handdator

Visa fullständig version : Sabbade jag det helar? (LCHF)

Tridnod
2010-08-01, 16:03
Har kört detta förut och det enda som hållt mig vettig under en längre tid.
Nu hade jag fallit tillbaka och tryckt i mig godis och grejer var och varannan dag en månad tillbaka.

I torsdags satte jag dock i bromsen fullt ut och nollade i princip alla kolhydrater. Detta har jag gjort tidigare och då klarat mig hyffsat med abstinens (socker är en drog!!)

Torsdagen och fredagen gick bra men natten till lördag fick jag rätt jobbig migrän men somnade och vaknade med kraftigare migrän och ledvärk och hjärtklappning. Natten till söndag (idag) var ett h-vete och jag skakade i hela kroppen bokstavligt talat, kom inte ens ur sängen av trötthet och värk.

Tryckte i mig en apelsin idag, 100gram chips och 75gram jordnötter för att i alla fall få upp lite kolhydrater för att få bort det värsta. Nu känner jag mig ok men undrar om jag gjorde ett misstag som inte stod ut ett par dagar till eftersom det sägs att detta är vad man kan räkna med under en veckas tid.
Vad kan "återfallet" få för konsekvenser och finns det potentiell risk att inte komma i ketos p.g.a detta? Läste att vissa inte kommer in i det om man gör flera återfall men får inte detta att gå ihop då man borde komma in i ketos även om man trappar ned.

Hejnomax
2010-08-01, 20:15
LCHF är inget magiskt, du åt lite chips en dag, det var det som hände. Sluta noja :)

Virtual1339
2010-08-01, 20:27
På ett religiöst forum:
"Jag tror på x men tillbad y. Har kalla svettningar! Blir jag straffad?"

Sjoba
2010-08-01, 20:29
Varför håller du på med LCHF? Låter ju som om din kropp är sugen på kolhydrater.

Eddie Vedder
2010-08-01, 20:31
Låter ju som om din kropp är sugen på kolhydrater.

Jag tycker det känns som ett större problem än att man är "sugen på kolhydrater". Att vara lite sugen på något och få hetscravings som sedan följs av såna där symptom är inte samma sak och det känns som problemen är lite större.

Tolkia
2010-08-01, 20:39
Jag undrar lite vad TS menar med att ha tryckt i sig saker. Besvärsbilden är inte helt okänd i ätstörningssammanhang, och om det rör sig om att ha tryckt i sig skräp i ordets bokstavliga bemärkelse är det inte helt omöjligt att man kan känna sig risig, särskilt om man har migrän sedan förut (det kan ju triggas av lite av varje). Om "tryckt" däremot innebär att ha ätit en glass om dagen är det nog något annat som ligger bakom sjukdomskänslan.

Vad gäller att "sabba" en LCHF-kost, så är väl LCHF, som jag uppfattar de mer sansade anhängarna, inte ett religiöst koncept, utan en livsstil som man behåller över längre tid. Då är inte en dags eller en periods "avfall" mer än just en dags eller en periods avfall, efter vilket man sedan återgår till ordningen, ungefär som om man åker på semester och äter annorlunda än man vanligtvis gör.

Edit: Om man vet med sig att man har lätt att få hetscravings, som Eddie kallar det, kan det vara smart att undvika alltför extrema kostomläggningar, eftersom det är att lägga upp för hetsätningsbeteende.

mikaelj
2010-08-01, 22:49
Ketonproduktionen minskar av potatis. Om du nu är ute efter det. Kan vara bra för humöret för en del och/eller om du har epilepsi.