handdator

Visa fullständig version : Ersätta smör med kvarg?

Gaucho
2010-08-03, 10:45
Jag gillar att äta hemmagjord potatismos, men ett "vanligt" potatismos recept innehåller för mycket smör för mig.

Så här ser ett recept för 2 port:

500 gram potatis(ar)
0,75 dl mjölk
50 gram smör
salt
peppar

Går det att ersätta smöret med kvarg för lite nyttigare och proteinrikt potatismos?

Eddie Vedder
2010-08-03, 10:47
Det låter inte gott men det kanske går. Mer protein blir det men inte blir det per automatik nyttigare.

Gaucho
2010-08-03, 10:48
Det låter inte gott men det kanske går. Mer protein blir det men inte blir det per automatik nyttigare.

okej tack, men varför blir det inte nyttigare?

mikaelj
2010-08-03, 10:49
För att kvarg inte är nyttigare än smör. Varför skulle det vara det?

Du behöver en energigivare hur du än gör. Protein är en dyr energikälla.

mela
2010-08-03, 10:50
Annars kan du bara dra ner på smöret.
Jag brukar ha en liten kvätt med flytande margarin och minimjölk när jag gör potatismos, eller gjorde. Blev helt ok med lite svartpeppar i också. Man vänjer sig vid att äta mer fettsnålt

Gaucho
2010-08-03, 10:51
För att kvarg inte är nyttigare än smör. Varför skulle det vara det?

Du behöver en energigivare hur du än gör. Protein är en dyr energikälla.

mindre fett i kvarg än i smör?

Jag äter inte bara potatismos, energi får jag genom något annat.

Eddie Vedder
2010-08-03, 10:52
okej tack, men varför blir det inte nyttigare?

Jag frågar dig det motsatta, vad gör det nyttigare? Annorlunda blir det men inte per automatik nyttigare. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att göra det bytet. Då äter jag hellre något helt annat överhuvudtaget.

mikaelj
2010-08-03, 10:52
mindre fett i kvarg än i smör?

Mhm, och sedan när blev fett onyttigt?

Gaucho
2010-08-03, 10:53
Jag frågar dig det motsatta, vad gör det nyttigare? Annorlunda blir det men inte per automatik nyttigare. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att göra det bytet. Då äter jag hellre något helt annat överhuvudtaget.

aha okej, jag trodde att det var mindre fett i kvarg än i smör.

Gaucho
2010-08-03, 10:54
okej tack för alla råd. Det är bara jag som bara är lite för fett rädd.

mikaelj
2010-08-03, 10:54

Det är mindre fett i kvarg än smör.

okej tack för alla råd. Det är bara jag som bara är lite för fett rädd.

Korrekt!

forslund
2010-08-03, 10:55
Trådskaparen menar antagligen kalorisnålare, helt enkelt.

Eddie Vedder
2010-08-03, 11:12

Det är extremt mycket mindre fett i kvarg. ;)

För att förtydliga:

1. Att göra ETT byte i EN måltid betyder inte att kosten blir nyttigare. Att gå från ett standardrecept som smakar gott till något helt annat kan alltså vara helt onödigt. Kosten kan lika gärna korrigeras på andra sätt i andra måltider.

2. Fett är inte dåligt och smör är inte onyttigt.

3. Kvarg är inte heller onyttigt, väldigt proteinrikt. Men just att tillsätta det i potatismos behöver inte göra potatismoset nyttigare. Man kan lika gärna ta smörigt recept men lite mindre mos och sedan äta något fettsnålt till moset, typ torsk istället för korv, om man vill ha mindre fett i måltiden.

Du kan utan problem reducera smörmängden dessutom.

Tolkia
2010-08-03, 11:22
Oavsett varför man vill göra det, så nej, gör det INTE. Om något skall göras, så dra ned på smöret och tillsätt lite extra mjölk för att inte potatismosen skall bli hård. Glöm inte att krydda. Kvarg, även den fetare varianten, har en distinkt sur smak och för att det skall funka att blanda kvarg i potatismos måste man gilla att potatismosen smakar typ filmjölk.

En variant är att skaffa potatispress och börja äta pressad potatis; det är inte potatismos, men många (inkl undertecknad) tycker att det är godare än vanlig, kokt potatis trots att det i praktiken inte är något annat än just vanlig, kokt potatis.

Rickard
2010-08-03, 11:23
2. Fett är inte dåligt och smör är inte onyttigt.

Smör borde väl dessutom vara en utav de bästa/nyttigaste fettkällorna?

Onigiri
2010-08-03, 12:01
Du kan väl äta kvarg till moset, brevid/separat alltså.

Anton Fräs
2010-08-03, 12:11

Med mina begränsade kunskaper skulle jag vilja säga att ditt uttalande är att ta det lite för långt. Vad tänker du på mer specifikt?

Innehåll av mineraler/vitaminer?
Fettsyraprofil?
Smak och matlagningsegenskaper?

Det tredje argumentet köper jag medan jag ställer mig tveksam till de två första :thumbup:

Rickard
2010-08-03, 12:18
Med mina begränsade kunskaper skulle jag vilja säga att ditt uttalande är att ta det lite för långt. Vad tänker du på mer specifikt?

Innehåll av mineraler/vitaminer?
Fettsyraprofil?
Smak och matlagningsegenskaper?

Det tredje argumentet köper jag medan jag ställer mig tveksam till de två första :thumbup:

När det gäller smak så är den överlägsen. *drool*

Jag tänkte mer på att smör har samma fettsyraprofil som nötkött.

stafh
2010-08-03, 12:19
När det gäller smak så är den överlägsen. *drool*

Jag tänkte mer på att smör har samma fettsyraprofil som nötkött.

Och varför skulle det betyda att det är bra?

bear.flowertwig
2010-08-03, 12:21
Kolo har blivit så härligt schizat sen nya kunskaper/dieter dykt upp och kompletterat den klassiska byggarvarianten hög prot/låg fett. Nån borde göra en grafisk sammanställning över optimaliteten sett över en 20-årsperiod.

stafh
2010-08-03, 12:23
Kolo har blivit så härligt schizat sen nya kunskaper/dieter dykt upp och kompletterat den klassiska byggarvarianten hög prot/låg fett. Nån borde göra en grafisk sammanställning över optimaliteten sett över en 20-årsperiod.

Ptja, det kom ju en studie för inte så länge sen som visade att insulin stimulerar proteinsyntes, så nästa trend kanske blir sockerdricka?

Sess
2010-08-03, 12:42

+1

Sedan kan man fråga sig om den senare generationen byggare är bättre för den sakens skull...

Eddie Vedder
2010-08-03, 13:37

Jag skulle nog inte säga så heller men med smör som primär fettkälla kan man helt klart få en balanserad fettsammansättning om man även äter t.ex. fet fisk, ägg, rapsolja och lite nötter.

+1

Sedan kan man fråga sig om den senare generationen byggare är bättre för den sakens skull...

Och så kan man ju fråga sig om trenden ens gäller byggare eller primärt andra delar av populationen. Tror knappast att de senaste årens långsamma svängning mot en annan syn på fett primärt gäller just byggare.

Sess
2010-08-03, 14:39
Och så kan man ju fråga sig om trenden ens gäller byggare eller primärt andra delar av populationen. Tror knappast att de senaste årens långsamma svängning mot en annan syn på fett primärt gäller just byggare.

Syftar inte på synen på någon specifik makronutrient, utan snarare "opti-jakten" bland den "nya" generationen byggare och motionärer.

Eddie Vedder
2010-08-03, 14:42
Syftar inte på synen på någon specifik makronutrient, utan snarare "opti-jakten" bland den "nya" generationen byggare och motionärer.

Ah sorry. Ja där håller jag med. :)

Off topic, men ändå lite on topic, så blev jag imponerad av Zone Capones inställning när jag lyssnade på intervjun med honom i BODY Radio. Trots att han ju egentligen tjänar mer pengar ju mer optinojjiga folk blir så har han sjukt sund inställning och verkar ändå tycka den optinojjan är trist. Det var en grymt bra intervju. :)

Sess
2010-08-03, 14:49
Ah sorry. Ja där håller jag med. :)

Off topic, men ändå lite on topic, så blev jag imponerad av Zone Capones inställning när jag lyssnade på intervjun med honom i BODY Radio. Trots att han ju egentligen tjänar mer pengar ju mer optinojjiga folk blir så har han sjukt sund inställning och verkar ändå tycka den optinojjan är trist. Det var en grymt bra intervju. :)

:)

Oj? Detta har jag missat! Tack för tipset!

Gober
2010-08-03, 15:29
Kvarg i moset? *gah!*

Potatismos ska göras med mjölk och en stor klick riktigt smör. Skulle aldrig besudla moset med kvarg.

Gör riktigt mos men ät det mer sällan om du är rädd för smöret.
Som någon sa kan man ju pressa potatisen, mycket gott. Och vid sidan kan du ha en god sås gjord på kvarg om du nu gärna vill ha kvarg till pantofflan.

supercharge
2011-03-21, 03:29
Tänkte väcka tråden efter att jag läst lite strunt i DN angående just potatismos:

"Sambandet mellan industriellt transfett och hjärt-kärlsjukdom är ett av de bäst belagda som finns. Bara en enda faktor är lika tydligt bevisat farlig för hjärtat, och det är snabba, lättsmälta kolhydrater som finns i exempelvis läsk, potatismos och vitt bröd."

Tänkte bara höra om det således verkligen är någon skillnad på att äta potatis i fast form eller som mos, eller om det är någon pulvervariant man syftar på? För en så basal vara som potatis borde det rimligtvis inte vara något större fel på.

I övrigt får ni samtidigt gärna svara på om det påstått "farliga" är att man går upp i vikt eller om det ligger i något annat?

ErikHB
2011-03-21, 07:46
Potatismos tycker jag blir gott även utan smör och bara mjölk. Att ersätta smör med en sur ost är inte ens ett alternativ.

Eddie Vedder
2011-03-21, 08:48
I övrigt får ni samtidigt gärna svara på om det påstått "farliga" är att man går upp i vikt eller om det ligger i något annat?

Transfettsyrors hälsokonsekvenser finns även om du går ner i vikt eller står still. Men all skräpmat är ju naturligtvis ännu sämre om man även går upp i vikt samtidigt, då blir ju konsekvensen additiv.

Samma sak med raffinerade kolhydrater. Det är inte bra att äta det i stora mängder och går man dessutom upp i vikt är det ju ännu sämre.