Visa fullständig version : Järntabletter?
happy75smile
2010-08-04, 08:47
Hej!
Jag har suttit och funderat på ifall man vill pressera bättre och förbränna mer fett (gå ned i vikt utan att äta alldeles för mycket mat) är inte det snabbate sättet att äta järntabletter då? Frågan är ifall det är tabletter eller via mat man skall få i sig mycket gärn. Om man träna mycket behöver man ganska mycket proteiner och järn gör att man blir pigg och orka mer. Borde vara bästa kombination?
Någon som har testat att äta järntabletter och vad är det fördel/nackel för att förbättra sina träningspass?
Eddie Vedder
2010-08-04, 08:48
Järntabletter är inget att mixtra med om du inte är i riskzonen att få i dig för lite. Är du man eller kvinna? Äter du mycket kött?
Hej!
Jag har suttit och funderat på ifall man vill pressera bättre och förbränna mer fett (gå ned i vikt utan att äta alldeles för mycket mat) är inte det snabbate sättet att äta järntabletter då? Frågan är ifall det är tabletter eller via mat man skall få i sig mycket gärn. Om man träna mycket behöver man ganska mycket proteiner och järn gör att man blir pigg och orka mer. Borde vara bästa kombination?
Någon som har testat att äta järntabletter och vad är det fördel/nackel för att förbättra sina träningspass?
Hur tänker du nu?
happy75smile
2010-08-04, 08:58
Svar: tjej, om jag äter mycket kött är det svårt att svara på men jag skulle tippa på normal eller lite mer än normalt. Tänkte ifall man minskar på lite kött och äter en järntablett vad händer då?:d.
Järntabletter är inget att mixtra med om du inte är i riskzonen att få i dig för lite. Är du man eller kvinna? Äter du mycket kött?
Anmäl dig som blodgivare, då får du svart på vitt ang ditt hb-värde.
happy75smile
2010-08-04, 09:00
Jag har läst någonstans att de som är träna intensivt brukar äta järntabletter för att i järn finns det ämne som "pigga upp" kroppen och man träna effektivare... Och kardemumman är trännar man effektivare =hårdare så förbränner man säkert mer kalorierer...
Hur tänker du nu?
Du presterar inte bättre om du tar tillskott av vitaminer/mineraler, däremot presterar du sämre om du har brist.
Eddie Vedder
2010-08-04, 09:04
Jag har läst någonstans att de som är träna intensivt brukar äta järntabletter för att i järn finns det ämne som "pigga upp" kroppen och man träna effektivare... Och kardemumman är trännar man effektivare =hårdare så förbränner man säkert mer kalorierer...
Varför skulle du äta mindre kött först och främst? Att alltså medvetet få i sig mindre järn från maten?
Järnet har som egenskap att transportera syre så järnbrist (eller blodbrist som följd av andra mikronutrientbrister) påverkar ens pigghet ordentligt. Man är tröttare, orkar sämre i träning, kan bli yr och snurrig etc.
Men mer är inte bättre och du verkar dra konstiga slutsatser. Men i vilket fall som helst är det sällan onödigt för kvinnor att supplementera med järn, t.ex. 100% av RDI för säkerhets skull. Men skär inte ner på köttet.
Varför skulle du äta mindre kött först och främst?
Skojar du eller? Finns många anledningar, vilket jag är säker på att du är medveten om.
On topic:
Är du orolig över ditt hb-värde så gå till en blodcentral och anmäl dig som blodgivare. Är det för lågt och om du inte vill äta mer kött så kan du ta tillskott om du vill. Se till att du inte får i dig alldeles för mycket bara, det är inte så nyttigt. Det finns även andra livsmedel som också har relativt mycket järn i sig.
Det är ingen höjdare att gå på järntabletter heller, det fuckar upp magen rätt så ordentligt. Kan du undvika att äta järntabletter så gör det.
Eddie Vedder
2010-08-04, 09:25
Skojar du eller? Finns många anledningar, vilket jag är säker på att du är medveten om.
Nej jag skojar inte. Jag kan absolut inte säga att eventuella nackdelar med att äta kött överstiger det jag anser positivt.
Nej jag skojar inte. Jag kan absolut inte säga att eventuella nackdelar med att äta kött överstiger det jag anser positivt.
Det beror på din värdegrund. Du kan ju inte låtsas som att du inte vet varför folk väljer att inte äta kött.
mattilainen
2010-08-04, 09:51
Det beror på din värdegrund. Du kan ju inte låtsas som att du inte vet varför folk väljer att inte äta kött.
and here we goes!..
Nitrometan
2010-08-04, 10:05
Det är ingen höjdare att gå på järntabletter heller, det fuckar upp magen rätt så ordentligt. Kan du undvika att äta järntabletter så gör det.
De tabletter jag fick på blodgivningen tidigare (Hemofer) var helt OK. Påverkade inte min mage alls. Sambon fick lite problem av dem dock.
Men senast jag var där hade de bytt. De nya (Duroferon) var hemska mot min mage. Jag åt bara ett par stycken och avbröt sen supplementeringen. Det var inte värt det.
Eddie Vedder
2010-08-04, 10:07
De tabletter jag fick på blodgivningen tidigare (Hemofer) var helt OK. Påverkade inte min mage alls. Sambon fick lite problem av dem dock.
+1
Hemofer är milda. Det finns dessutom Hemofer som enbart är järn men även de med järn och folsyra.
Men unga flickor betalar ett högt pris för att de lätt får järnbrist.
Kött är ett bra komplement som har järn i den lätt upptagbara hemeformen.
Ifall man inte väljer kött måste man välja andra källor med sämre mängd och tillgänglighet av järnet.
Ställer större kunskapskrav än enkel tallriksmodell.
Ifall man inte väljer kött måste man välja andra källor med sämre mängd och tillgänglighet av järnet.
Absolut.
Tar själv multivitamineraltabletter med järn lite då och då. Har aldrig märkt av någon järnbrist, men det är ganska låg järnhalt i dem (50% av RDI eller liknande). De har inte påverkat magen överhuvudtaget.
Anton Fräs
2010-08-04, 10:18
Inte enbart större kunskapskrav utan jag skulle även vilja påstå att det även med kunskap kan vara svårt att få i sig tillräckligt med järn som fertil kvinna på vegetarisk diet.
Finns goda exempel i min klass med dietister på detta.
dannegavle
2010-08-04, 10:19
Jag tränar hyfsat hårt och käkar ganska lite rött kött, så jag har senaste 8 månaderna petat i mig två Hemofer+ per dag (morgon + kväll). Det har inte påverkat min mage alls vad jag kunnat märka, men mitt Hb-värde är marginellt högre nu (154 istället för 149, men det kan lika gärna vara naturlig variation eller mätonogrannhet).
För några dagar sen läste jag att folsyra kunde orsaka tumörer (eller få dom att växa snabbare). Stämmer det och innebär det någon risk för mig? Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.
Anledningen till att jag köper Hemofer+ istället för vanliga Hemofer är att jag läste Wikipedia-artikeln om folsyra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Folsyra) och tyckte det lät som något jag gärna ville få i mig.
Eddie Vedder
2010-08-04, 10:23
För några dagar sen läste jag att folsyra kunde orsaka tumörer (eller få dom att växa snabbare). Stämmer det och innebär det någon risk för mig? Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.
Du har läst rätt och just därför valde man att inte införa obligatorisk folsyraberikning i Sverige vilket det var tal om länge. Det var i Kanada man såg en ökning av cancer (minns ej vilken typ) efter deras berikning och det vfick ju andra länder att bromsa upp, däribland Sverige. Risken för eventuell cancerökning fick ju ställas mot risken av neuralrörsdefekter hos barn.
Så folsyran kan bidra till ökad tillväxt av celler men får man i sig för lite så får man ju.
Scratch89
2010-08-04, 13:40
Jag tränar hyfsat hårt och käkar ganska lite rött kött, så jag har senaste 8 månaderna petat i mig två Hemofer+ per dag (morgon + kväll). Det har inte påverkat min mage alls vad jag kunnat märka, men mitt Hb-värde är marginellt högre nu (154 istället för 149, men det kan lika gärna vara naturlig variation eller mätonogrannhet).
Vid höga järnhalter så kommer upptaget att bli sämre, så en tablett kan vara lika effektivt som två. Man märker om man släpper förbi mycket järn, då avföringen blir väldigt mörk och rödaktig.
dannegavle
2010-08-04, 14:27
Så folsyran kan bidra till ökad tillväxt av celler men får man i sig för lite så får man ju.
Jag käkar inga större mängder av de livsmedel som folsyra finns i (gröna bladgrönsaker, lever, bröd, torkade bönor) så det kanske inte är helt fel för mig att stoppa i mig lite extra via Hemofer+. Fast jag kanske ska dra ner till en tablett om dagen.
Tack för informationen!
Men senast jag var där hade de bytt. De nya (Duroferon) var hemska mot min mage. Jag åt bara ett par stycken och avbröt sen supplementeringen. Det var inte värt det.
Dem borde jag prova, har Duroferon nu, och äter dem inte för att magen pajar. Men har får lågt HB och måste få upp det.
+1
Hemofer är milda. Det finns dessutom Hemofer som enbart är järn men även de med järn och folsyra.
Hemofer är för färskingar. Själv tar jag Niferex 100 mg. :D
Petar ni i er era järntillskott helt på eget bevåg eller är det efter ordination att göra så?
Det kan vara lite sådär att äta extra järn om det inte skulle visa sig behövas. Samtidigt kan det vara lite knepigt att få fram en sann siffra på järnstatus. Riktigt så enkelt som trötthet=järnbrist är det sällan. Och att äta järn bara i syfte att kanske öka träningsadaptionen låter väl sådär.
Jag tror det lätt blir en alltför bagatelliserad bild av vad olika tillskott är och gör samt när de verkligen behövs. Lite extra protein är såklart ingen fara men att börja "prova" enskilda vitaminer och mineraler kan kräva lite mer tanke.
Eddie Vedder
2010-08-04, 21:28
Petar ni i er era järntillskott helt på eget bevåg eller är det efter ordination att göra så?
Diagnostiserad anemi i mitt fall. Men sedan jag undersökt järnnivåerna specifikt har jag skurit ner eftersom järnnivåerna inte var anemiskt låga. Vill inte gå in på detaljer men när jag tar järntabletter har jag anledning.
Diagnostiserad anemi i mitt fall. Men sedan jag undersökt järnnivåerna specifikt har jag skurit ner eftersom järnnivåerna inte var anemiskt låga. Vill inte gå in på detaljer men när jag tar järntabletter har jag anledning.
Ok. Se det inte som snokande. Bara nyfiken. Det blir som sagt lätt att många tar tillskott som ett par Läkerol.
Eddie Vedder
2010-08-04, 21:58
Ok. Se det inte som snokande. Bara nyfiken. Det blir som sagt lätt att många tar tillskott som ett par Läkerol.
Nej absolut inte, och är du intresserad får du PM:a om du vill. Jag berättar mer än gärna men kanske inte i tråden bara.
Anton Fräs
2010-08-04, 21:58
Man borde läsa på en hel del innan man börjar mixtra med enskilda vitaminer/mineraler. I synnerhet järn men även d-vitamin.
Man borde läsa på en hel del innan man börjar mixtra med enskilda vitaminer/mineraler. I synnerhet järn men även d-vitamin.
Precis. Ta A-vitamin som exempel. Eller snarare retinol. Vi har ett hyfsat högt intag av retinol här i norr och sammanslaget med en del andra faktorer, som låga nivåer av vitamin D (25(OH)D), gör det högst olämpligt att supplementera. Bara för att nämna något.
Risken för att lida brist på något vitamín eller mineral är relativt liten. Och lösningen heter sällan tillskott (ev undantag D) utan istället en mer varierad kosthållning. Givetvis finns tillfällen då det kan vara nödvändigt med supplementering men då ofta i samband med något kroppsligt problem.
jag själv som har levt på blodmat och järntabletter i 4års tid pga blodbrist problem tycker INTE att du ska börja mixtra och hålla på att undvika kött för att sedan dra i dig en järntablett... Absolut inte om du inte har järnbrist och skulle du ha de så ska du lik förbannat äta mycket rött kött + tablatterna.
Flytande kosttillskott, särskilt järnpreparat, borde väl vara att föredra än tabletter och svårupplösta kapslar? Tror det finns studier och belägg för detta faktiskt.
Tjejen har ett par friidrottande tjejkompisar och dem tar Niferex orala droppar som supplement, inte tabletter som lätt kör ihop magen.
Har läst att järn är ett "kinkigt mineral" som kroppen tycks ha naturligt svårt att absorbera; bara en tiondel brukar sugas upp av villit(tarmluddet).
Starkt avhängigt av surhetsgrad, saltsyra, störande faktorer som fytinacider, mjölk och koffein m m.
Järn är bra i måttliga mängder, men i överskott kan det vara ett rent helvete, kroppen "rostar" och man kan drabbas av både hjärt-och kärlproblem och sockersjuka...
Njaa...de flesta tabletterna löses faktiskt upp långt innan de kommer ned i tunntarmen. Många av tabletterna är upplösta redan i magsäcken ifall de ätes tillsammans med mat.
Överskott är svårt att få från mat. Att det kan komma en del via dricksvattnet är en annan sak.
Satsa på rött kött och blodprodukter löser du problemet med järn.
Mitt järnvärde är bättre nu när jag är vegetarian. Det har dock nog mer med att jag är blodgivare att göra än min kost, dock. Rätt mycket järn i de där tabletterna!
Ibland tar jag dock mitt val vegetarian; är väl 70% RDI i dem.
Gick från 155->160 från köttätare ->vegetarian.
Sen vill jag ju självklart flika in att det finns långt många fler anledningar att inte äta kött än att göra det. Men det handlar, som stafh sa, om vilken värdegrund man har. Och den diskussionen kanske inte lämpligast tas i tråden som rör järntabletter :P
Var och lämnade blod för första gången för några veckor sedan. Fick med mig en karta järntabletter hem och hade ingen aning om hur jag skulle dosera, så trög som jag är tryckte jag i mig 4 st den eftermiddagen totalt.
ALDRIG varit så hård i magen som jag var de 3 kommande dagarna. Aldrig mer. :D
Luca Brasi
2010-09-27, 07:44
Det finns ett ämne...i järn?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.