handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på träningsschema uppskattas!

andersjaevel
2010-08-03, 22:45
Tjenare, är ny här på forumet och tänkte i min första post höra vad ni biffar tycker om mitt program :)

Jag är 23 år, 185 cm, väger ca 70 kg (går stadigt uppåt sen jag började träna!), och har tränat i ca 2 månader nu.

Målet med min träning är att växa och bygga muskelmassa.

Programmet då:

Måndag: Bröst och armar
Bänkpress
Sned bänkpress
Flyes

Smal bänkpress
Liggande tricepsextensions
Kickbacks / Pushdowns

Skivstångscurl
Hantelcurl
Hammercurl

Onsdag: Ben och mage
Knäböj
Raka marklyft
Stående vadpress

Crunches
Omvända crunches
Twistade crunches

Fredag: Axlar och rygg
Hantelpress
Hantellyft / Drag till hakan
Framåtlutande sittande hantellyft

Skivstångsshrugs

Pull-ups (Klarar knappt 3 men ändå?)
Skivstångsrodd
Hantelrodd

Marklyft

Jag kör 3 set per övning med ca 10-12 reps så tungt jag orkar. Dricker protein efter varje pass följt av ett skrovmål mat, samt protein till frukosten övriga dagar.

Bra eller anus?

/andersjävel

Seppo.H
2010-08-03, 23:33
Så länge du ökar i styrka och går upp i vikär din träning skitbra. Kör på som du gör 2 månader till. Efter det (om du inte fortf. är nöjd med ökningarna du gör) hade jag ändrat antalet reps till lägre. Men träning fungerar olika för nästan alla, själv ökar jag i styrka o volym av lågreps träning.

fdanell
2010-08-04, 01:12
Jag skulle ha dragit ner lite på armövningarna. Rygg, axel och bröst träningen tränar armarna väldigt bra bara det så jag tycker det är lite överdrivet att då ha lika många primära övningar på en sådan liten muskel. Spar tid och ger nog bättre resultat för de flesta också.

Sen kan ju latsdrag vara bra att komplettera med så länge det är så pass tungt att köra pullups. Ett annat alternativ kan vara att köra negativa pullups dvs hoppa upp och hålla emot på vägen ner.

Sen skulle jag inte heller avsluta rygg/axelpasset med marklyft då skaderisken troligtvis ökar ju tröttare du är. Kan också vara jobbigt med vanliga marklyft 2 dagar efter raka marklyft så en lösning där kan vara att köra lite lättare på den ena av dem varje vecka.

Rusk
2010-08-04, 09:44
Skulle slängt in mer för benen helt klart och om du har lusten variera pass till pass med andra övningar. ->
Knäböj varierat med frontböj
Benspark varierat med utfall eller benpress
lårcurl

andersjaevel
2010-08-04, 12:28
Tackar för alla tips!
Kanske ska börja fredagspasset med marklyft då? För att sedan gå över till lats, traps och sist axlar? Iofs så tar ju latsövningarna en hel del på korsryggen så kanske lite mer vila mellan marklyft och latsövningarna?

Slänger även in lite benspark och lårcurl. Jag har tidigare "värmt upp" med dessa övningar inför knäböjen... men borde kanske börja med knäböjen så jag orkar mer på den?

Ska även försöka variera med fler övningar!