handdator

Visa fullständig version : Bidrar proteiner till surare blod??

kid
2010-08-01, 15:01
Tjatja...

har hört att för mycket av ex. rött kött, ägg och massa andra protein rikt livsmedel gör att blodet blir ohälsosamt surt....axå blodkärlen tar stryk när PH-värdet blir för lågt. Har själv käkat protein pulver under en ganska lång tid nu, typ 80-90g whey80 per dag. Undrar om detta också kan på långsikt leda till "surare" blod vilket enligt många är mycket skadlig?

jag kan mycket väl ha fel, det skulle inte förvåna mig om det är andra ämne i ex. nötkött än proteiner som sänker ph värdet i blodet. men men...vore gött och ha ett svar från kolo experterna så man sliper fundera på det nästa gång man sväper in 2 skopar whey...*drool**drool*

Tack Tack!:hbang:

King Grub
2010-08-01, 15:32
Olika livsmedel påverkan syra/bas-balansen olika, och proteinrik föda har oftast störst påverkan.

http://www.direct-ms.org/pdf/nutritionGeneral/Remer%20and%20Manz%20Acid%20Base.pdf

Trance
2010-08-01, 16:16
Olika livsmedel påverkan syra/bas-balansen olika, och proteinrik föda har oftast störst påverkan.

http://www.direct-ms.org/pdf/nutritionGeneral/Remer%20and%20Manz%20Acid%20Base.pdf

Men svaret på hans fråga är: Nej.

kid
2010-08-01, 17:31
proteinrik mat har störst påverkan? på vad? på att sänka Phvärdet i blodet???

varför är då svaret på min fråga nej?

jag har nämligen hört att cancer cellerna växer bättre i en sur miljö. sorry om jag skrämmer nån men det var läkaren till min släkting som gick bort för tid sen som sa det och att man ska äta mer ex. röda vindruvor för att balansera det hela....*cry**cry*

Apos78
2010-08-01, 17:39
Kroppen har ganska effektiva buffertsystem och att genom kosten förändra pH nämnvärt är nog svårt. Men det är klart, allt har sin gräns, även den buffrande förmågan. Kan dock inte ge några siffror på hur mycket som skulle krävas.

Tolkia
2010-08-01, 17:42
Blodets pH regleras oerhört noggrant, eftersom man inte tål några stora svängningar. En frisk person kan inte äta sig till acidos (försurning). Den praktiska konsekvensen av det som finns att läsa i artikeln Grub länkar till är att olika födoämnen/livsmedel belastar njurarna olika mycket, inte att olika livsmedel gör blodet surt eller basiskt.

Vad gäller cancer så tror jag att du har missat något steg i resonemanget. Blodcancer är ju också bara en typ av cancer, och för övriga cancerformer skulle pH i den vävnad där cancern växer vara viktigare än pH i blodet.

Edit: Pucktvåa.

kid
2010-08-01, 18:39
Blodets pH regleras oerhört noggrant, eftersom man inte tål några stora svängningar. En frisk person kan inte äta sig till acidos (försurning). Den praktiska konsekvensen av det som finns att läsa i artikeln Grub länkar till är att olika födoämnen/livsmedel belastar njurarna olika mycket, inte att olika livsmedel gör blodet surt eller basiskt.

Vad gäller cancer så tror jag att du har missat något steg i resonemanget. Blodcancer är ju också bara en typ av cancer, och för övriga cancerformer skulle pH i den vävnad där cancern växer vara viktigare än pH i blodet.

Edit: Pucktvåa.

jaha...men i alla fall så tror jag att läkaren rekommenderade att man skulle balansera sin kost genom att få i sig både "sura"(ex. rött kött) och "basiska" (röda vindruvor) livsmedel. och jag förstod det som att man genom sin kost kan på längre sikt påverka phvärdet i sitt blod och därmed undvika ohälsosamt surt blod.

asså...vad du menar är att ett högt intag av röttkött el andra sura(inte smaken) matvaror under lång tid INTE leder till en försurning av blodet så det kan innebära fara för hälsa?

sen OM för mycket röttkött kan leda till surare blod, skulle proteinpulver och EAA också ha samma effekt?

sorry om jag överdriver frågan men tyvärr så har många av mina släktingar hjärtkärl sjukdomar så jag vill vara lite extra försiktig med allt som skadar mina blodkärl:D:D

Trance
2010-08-01, 18:48
jaha...men i alla fall så tror jag att läkaren rekommenderade att man skulle balansera sin kost genom att få i sig både "sura"(ex. rött kött) och "basiska" (röda vindruvor) livsmedel. och jag förstod det som att man genom sin kost kan på längre sikt påverka phvärdet i sitt blod och därmed undvika ohälsosamt surt blod.

asså...vad du menar är att ett högt intag av röttkött el andra sura(inte smaken) matvaror under lång tid INTE leder till en försurning av blodet så det kan innebära fara för hälsa?

sen OM för mycket röttkött kan leda till surare blod, skulle proteinpulver och EAA också ha samma effekt?

sorry om jag överdriver frågan men tyvärr så har många av mina släktingar hjärtkärl sjukdomar så jag vill vara lite extra försiktig med allt som skadar mina blodkärl:D:D

Det är falskt och säger läkaren det så vet personen inte vad den pratar om. Läkare betyder inte automatiskt att de faktiskt vet vad de pratar om.

kid
2010-08-01, 18:58
ok....så du menar att man kan äta vad man vill utan att tänka på hur surt blodet kommer att bli?

i så fall så kan jag öka på med röttkött som tycker är så himla gott och dessutom proteinrikt, perfekt!

men skulle vara intressant och höra king grub utvecklar hans svar lite vad han menar med att "proteinrik föda har oftast störst påverkan", eftersom att proteinpulveret måste räknas som en "proteinrik föda" och jag käkar ganska mycket av dom länge nu....

Tolkia
2010-08-01, 19:19
Påverka pH-värdet i blodet genom kosten kan man nog INTE om man är frisk, som sagt. Är man diabetiker eller har kollapsade njurar blir det en annan sak. Det finns alternativmedicinska riktningar som uppehåller sig mycket kring detta med sura och basiska livsmedel (det finns många vidskepliga läkare, därmed inte sagt att man skall gå så långt som en del här på forumet gör och bestämma sig för att läkare inte har någon aning om någonting). Vill man göra det, så har jag för mig att nästan all frukt räknas som basiskt, så du måste nog inte begränsa dig till röda vindruvor. Dock diskuterar man väl andra ämnen (Resveratrol? Eddie? Apos78?) i just röda vindruvor ur hälsosynvinkel, tror jag, men då handlar det inte om pH i blodet.
Som Apos78 skrev, så har kroppen sjukt effektiva buffertsystem för att ta hand om pH-förändringar. Dessa ligger "på" hela tiden, så även en liten förändring av pH buffras snabbt tillbaka av kroppen. De organ som främst ansvarar för att pH hålls jämnt är lungorna och njurarna. Om vi säger att du äter något som skulle göra blodet surt, så jobbar alltså lungor och njurar (och lite andra saker) stenhårt för att putta tillbaka pH till det värde det bör ha. Ett exempel är att en sänkning av pH kan stimlera andningscentrum i hjärnan, så att an andas snabbare och ventilerar ut mer koldioxid (som annars löser sig till kolsyra). Så länge man är frisk är buffertsystemet väldigt effektivt, och det krävs i princip att det blir allvarligt fel på något system i kroppen för att pH i blodet skall börja svänga. Det är viktigt att buffertsystemet funkar, eftersom vi inte tål att blodets pH förändras särskilt mycket (det måste ligga ungefär inom intervallet 7,35-7,45 någon får rätta mig på decimalerna). Då handlar det inte om att vi får cancer eller hjärt-kärlsjukdom när vi är sextio, det handlar om att vi dör. Nu. Akut försurning kan drabba en diabetiker som inte får insulin, t.ex.

Om du är intresserad av syra-basregleringen i kroppen funkar mer i detalj kan du alltid läsa på lite om hur njurarna funkar. (Edit när jag ser din edit: Njurarna tar hand om restprodukterna som bildas när protein omsätts, alltså ytterligare en anledning att kolla upp hur njurarna fungerar.)

Om det du är orolig för egentligen är hjärt- och kärlsjukdom, så är nog fortfarande den bästa försäkringen mot det den enklaste: Håll dig någorlunda normalviktig, var fysiskt aktiv, sov tillräckligt, vansinnesstressa inte. Ungefär så.

Eddie Vedder
2010-08-01, 19:27
Dock diskuterar man väl andra ämnen (Resveratrol? Eddie? Apos78?) i just röda vindruvor ur hälsosynvinkel, tror jag, men då handlar det inte om pH i blodet.

Korrekt.:)

Flavonoider överhuvudtaget men just resveratrol är ju unikt för vindruvor. Finns mycket intressanta hypoteser där. Hypoteser som glädjer fransmännen och kultureliten.:D

kid
2010-08-01, 20:04
Påverka pH-värdet i blodet genom kosten kan man nog INTE om man är frisk, som sagt. Är man diabetiker eller har kollapsade njurar blir det en annan sak. Det finns alternativmedicinska riktningar som uppehåller sig mycket kring detta med sura och basiska livsmedel (det finns många vidskepliga läkare, därmed inte sagt att man skall gå så långt som en del här på forumet gör och bestämma sig för att läkare inte har någon aning om någonting). Vill man göra det, så har jag för mig att nästan all frukt räknas som basiskt, så du måste nog inte begränsa dig till röda vindruvor. Dock diskuterar man väl andra ämnen (Resveratrol? Eddie? Apos78?) i just röda vindruvor ur hälsosynvinkel, tror jag, men då handlar det inte om pH i blodet.

Som Apos78 skrev, så har kroppen sjukt effektiva buffertsystem för att ta hand om pH-förändringar. Dessa ligger "på" hela tiden, så även en liten förändring av pH buffras snabbt tillbaka av kroppen. De organ som främst ansvarar för att pH hålls jämnt är lungorna och njurarna. Om vi säger att du äter något som skulle göra blodet surt, så jobbar alltså lungor och njurar (och lite andra saker) stenhårt för att putta tillbaka pH till det värde det bör ha. Ett exempel är att en sänkning av pH kan stimlera andningscentrum i hjärnan, så att an andas snabbare och ventilerar ut mer koldioxid (som annars löser sig till kolsyra). Så länge man är frisk är buffertsystemet väldigt effektivt, och det krävs i princip att det blir allvarligt fel på något system i kroppen för att pH i blodet skall börja svänga. Det är viktigt att buffertsystemet funkar, eftersom vi inte tål att blodets pH förändras särskilt mycket (det måste ligga ungefär inom intervallet 7,35-7,45 någon får rätta mig på decimalerna). Då handlar det inte om att vi får cancer eller hjärt-kärlsjukdom när vi är sextio, det handlar om att vi dör. Nu. Akut försurning kan drabba en diabetiker som inte får insulin, t.ex.

Om du är intresserad av syra-basregleringen i kroppen funkar mer i detalj kan du alltid läsa på lite om hur njurarna funkar. (Edit när jag ser din edit: Njurarna tar hand om restprodukterna som bildas när protein omsätts, alltså ytterligare en anledning att kolla upp hur njurarna fungerar.)

Om det du är orolig för egentligen är hjärt- och kärlsjukdom, så är nog fortfarande den bästa försäkringen mot det den enklaste: Håll dig någorlunda normalviktig, var fysiskt aktiv, sov tillräckligt, vansinnesstressa inte. Ungefär så.

tack för ditt svar, nu fattar jag bra mycket bättre*flex*iofs nu när du säger det så kom jag på att släktingen som jag nämnnde innan hade också andra problem än bara hjärt problem, det var kanske därför hans blod var för surt och därmed fick de rekommendationerna som han fick.

men som en sista fråga...Har proteinpulveret samma(större?) effekt som röttkött när det gäller att sänka blodets phvärdet? visst har jag förstått att en frisk kropp kan åtgärda en evenuell försurning snabbt, men om vi bortser ifrån själva regleringen utan bara titta på livsmedelns effekt. i så fall är det väl ingen bra ide att en diabetiker tar för mycker proteinpulver eftersom att hans kropp inte kan balansera blodets pH?

Alltså...det var ju helt korrekt att de flesta grönsakerna och frukterna är basiska, vad är proteinpulveret(80 whey)? basiskt eller surt?

som sagt..tack för svaret!:D

Tolkia
2010-08-01, 20:22
men som en sista fråga...Har proteinpulveret samma(större?) effekt som röttkött när det gäller att sänka blodets phvärdet? E

Eftersom inte heller rött kött sänker blodets pH, så är väl svaret ja. D.v.s. inget av dem påverkar blod-pH på någon nivå som du behöver fundera över. Det man diskuterar i samband med hög proteinkonsumtion (man äter mycket kött, tillskott etc.) är att belastningen på njurarna (reglersystemet) blir hög, inte att det skulle finnas någon stor påverkan på pH. När det gäller påverkan på njurarna tror jag att livsmedlets kväveinnehåll spelar viss roll, eftersom det är lite jobbigt för kroppen att göra sig av med kväve, men här lämnar jag över till någon som kan mer.
visst har jag förstått att en frisk kropp kan åtgärda en evenuell försurning snabbt, men om vi bortser ifrån själva regleringen utan bara titta på livsmedelns effekt. i så fall är det väl ingen bra ide att en diabetiker tar för mycker proteinpulver eftersom att hans kropp inte kan balansera blodets pH?
För mycket av något är aldrig bra, det ligger liksom i själva begreppet "för mycket". Problemet för diabetikern är egentligen inte att kroppen inte kan buffra pH, utan att kroppen inte kan ta upp glukos som den skall (p.g.a. att insulin saknas eller att cellerna inte reagerar på det insulin som finns) och försurningen är en effekt i förlängningen av detta. En diabetiker som får insulin drabbas inte av acidos lite nu och då. (Jag inväntar att någon av diabetikerna på forumet kommer in och skriver något klokt om proteinpulver.)

Det är inte alltid så stor vits med att, som du skriver, "att bortse från regleringen och bara titta på livsmedlets effekt". Kroppen är inte ett stillastående system som s.a.s. går "av" och "på" med långa mellanrum, utan ett system av vad man kallar dynamiska jämvikter, d.v.s. det går upp och ned överallt, hela tiden. Den enda gång systemet står stilla är när man är död.

Edit: Jag skulle tro att proteinpulver hamnar bland surgörande livsmedel enligt den klassificeringen.

Sverker
2010-08-02, 06:42
men som en sista fråga...Har proteinpulveret samma(större?) effekt som röttkött när det gäller att sänka blodets phvärdet? visst har jag förstått att en frisk kropp kan åtgärda en evenuell försurning snabbt, men om vi bortser ifrån själva regleringen utan bara titta på livsmedelns effekt. i så fall är det väl ingen bra ide att en diabetiker tar för mycker proteinpulver eftersom att hans kropp inte kan balansera blodets pH?

Alltså...det var ju helt korrekt att de flesta grönsakerna och frukterna är basiska, vad är proteinpulveret(80 whey)? basiskt eller surt?

som sagt..tack för svaret!:D

pH kopplat till kosten har aldrig intresserat mig och jag kan inte kemin bakom. Det enda jag vet är att de som äter kött får lägre pH på urinien.
Orsaken är att svavelaminosyrorna methionin och cystein bryts ned till bla svavelsyra ( eg sulfatjon ) vilket leder till lägre pH på urinen.

Eftersom andelen svavelaminosyror är rätt likvärde i de flesta animaliska livsmedel, borde det varas samma effekt. Samma pH på urinen från samma mängd protein kött eller vassle.

kid
2010-08-02, 10:08
oj..det var mycket Kemi E där...*spy*:D

Men det var ju nåt nytt att även urinens ph påverkas av de man äter, hoppas bara att lågt ph värde i urinen inte är något skadligt. kanske ska man också väga in de proteinpulver som man får i sig varje dag och räkna dom som kött, och öka grönsaker för att verkligen balansera sin kost...:D

får tacka för svaret!:hbang:

Sverker
2010-08-02, 11:16
Det är urinens pH som förändras. Blodets pH håller sig stabilt som Tolkia skriver.

Apos78
2010-08-02, 13:06
oj..det var mycket Kemi E där...*spy*:D

Men det var ju nåt nytt att även urinens ph påverkas av de man äter, hoppas bara att lågt ph värde i urinen inte är något skadligt. kanske ska man också väga in de proteinpulver som man får i sig varje dag och räkna dom som kött, och öka grönsaker för att verkligen balansera sin kost...:D

får tacka för svaret!:hbang:

Att balansera sin kost är aldrig någon dålig idé. Dock är det inte nödvändigt endast sett till hur pH i blodet reagerar, dvs inte alls.

Lågt Ph i urinen kan vara en riskfaktor för njursten, vilken typ av sten beror till viss del på pH-värde. Ett stort intag av animaliska proteiner har visat sig öka risken för just stenbildning. Vegetarianer ligger t.ex. kring 1% vad gäller andelen hos befolkningen som utvecklar njursten medan allätare ligger kring 4%.

Ivantheman
2010-08-02, 13:52
är du rädd för hjärt kärlsjukdomar så glöm det här ph-tjafset.
de riskfaktorer som är vetenskapligt belagda är
sånt som inte går att göra nånting åt: hög ålder, gener, kön (manligt är risk)
sånt som går att påverka med mediciner eller livsstil: här finns massa som kan ha en liten påverkan men framförallt är det: rökning, diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter.
andra saker som kan ha påverkan men inte lika stort. här finns många saker men t.ex. motion, kost (mycket grönsaker), psykosociala faktorer t.ex. stress och socioeknomisk status. bukfetma

Alltså förutsatt att du är under 50 bast är risken att du har högt blodtryck eller höga blodfetter liten. så det du kan göra är att inte röka, OM du har diabetes se till att behandla den väl. samt göra sådant som kan tänkas ha en viss effekt som att vara normalviktig, motionera och äta grönsaker och ha en relalalaxad attityd till livet.

Crocker
2010-08-02, 13:57
Det är urinens pH som förändras. Blodets pH håller sig stabilt som Tolkia skriver.
Bara undrar.
Vad bör urinens pH ligga på?

WHITEFOLKS
2010-08-02, 14:10
Bara undrar.

Ligga på för att uppnå vad?

Det är ju där överskottet osv hamnar (antar jag) så det är ju dumt att säga att det "ska" ligga på något.

kid
2010-08-02, 14:28
Att balansera sin kost är aldrig någon dålig idé. Dock är det inte nödvändigt endast sett till hur pH i blodet reagerar, dvs inte alls.

Lågt Ph i urinen kan vara en riskfaktor för njursten, vilken typ av sten beror till viss del på pH-värde. Ett stort intag av animaliska proteiner har visat sig öka risken för just stenbildning. Vegetarianer ligger t.ex. kring 1% vad gäller andelen hos befolkningen som utvecklar njursten medan allätare ligger kring 4%.

vegetarianer 1%
allätare 4%
vi som stoppar i oss 200g proteiner per dag ???%*cry**gah!*

ähhh..skit samma...jag kör på, jag är bara 24 år och inte röker och mår bra. :D:D:D sen tänkte jag, jag är 85 kg och försöker få i mig ca200g proteiner per dag, det lagomt va? tränar fem dar i veckan.

men tack för alla grymt bra råd!!!!

Apos78
2010-08-02, 14:48
Bara undrar.

Ett pH <5,5 ger goda förutsättningar för att sten av urinsyra bildas. Det krävs att urinen är mättad med "olöst" urinsyra, vilket i sin tur påverkas av urinvolym. Det kan dock bildas sten även vid högre pH men då av annan typ t.ex. av kalcium-fosfat.

Klein
2010-08-02, 22:03

Det är väl precis tvärtom. Lågt ph i urinen minskar risken för njursten. Mineraler byggs upp i en basisk miljö och löses upp i en sur miljö.

Apos78
2010-08-03, 12:50
Det är väl precis tvärtom. Lågt ph i urinen minskar risken för njursten. Mineraler byggs upp i en basisk miljö och löses upp i en sur miljö.

Kan vara en riskfaktor. Det där beror på vilken typ av njursten man talar om. Att öka pH kan vara en behandling gällande vissa typer av stenar, där kalium ofta används för att göra urinen mer basisk, uppemot ett pH på 6,5. Detta gäller sk urinsyrastenar. Så ett lågt pH kommer att öka risken för mättning av urinsyra i urinen vilket i sin tur ger ökad risk för stenbildning.

För t.ex. cystinstenar gäller det att hålla pH >7 då cystin löses lättare vid ett högre pH. Kalcium-fosfatstenar bildas lättast vid ett pH >7,5 om minnet inte sviker.

Sverker
2010-08-03, 13:24
Jag trodde problemet med njursten var oxalsyran som bildar kalciumoxalat i njuren:confused:

Apos78
2010-08-03, 14:04
Jag trodde problemet med njursten var oxalsyran som bildar kalciumoxalat i njuren:confused:

Stämmer. Stenar av kalciumoxalat utgör runt 60% av stenarna. Att jag tar stenar av urinsyra som exempel är just för att där ligger pH lägst vid stenbildning. Stenar av kalciumoxalat bildas lättare vid ett pH på 5,5-7.5.