Visa fullständig version : Inte "mina" pengar, vad göra?
Jag har en vän som råkat ut för en lite speciell sak, och hon behöver kolo-elitens råd!
Min vän, låt oss kalla henne Malin, gjorde den 25:e juli ett kontoutdrag för att se om hon fått sin lön än. Hennes lön skulle vara drygt 9000 kr. Till hennes förvåning fanns, utöver hennes lön, och de andra 400 kronorna hon hade sen förut, drygt 11000 kr insatta den 12:e juli, märkta med "***** lön" (***** är ett ord som vi inte känner igen, och en sökning på google ger inga träffar på ett eventuellt företag).
Efter att ha vridit och vänt på alla tänkbara förklaringar har vi kommit fram till att pengarna inte är hennes, utan att de tillhör någon annan. Malin går därför in till sin bank dagen därpå och frågar om hon kan få hjälp med att lösa gåtan. Banken kan inte ge oss något namn eller konto varifrån pengarna kommit ifrån, utan allt vi får är ett "Sånt händer nästan aldrig, ring och fråga alla dina gamla arbetsgivare så löser det sig nog", vilket kan tyckas vara ett ganska logiskt svar; att någon gammal arbetsgivare helt enkelt har satt in nån gammal glömd rest-summa eller råkat ta fel. Men betänk då att Malin gick ut gymnasiet i vår, och det enda som hon jobbat med tidigare, är några kvällar som timanställd för ett större bemanningsföretag, och hos hennes pappas lite mindre företag. Hon har alltså nästan ingen arbetslivserfarenhet, och inte så många arbetsgivare som kan ha gjort fel. Hursomhelst är pengarna inte hennes.
Frågan är då: Vad ska vi göra? Finns det nåt man enligt lag måste göra? Ska vi unna oss en weekend, eller fortsätta jaga ägaren av pengarna, som tydligen inte saknar dem efter snart en månad?
(Just nu ligger pengarna undanstoppade på ett sparkonto och väntar på sin dom)
/Pejij
svennebanan
2010-08-01, 19:24
Jag tror hon bör vara beredd på att tvingas betala tillbaka i alla fall. Har för mig att det räcker med att dom som felaktigt satt in pengarna hör av sig.
Skänk dem till silvermuseumet!
Juridiskt sett så tror jag, att om pengarna inte är avsedda för henne och hon inser detta, så kan hon i ett senare skede bli återbetalningsskyldig med referensränta från dagen de kom in på hennes konto. Jag har för mig att förfallotiden på fodringar är 1 till 3 år beroende på.
Spontant så borde banken se vem som betalat ut pengarna?
Flodhäst
2010-08-01, 19:29
Kontakta banken eftersom ni kommer bli återbetalningsskyldiga.
remindme
2010-08-01, 19:35
Ja, gör inte som många "dumma" svenskar och tänk. Åhhh pengar!!! Va trevligt... och så spenderas dom och sen gör bort sig när de blir återbetalningsskyldiga.
Sir Anselm
2010-08-01, 19:41
Kontakta banken eftersom ni kommer bli återbetalningsskyldiga.
Det hade de ju gjort... Banken borde väl åtminstone kunna kontakta de som fört över pengarna och ge dem era kontaktuppgifter.
Om det är en privatperson som fört över pengarna till fel konto så är det oerhört svårt att bevisa detta. Om nu inte ni är ärliga och säger att det är ett misstag vilket ni redan verkar gjort. Är det så, så lär ju denne person kontakta sin bank så småningom. Men det är inte säkert att personen får reda på vem som äger bankkontot (alltså din tjej) då dom inte får lämna ut sån info hur som helst. Jag har varit med om liknande scenario, fast mindre pengar. Det är långt ifrån lättlöst ifall det är en privatperson som fört över pengar till fel konto.
Jag har en vän som råkat ut för en lite speciell sak, och hon behöver kolo-elitens råd!
Min vän, låt oss kalla henne Malin, gjorde den 25:e juli ett kontoutdrag för att se om hon fått sin lön än. Hennes lön skulle vara drygt 9000 kr. Till hennes förvåning fanns, utöver hennes lön, och de andra 400 kronorna hon hade sen förut, drygt 11000 kr insatta den 12:e juli, märkta med "***** lön" (***** är ett ord som vi inte känner igen, och en sökning på google ger inga träffar på ett eventuellt företag).
Efter att ha vridit och vänt på alla tänkbara förklaringar har vi kommit fram till att pengarna inte är hennes, utan att de tillhör någon annan. Malin går därför in till sin bank dagen därpå och frågar om hon kan få hjälp med att lösa gåtan. Banken kan inte ge oss något namn eller konto varifrån pengarna kommit ifrån, utan allt vi får är ett "Sånt händer nästan aldrig, ring och fråga alla dina gamla arbetsgivare så löser det sig nog", vilket kan tyckas vara ett ganska logiskt svar; att någon gammal arbetsgivare helt enkelt har satt in nån gammal glömd rest-summa eller råkat ta fel. Men betänk då att Malin gick ut gymnasiet i vår, och det enda som hon jobbat med tidigare, är några kvällar som timanställd för ett större bemanningsföretag, och hos hennes pappas lite mindre företag. Hon har alltså nästan ingen arbetslivserfarenhet, och inte så många arbetsgivare som kan ha gjort fel. Hursomhelst är pengarna inte hennes.
Frågan är då: Vad ska vi göra? Finns det nåt man enligt lag måste göra? Ska vi unna oss en weekend, eller fortsätta jaga ägaren av pengarna, som tydligen inte saknar dem efter snart en månad?
(Just nu ligger pengarna undanstoppade på ett sparkonto och väntar på sin dom)
/Pejij
Det här beslutet måste hon ensamt ta, om inte du är hennes förmyndare. Man är personligen ansvarig över att kunna redogöra för vart pengarna har kommit från och att det är "sina egna", detta är i alla fall den information jag tagit del av ifrån min bank.
Jag antar att det har att göra med skattebrottsliga skäl, penningtvätt, och att man inte skall kunna hävda "finders - keepers" när en bank felaktigt satt in 2 miljoner på ditt bankkonto.
Sedan, om hon inte lyckas ta reda på vart pengarna kommer ifrån, efter rimlig research, tycker jag att hon bör sätta pengarna på ett räntekonto under en period på några månader och bara vänta - inte bränna pengarna på en weekend.
Lycka till!
Släng in cashen på ett sparkonto ett tag och skit i det. Om ingen hör av sig så fick hon en fin semester betalad.
Flodhäst
2010-08-01, 19:58
Det hade de ju gjort... Banken borde väl åtminstone kunna kontakta de som fört över pengarna och ge dem era kontaktuppgifter.
Problemet är att det är någon jävla praktikant som hon talade med inne på banken.
Jockefoten
Och folk säger att det aldrig händer nåt i Lappland!
Jens.Andersson
Min första arbetsgivare gjorde detta felet. Eftersom jag bodde hemma och var
bortskämd kollade jag inte mitt konto på 2 månader förens jag insåg att mina pengar
inte kommit in. Han ringde bara ett samtal till banken så förflyttades pengarna direkt.
Enligt de civilrättsliga principerna om condictio indebiti har hon inte rätt att behålla pengarna. Om inte banken kan hjälpa till med att spåra vem som satt över dem skulle jag följa det råd som redan getts här: Sätt pengarna på ett sparkonto under en längre tid, fordringen preskriberas dock först efter tio år om jag inte misstar mig, men så länge skulle åtminstone inte jag vänta med att använda pengarna.
Flodhäst
2010-08-01, 20:15
Enligt de civilrättsliga principerna om condictio indebiti har hon inte rätt att behålla pengarna. Om inte banken kan hjälpa till med att spåra vem som satt över dem skulle jag följa det råd som redan getts här: Sätt pengarna på ett sparkonto under en längre tid, fordringen preskriberas dock först efter tio år om jag inte misstar mig, men så länge skulle åtminstone inte jag vänta med att använda pengarna.
Banken har som sagt inga som helst problem med att spåra pengarna. Det måste varit en idiot eller praktikant som arbetade den dagen. Att banken inte får lämna ut uppgifter stämmer men banken kan kontakta utskickaren utan problem...
Tack för svaren. Det blir nog att gå till banken igen och hoppas på bättre tur, och även om de inte kan ge oss några uppgifter om personen/företaget, så borde de alltså kunna kontakta denne ändå så att hon slipper tänka på detta mer(?). Pengarna kommer inte användas, utan de får ligga på sparkontot tills hon har rätt att använda dem, eller tills hon får betala tillbaka dem till personen som saknar dem.
Flodhäst
2010-08-01, 20:42
Tack för svaren. Det blir nog att gå till banken igen och hoppas på bättre tur, och även om de inte kan ge oss några uppgifter om personen/företaget, så borde de alltså kunna kontakta denne ändå så att hon slipper tänka på detta mer(?). Pengarna kommer inte användas, utan de får ligga på sparkontot tills hon har rätt att använda dem, eller tills hon får betala tillbaka dem till personen som saknar dem.
Ring till internetbanken och be de ta kontakt med personen i fråga eller banken som pengarna är skickade ifrån så löser det sig.
Nordenator
2010-08-01, 21:33
Tio års preskriptionstid gäller väl mellan privatpersoner, men i detta fallet kommer det väl inte röra sig om betalningskrav mellan privatpersoner utan en fordran från banken? I så fall borde det röra sig om tre år istället för tio.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.