Visa fullständig version : Schema baserat på Stronglift 5x5
Hejsan
Jag tränar för tillfället enligt Stronglifts 5x5 schema. Men jag känner att jag inte riktigt pallar med att knäböja 3 gånger i veckan. Så jag har modifierat schemat lite och skulle uppskatta om någon kan ge lite feedback och kolla så jag inte gör några fatala fel. Googla stronglifts om ni vill veta hur originalschemat ser ut.
Vecka 1
Måndag: Knäböj, Bänkpress, Pushup, Crunches
Onsdag: Marklyft, Militärpress, Chins, Skivstångsrodd, Bryggan
Fredag: Knäböj, Bänkpress, Pushup, Crunches
Vecka 2
Måndag: Marklyft, Militärpress, Chins, Skivstångsrodd, Bryggan
Onsdag: Knäböj, Bänkpress, Pushup, Crunches
Fredag: Marklyft, Militärpress, Chins, Skivstångsrodd, Bryggan
mvh
Jagger
Lägg tillbaka stångrodden tillsammans med böj o bänk så blir det bättre. Sen skulle jag enbart köra vecka 1 i så fall.
Tack för inputen. Är det för knäböjens skull du tycker det är bättre med endast vecka 1? Vad sägs annars om:
Vecka 1
Måndag: Knäböj, Bänkpress, Pushup, Crunches, Skivstångsrodd
Onsdag: Marklyft, Militärpress, Chins, Bryggan
Fredag: Knäböj, Bänkpress, Pushup, Crunches, Skivstångsrodd
Vecka 2
Måndag: Knäböj, Militärpress, Chins, Bryggan
Onsdag: Marklyft, Bänkpress, Pushup, Crunches, Skivstångsrodd,
Fredag: Knäböj, Militärpress, Chins, Bryggan
Du kanske kan köra var tredje pass med lätta knäböj? Har ej provat SF 5x5 men ska göra de om ca 1 mån.
Tycker det blev bättre för att det då liknar Bill Starr 5x5 Linear Version for Intermediate Lifters (http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm). Ett program som jag själv har följt 12 veckor och tyckte var riktigt bra :)
Bill Starr 5x5 Linear Version for Intermediate Lifters (http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm)
Det där är ett kalasprogram.
Bendermannen
2010-08-07, 08:18
Tycker det blev bättre för att det då liknar Bill Starr 5x5 Linear Version for Intermediate Lifters (http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm). Ett program som jag själv har följt 12 veckor och tyckte var riktigt bra :)
Hoppas det går bra att låna tråden lite: Jag funderar på att börja med ovanstående program, men har lite funderingar kring "assistance"-övningarna.
Hur många reps är det tänkt att man ska köra på måndagens resp onsdagens "assistance"-övningar?
Är det korrekt att de inte är obligatoriska?
Med tanke på att man starkt avråds från att ändra i programmet, så undrar jag om det vore ok att byta ut en av "assistance"-övningarna, sit-ups, mot dragon flags (så det hela är över lite fortare :)). Är det så att övningarna inte är obligatoriska så känns det som att det skulle vara helt ok att göra bytet.
Hoppas det går bra att låna tråden lite: Jag funderar på att börja med ovanstående program, men har lite funderingar kring "assistance"-övningarna.
Hur många reps är det tänkt att man ska köra på måndagens resp onsdagens "assistance"-övningar?
Är det korrekt att de inte är obligatoriska?
Med tanke på att man starkt avråds från att ändra i programmet, så undrar jag om det vore ok att byta ut en av "assistance"-övningarna, sit-ups, mot dragon flags (så det hela är över lite fortare :)). Är det så att övningarna inte är obligatoriska så känns det som att det skulle vara helt ok att göra bytet.
Assistanceövningarna kan man modifiera lite som man vill, man kan även skippa dem helt. Jag la till chins på onsdagar, vadpress och sidolyft på de andra dagarna. Mage körde jag när "jag kände för det". Det viktigaste är baslyften för dagen.
Bendermannen
2010-08-08, 21:04
Assistanceövningarna kan man modifiera lite som man vill, man kan även skippa dem helt. Jag la till chins på onsdagar, vadpress och sidolyft på de andra dagarna. Mage körde jag när "jag kände för det". Det viktigaste är baslyften för dagen.
Oki-doki! Tack för svaret! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.