Visa fullständig version : Någon SCRIPT kunnig i windows 7 ?
Tjejens fujitsu siemens amilo pa3553 har en döjobbig grej med att aktivera WIFI:n vid varje uppstart, jag skulle behöva en vbs script som kommer åt
start>kontrollpanelen>administrationsverktyg>datorhantering>enhetshanteraren>ralink> egenskaper för wlan kortet> avancerat > radio on/off > on
så jag kan ha den i autostarten. Jag har googlat och det här verkar vara enda lösningen som finns :/
Det finns en script till xp och den verkar funka på samtliga fujitsu siemens amilo datorer, så har någon en amilo med windows 7 så vet ni nog vad jag menar
och inget jävla kör Unix snack nu *mini
Granatgiraffen
2010-08-01, 21:39
Googlekunnig i alla fall. Hoppas det duger :)
http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=90&t=34867
Varit där redan, men tack, får testa updatera bios då och se ifall det löser något.
Kewkdatorer :/
Granatgiraffen
2010-08-02, 08:59
Varit där redan, men tack, får testa updatera bios då och se ifall det löser något.
Kewkdatorer :/
Där står ju både lösningen med script eller att du kan uppdatera bios. Inga konstigheter väl?
edit
aha du körde 7
Scripten gjorde inte riktigt det den skulle, men det var nära.
Bump
Hur pass händig är du med windowsmiljön och scripting? Löste ett liknande problem åt en kompis för ett tag sedan, men jag orkar inte skriva en hel tutorial, för det är rätt många steg att mixtra med.
Några teorier dock, antagligen så styrs on/off av en registernyckel. Målet är att ta reda på vilken. Jag skulle starta upp datorn med så få processer i bakgrunden som möjligt, ev felsäkert läge med nätverk om det fungerar att slå av och på inställningen där.
Sedan skulle jag med hjälp av regedit exportera en kopia av registret, göra ändringen från off till on och sedan exportera en till kopia av registret.
Sedan finns kommandot FC i shell som jämför filer och rapporterar skillnader.
Något i stil med FC off.reg on.reg > diff.txt
(beroende på vad du döpt registerfilerna till.) Filerna måste ligga i samma mapp, du måste navigera dit i komandotolken innan du kör FC osv.
När du nu hittat skillnaden mellan on och off så bör det inte vara svårt att se vilken eller vilka nycklar som styr det, efter det kan du göra en registerfil som körs varje uppstart och sätter de nycklarna i registret.
Hur pass händig är du med windowsmiljön och scripting? Löste ett liknande problem åt en kompis för ett tag sedan, men jag orkar inte skriva en hel tutorial, för det är rätt många steg att mixtra med.
Några teorier dock, antagligen så styrs on/off av en registernyckel. Målet är att ta reda på vilken. Jag skulle starta upp datorn med så få processer i bakgrunden som möjligt, ev felsäkert läge med nätverk om det fungerar att slå av och på inställningen där.
Sedan skulle jag med hjälp av regedit exportera en kopia av registret, göra ändringen från off till on och sedan exportera en till kopia av registret.
Sedan finns kommandot FC i shell som jämför filer och rapporterar skillnader.
Något i stil med FC off.reg on.reg > diff.txt
(beroende på vad du döpt registerfilerna till.) Filerna måste ligga i samma mapp, du måste navigera dit i komandotolken innan du kör FC osv.
När du nu hittat skillnaden mellan on och off så bör det inte vara svårt att se vilken eller vilka nycklar som styr det, efter det kan du göra en registerfil som körs varje uppstart och sätter de nycklarna i registret.
Jo har gått data men är lite ringrostig men det var en bra idé, tack :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.