Arbetsinsatsen som kommer krävas av dig i efterhand för att slippa betala dom 500 kronorna är det knappast värt.
Jag fick böter när jag stog på en innergård gömd bakom en buske klockan 0230 på natten i solna...
Fredrik_S
2010-08-06, 00:08
De står inget om trottoar? Många bikers ställer sig ju på trottoaren. Bor själv i solna och ställer mig hela tiden på trottoaren där jag bor.
Du får inte stå på trotoaren i solna heller. Men det krävs ju att det är en parkeringsvakt som har den gatan i sin kalender för övervakning för att du ska få böter.
hahavaffan
2010-08-06, 04:33
Alejandro mäter, och om det inte ser snyggt ut får man en bot:D bra där.
Ignatius72
2010-08-11, 07:39
De kan aldrig plocka dig på missad p-avgift då du alltid kan hävda att den blåst iväg alternativt blivit stulen. Parkerar du fel så får du däremot vacker pröjsa.
Nitrometan
2010-08-11, 07:42
De kan aldrig plocka dig på missad p-avgift då du alltid kan hävda att den blåst iväg alternativt blivit stulen.
Försök överbevisa ett parkeringsbolag om det. De hävdar stenhårt att det är ditt ansvar att sätta lappen synligt.
Ignatius72
2010-08-11, 07:48
Försök överbevisa ett parkeringsbolag om det. De hävdar stenhårt att det är ditt ansvar att sätta lappen synligt.
Har jag gjort många gånger. Har aldrig varit några problem. De flesta har dock koll på att det är menlöst att lappa MC:s så de låter bli.
Nitrometan
2010-08-11, 07:50
Har jag gjort många gånger. Har aldrig varit några problem. De flesta har dock koll på att det är menlöst att lappa MC:s så de låter bli.
Ja. Så är det i de flesta fall.
Men ett par av parkeringsbolagen är riktigt gnälliga. :(
Jag förstår att du är orolig eftersom din hoj mest står parkerad :naughty:
Fixa det där körkortet nu :thumbup:
PepzAdept
2010-08-11, 14:25
Haha. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.