Visa fullständig version : Börjat träna. Väger 1.6kg mer efter 2 veckor med kaloriunderskott.
Zeraphin
2010-08-03, 15:27
Tjenare.
Jag började träna för lite över två veckor sedan, och väger nu 1.6kg mer, än innan jag började träna.
Är det så att kroppen lagrar mer vatten då man tränar, och det är därför jag väger mer ?
Innan jag tränade så gick jag ner ca 1kg i veckan, och kosten ser nästan likadan ut. Den enda skillnaden är att jag får i mig ~120kcal mer på morgon i form av en protein drink, och ~200kcal mer på kvällen i form av kvarg.
Sammanlagt under en dag försöker jag lägga mig på 2000 kcal, men hamnar oftast mellan 1500-2000. Dagens kalori intag kommer hamna på 1535 kcal. Väger 92,6kg just nu, 190cm lång och 25 år. Gör inte så mycket på dagarna förutom träningen 3 dagar i veckan.
Ska jag fortsätta som jag gjort och hoppas det släpper snart, eller ändra kalori mängden jag äter per dag?
WHITEFOLKS
2010-08-03, 15:39
Jag tycker du ska fortsätta dom du har gjort. Antagligen har du bara bundit upp lite mer vätska eller med lite tur lagt på dig lite extra muskler :D
Går vikten uppåt är energiintaget förmodligen större än du tror. Så lite som 1535 kcal7dag på den kroppsvikten skulle ge ganska rejäla resultat nedåt. Hur får du fram ditt dagliga intag och hur räknar du på behovet?
Är viktnedgång målet?
Projectone
2010-08-03, 17:01
Vägde du dig samma tid på dygnet och efter toalettbesök?
Zeraphin
2010-08-03, 17:17
Jag skriver upp allt jag äter,och väger all mat just nu.
Dock har det blivit två dagar som jag varit bortbjuden på smörgåstårta. Då jag inte vet hur mycke kalorier det var i dom, så har jag uppskattat till 1000 kcal per gång.
Jag har 1.2 i aktivitetsfaktor 4 dagar i veckan, och 1.3 resten av dagarna.
Dom här två veckorna har jag haft 7592kcal underskott. Ännu mer om nu inte smörgåstårtorna varit 1000 kcal x 2 dagar.
Väger mig samma tid på lördagar efter toalett besök.
Innan jag började träna så körde jag 40 minuters cykling per dag istället, och då gick jag ner ca 1kg i veckan.
Så här har vikt nedgången sett ut.
Började på 105kg, och väger mig en gång i veckan.
Där vikten är samma så var jag utomlands och förde ingen historik om vikten. Dock vägde jag lika mycke när jag åkte, som då jag kom hem. :)
http://img62.imageshack.us/img62/5393/viktn.jpg
Erkserks
2010-08-03, 18:23
Jag skriver upp allt jag äter,och väger all mat just nu.
Dock har det blivit två dagar som jag varit bortbjuden på smörgåstårta. Då jag inte vet hur mycke kalorier det var i dom, så har jag uppskattat till 1000 kcal per gång.
Jag har 1.2 i aktivitetsfaktor 4 dagar i veckan, och 1.3 resten av dagarna.
Dom här två veckorna har jag haft 7592kcal underskott. Ännu mer om nu inte smörgåstårtorna varit 1000 kcal x 2 dagar.
Väger mig samma tid på lördagar efter toalett besök.
Innan jag började träna så körde jag 40 minuters cykling per dag istället, och då gick jag ner ca 1kg i veckan.
Så här har vikt nedgången sett ut.
Började på 105kg, och väger mig en gång i veckan.
Där vikten är samma så var jag utomlands och förde ingen historik om vikten. Dock vägde jag lika mycke när jag åkte, som då jag kom hem. :)
http://img62.imageshack.us/img62/5393/viktn.jpg
Du äter mer.
Du har gått från 280 minuters cykling / vecka till 3x styrkepass.
Skulle gissa på att styrketräningen gör av med mindre kalorier än cyklingen gjorde. = Du äter mer samt förbränner mindre = negativt ur weight-loss-aspekt
Mitt råd, kolla om en vecka igen, viss del av uppgången kan vara vätska.
Går du upp igen / står still så sänk energiintaget.
Zeraphin
2010-08-07, 09:38
I går morse och i morse så visade vågen 91.3 och 91.1, så antar att det bara är att fortsätta som jag gjort.
I går morse och i morse så visade vågen 91.3 och 91.1, så antar att det bara är att fortsätta som jag gjort.
Tror jag med, lycka till :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.