handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater på molekylnivå

Briljanton
2010-08-04, 16:25
Jag sitter och studerar våra energikällor och jag tänkte börja med kolhydraten. Jag vet att det finns tre olika typer av kolhydrater:

Monosackarider, Disackarider och Polysackarider (sackarid = sockerart)

Disackariden består av två monosackarider, vilket man hör på namnet "di" som betyder två. Poly, som betyder "flera", består därför av flera monosackarider. Min första fråga är varför monosackariden just heter "mono"? Är det för att den bara innehåller EN kolkedja?

Alltså är monosackariden själva byggstenen för kolhydrater, ju fler monosackarider en molekyl består av desto "långsammare" är kolhydraten. Dvs molekylen blir mer komplex och tar längre tid för kroppen att bryta ner. Exempel på monosackarider är glukos och fruktos. Stärkelse som många känner till som en långsam kolhydrat är såklart en polysackarid med tusentals monosackaridmolekyler i kedjan.

Kroppen bryter ner disackarider och polysackarider till monosackaridnivå(?) och kan därefter ta upp dem och omvandla till energi.

Jag behöver egentligen någon som kan bekräfta det jag just skrev så att jag har fattat det hela rätt

stafh
2010-08-04, 16:30
Något förenklat, men i stort sett så är det rätt.

Sverker
2010-08-04, 16:31
Snabbheten har inget med storleken på kolhydraten.
Maltodextrin kan bestå av hundratals glukosenheter men eftersom det finns ett överaskott av amylaser i tarmen blir kolhydraten snabb. Maltodextrinet delas snabbt, glukosen absorberas fort och blodsockret ( glukosen ) kommer snabbt ut i blodet.

Mjölksocker, laktos är relativt långsam trots att det är en disackarid. Glukosen kommer snabbt ut i blodet men den andra delen, galaktosen måste omvandlas i levern till glukos. Alltså blir mjölksockret relativt långsamt.

Fruktos är en monosackarid som absorberas fort i tarmen. Men den är långsam eftersom den måste stanna i levern och ombildas till glukos.

Det är bara glukos av alla olika kolhydrater som passerar levern och cirkulerar vidare i blodet.

Kolkeja passar bättre till att beskriva fettsyror. De är kolkedjor.

Apos78
2010-08-04, 18:20
Det är bara glukos av alla olika kolhydrater som passerar levern och cirkulerar vidare i blodet.

I oförändrad form då. Sett till "in och ut" ur levern.

Briljanton
2010-08-04, 19:18
Men finns det ingen logik alls när det kommer till hur snabbt sackariderna bryts ner? Eller beror det bara på vilken monosackarid som molekylen är uppbyggd av?

Sverker
2010-08-04, 19:46
Logiken sitter i vilka enzymer och vilka transportörer som tar hand om kolhydraten.

I sackaros sitter glukosen och fruktosen i en sk 1-4-bindning. Bindningen är ganska snabb att bryta upp.
Sätter vi istället glukosen och fruktosen i en 1-6-bindning får vi Palatinos vilket är en mycket långsammare kolhydrat.

Amylos är en helt rak stärkelse. Tar vi istället stärkelsen amylopektin får vi en kraftig förgrenad stärkelse och amylaserna får massor av ändar att tugga sig fram genom. Stärkelsen är fortfarande kedjor av glukos men amylopektinet är snabbare.

Här finns en hel värld att läsa in sig på.

Briljanton
2010-08-04, 19:57
Logiken sitter i vilka enzymer och vilka transportörer som tar hand om kolhydraten.

I sackaros sitter glukosen och fruktosen i en sk 1-4-bindning. Bindningen är ganska snabb att bryta upp.
Sätter vi istället glukosen och fruktosen i en 1-6-bindning får vi Palatinos vilket är en mycket långsammare kolhydrat.

Amylos är en helt rak stärkelse. Tar vi istället stärkelsen amylopektin får vi en kraftig förgrenad stärkelse och amylaserna får massor av ändar att tugga sig fram genom. Stärkelsen är fortfarande kedjor av glukos men amylopektinet är snabbare.

Här finns en hel värld att läsa in sig på.

Om amylopektin är så kraftigt förgrenad, varför är den då snabbare? Jag menar, det tar ju längre tid för amylaserna att käka upp molekylen som du själv säger?

Apos78
2010-08-04, 20:17
Om amylopektin är så kraftigt förgrenad, varför är den då snabbare? Jag menar, det tar ju längre tid för amylaserna att käka upp molekylen som du själv säger?

Fler ställen att börja äta på. För amylas blir det bara två ändar att arbeta på. Se amylas som ett paket spagetti där du endast får börja äta från nån av ändarna och jämför sedan med ett paket makaroner (amylopektin) där du kan börja äta på alla makaroner samtidigt om du vill. Typ.

Briljanton
2010-08-04, 20:29
Fler ställen att börja äta på. För amylas blir det bara två ändar att arbeta på. Se amylas som ett paket spagetti där du endast får börja äta från nån av ändarna och jämför sedan med ett paket makaroner (amylopektin) där du kan börja äta på alla makaroner samtidigt om du vill. Typ.

Jaaa vad dum jag är. Jag har ju snäppet över gymnasiekunskaper i kemi så det där borde jag ha räknat ut. Tack

Briljanton
2010-08-04, 20:36
Men stärkelse är egentligen BARA amylos och amylopektin? Men vilken typ av stärkelse det blir, avgörs av HUR de bygger upp molekylen?

Visst finns det olika typer av stärkelse?

Finns stärkelser som byggs upp av enbart EN av dessa? (amylos/amylopektin)

Byggs stärkelse enbart upp av fruktos/glukos?

Apos78
2010-08-04, 21:18
Men stärkelse är egentligen BARA amylos och amylopektin? Men vilken typ av stärkelse det blir, avgörs av HUR de bygger upp molekylen?

Ja. Det kan man säga. Sverker kommer med säkerhet att fylla på detta. Lutar mig bakåt.

Sverker
2010-08-05, 06:37
Amylos är en enda lång kedja av glukos. Amylopektinet är kraftigt förgrenad precis som Apos78 skriver.
Dessa två varienter av stärkelse finns tillsammans i olika livsmedel som potatis, vete, hirs osv.

Intressant undantag är waxy majs som är nästan 100 % amylopektin.
Är man nyfiken så pågår det forkning på potatis för att få potatisstärkelse med 100 % amylos. Främst för att få något som liknar cellulosa och kan ha teknisk användning. Är jag inte helt fel ute innehåller potatis normalt ca 70 % amylos.

Stärkelse är alltid glukos.

Varför detta intresse för stärkelse ?

Briljanton
2010-08-05, 11:08
Tack så hemskt mycket Sverker. Jag gjorde helt klart rätt i att bli medlem här. Jag är väldigt intresserad utav styrketräning och ALLT som hör till träningen.

Just nu försöker jag bara få en lite djupare förståelse om våra energikällor, och kolhydraten är i fokus för tillfället :)